Citat:
Ursprungligen postat av
Amiron
Det handlar inte om vilken återgivning som du för tillfället anser vara ”kung”.
Det som har hänt är att folks lyssningsvanor har förändrats.
Numera är det det sk desktop audio formatet som gäller tillsammans med bärbart, medans flerkanal är på väg ut i periferin. Folk har helt sonika inte plats för de fullstora 2-kanals och hembio anläggningarna då vi blir mer trångbodda.
Vad som är high-end för dig, är inte samma sak som high-end för mig.
De heter Devivalet, och av de individerna som jag vet om att de håller på med Hi-fi och musik, så är det inte en enda av dem som använder elektronik eller högtalare från fransmännen.
Det som går hem hos dessa individer är elektronik från Accuphase och Audio Analouge bla. Högtalare från Marten Audio, TAD, Focal och allt gärna ihopkopplat med kablar från Nordost eller Jorma Design.
Och det där är en helt annan värld än den du dillar om med dsp och annat skit för att få upplevelsen av att artisten/bandet har en livekonsert i rummet där du lyssnar på musik
Ja det där är rätt intressant. Den stora massan bryr sig inte om bra ljud längre.
Det ska vara nätt, snyggt och ta lite plats, låta basigt, och helst trådlöst.
Bara att det går på bluetooth vet vi ju alla ger en hörbar försämring av ljudet.
Både gällande högtalare hemma och hörlurar. Helt otroligt att Bluetooth inte lyckats fått till en bra digital överföring än. Sedan är många av de små systemen folk har hemma förvisso ofta bra för sin storlek.
Men har inte en chans mot "riktiga grejjer".
Fördelen med detta är ju att vi som gillar bra ljud och kan tänka oss ha större högtalare hemma, vi kan göra otroliga klipp på begagnat marknaden. Då dessa 'as' till högtalare ofta går för småpengar vad de kostade nya, bara för att folk vill bli av med dom.
Själv har jag en rejäl anläggning hemma, och det är alltid lika kul att se nya besökare komma över och bli helt golvade över hur bra det kan låta. Så det blir när man lyssnat på en liten handburen JBL eller små Sonos högtalare i 10-15 år. Folk glömmer hur maffigt det faktiskt är med en rejäl musikanläggning.
Det bästa av allt idag. Är att man kan få otroligt bra saker, för absoluta småpengar om man vet vad man letar efter.
En gång i tiden sa en kompis åt mig att sätta ihop något billigt för max 500 kr.
Jag hittade en NAD förstärkare för 200 kr, och ett par stora 3-vägs Bang Olufsen högtalare för typ 270 kr.
Och det lät bara så SJUKT bra. För under 500 kr!?!
Och är du beredd att lägga ett par tusenlappar, och ha lite tålamod. Oj oj...