2026-08-08, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eurypterida
Hur förklarar du då att Jesus/Isa som enligt dig var jude är en gudalik gestalt inom islam som kan återuppliva människor från döden m.m.?

Det är så uppenbart att du inte kan ämnet. Läs teologi några år istället för att sprida saker som inte stämmer.
Citera
2026-08-08, 12:42
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Vi kan ju jämföra abrahamismen enligt samma kriterier som används på hinduismen så ser vi direkt att det är samma religion, helheten ligger fast, sammanhanget är tveklöst detsamma.

1. Geografiskt och kulturellt ursprung – Gemensamt: Mellanöstern (Mesopotamien, Kanaan, Egypten, Arabien). Semitisk kultursfär.

2. Gemensamma skrifter – Torah (Moseböckerna) är helig för alla tre. Ingen enskild bok gäller för samtliga, men en gemensam texttradition finns.

3. Gemensamma begrepp – men inte gemensamma tolkningar – Samma Gud, änglar, profeter, domedag, Satan/Iblis. Radikalt olika tolkningar (treenighet vs strikt enhet, Jesus som Gud eller profet).

4. Gemensamma rituella strukturer – Bön, fasta, allmosor, pilgrimsfärd, rituell initiation (omskärelse/dop). Samma rituella logik.

5. Avsaknad av en enda obligatorisk trosbekännelse – Shema, Shahada och Nicenska trosbekännelsen är ömsesidigt uteslutande. På paraplynivå finns ingen gemensam.

6. Familjelikhet – Mycket stark. Samma stamfader, samma grundberättelse, samma profetkedja, samma fiende, samma eskatologi.

7. Delvis konstruerad enhet – "Abrahamitiska religioner" är en modern term, men bygger på verkliga historiska samband – precis som "hinduism".
Jesus tolkas olika i de tre abrahamitiska religionerna, muslimer tjatar ständigt att han är muslim, judar att han ska vara nån krigare.
Alla tre har saker gemensamt men det räcker inte för samma Gud kan inte dela sig till olika tre folkgrupper med olika regler och traditioner.
Citera
2026-08-08, 14:15
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyegie
Jesus tolkas olika i de tre abrahamitiska religionerna, muslimer tjatar ständigt att han är muslim, judar att han ska vara nån krigare.
Alla tre har saker gemensamt men det räcker inte för samma Gud kan inte dela sig till olika tre folkgrupper med olika regler och traditioner.
Ett jävla tjat om jesus, mohammed och olika människor. Jag trodde religion handlade om någon slags andevärld, gudar?
Det är samma gud, alltså samma religion.
Citera
2026-08-08, 14:41
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Ett jävla tjat om jesus, mohammed och olika människor. Jag trodde religion handlade om någon slags andevärld, gudar?
Det är samma gud, alltså samma religion.
Abrahamitisk religion, sen så skiljer det mycket mellan de tre, de är mer oense än katoliker och protestanter.
Citera
2026-08-08, 15:50
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Abrahamitisk religion, sen så skiljer det mycket mellan de tre, de är mer oense än katoliker och protestanter.
Katoliker och protestanter har väl haft ett jävla gräl genom åren?
Brukade inte de anklaga varann för kätteri precis som de anklagar judar och muslimer för det?
Att de anklagar varann för kätteri är ju bevis om något på att de tillhör samma religion.
Citera
2026-08-08, 16:19
Medlem
oyegies avatar
Citat:
Katoliker och protestanter har väl haft ett jävla gräl genom åren?
Brukade inte de anklaga varann för kätteri precis som de anklagar judar och muslimer för det?
Att de anklagar varann för kätteri är ju bevis om något på att de tillhör samma religion.
Ja de har bråkat mycket men katoliker brukar vara mer återhållsamma, de övriga gillar och komma med falska påståenden.
Vet inte vad du menar med samma religion .
Som jag sa innan det är abrahamitiska religioner, alla tre tror på Abrahams, Isak och Jakobs Gud, ett problem är att islam tillkom sent långt efter kristendom, judarna har fastnat i GT och är ett motsträvigt folk.
Citera
2026-08-08, 19:01
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ja de har bråkat mycket men katoliker brukar vara mer återhållsamma, de övriga gillar och komma med falska påståenden.
Vet inte vad du menar med samma religion .
Som jag sa innan det är abrahamitiska religioner, alla tre tror på Abrahams, Isak och Jakobs Gud, ett problem är att islam tillkom sent långt efter kristendom, judarna har fastnat i GT och är ett motsträvigt folk.
Hur ser du som kristen på andra kristna inriktningar då, är inte de också kättare precis som judar och muslimer?
Citera
2026-08-09, 06:24
Medlem
Citat:
Den största lögnen om denna religion som ibland kallas Abrahamism är att det är olika religioner när det är en och samma religion eftersom de dyrkar samma gud, han som ensam skapade allt och Adam&Eva.

De har samma profeter plus minus någon men bara för att de hyllar olika skalder (profeter) gör de inte till olika religioner.

Diskutera argument för och emot, en religion eller villfarelsen att det är flera religioner som alla dyrkar samma gud, han som skapade Adam och Eva.

Nej, det är inte samma religion och skälen till det är ganska enkla;

1. Islam är överhuvudtaget inte en religion. Det är ett mänskligt skapat system, inspirerat av judendom och den kristna tron, för att förena ett gäng hedniska beduinstammar under en, alt. en handfull krigsherrar (lite beroende på vart man står i frågan om Muhammeds historiska och personliga existens).

2. Judendomens Gud är densamme enda sanna guden som i Kristendomen, men då judarna själva förnekade och dödade Gud när Han inkarnerade till människa för vår frälsning så får det nog anses att judendomen är en inkomplett och inaktuell religion.
Citera
2026-08-10, 01:15
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdsnus
Den har haft stor påverkan på europas filosofi men det har ju Odyssén och Illiaden vilka jag antar att du avvisar som bara berättelser (?).

Du är ju själv ateist mot andra religioner än din egen så själva ateismen borde inte vara så främmande för dig.

Adam & Eva skapades enligt bibeln som avbild av gud. Jag förutsätter att Adam & Eva såg ut som vi människor gör idag vilket då innebär att gud har skapat människor som sedan inte utvecklats evolutionärt. Som sagt: hade gud skapat Adam & Eva som två fiskar eller apor så hade det förenat evolution med skapelseberättelsen. Men det verkar snarare som att gud skapade allt från början.

Var är alla de djur vi hittat genom arkeologi då? Mammuten? T-rex? Inte ens den fenomenala kiwifågeln är omnämnd.

Du har rätt jag gick över gränsen i mitt uttalande om både din religion och ditt kön. Jag ber om ursäkt för den biten. Det finns inga ursäkter för att jag hade det språkbruket.

Nej jag avvisar absolut inte poesi som något godtyckligt. Inte heller klassiska sagor med arketypiska och mytologiska väsen etc.

Jag är inte "ateist mot andra religioner". Jag tror att alla religioner och all spiritualitet är sann, så jag avvisar ingen utan jag välkomnar dom alla. Jag tror som jag gör eftersom jag har haft personliga direkta upplevelser av ”the Divine”, som jag inte kan avvisa. Jag har blivit så kallat upplyst. Så jag tror att allt material som är religiöst eller spirituellt kommer direkt från gud, via så kallad ”channeling” till människor. I och med detta så ser jag det som mycket osannolikt att gud skulle ha ljugit eller kommit med grundlösa påståenden i sin channeling. Därför tror jag att det i framtiden kommer visa sig hur både Adam&Eva och evolutionen är sanna samtidigt.

Nu kanske du förstår min utgångspunkt bättre.

Men hur menar du med arkeologin?
Citera
2026-08-10, 10:54
Medlem
Eurypteridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia
Nej jag avvisar absolut inte poesi som något godtyckligt. Inte heller klassiska sagor med arketypiska och mytologiska väsen etc.

Jag är inte "ateist mot andra religioner". Jag tror att alla religioner och all spiritualitet är sann, så jag avvisar ingen utan jag välkomnar dom alla. Jag tror som jag gör eftersom jag har haft personliga direkta upplevelser av ”the Divine”, som jag inte kan avvisa. Jag har blivit så kallat upplyst. Så jag tror att allt material som är religiöst eller spirituellt kommer direkt från gud, via så kallad ”channeling” till människor. I och med detta så ser jag det som mycket osannolikt att gud skulle ha ljugit eller kommit med grundlösa påståenden i sin channeling. Därför tror jag att det i framtiden kommer visa sig hur både Adam&Eva och evolutionen är sanna samtidigt.

Så gud talar med kluven tunga?
Till någon som är smart drar han evolutionsteorin och till någon som är dum i huvet drar han sagan om Adam och Eva?
Sen nån gång i framtiden kommer han ordna så att alla blir idioter och tror på båda två samtidigt?
Citera
2026-08-10, 21:25
Medlem
Sladdsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulOfSophia

Åh, det är lite nytt territorium för mig så tack för att du tog tid att förklara det.
Jag har själv aldrig upplevt något övernaturligt, spöklikt eller gudomligt. Visst att det finns saker jag inte kan förklara men jag har aldrig upplevt dem som utanför det normala.

Jag förstår din utgångspunkt ändå.

Jag tänkte mest att djur eller saker som forskningen idag har bevisats inte direkt nämns i olika religiösa skrifter. Tex tar Koranen inte upp varför det finns olika folk eller bibeln berättar inte varför vissa djurarter dog/dör ut.
Citera
2026-08-10, 23:45
Medlem
Adam och Eva är ingen stark tro för att jag skulle satsa på tro.

Herren knäcker mig att tro hockey blandat streetfight hemma och imorgon biljard på jobbet.

Tre sport var/är inte den första tänkta sport planering första tänkta sport planering var en sport hockey men Herren bestämde tre sport.

Herren underskattar ha en sport tro.

Herren är elakaste.

Jag vann inte en sport hockey 26/27.

Jag är liten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här