2026-08-07, 21:23
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Likväl kommer du hänga här för evigt.

Vad driver dig?

Vad är det som fascinerar med "vuxensagan SE"?
Jag har inte råd att köpa såna där spännande fantasyböcker där olika karaktärer har olika signalement och olika 'superhjälteegenkaper', så denna tråd får bli ett något slags nedvattnat men billigare alternativ för mig.

Att släppa verkligheten och kliva in i GM-SE sagovärden tillsammans med äkta troende och 'speglad logik' ger mig den verklighetsflykt jag traktar efter helt enkelt.

Jag håller på att köpa en egen 'SE-utstyrsel', med keps, plastrong, handledsväska och fickplunta för att ha på mig på nästa SE-cosplay-workshop på Palmemordskonferensen nästa år.

Edit: Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha täckjacka eller rock, men det spelar ju mindre roll då 'allt ändå alltid stämmer oavsett*-
Senast redigerad av ursprungligen 2026-08-07 kl. 21:37.
Citera
2026-08-07, 21:25
Medlem
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Är du verkligen säker på att IM säger att mördaren står vid avfasningen i Kangers bok? Det är väl ändå inte fallet? Har du ens läst Kangers bok?

Jag blev att läsa om IMs förhör i sin helhet nu för första gången på länge.

"Lugnt och fint"
"Försvinner iväg"
"Hur lugn som helst"
"Han stod bara iskallt där och väntade"
"Jag tänkte att tappar jag han nu ser jag han aldrig igen"
"Joggar bort"
"Jag tror inte den (rocken) var svart, möjligtvis blå"
"Bara smälter in i den allmänna förvirringen"
"Han visste att de skulle komma den vägen"
"En ren slakt"
"Stickad mössa"

Hur man instinktivt kan få det här till Stig är förbluffande. Jag efterlyser en bild på jackorna han visas där han får välja ut tänkbara.
Citera
2026-08-07, 21:28
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Jag blev att läsa om IMs förhör i sin helhet nu för första gången på länge.

"Lugnt och fint"
"Försvinner iväg"
"Hur lugn som helst"
"Han stod bara iskallt där och väntade"
"Jag tänkte att tappar jag han nu ser jag han aldrig igen"
"Joggar bort"
"Jag tror inte den (rocken) var svart, möjligtvis blå"
"Bara smälter in i den allmänna förvirringen"
"Han visste att de skulle komma den vägen"
"En ren slakt"
"Stickad mössa"

Hur man instinktivt kan få det här till Stig är förbluffande. Jag efterlyser en bild på jackorna han visas där han får välja ut tänkbara.
Ja IM är verkligen inget bra vittne om man ska pressa in SE i den illasittande och påhittade mördarrollen. Bara 'stickad mössa' är ju helt fel.
Citera
2026-08-07, 21:29
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whiskytangopapa
Ja du, OM han var gm lär han väl ha haft tillräckligt med tid på sig för att hinna uppfatta åtminstone glimtar av Lisbeths chockartade tillstånd.

När det gäller Glantz och Hages positioner hade han väl iofs inte helt rätt (han förväxlade väl deras inblrdes placering ) och sen dröjde det väl till andra förhöret innan han la till dessa detaljer.

Samtidigt är väl sannolikheten stor att Jeppsson borde ha sprungit på/lagt märke till Stig på tillbakavägen - om Stigs påstående om att han sprang efter poliserna innan av vände tillbaka.

Engström hade exakt rätt om livräddarnas inbördes positioner. Anna Hage:

"FHL Lars Jonsson: Det gjorde du inte?

Anna Hage: Nej men jag satt i och för sig med ryggen mot gränden."

Stig Engström, som kommer norrifrån:

"Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger."

Det har postats åtskilliga gånger i tråden, så det är rätt märkligt att hävda att Engström "förväxlat deras inbördes positioner".
Senast redigerad av Thurizas-09 2026-08-07 kl. 21:39.
Citera
2026-08-07, 21:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Engström hade exakt rätt om livräddarnas inbördes positioner. Anna Hage:

"FHL Lars Jonsson: Det gjorde du inte?

Anna Hage: Nej men jag satt i och för sig med ryggen mot gränden."

Stig Engström, som kommer norrifrån:

"Ja som jag minns det två unga personer, en ung flicka som är till vänster, och en ung man som är till höger."

Det har postats åtskilliga gånger i tråden, så det är rätt märkligt att hävda att Engström "förväxlat deras inbördes positioner".

Jeppsson var redan uppe på krönet när polisen började springa.

Det du skriver tyder på att SE bara var ett efterspelsvittne faktisk.
Citera
2026-08-07, 22:03
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Stämpel: Då Bokki89 håller så låg nivå tar jag en omgång med att mala personens argument!

Han beskriver LP som behärskat chockad och talbar vilket strider mot alla andra närvarande på mordplatsen.

Taget helt ur sitt sammanhang. Följer gör Stigs verkliga beskrivningar av Lisbet Palme:

Första beskrivningen som Engström ger av fru Palme i förhör lyder:

"Hon var upphetsad, men stundtals sansad. Hon ropade efter ambulans ett par gånger i minuten."

Hela ordalydelsen där "behärskat chockat" förekommer:

"...Hon vädjade både med ögonen och bad att någon skulle hjälpa till att skaffa en ambulans väldigt fort.

Hon såg behärskat chockad ut, men sprang ändå upp och ner..."

Helt klart en beskrivning av en person som uppträder behärskat, det måste medges.

Der är alltså fru Palmes uppsyn som Engström beskriver med orden "behärskat chockat", inte hennes uppträdande, vilket vissa vill få det till.

I brevet till Anér:

"...visserligen var Lisbet upprörd men det var bara Söderström hon svor åt. Jag vet varför."

Även Anna Hage uppger att fru Palme berättade muntligt om mördarens flyktväg. Alltså var Lisbet också talför.

Så dessvärre stämmer ingenting i din omgång med att "mala argument".
Citera
2026-08-07, 22:17
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Att fyra olika lallare upprepar samma felaktiga hypotes gör de väl inte till fyra oberoende källor?

Hur tänkte du där egentligen?

Samt att ingen av dem presenterat något som inte i fanns i Olle Minnells sopkorg i början av 1990-talet.

Sannerligen fyra tunga och oberoende källor!
Citera
2026-08-07, 22:24
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ändå upprepar LP exakt vad SE säger att han hörde henne säga på mordplatsen för polisen på Sabbatsberg.

Du menar "dom har skjutit min OP" och mig också, som stod i Aftonbladet ett par dagar efter skotten?

Eller blått plagg, som framkom i Extra Rapport redan kl. 4 på natten.
Citera
2026-08-07, 22:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Samt att ingen av dem presenterat något som inte i fanns i Olle Minnells sopkorg i början av 1990-talet.

Sannerligen fyra tunga och oberoende källor!
Att rota i sopkorgar verkar vara en populär metod för att misskreditera efterspelsvittnet SE.

Vem minns inte debaclet med SEs lapp i sopkorgen om den tyska vinregionen Rheingau mellan Wiesbaden och Rüdeshem? Tydligen bodde Helga Seppel i regionen med över 60.000 innevånare och eftersom hon hatade OP så var SE tydligen mördaren!

Jösses!
Citera
2026-08-07, 22:28
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Jag har inte råd att köpa såna där spännande fantasyböcker där olika karaktärer har olika signalement och olika 'superhjälteegenkaper', så denna tråd får bli ett något slags nedvattnat men billigare alternativ för mig.

Att släppa verkligheten och kliva in i GM-SE sagovärden tillsammans med äkta troende och 'speglad logik' ger mig den verklighetsflykt jag traktar efter helt enkelt.

Jag håller på att köpa en egen 'SE-utstyrsel', med keps, plastrong, handledsväska och fickplunta för att ha på mig på nästa SE-cosplay-workshop på Palmemordskonferensen nästa år.

Edit: Jag har inte riktigt bestämt mig om jag ska ha täckjacka eller rock, men det spelar ju mindre roll då 'allt ändå alltid stämmer oavsett*-

Häftigt! Skandiamannen är din friendly neighbourhood hero ... för oss andra en villain, med andra ord.

Konferenser låter ambitiöst. Är de roliga?

Antar att de huserar alla de som drömmer om att utredningen skall återöppnas.

Tyvärr leder SE alltjämt rejset upp mot trappens krön.
Citera
2026-08-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
En detalj som ska noteras rörande specifikt vapnet är att SE i Skydd & Säkerhet spekulerar i ett mindre och "smidigare" vapen.

När kortare Magnumrevolvrar (under sex tum) avfyras blir det en sådan ansamling av hetta vid mynningen att basen på kulorna spricker av värmen och orsakar en sorts svullnad, kallad base expansion. Framförallt tydligt blir det på den andra kulan, då värmen från första skottet hänger kvar och adderar till effekten. Ingen av Palmekulorna har detta vilket gör det nästan uteslutet att det är ett kort-pipigt vapen. Det finns en teoretisk möjlighet som jag förstår det, men väldigt osannolikt, framförallt då det är två kulor och blixten måste slå ner på båda för att spåret inte ska uppstå. En vapenmänniska får rätta mig om smärre fel.

Med andra ord kan det vara så att SE spekulerar i ett mordvapen som inte kan stämma i Skydd & Säkerhet-artikeln, vilket han inte känner till - då han inte är gärningsmannen.

Man skulle kunna se det som en omvänd variant på krim-konceptet guilt knowledge, alltså kunskap bara mördaren kan ha. Han kan ha råkat uppvisa en sorts innocence knowledge genom att spekulera felaktigt om någonting en mer kunnig i fallet (samt gärningsmannen) vet inte kan stämma.

Då är man tillbaka på sex tums-pipa - som i sin tur inte får plats i Stigs väska.

Ja, OM man utgår från att Stig vid tillfället inte hade en aning om vilket vapen som användes.

Men vad är det som säger att han inte ljög även om den detaljen?

Han kan mkt väl ha lusläst precis allt han kom över gällande Palmemordet - och ha haft så bra koll på både vapen, vittnen och detaljer det bara gick att ha givet förutsättningarna.

Jag tycker att det finns en aversion mot Stig som MÖJLIG gm där han avfärdas för hans gestalt och beteende.

Man behöver inte tro på han som gm till 100 % för att ändå överväga möjligheten att han kan ha manipulerat både polis, kolleger och media längs med vägen.
Citera
2026-08-07, 22:29
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Du menar "dom har skjutit min OP" och mig också, som stod i Aftonbladet ett par dagar efter skotten?

Eller blått plagg, som framkom i Extra Rapport redan kl. 4 på natten.
När menar du att SE påstår att han hör LP säga att det är OP som blivit skjuten? (Det kunde en påhittad mördare snott rakt av från Aftonbladet.)

Sa man verkligen i Rapport att det var LP som låg bakom det signalementet?

Du får öva lite på att lyssna på talade ord också tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in