2026-08-07, 20:13
Medlem
raskenss avatar
En del spekulerar att det som fick aktien att rusa var en short squeeze på samma sätt som inyräffade för gamestop för några år sen. Någon större föändring i fundmenta skaa man knapoast förvänta sig. Värmeskölden kommer nog inte fungera och de utlovde månlandningarna kommer bli kalkon.

Men hoppet är det sista som lämnar sektmedlemmar.
Citera
2026-08-07, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
En del spekulerar att det som fick aktien att rusa var en short squeeze på samma sätt som inyräffade för gamestop för några år sen. Någon större föändring i fundmenta skaa man knapoast förvänta sig. Värmeskölden kommer nog inte fungera och de utlovde månlandningarna kommer bli kalkon.

Men hoppet är det sista som lämnar sektmedlemmar.
Short squezze samtidigt free float fördubblats dagen före?
Osannolikt
Citera
2026-08-07, 20:28
Medlem
Citat:
Det stämmer inye. BYD har större marginal på elbilar och trot om du vill eller inte men marginalen för Porches och Mercedes topp end elfordon är högre än teslas.

Tesla som förresten numera bara har två reella modeller: Y och 3, cybertruck kan nog räkna in i samma kategori som Edsel. Cyber cab är och förblir ett experiment för många år framöver.

Inte ens Saab hade så få modeller att välja på.

Nej Tesla är inte speciellt effektiva.

Nu är ioförsig detta en spavextråd men mekanismerna i Spacex är demsamma. Några fina mjölkkor som dras ner i avgrunden av avföring i form av xai, twitter kolonisering av Mars och annat religiöst svammel.
Du verkar ha delvis rätt, BYD gör tydligen vinst på rena elbilar även om mycket mindre marginal mot hybriderna
Citera
2026-08-07, 20:43
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Peter Thiel verkar ha en annan uppfattning. Och han har till skillnad från dig arbetat med Musk. Och känner därmed Musk ganska väl.
Han har langat in motsv ca 6 mdr SEK i Space X.

Vad köpte han til för kurs?
Spelar kanske mindre roll eftersom värdet på aktien inte har någon koppling till bolaget i det här fallet.
Aktien kan mycket väl gå dubbla sig, i alla fall tillfälligt.
Så småningom kommer fler akttier ut på marknaden och det är nog en och annan som tar det säkra före det osäkra och säljer.
Citera
2026-08-07, 20:48
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Det stämmer inye. BYD har större marginal på elbilar och trot om du vill eller inte men marginalen för Porches och Mercedes topp end elfordon är högre än teslas.

Tesla som förresten numera bara har två reella modeller: Y och 3, cybertruck kan nog räkna in i samma kategori som Edsel. Cyber cab är och förblir ett experiment för många år framöver.

Inte ens Saab hade så få modeller att välja på.

Nej Tesla är inte speciellt effektiva.

Nu är ioförsig detta en spavextråd men mekanismerna i Spacex är demsamma. Några fina mjölkkor som dras ner i avgrunden av avföring i form av xai, twitter kolonisering av Mars och annat religiöst svammel.

Ser fram emot många år av detta bölande medans kursen når nya höjder år efter år.

$127 uppnått idag, $170 är nästa anhalt.
Citera
2026-08-07, 21:02
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekbo251
Du skriver det som en slags sanning. Men inser du inte att det bara är dina fantasier?

Det är tur att investerare inte har de kriterierna innan de investerar. Hade dom haft det hade vi varit kvar på medeltiden fortfarande.

Peter Thiel verkar ha en annan uppfattning. Och han har till skillnad från dig arbetat med Musk. Och känner därmed Musk ganska väl.
Han har langat in motsv ca 6 mdr SEK i Space X.

Är det din uppfattning att han medvetet slarvar bort 6 mdr ur sin plånbok?

Vi får väl se, jag håller koll och återkommer i frågan!

Den första börsen kom till i Holland på 1600-talet, så det fanns inte några investerare på medeltiden(sen strax efter det så ordnade den första börsen den första finansbubblan icohmed tulpanmanin). Dessutom är det vetenskap och rationellt tänkande som skapat välstånd och rikedom, medan börsen snarast handlar om organiserad masspsykos.

Jag sätter lika stor tilltro till Peter Thiel som jag gör till den mentalsjuka uteliggaren som stod utanför systemet och hötte med en orange vägpinne och skrek om djävulen (han var ganska porträttlik Thiel också...). Och att vuxna mäns idoler gör korkade saker är snarare regel än undantag.
Citera
2026-08-07, 21:22
Medlem
Läste en lite kul artikel på ekonomikanalen EFN, som handlar om AI-hypen, och såklart nämns SpaceX. Citerar lite lagom. Läs gärna hela artikeln.
Holland 1637, Tokyo 1989, Nasdaq 2000. Och nu? AI är på riktigt, men sättet många investerar i AI är en klassisk bubbla. Varje generation hittar sin tulpanlök.
Det finns ett mönster här som är värt att känna igen:

• Järnvägen på 1800-talet förändrade världen, men de flesta järnvägsbolag gick ändå omkull.

• Internet förändrade världen, men de flesta internetaktier blev katastrofala investeringar.

• AI kommer att förändra världen. Det betyder inte att varje AI-investering blir en succé.
Nasdaq föll 80 procent mellan 2000 och 2002, och internet förändrade ändå världen precis som utlovat.
https://efn.se/riskera-inte-pensionen-for-en-tulpanlok
Citera
2026-08-07, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Jag köpte också lite när det började ta fart idag, men oj vad jag skulle vilja köpa mer.
Jag håller mig till en SPCX varje vecka. Är hållbart för mig till en 250 kurs då jag måste minska
Citera
2026-08-07, 22:13
Medlem
Det finns många Hedgefonder som vill göra ett namn på att SpaceX är övervärderad och att det är precis till dem kapitalet ska flöda! 😅
Citera
2026-08-07, 22:16
Medlem
Med det sagt kan det naturligtvis bli väldigt volatilt i aktien framöver när vissa som hållt den länge vill ta hem vinsten?
Citera
2026-08-07, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Med det sagt kan det naturligtvis bli väldigt volatilt i aktien framöver när vissa som hållt den länge vill ta hem vinsten?
Ja en viss volla har väl rått sen IPO. Men märkligt kursen stiger 16% efter en lock up. Free float öka ju med 100%
Citera
2026-08-07, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dettanamn
Ja en viss volla har väl rått sen IPO. Men märkligt kursen stiger 16% efter en lock up. Free float öka ju med 100%
Man har inprisat att många ska sälja, och så gör de inte det. (de väntar tills nästa vecka...)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in