2026-08-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Ja en viss volla har väl rått sen IPO. Men märkligt kursen stiger 16% efter en lock up. Free float öka ju med 100%
Exakt! Jag håller på att köpa in mig lite i taget så självklart hoppas jag på att aktien droppar framöver men vem vet? Bolaget har fin fundamenta!
Citera
2026-08-07, 22:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Man har inprisat att många ska sälja, och så gör de inte det. (de väntar tills nästa vecka...)
va
Citera
2026-08-07, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
va
I dag kunde många börja sälja, och många har väntat på vad som skulle hända då mängder av aktier kom ut på marknaden. Det har varit i alla fall en del i kursfallet hittills. När det sedan inte blev någon inprisad massförsäljning så ökade kursen.
Citera
2026-08-07, 22:56
Medlem
Citat:
I dag kunde många börja sälja, och många har väntat på vad som skulle hända då mängder av aktier kom ut på marknaden. Det har varit i alla fall en del i kursfallet hittills. När det sedan inte blev någon inprisad massförsäljning så ökade kursen.

För att aktier ska "komma ut" så krävs det att det finns säljare av nämnda aktier. Är ni säkra på att ni borde köpa enskilda aktier med eran bevisligen låga intelligens? Vänder mig särskilt till dig HerrMongloid.
Citera
2026-08-07, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
För att aktier ska "komma ut" så krävs det att det finns säljare av nämnda aktier. Är ni säkra på att ni borde köpa enskilda aktier med eran bevisligen låga intelligens? Vänder mig särskilt till dig HerrMongloid.
Och nu blev det inte så många som ville sälja som marknaden trodde.
Tidiga investerare skulle för första gången få möjligheten att plocka hem vinst på börsen. Antalet tillgängliga aktier för handel ökade från 639 miljoner till 1,55 miljarder.

Men säljtrycket, som många blankare hade väntat sig, kom aldrig.
https://www.di.se/live/raketen-rusar-ovantat-mot-teckningskursen/ (antagligen bakom betalvägg inom någon timme)
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-07 kl. 23:03.
Citera
2026-08-07, 23:00
Medlem
Ignore. Redan avhandlat ser jag.
Citera
2026-08-07, 23:03
Medlem
Citat:
Kanske shortsellers som fick täcka när säljarna uteblev. Ser väl ut så.
Citera
2026-08-07, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Kanske shortsellers som fick täcka när säljarna uteblev. Ser väl ut så.
Alltså, aktiemarknaden i dag är helt sjuk och sanslöst oförutsägbar. Och faktiskt, jag lägger allt mer på indexfonder, men fan - det är ju så kul med aktier, mitt gift förutom alkohol.
Citera
2026-08-07, 23:09
Medlem
Citat:
Och nu blev det inte så många som ville sälja som marknaden trodde.
Tidiga investerare skulle för första gången få möjligheten att plocka hem vinst på börsen. Antalet tillgängliga aktier för handel ökade från 639 miljoner till 1,55 miljarder.

Men säljtrycket, som många blankare hade väntat sig, kom aldrig.
https://www.di.se/live/raketen-rusar-ovantat-mot-teckningskursen/ (antagligen bakom betalvägg inom någon timme)

Den här marknaden du beskriver finns bara i ditt huvud - som verkar fyllt av narrativ från diverse influencers och affärstidningar. Marknaden är den samlade marknadsplatsen för alla aktier som kan handlas. SpaceX är en väldigt liten del av denna marknaden.
Citera
2026-08-07, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
Den här marknaden du beskriver finns bara i ditt huvud - som verkar fyllt av narrativ från diverse influencers och affärstidningar. Marknaden är den samlade marknadsplatsen för alla aktier som kan handlas. SpaceX är en väldigt liten del av denna marknaden.
Så bra att du har koll.
Citera
2026-08-07, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Vad köpte han til för kurs?
Spelar kanske mindre roll eftersom värdet på aktien inte har någon koppling till bolaget i det här fallet.
Aktien kan mycket väl gå dubbla sig, i alla fall tillfälligt.
Så småningom kommer fler akttier ut på marknaden och det är nog en och annan som tar det säkra före det osäkra och säljer.
Han gick väl in tidigt vad jag förstår. Så det är bla han som finansierat utvecklingsarbetet i företaget.

Men det som avhandlades var att han kände till Musk väldigt väl. Och valde att investera ganska tungt.

Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Jag sätter lika stor tilltro till Peter Thiel som jag gör till den mentalsjuka uteliggaren som stod utanför systemet och hötte med en orange vägpinne och skrek om djävulen (han var ganska porträttlik Thiel också...). Och att vuxna mäns idoler gör korkade saker är snarare regel än undantag.
Och det får väl avsluta ordväxlingen. Du har berättat om dina insikter, och även din förmåga att göra insikter.
Senast redigerad av ekbo251 2026-08-07 kl. 23:13.
Citera
2026-08-07, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Exakt! Jag håller på att köpa in mig lite i taget så självklart hoppas jag på att aktien droppar framöver men vem vet? Bolaget har fin fundamenta!
Oops en fanboy bland alla belackare.

Du får väl berätta om den fina fundamentan vid tillfälle. Kanske rätta raskens som kanske inte fullt ut insett hur fin fundamentan är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in