2026-08-08, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
"Rimligen"? Och begreppet "ensam utkik" som vi diskuterat i tråden, har du helt missat det? Läs på då!

Och nej, åklagarmyndigheten säger inte det.

Jag har alltså länkat till åklagarmyndighetens pressmeddelande och klippt och klistrat vad som står däri.

Och jag tror inte att det är ett särskilt vågat antagande att den enda besättningsmedlemmen på bryggan styrde skeppet, medan lotsen i första hand gjorde det han var där för att göra. Men även om det inte hade varit fallet hade naturligtvis båda män gjort sig medskyldiga, eftersom båda män är skyldiga att utföra de jobb jag säger att de gjort i den situationen.
Citera
2026-08-08, 01:24
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Jag upplyste dig om att du refererade till ett fall som är irrelevant under gällande lagstiftning. Mer än så behöver jag inte upplysa dig om. Vill du ändå hänvisa till det ligger det på dig att påvisa relevansen, om någon orkar lyssna. Simma lugnt!
Så du blev överbevisad om att en svensk lots mycket väl kan styra ett lotsat fartyg, precis som fallet var med Star Clipper 1980, men i stället för att erkänna ditt misstag eller visa på den lagstiftning du drog upp så babblar du om att det är irrelevant. Snyggt.
Citera
2026-08-08, 01:36
Medlem
Den här bilden från alldeles nära intill kl 21.30 den 28 juli var det någon som postade om hur ljuset var. Hade den fortfarande uppe i telefonen kom jag på. Lite kan det ju skilja på verkligheten och ett foto men inte så mycket.
https://postimg.cc/zLVRfK9m
Citera
2026-08-08, 01:46
Medlem
Citat:
Så inte ens om du applicerar storbritanniens strängare regler så kan du, som du påstod, med säkerhet säga att de brutit mot reglerna om "ensam utkik". Då hade jag bättre koll än dig. Igen.
Jo, det kan du med bestämdhet efter som flera villkor inte uppfylls.
Citera
2026-08-08, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Det jag reagerar mest på är hur fan dom kan få segla med 7 personers besättning pp en så pass stort fartyg i de fartklass slm dom går.

Det är upp till rederiet att föreslå safe manning och sen ska flqggstaten godkänna men för fan, 7 pers!

Räknar med kapten, choff och 1st. Sen bör du ha iaf en chief och en 2nd engineer. 1 motorman och en matros? :s låter helt vilt. När jag seglat på liknande storlek har safe manning varit 11-12 pers varav 2 matroser och en os. Allt för att kunna hålla en 24 timmars drift inkl utkik och förtöjning osv.
Absolut, och jag kan tänka mig hur kaptenen låter den möjliga utkiken sova så att han kan vila upp sig. "lotsen är ju ändå på bryggan"
Citera
2026-08-08, 02:07
Medlem
Citat:
Då kan väl du presentera den lista du menar och förklara vilka villkor däri som du menar med säkerhet inte var uppfyllda. För när jag kollar de tre punkterna i listan som gäller för Misje Verde, så förefaller det inte finnas något sådant villkor där vi säkert kan avgöra det.
Börja med en farled som kräver fokus på navigation och sedan har småbåtstrafik. De var skyldiga att ha separat utkik
Citera
2026-08-08, 02:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Börja med en farled som kräver fokus på navigation och sedan har småbåtstrafik. De var skyldiga att ha separat utkik

JA 100%!!!

Hur kan man chansa såhär och ha en nonchalant inställning till andra människoliv?
Citera
2026-08-08, 02:59
Medlem
Nu ska jag inte vara tjatig men frågar en sista gång 😎 kan man se tidigare historik för ett större fartygs väg och även en fritidsbåt?
Eller är det något som bara åklagaren har tillgång
Citera
2026-08-08, 06:36
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anits85
Nu ska jag inte vara tjatig men frågar en sista gång 😎 kan man se tidigare historik för ett större fartygs väg och även en fritidsbåt?
Eller är det något som bara åklagaren har tillgång

Tror betalabonnemang på Marinetraffic ger fulla AIS-spår. Där kan du nog se bulkbåtens spår.

Fritidsbåten KANSKE kan synas på radarinspelningarna men de lär du inte få ut. Kontakta VTSen och fråga?
Senast redigerad av Frock 2026-08-08 kl. 06:38.
Citera
2026-08-08, 06:55
Medlem
Utdrag ur gällande bestämmelser. Är nog en del rederier som tummat allt för mycket på regelverket. Aktuellt rederi har pressat besättningen till det yttersta. Åklagaren har fog för att även ställa ansvariga på rederiet till svars för olyckan.
Utkik
9 § En behörig utkik ska alltid hållas.
Förutom noggrann utkik med såväl syn som hörsel ska utkikens
uppgifter, för att möjliggöra fullständiga bedömningar av situationer och av
risker för kollisioner och strandningar eller av andra navigeringsrisker,
omfatta utkik efter fartyg eller flygplan i nöd, skeppsbrutna, vrak och
vrakspillror.
10 § Utkiken ska helt ägna sig åt att hålla noggrann utkik och får inte
tilldelas eller utföra några arbetsuppgifter som skulle kunna störa den
uppgiften.
11 § Utkikens och rorsmannens uppgifter ska vara skilda från varandra.
Rorsmannen får inte anses tjänstgöra som utkik när han eller hon står till
rors, utom i små fartyg med obegränsad sikt runt horisonten från styrplatsen,
förutsatt att rorsmannen inte har någon nedsättning i mörkerseendet eller
andra svårigheter att hålla noggrann utkik.
Vakthavande befäl på bryggan kan få vara ensam utkik förutsatt att
följande är uppfyllt vid varje sådant tillfälle:
1. att situationen har prövats noggrant och det är ställt utom allt tvivel att
det är förenligt med säkerheten att göra så,
2. att alla rådande omständigheter har beaktats till fullo, exempelvis
– väderförhållanden,
– siktförhållanden,
– trafiktäthet,
– närheten till hinder för navigeringen, och
– nödvändig uppmärksamhet vid navigering i eller i närheten av
trafiksepareringssystem, samt
3. att förstärkning omedelbart kan kallas till bryggan när omständigheter-
na så kräver.
12 § Behovet av att hålla noggrann utkik ska beaktas. För att säkerställa att
en kontinuerlig utkik kan hållas, ska befälhavaren bland annat beakta
följande faktorer:
1. sikt, väder- och sjöförhållanden,
2. trafiktäthet och andra aktiviteter i det område i vilket fartyget framförs
Citera
2026-08-08, 07:00
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Och jag är 99,99% säker på att du missat ett inte, eller nåt i den stilen

Till och med åklagaren verkar vara helt inne på att det var nedsatt sikt vid olyckan.
Det är nog den enda premissen under vilken han kan finna skäl att misstänka lotsen för vållande till annans död.

Det enda jag kan tänka mig, då åklagaren sagt att lotsen haft "aktiv roll", är att de i VDRen hört lotsen ta på sig någon uppgift som han egentligen inte kan ha. Till exempel att styrmannen som tjänstgjort som utkik då frågat om han kan gå ner och äta och lotsen svarar att han själv kan vara utkik.

Jag tror inte att sikten spelar någon roll på lotsen ansvar i olyckan. Hoppas vi snart kan få ett riktigt roligt VDR-spår från åklagaren med nåt helt urballat mellan kapten och lots.
Citera
2026-08-08, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Jag tänker att, det räcker att pappan är helt säker på att har hållit samma kurs tills dom träffades av lastfartyget. Det borde räcka för påstå att dom blivit påkörda bakifrån, även om han inte sett lastfartyget komma ikapp bakifrån.

Ja, det är sant. Så kan det också vara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in