2026-08-07, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Är det någon annan än Wallincus som ser att jag skrivit ned fel siffror?

Du länkar inte dina siffror förrän efter jag gjort det åt dig så hur skall någon kunna veta vad du tittar på?
Nej, just det.

Och nu till din fråga, står längst upp i tabellen.
Prisutveckling Riket 3 månader = -1,5%

Det du försöker göra är att vilseleda genom att utelämna viktiga delar så som att nu ser vi ett mycket efterlängtat trendbrott i prisutvecklingen där vi haft negativ utveckling under lång tid men nu äntligen föll priserna.
Detta välkomna besked har potentialen att tvinga fram en uppdatering av prognoserna, enligt en artikel i SVT:
"SBAB har tidigare räknat med att bostadspriserna ska öka med mellan fyra och fem procent både i år och nästa år. Efter den svaga utvecklingen i juli öppnar banken nu för att årets prognos kan behöva sänkas.

– Jag vill invänta och se utvecklingen för augusti och september, men den svaga prisutvecklingen för lägenheter i juli kan innebära att vi justerar ned prognosen för årets prisuppgång, säger Robert Boije chefsekonom SBAB."

Så jo, du vilseleder genom att skippa fram till delen som passar ditt narrativ för under juli månad och 3 månadersperioden så sjönk priserna

Hoppas nu att den positiva utvecklingen håller i sig och vi får ett rejält tapp nästa månad!

Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det blir ett tillskott att ackumulera för pensionen när vi säljer av. Hyrestorskarna har knappast fått en värdeökning under 2026 på flera hundra tusen 😁😁😁
Hyresrätter brukar inte tillskrivas något värde alls så det är korrekt att de inte sett en värdeökning på hyresrätter under 2026 alls. Ni står med andra ord på jämn fot, du har inte heller tjänat några pengar under 2026 men det vet du redan.
Så din plan är att bli hemlös inför pensionen? Inte ett val jag hade gjort själv men jag har hört mycket gott om van-life där folk bor i bilen. Det kanske kan passa dig när du går i pension om ett par år
Senast redigerad av Wallincus 2026-08-07 kl. 20:41.
Citera
2026-08-07, 20:45
Medlem
Kaenkelberries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
Du länkar inte dina siffror förrän efter jag gjort det åt dig så hur skall någon kunna veta vad du tittar på?
Nej, just det.

Och nu till din fråga, står längst upp i tabellen.
Prisutveckling Riket 3 månader = -1,5%

Det du försöker göra är att vilseleda genom att utelämna viktiga delar så som att nu ser vi ett mycket efterlängtat trendbrott i prisutvecklingen där vi haft negativ utveckling under lång tid men nu äntligen föll priserna.
Detta välkomna besked har potentialen att tvinga fram en uppdatering av prognoserna, enligt en artikel i SVT:
"SBAB har tidigare räknat med att bostadspriserna ska öka med mellan fyra och fem procent både i år och nästa år. Efter den svaga utvecklingen i juli öppnar banken nu för att årets prognos kan behöva sänkas.

– Jag vill invänta och se utvecklingen för augusti och september, men den svaga prisutvecklingen för lägenheter i juli kan innebära att vi justerar ned prognosen för årets prisuppgång, säger Robert Boije chefsekonom SBAB."

Så jo, du vilseleder genom att skippa fram till delen som passar ditt narrativ för under juli månad och 3 månadersperioden så sjönk priserna

Hoppas nu att den positiva utvecklingen håller i sig och vi får ett rejält tapp nästa månad!

Hyresrätter brukar inte tillskrivas något värde alls så det är korrekt att de inte sett en värdeökning på hyresrätter under 2026 alls. Ni står med andra ord på jämn fot, du har inte heller tjänat några pengar under 2026 men det vet du redan.
Så din plan är att bli hemlös inför pensionen? Inte ett val jag hade gjort själv men jag har hört mycket gott om van-life där folk bor i bilen. Det kanske kan passa dig när du går i pension om ett par år

Det blir väl till att downsiza som många andra som bor stort. Men blir nog en sekelskifte lgh i centrala Göteborg med bra ekonomi. Oavsett så jobbar mitt kapital fram tills dess ock jag räknar med riktigt goa pengar vid pensionen. Så bo i en Van? Nä det passar nog hyresjonen bättre (om de har råd förstås vilket är tveksamt när man ser vilka som bor i allmännnyttan generellt!)
Citera
2026-08-07, 20:56
Medlem
Citat:
Det blir väl till att downsiza som många andra som bor stort. Men blir nog en sekelskifte lgh i centrala Göteborg med bra ekonomi. Oavsett så jobbar mitt kapital fram tills dess ock jag räknar med riktigt goa pengar vid pensionen. Så bo i en Van? Nä det passar nog hyresjonen bättre (om de har råd förstås vilket är tveksamt när man ser vilka som bor i allmännnyttan generellt!)
Lol, snacka om noll koll.
Det är extrem brist på billiga bostäder idag och många pensionärer är fast i sina hem för de har inte råd att flytta:
“Många skulle kunna förbättra sin ekonomi genom att sälja sin villa eller lägenhet och flytta till något mindre och billigare och på så sätt frigöra en del av det värde som finns bundet i bostaden”, säger hon till tidningen.
Men verkligheten gör det svårt att genomföra. Billiga bostäder är en bristvara, särskilt för den som vill stanna kvar i sitt närområde. Och att hyra är sällan ett alternativ.

Ironi i detta är att de som nu vill sälja sitt hus för flera miljoner gnäller över att skatten är orättvis också är grädde på moset:
"“Reavinstskatten gör det dyrt att flytta, särskilt om man bott länge i sin bostad. Man borde kunna räkna upp inköpspriset med inflationen sedan köpet, så att skatten blir mer rättvis”, säger Maria Larsson."

Du kanske skall läsa om denna artikel som jag länkade till dig förut, den förklarar i väldigt enkla termer hur ökade bostadspriser inte översätts till rikedomsökning och allt det kommer leda till är att du blir fattig pensionär i ett hus värt för mycket

För övrigt kan tilläggas att många hyresrättsinnehavare är nog i samma situation som mig. Jag har i stort sett fått tillbaka hela den kontantinsats jag var tvungen att slösa bort på boendet under vårens utdelningssäsong och en del av mig ångrar att jag inte väntade med att köpa bostad för avkastningen på börsen har varit väldigt god och vi kommer nog se billigare boenden med senaste månadens prisnedgång.
Framtiden är äntligen ljusare nu när priserna äntligen sjunker och bästa av allt är att människor som du kommer bli tvingade att avnjuta billigare boenden och bli sura över det
Citera
2026-08-08, 01:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Tre räntehöjningar är inprisade av marknaden fram till slutet av 2027.

Sen har Tidö ändrat bolåneregler, rotavdrag och ränteavdrag under denna mandatperiod, och nu med maktskifte kan det mycket väl bli mer ändringar som inte gynnar besutten medelklass i miljonvåningar.

Vart får du tre räntehöjningar ifrån?
Vilka ändringar ska de rödgröna göra?
Citera
2026-08-08, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallincus
hur skall någon kunna veta vad du tittar på?
Ja, hur skall det vara möjligt. Vad sägs om att läsa några få ord i det jag skrev.
Citat:
Mäklarstatistik inkl Juli.

BR Riket upp 4.6% för 12 mån
Villa Riket upp 3.4% för 12 mån

BR Stockholms län upp 6.0% för 12 mån
Villa Stockholms län upp 4.1% för 12 mån
Det fetade var helt enkelt för invecklat för Wallincus att läsa och förstå.
Krävs en buffert på 6 ord för att klara detta. Men det kravet är för högt.
Citera
2026-08-08, 09:21
Medlem
Tidvinds avatar
Citat:
Egen anekdot måhända men fick precis Boolis värdering av min kåk. Gick ner 0,7% på månaden men ändå 500k upp under 2026.
Dom pengarna har hyrestorskarna i tråden inte sett mycket utav trots deras massiva aktieportföljer 😎😁😁😁😁
Hyrestorsk här. Det du säger är lite roligt för att min portfölj har överskridit 500,000 under 2026.

https://imgur.com/a/zO8qNTU

Visserligen sätter jag in pengar varje månad. Men å andra sidan lägger du väl pengar på underhåll, så vi vi likställer det.

Huvudskillnaden är ju dock att mina siffror är mer pålitliga, växer snabbare än dina, och är pengar jag kan plocka ut.
Citera
2026-08-08, 09:48
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Vart får du tre räntehöjningar ifrån?
Vilka ändringar ska de rödgröna göra?

https://research.sebgroup.com/macro-ficc/reports/79273

Vad de rödgröna ska göra vet vi inte än, men förmodligen kommer de gynna HR mer än BR genom olika stöd för till exempel renovering, bostadsbidrag, produktionsstöd, allmännyttan.
Citera
2026-08-08, 10:13
Medlem
Citat:
Ja, hur skall det vara möjligt. Vad sägs om att läsa några få ord i det jag skrev.

Det är ingen källhänvisning, du kan inte hänvisa till källa eller ge en länk. Såhär ger man en källhänvisning:
"To cite a source means to give credit for the original source of information, an idea, or way of articulating an idea. It is a standardized method of acknowledging resources used in your research.

No matter which citation style you select, the basic bibliographic citation information required is the same. Be sure to collect this information as your research progresses.

For books: author, title, place of publication, publisher, and publication year.
For articles: author, title of article, title of journal, volume, issue, date, page numbers, and doi or permalink.
For web page resources: author, title of page, Web address or URL, and date of access."

Du gav ingen information om vart du hittat infon och det är standard för dig, total inkompetens.

Sedan gjorde jag även ett påstående om att det du skriver är missvisande, vilket det är eftersom du bortser från senaste månadens utveckling för att lyfta fram att bostadspriserna ökar. Det går stick i stäv med all rapportering från experter och nyhetsbyråer som fokuserar, helt korrekt, på senaste månadens nedgång i bostadspriser.
Här (återigen exempel på hur man hänvisar till källa) framgår att Fastighetsnytt lägger fokus på den stora nedgången på 7,1% i Stockholm under juli:
"Liksom i SBAB/Boolis boprisstatistik sticker Stockholm ut med en stor prisnedgång för bostadsrätter i juli. Enligt SBAB/Booli rasade lägenhetspriserna i Storstockholm med hela 7,1 procent. I Svensk Mäklarstatistiks data noteras en nedgång med mer beskedliga 2,5 procent, vilket ändå är ett stort tapp under en månad.

”Den relativt höga nedgången för Storstockholm beror på att såväl antalet sålda i centrala Stockholm var lågt samt att priserna där också minskade”, skriver Svensk Mäklarstatistik."
Så med fakta på bordet har vi ökad omsättning, fallande priser och minskad försäljning i absolut centralaste Stockholm.
Det indikerar att det troligtvis finns ett stort prisfall som ligger och lurar för många säljare har varit väldigt envetna och undgått att sälja för de hoppas på högre pris men nu går de med på prissänkningar istället och att det troligtvis är centralaste Stockholm som står för missvisande statistik om bostadsprisökningar.

Allt som allt är detta väldigt goda nyheter för det visar att verklighetsfrånvända bostadsägare äntligen förstått att deras ruckel inte är värda de astronomiska priser som efterfrågas och att när centrala Stockholm inte snedvrider data så minskar priserna

Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Wallincus är sämst och kan inte ens läsa hela inlägg. Tidsvind verkar i vart fall vara läskunnig. Så 1-0 till Tidsvind änsålänge.
Jag läste hela detta inlägg där du utlovade en paus så vi slipper se dig. Ljög du eller menade du paus för just den dagen?

Citat:
Ursprungligen postat av Tidvind
Hyrestorsk här. Det du säger är lite roligt för att min portfölj har överskridit 500,000 under 2026.

https://imgur.com/a/zO8qNTU

Visserligen sätter jag in pengar varje månad. Men å andra sidan lägger du väl pengar på underhåll, så vi vi likställer det.

Huvudskillnaden är ju dock att mina siffror är mer pålitliga, växer snabbare än dina, och är pengar jag kan plocka ut.
Snyggt jobbat!
Citera
2026-08-08, 10:26
Medlem
Citat:
Ock så kom idag Mäklarstatistik inkl Juli.

BR Riket upp 4.6% för 12 mån
Villa Riket upp 3.4% för 12 mån

Macroekonomerna på bankerna som talar om 4-4.5% under 2026 liggar ganska väl positionerade.

BR Stockholms län upp 6.0% för 12 mån
Villa Stockholms län upp 4.1% för 12 mån

Lite mer betalvilja i Stockholm. BNP-gapet minskar och inventory av osålda bostäder betas av och då stiger priset.

"Sedan 2020 är Svensk Mäklarstatistik helägt av branschförbundet Mäklarsamfundet."

En lobbyorganisation rapporterar statistik om sina medlemmar. OJ VAD TROVÄRDIGT
Citera
2026-08-08, 10:43
Medlem
Det bubblar i Vasastan nu.
Flera hundra personer på vissa visningar.

Denna såldes igår för +40% över utropspriset. 180tsek/kvm. Objekten hinner bara ligga ute några få dagar.

https://www.booli.se/annons/6213042

Hur länge kommer detta att hålla i sig?
Citera
2026-08-08, 10:55
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twogirlsonecup
Det bubblar i Vasastan nu.
Flera hundra personer på vissa visningar.

Denna såldes igår för +40% över utropspriset. 180tsek/kvm. Objekten hinner bara ligga ute några få dagar.

https://www.booli.se/annons/6213042

Hur länge kommer detta att hålla i sig?
Inte länge. Detta är svansen av Babyboom-generationen som nu sätter arven i rulljans tillsammans med kapitalet. Båda grupper har bistra framtidsutsikter när generationen som fått äta skit hela sina liv blir majoritet och får politisk makt.
Citera
2026-08-08, 12:56
Avslutad
Slår jag in min och min partners inkomster nu, så får vi köpa för 13.5-14.2 miljoner, tog exempel random storbank. Med samma kalkyler och insats ungefär, fick vi köpa för 8-9 miljoner för några år sen. Ca 125t tot löner och 2 mille i insats.6t i avgift. Det kommer bli ett jä-la brak om räntan börjar nå 6-7%, inflationen tar fart und so witer. Ärligt talat så är det inte konstigt alls det drar iväg. Men det kommer sitta rejäla bolån hos många framöver. Lite Titanic över det hela.
Nästa köp blir väl en ny fräsch lägenhet när man går i pension vid Medelhavet. Inga jädra 14 mille där.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-08 kl. 12:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in