2026-08-05, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Helt ärligt, jag har svårt att avgöra om han är autistisk eller bara trollar. Han verkar tro att det här verktyget bär på en egen unik vetenskap.

Det är nog inte omöjligt att det är någon Gen Z och deras syn på hifi kvalite; partyburkar för 400 spänn, streama via mobilen och en app där man färgar ljudet kors och tvärs.
McIntosh, Accuphase och allt vad det är, släng er i väggen liksom!
Citera
2026-08-05, 09:02
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrelevant
Helt ärligt, jag har svårt att avgöra om han är autistisk eller bara trollar. Han verkar tro att det här verktyget bär på en egen unik vetenskap.

Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Det är nog inte omöjligt att det är någon Gen Z och deras syn på hifi kvalite; partyburkar för 400 spänn, streama via mobilen och en app där man färgar ljudet kors och tvärs.
McIntosh, Accuphase och allt vad det är, släng er i väggen liksom!
Jag tror faktiskt att han är gränspsykotisk.
Citera
2026-08-05, 15:17
Medlem
Hulebackens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VonWrede
Jobbade lite som scenmästare och riggare för ca 20 år sedan, var lite spring på scenen, ovanför scenen med belysningen och alla kannor som skulle hänga rätt och med rätt filter, lite soundcheck, se till att det var nya batterier i de trådlösa mickarna, städa och förbereda logerna till de som skulle spela/uppträda.
Efter spektaklet när det var klart började helvetet, allt skulle bort och in i sina förråd tills nästa gång,
och en jävla städning.

Då har vi liknande erfarenheter. Vår projektledare brukade försvinna när det var dags för riv, alltid någon att prata med, han behövde skita mm.

Låter som du var en bra chef i den askekten.
Citera
2026-08-05, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hulebacken
Då har vi liknande erfarenheter. Vår projektledare brukade försvinna när det var dags för riv, alltid någon att prata med, han behövde skita mm.

Låter som du var en bra chef i den askekten.

Kommer på det nu hur det ofta var, de högre upp i våran hiarki när de var jobb i
salen/aulan och på scenen hade massa annat att göra när själva framförandet var slut.

Som tur var hade man en liten hjälpreda till handa när det behövdes till tunga lyft,
kulisser, rån som skulle bytas, undan med 3-stegarna.
Men betalt fick man, även träffa mycket folk.
Citera
2026-08-05, 16:12
Medlem
Pungsvings avatar
Varför producera en ljudprodukt som låter så illa att den måste korrigeras med ett datorprogram efteråt? Varför köpa produkten?
Citera
2026-08-06, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Det handlar inte om vilken återgivning som du för tillfället anser vara ”kung”.
Det som har hänt är att folks lyssningsvanor har förändrats.
Numera är det det sk desktop audio formatet som gäller tillsammans med bärbart, medans flerkanal är på väg ut i periferin. Folk har helt sonika inte plats för de fullstora 2-kanals och hembio anläggningarna då vi blir mer trångbodda.

Vad som är high-end för dig, är inte samma sak som high-end för mig.

De heter Devivalet, och av de individerna som jag vet om att de håller på med Hi-fi och musik, så är det inte en enda av dem som använder elektronik eller högtalare från fransmännen.

Det som går hem hos dessa individer är elektronik från Accuphase och Audio Analouge bla. Högtalare från Marten Audio, TAD, Focal och allt gärna ihopkopplat med kablar från Nordost eller Jorma Design.
Och det där är en helt annan värld än den du dillar om med dsp och annat skit för att få upplevelsen av att artisten/bandet har en livekonsert i rummet där du lyssnar på musik

Ja det där är rätt intressant. Den stora massan bryr sig inte om bra ljud längre.
Det ska vara nätt, snyggt och ta lite plats, låta basigt, och helst trådlöst.

Bara att det går på bluetooth vet vi ju alla ger en hörbar försämring av ljudet.
Både gällande högtalare hemma och hörlurar. Helt otroligt att Bluetooth inte lyckats fått till en bra digital överföring än. Sedan är många av de små systemen folk har hemma förvisso ofta bra för sin storlek.
Men har inte en chans mot "riktiga grejjer".

Fördelen med detta är ju att vi som gillar bra ljud och kan tänka oss ha större högtalare hemma, vi kan göra otroliga klipp på begagnat marknaden. Då dessa 'as' till högtalare ofta går för småpengar vad de kostade nya, bara för att folk vill bli av med dom.

Själv har jag en rejäl anläggning hemma, och det är alltid lika kul att se nya besökare komma över och bli helt golvade över hur bra det kan låta. Så det blir när man lyssnat på en liten handburen JBL eller små Sonos högtalare i 10-15 år. Folk glömmer hur maffigt det faktiskt är med en rejäl musikanläggning.

Det bästa av allt idag. Är att man kan få otroligt bra saker, för absoluta småpengar om man vet vad man letar efter.

En gång i tiden sa en kompis åt mig att sätta ihop något billigt för max 500 kr.
Jag hittade en NAD förstärkare för 200 kr, och ett par stora 3-vägs Bang Olufsen högtalare för typ 270 kr.
Och det lät bara så SJUKT bra. För under 500 kr!?!

Och är du beredd att lägga ett par tusenlappar, och ha lite tålamod. Oj oj...
Citera
2026-08-07, 14:04
Medlem
DemonbesattMongos avatar
Intressant och smärtsamt underhållande tråd, som också uppvisar ganska vanliga tendenser som brukar synas när HiFi och audio diskuteras av kännare.

Jag känner stark motvilja mot order "soundcheck" så som DonFoldit oftast använder det. Och nästan ännu mer mot att kalla sig "ingengör/engineer" endast baserat på att man fipplar med ett verktyg som någon annan skapat. Men TS är nog svår att nå fram till.

Ack, nu ser jag att DonFoldit är markerad som avstängd också, hå hå jaja. Men kanske stöter man på hans guppande båt, med publiken av både djur och människor samlade runt omkring det utsökta ljud som svävar ut över havsytan.. sådär som ljud (inte) gör över öppet vatten.
Citera
2026-08-07, 20:03
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grimgrull
Ja det där är rätt intressant. Den stora massan bryr sig inte om bra ljud längre.
Det ska vara nätt, snyggt och ta lite plats, låta basigt, och helst trådlöst.

Bara att det går på bluetooth vet vi ju alla ger en hörbar försämring av ljudet.
Både gällande högtalare hemma och hörlurar. Helt otroligt att Bluetooth inte lyckats fått till en bra digital överföring än. Sedan är många av de små systemen folk har hemma förvisso ofta bra för sin storlek.
Men har inte en chans mot "riktiga grejjer".

Fördelen med detta är ju att vi som gillar bra ljud och kan tänka oss ha större högtalare hemma, vi kan göra otroliga klipp på begagnat marknaden. Då dessa 'as' till högtalare ofta går för småpengar vad de kostade nya, bara för att folk vill bli av med dom.

Själv har jag en rejäl anläggning hemma, och det är alltid lika kul att se nya besökare komma över och bli helt golvade över hur bra det kan låta. Så det blir när man lyssnat på en liten handburen JBL eller små Sonos högtalare i 10-15 år. Folk glömmer hur maffigt det faktiskt är med en rejäl musikanläggning.

Det bästa av allt idag. Är att man kan få otroligt bra saker, för absoluta småpengar om man vet vad man letar efter.

En gång i tiden sa en kompis åt mig att sätta ihop något billigt för max 500 kr.
Jag hittade en NAD förstärkare för 200 kr, och ett par stora 3-vägs Bang Olufsen högtalare för typ 270 kr.
Och det lät bara så SJUKT bra. För under 500 kr!?!

Och är du beredd att lägga ett par tusenlappar, och ha lite tålamod. Oj oj...

Jodå, det gör dem.
Skillnaden numera är att det skall vara bärbart, och inte som vi stofiler är vana vid, gigantiska lådor som ockuperar halva rummet och kostar som en kärnreaktor i drift...

Det här är extra tydligt om man kollar på vad som sker i österland, och hur mycket som har letat sig hit.
För en spottstyver så kan dagens hifinördar ha ett flertal olika high-end hörlurar och DAP (mp3 spelare kallades de förr) och välja mellan dem beroende på humör.

Många av dessa märken kan du dessutom fetglömma att hitta i "klassiska" hifibutiker (även om märken som wiim och Fosi Audio börjar dyka upp lite här och var), nej, här är det Amazon & Aliexpress som är de två stora platserna där man kan hitta dessa prylar. sk High-end i denna kategorin av hifi kostar mellan 5000-10000sek per pryl och mycket av det sägs dessutom spöa klassiska märken som Nad och Accuphase...
Citera
2026-08-08, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Jodå, det gör dem.
Skillnaden numera är att det skall vara bärbart, och inte som vi stofiler är vana vid, gigantiska lådor som ockuperar halva rummet och kostar som en kärnreaktor i drift...

Det här är extra tydligt om man kollar på vad som sker i österland, och hur mycket som har letat sig hit.
För en spottstyver så kan dagens hifinördar ha ett flertal olika high-end hörlurar och DAP (mp3 spelare kallades de förr) och välja mellan dem beroende på humör.

Många av dessa märken kan du dessutom fetglömma att hitta i "klassiska" hifibutiker (även om märken som wiim och Fosi Audio börjar dyka upp lite här och var), nej, här är det Amazon & Aliexpress som är de två stora platserna där man kan hitta dessa prylar. sk High-end i denna kategorin av hifi kostar mellan 5000-10000sek per pryl och mycket av det sägs dessutom spöa klassiska märken som Nad och Accuphase...

Kul text "kostar som en kärnreaktor i drift", men jag förstår inte riktigt vad det är du vill säga?
Menar du att HiFi stofiler har börjat köpa grejjer från Aliexpress som faktiskt låter bra?
Citera
2026-08-08, 00:49
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Kul text "kostar som en kärnreaktor i drift", men jag förstår inte riktigt vad det är du vill säga?
Menar du att HiFi stofiler har börjat köpa grejjer från Aliexpress som faktiskt låter bra?
Inte stofiler, men dagens unga ljudnördar gör det. Hört talas om Chi-Fi?
Citera
2026-08-08, 01:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Inte stofiler, men dagens unga ljudnördar gör det. Hört talas om Chi-Fi?

Haha ja jo... Men, är dom verkligen ljudnördar som håller på med sånt?
Citera
2026-08-08, 01:19
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Haha ja jo... Men, är dom verkligen ljudnördar som håller på med sånt?
Ja, det skulle jag helt klart säga. Kanske inte audiofiler alla gånger, men helt klart människor som är intresserade av bra ljud. Jag själv köpte för skojs skull ett par IEMs för en femtiolapp och det är några av dom bästa 'normie'-lurar jag har haft. Bättre än alla jag har haft från Sony, JVC eller liknande. Utskåpar lätt lurar som kostar tusenlappen eller mer här i Sverige. Så absolut inga monster - men massor av ljud för pengen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in