Citat:
Ursprungligen postat av
Sladdsnus
Den har haft stor påverkan på europas filosofi men det har ju Odyssén och Illiaden vilka jag antar att du avvisar som bara berättelser (?).
Du är ju själv ateist mot andra religioner än din egen så själva ateismen borde inte vara så främmande för dig.
Adam & Eva skapades enligt bibeln som avbild av gud. Jag förutsätter att Adam & Eva såg ut som vi människor gör idag vilket då innebär att gud har skapat människor som sedan inte utvecklats evolutionärt. Som sagt: hade gud skapat Adam & Eva som två fiskar eller apor så hade det förenat evolution med skapelseberättelsen. Men det verkar snarare som att gud skapade allt från början.
Var är alla de djur vi hittat genom arkeologi då? Mammuten? T-rex? Inte ens den fenomenala kiwifågeln är omnämnd.
Du har rätt jag gick över gränsen i mitt uttalande om både din religion och ditt kön. Jag ber om ursäkt för den biten. Det finns inga ursäkter för att jag hade det språkbruket.
Nej jag avvisar absolut inte poesi som något godtyckligt. Inte heller klassiska sagor med arketypiska och mytologiska väsen etc.
Jag är inte "ateist mot andra religioner". Jag tror att alla religioner och all spiritualitet är
sann, så jag avvisar ingen utan jag välkomnar dom alla. Jag tror som jag gör eftersom jag har haft personliga direkta upplevelser av ”the Divine”, som jag inte kan avvisa. Jag har blivit så kallat upplyst. Så jag tror att allt material som är religiöst eller spirituellt kommer direkt från gud, via så kallad ”channeling” till människor. I och med detta så ser jag det som mycket osannolikt att gud skulle ha ljugit eller kommit med grundlösa påståenden i sin channeling. Därför tror jag att det i framtiden kommer visa sig hur både Adam&Eva och evolutionen är sanna samtidigt.
Nu kanske du förstår min utgångspunkt bättre.
Men hur menar du med arkeologin?