Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Så du kommer inte på några argument alls som skulle bidra med att det inte blir så som du säger?
När det är du som skall redogöra ska du väl inte fråga mig.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Utvecklingen av nya chip som är mer optimerade och förbrukar mindre energi kommer givetvis hålla försäljningen uppe.
Hur tänkte du när du läste detta:
"Den efterfrågan som finns kvar är då bara replacement och så lite green field när någon får en elanslutning till ett nytt datacenter"
Du skriver ju som om du inte läst alls.
Replacement blir dessutom ganska svagt från början eftersom de flesta datacenter har färsk HW.
Greenfield blir ganska låg omfattning för det är bara när de (statliga) transmissionägarna fått till en anslutning. Och dessutom skall mer elproduktion till. (Vilket i Sverige myndigheterna obstruerar så mycket de kan).
Den ökade fab-kapaciteten har inga problem att möta den stackars efterfrågan som finns efter puckeln. Tvärtom kommer producenterna köra med underkapacitet och svära över att dom lät sig provoceras till att bygga överkapacitet.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Att tillgången på el är en flaskhals är inte ens säkert men det skulle öka efterfrågan på ny hårdvara. Ju mer energibrist desto mer får hårdvaran kosta.
SvK nämnde att dom hade en kö för datacenter på 8000 MW i Sverige. De som står sist i den kommer troligen aldrig får anslutning. Inte ens om 30 år. Dom kommer ge upp och dra tillbaka ansökan.
Tvivlar på att det kommer ens byggas 8 GW mer elproduktion i Sverige.
Nivån nu är att Länstyrelsen säger nej till att man placerar solpaneler på marken därför att det "ändrar landskapsbilden". Du och andra har inte förstått vilka galningar ni röstat in i Riksdagen som låter det offentliga bestämma så mycket.
Det är just pga svårigheterna att få till elanslutning som göra att den del drämmer till med desperata påhitt som att bygga in datacenter i Vindkraftverk. Eller skicka upp datacenter i Rymden.
Men givet den hysteriska betalviljan för datacenter, blir den typen av påhitt lönsamma i några år.
Men om några år när efterfrågan är mättad så kommer betalviljan sjunka som en sten.
Rena trivialiteter.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Du får det att låta som att utvecklingen kommer stanna av och helt plötsligt blir statisk så fort lite fler datacenters är färdiga.
Helt omöjligt att dra den slutsatsen från det jag skriver. Bara meningen jag citerade ovan av det jag skrev, dödar den fantasin totalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
BästeHrMongolid
Jag vet inte om du tänker så dumt
Rimligen tänker de flesta att det är du som sköter den saken. Iaf i den här ordväxlingen.