2026-08-06, 22:08
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Det säger sig själv.
Hade han skapat adam och eva som fiskar eller mollusker som sedan utvecklats till människor så har du en kombination. Men i hur de berättar skapelsen nuvarande form? Knappast.

Du får nog läsa på lite lilla gumman. Kanske du tom ska överlåta denna vetenskapliga diskussion till oss män?

Det är en godtycklig slutsats som du har hittat på, att ”det bara måste vara så att Adam & Eva inte kan samexistera med evolutionen”. Om du hade kunnat bevisat det vetenskapligt, då skulle vi kunna börja snacka. Men det kommer ju inte att hända.

Varför tror du inte att Gud (eller universum om du är icke-troende) sitter på en annan förklaring till Adam & Evas samexistens med evolutionen, som lilla du inte klarar av att tänka ut?

Hur kan du ens överhuvudtaget tro att det som står i bibeln är grundlöst nonsens? Förstår du ens att bibeln inte är någon vanlig bok? Bibeln är som en slags grundstruktur för västerländskt tänkande och innehåller övergripande sanningar, eller meta-sanningar, om verkligheten. Att tycka att berättelsen om Adam & Eva omöjligt kan finnas manifesterad i vår vanliga materiella vetenskapliga värld, är så jävla blåst och på sån låg nivå. Du har ju ingen aning om så är fallet.

Du är den som nog bör lämna diskussionen. Jämför man oss två så bidrar jag med givande tankar, medan du inte. Faktum är att jag sopar mattan med dig.

Och sen är det i vanliga fall bara dugliga män som får skoja med mig sådär lite gulligt nedlåtande. Du är tydligen en oduglig man, och odugliga män gör sig bäst tysta nånstans i bakgrunden.
Citera
2026-08-06, 23:32
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Det är en godtycklig slutsats som du har hittat på, att ”det bara måste vara så att Adam & Eva inte kan samexistera med evolutionen”. Om du hade kunnat bevisat det vetenskapligt, då skulle vi kunna börja snacka. Men det kommer ju inte att hända.

Varför tror du inte att Gud (eller universum om du är icke-troende) sitter på en annan förklaring till Adam & Evas samexistens med evolutionen, som lilla du inte klarar av att tänka ut?

Hur kan du ens överhuvudtaget tro att det som står i bibeln är grundlöst nonsens? Förstår du ens att bibeln inte är någon vanlig bok? Bibeln är som en slags grundstruktur för västerländskt tänkande och innehåller övergripande sanningar, eller meta-sanningar, om verkligheten. Att tycka att berättelsen om Adam & Eva omöjligt kan finnas manifesterad i vår vanliga materiella vetenskapliga värld, är så jävla blåst och på sån låg nivå. Du har ju ingen aning om så är fallet.

Du är den som nog bör lämna diskussionen. Jämför man oss två så bidrar jag med givande tankar, medan du inte. Faktum är att jag sopar mattan med dig.

Och sen är det i vanliga fall bara dugliga män som får skoja med mig sådär lite gulligt nedlåtande. Du är tydligen en oduglig man, och odugliga män gör sig bäst tysta nånstans i bakgrunden.
Det är just detta som är så extremt farligt med denna bokreligion. När du blivit så hjärntvättad så du accepterat de här dumma sagorna som sanning går du i krig mot den verkliga sanningen, vilken i detta fall är att sagan om Adam och Eva inte är konpatibel med evolutionsteorin.
Det är bara ett exempel på vad som händer när hjärntvätten lyckats, då kan man acceptera vilka tokerier som helst för verklighetsuppfattningen är korrumperad.

Att kombinera dessa två sagor, skapelseberättelsen och evolutionsteorin vore som att säga isbitar kan koka, du kombinerar två motsatser och eftersom du blivit hjärntvättad till att acceptera vilken idioti som helst är du så dum så du krigar för din psykotiska sanning.

Det här har islam, judendom och kristendom centralt i sin verksamhetsberättelse, tolkningsföreträde på sanningen och hatet mot de som inte infogar sig i ledet, våldet mot sanningssägare kommer som ett brev på posten till följd av detta hat.

Zooma ut för fan!
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-06 kl. 23:37.
Citera
2026-08-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Det är just detta som är så extremt farligt med denna bokreligion. När du blivit så hjärntvättad så du accepterat de här dumma sagorna som sanning går du i krig mot den verkliga sanningen, vilken i detta fall är att sagan om Adam och Eva inte är konpatibel med evolutionsteorin.
Det är bara ett exempel på vad som händer när hjärntvätten lyckats, då kan man acceptera vilka tokerier som helst för verklighetsuppfattningen är korrumperad.

Att kombinera dessa två sagor, skapelseberättelsen och evolutionsteorin vore som att säga isbitar kan koka, du kombinerar två motsatser och eftersom du blivit hjärntvättad till att acceptera vilken idioti som helst är du så dum så du krigar för din psykotiska sanning.

Det här har islam, judendom och kristendom centralt i sin verksamhetsberättelse, tolkningsföreträde på sanningen och hatet mot de som inte infogar sig i ledet, våldet mot sanningssägare kommer som ett brev på posten till följd av detta hat.

Zooma ut för fan!

Vet du varför Tanakh (gamla testamentet) är sant!
Inget annat folk i historien har skrivit en så förnedrande historiebeskrivningen om sina egna kungar och sitt eget folk som de har gjort i bibeln!
Judarna är korkade, fisförnäma, gör fel hela tiden blir straffade hela tiden!
Därför är den sann
Citera
2026-08-07, 22:19
Medlem
Felicia.C.Roses avatar
Nä, det köper jag inte!

Jag är ingen anhängare av monoteistiska och patriarkala religioner från bronsåldern överhuvudtaget (jag tycker Lucifer är den bästa etablerade kandidaten till vördnad och dyrkan).

Men det finns en väldigt stor skillnad mellan Kristendomen och Islam som är svår att komma runt:

Kristendomen börjar med födelsen av ett barn i en fattig familj. Att föda ett barn är helt enkelt ett mirakel; den som invänder mot det är psykopat eller oförbätterlig cyniker. I Kristendomen har man också att Gud själv låter sig födas i de enklaste möjliga omständigheterna. Så i grunden känns Kristendomen som en djupt mänsklig och ödmjuk religion... även om onda Påvar och Mörkermän sen kom och sabbade det hela.

Islam däremot, börjar sin tideräkning med att en arrogant krigsherre(Muhammed alltså) flyr så fort som tygen håller till Medina, eftersom det inte gick så bra för honom att kriga i Mecka...
Citera
2026-08-08, 08:56
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicia.C.Rose
Nä, det köper jag inte!

Jag är ingen anhängare av monoteistiska och patriarkala religioner från bronsåldern överhuvudtaget (jag tycker Lucifer är den bästa etablerade kandidaten till vördnad och dyrkan).

Men det finns en väldigt stor skillnad mellan Kristendomen och Islam som är svår att komma runt:

Kristendomen börjar med födelsen av ett barn i en fattig familj. Att föda ett barn är helt enkelt ett mirakel; den som invänder mot det är psykopat eller oförbätterlig cyniker. I Kristendomen har man också att Gud själv låter sig födas i de enklaste möjliga omständigheterna. Så i grunden känns Kristendomen som en djupt mänsklig och ödmjuk religion... även om onda Påvar och Mörkermän sen kom och sabbade det hela.

Islam däremot, börjar sin tideräkning med att en arrogant krigsherre(Muhammed alltså) flyr så fort som tygen håller till Medina, eftersom det inte gick så bra för honom att kriga i Mecka...
Både Islam och Kristendomen börjar med att gud skapar världen och Adam och Eva.
Citera
2026-08-08, 09:09
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Både Islam och Kristendomen börjar med att gud skapar världen och Adam och Eva.
Ja där har man samma Gud men sen skiljs man åt.
Citera
2026-08-08, 09:57
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:

Den har haft stor påverkan på europas filosofi men det har ju Odyssén och Illiaden vilka jag antar att du avvisar som bara berättelser (?).

Du är ju själv ateist mot andra religioner än din egen så själva ateismen borde inte vara så främmande för dig.

Adam & Eva skapades enligt bibeln som avbild av gud. Jag förutsätter att Adam & Eva såg ut som vi människor gör idag vilket då innebär att gud har skapat människor som sedan inte utvecklats evolutionärt. Som sagt: hade gud skapat Adam & Eva som två fiskar eller apor så hade det förenat evolution med skapelseberättelsen. Men det verkar snarare som att gud skapade allt från början.

Var är alla de djur vi hittat genom arkeologi då? Mammuten? T-rex? Inte ens den fenomenala kiwifågeln är omnämnd.
Citat:

Du har rätt jag gick över gränsen i mitt uttalande om både din religion och ditt kön. Jag ber om ursäkt för den biten. Det finns inga ursäkter för att jag hade det språkbruket.
Citera
2026-08-08, 10:08
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Ja där har man samma Gud men sen skiljs man åt.
Ingen säger att det inte finns skillnader men det finns även skillnader mellan mormoner och jehovas, ändå sägs de tillhöra samma religion.

Jag menar att skillnaderna inte räcker till för att kategorisera dessa tre inriktningar och dess inriktningar som separata religioner.

Jag tycker de argument som framförts hitintills för att det skulle va separata religioner är svaga.
Gamla testamentet och nya testamentet, man hör ju att det är samma religion!
Citera
2026-08-08, 10:10
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Jag menar att skillnaderna inte räcker till för att kategorisera dessa tre inriktningar och dess inriktningar som separata religioner.

Är det inte pinsamt att ha den åsikten när du inte ens läst skrifterna?
Citera
2026-08-08, 11:46
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Är det inte pinsamt att ha den åsikten när du inte ens läst skrifterna?
Återigen fokuserar du på detaljer och missar helheten.
Det är samma idioti, dyrka en gud, hylla profeter, hata polyteister, hata Lucifer för han är självständig, ta patent på sanningen och stämpla alla andra som otrogna, skapelseberättelsen är ju fan identisk. Vad i skrifterna ska ändra på att det är samma religion? Oväsentliga detaljer, det finns inget krav på att alla ska tolka texter identiskt för att tillhöra samma religion.
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-08 kl. 11:49.
Citera
2026-08-08, 11:57
Medlem
Eurypteridas avatar
Vi kan ju jämföra abrahamismen enligt samma kriterier som används på hinduismen så ser vi direkt att det är samma religion, helheten ligger fast, sammanhanget är tveklöst detsamma.

1. Geografiskt och kulturellt ursprung – Gemensamt: Mellanöstern (Mesopotamien, Kanaan, Egypten, Arabien). Semitisk kultursfär.

2. Gemensamma skrifter – Torah (Moseböckerna) är helig för alla tre. Ingen enskild bok gäller för samtliga, men en gemensam texttradition finns.

3. Gemensamma begrepp – men inte gemensamma tolkningar – Samma Gud, änglar, profeter, domedag, Satan/Iblis. Radikalt olika tolkningar (treenighet vs strikt enhet, Jesus som Gud eller profet).

4. Gemensamma rituella strukturer – Bön, fasta, allmosor, pilgrimsfärd, rituell initiation (omskärelse/dop). Samma rituella logik.

5. Avsaknad av en enda obligatorisk trosbekännelse – Shema, Shahada och Nicenska trosbekännelsen är ömsesidigt uteslutande. På paraplynivå finns ingen gemensam.

6. Familjelikhet – Mycket stark. Samma stamfader, samma grundberättelse, samma profetkedja, samma fiende, samma eskatologi.

7. Delvis konstruerad enhet – "Abrahamitiska religioner" är en modern term, men bygger på verkliga historiska samband – precis som "hinduism".
Senast redigerad av Eurypterida 2026-08-08 kl. 11:59.
Citera
2026-08-08, 12:11
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Återigen fokuserar du på detaljer och missar helheten.

Men du har inte läst skrifterna så du kan inte uttala dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in