2026-08-07, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Exempel på en liten motorbåt som åker nära ett fraktfartyg
https://www.reddit.com/r/SeaEmploy/comments/1vhubh7/curiosity_vs_safety/
Går inte att komma närmare 10m bulbstäven

och så boken för 1800kr
https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Avoid_Huge_Ships
Förstår inte att folk vågar. Inga flytvästar där inte heller.
Citera
2026-08-07, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klockbojen
Jag håller inte med om allt du skrivit hittills men i detta inlägget har du helt rätt. Både öststatare och asiater har en kultur av att alltid framstå som att de har förstått sina instruktioner, inte ställa frågor vid tveksamheter och framför allt aldrig erkänna misstag. Jag är själv sjökapten med många års erfarenhet och har jobbat med forna öststatsbefäl. De är extremt välutbildade och kunniga men kulturellt hämmade i förmågan att tänka själva och våga ställa frågor. Vi får en högklassig utbildning i Sverige men tiden när nordiska befäl smällde högst i kunskap är lika obsolet som VM -94

Tack för insikten.

Det vore intressant att få höra lite sakliga argument från någon som inte tycker som jag. De flesta som inte gör det brukar vara väldigt osakliga, flummiga eller rent av aggressiva och ja, jag svarar som jag blir bemött, om jag svarar
Citera
2026-08-07, 22:00
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Enligt åklagaren verkar pappan ha haft någon koll på det iaf:

Vad exakt det betyder är oklart dock. Vände han sig om och såg det sekunderna innan kollisionen skedde eller tidigare? (Förutsatt att pappans vittnesmål gällande den biten är sanningsenligt.)
Jag tänker att, det räcker att pappan är helt säker på att har hållit samma kurs tills dom träffades av lastfartyget. Det borde räcka för påstå att dom blivit påkörda bakifrån, även om han inte sett lastfartyget komma ikapp bakifrån.
Citera
2026-08-07, 22:04
Medlem
Citat:
Exempel på en liten motorbåt som åker nära ett fraktfartyg
https://www.reddit.com/r/SeaEmploy/comments/1vhubh7/curiosity_vs_safety/
Går inte att komma närmare 10m bulbstäven

Håller med om att han åker alldeles för nära, men han åkte i alla fall aldrig framför

Citat:
och så boken för 1800kr
https://en.wikipedia.org/wiki/How_to_Avoid_Huge_Ships

1800 för att lära sig att man ska hålla sig undan, låter som ett klipp

Kanske en bok som snipans förare borde ha investerat i...
Citera
2026-08-07, 22:07
Medlem
israelisinnocents avatar
Finns det nån lista på liknande olyckor?

Omständigheterna påminner om denna i Ungern 2019

Hableány ([ˈhɒblɛaːɲ]; Hungarian for 'Mermaid') was a 27-metre (89 ft) river cruiser operated on the Danube river in Budapest, Hungary. On the rainy night of May 29, 2019, at 9:05 pm the 135-metre (443 ft) Viking Sigyn collided with Hableány from behind under the Margaret Bridge near the Parliament Building.[2] Hableány sank in 7 seconds.[2] The heavy rainfall and the resulting strong currents hampered rescue efforts, with some bodies found 100 km downstream. With 2 Hungarian crew and 33 South Korean tourists on board, 7 tourists were rescued at the scene; one person is still missing and all others were later found to be dead.

https://www.youtube.com/watch?v=xk4uxkoxE-g
Citera
2026-08-07, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cleolin
Enligt vad som har stått att läsa i pressen, om man ska tro vad de skriver, så har kapten (och lots) sagt att det var bra sikt vid tidpunkten.

Kan du länka till denna info i pressen?
Det vore en smärre sensation om det kom fram att de sagt det. Eftersom det är en av de största frågorna i sammanhanget.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-07 kl. 22:11.
Citera
2026-08-07, 22:14
Medlem
Det jag reagerar mest på är hur fan dom kan få segla med 7 personers besättning pp en så pass stort fartyg i de fartklass slm dom går.

Det är upp till rederiet att föreslå safe manning och sen ska flqggstaten godkänna men för fan, 7 pers!

Räknar med kapten, choff och 1st. Sen bör du ha iaf en chief och en 2nd engineer. 1 motorman och en matros? :s låter helt vilt. När jag seglat på liknande storlek har safe manning varit 11-12 pers varav 2 matroser och en os. Allt för att kunna hålla en 24 timmars drift inkl utkik och förtöjning osv.
Citera
2026-08-07, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vofflan66
Hur kan det vara så intressant att spekulera i de tekniska detaljerna? 95% av alla 700 sidor handlar om samma nonsens som repeteras.

Varför är ni inte intresserade av efterspelet, vad han gör idag m.m?

Vad han gör idag har väl inget med saken att göra!?

Tråden handlar om olyckan och allt kring den. Det finns många oklarheter, och dom nystar vi i för att försöka få klarhet i vad som skedde, och varför.
Citera
2026-08-07, 22:19
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja precis. Med kranen där är det än viktigare att ha extra utkik på bryggan, vilket inte har funnits om det bara var kapten och lots ombord. Ratt och instrument sitter ju i regel i mitten av bryggan, precis bakom kranen.

Edit: Därtill förstår jag det som att man ska ha utkik även i fören, och att denna utkik ska ha radiokontakt med bryggan.
Jag kan ju tycka att det är konstigt att man inte konstruerat kranen så att kranarmen går att sträcka ut och lägga ner helt i horisontalt läge?
Då skulle den väl inte alls hindra sikten framåt... Eller i alla fall betydligt mindre.
https://imageproxy.a2d.tv/?width=1200&source=https:%2F%2Ftvmedia.image-service.eu-north-1-prod.vmnd.tv%2Fapi%2Fv2%2Fimg%2F6a6f7e2be4b00a55 cb6edc8e-1785692524276%3Flocation=main
Citera
2026-08-07, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej. Inte i fören men det finns en regel (enligt STCW) att man skall ha separat utkik (som inte sysslar med navigering och andra bestyr). Det finns en annan regel att vakthavande kan ha ensam utkik dagtid, under säkra förhållanden (en lista med villkor).

Man kan med säkerhet avgöra att Misje Verde's färdväg inte uppfyllde dessa villkor.

Man kan nog inte helt bortse från rysk sjöfartskultur i detta heller.

Ja exakt, som jag förstår det så var det bara lots och kapten på bryggan, alltså ingen utkik alls.

Vad gäller rysk sjöfartskultur så förstår jag att en överstyrman (också ryss) hade rapporterat om brister till Internationella Transportarbetarfederationen när fartyget var i Storbritannien, och att man under en kontroll, och flera hamnstatskontroller, funnit flera brister. Överstyrman fick sedan lämna fartyget och fick troligen sparken.

Det är såklart oförsvarligt att kaptenen har seglat utan adekvat bemanning på bryggan, men det verkar som att rötan går högre upp än så och att rederiet eller ägaren har underbemannat båten. Och det är ju i första hand rederier och ägare som gör haven till en världsomspännande brottsplats, och som söker världen över efter befäl och besättningar som spelar med. Man ska inte friskriva sjöfarare från ansvar helt, men i slutändan så handlar det om ganska utsatta personer som hotas med uppsägning och svartlistning om de inte anpassar sig till vad som ofta är väldigt oseriösa verksamheter. Framför allt de som äger eller driver små torrbulksfartyg, som det skepp som deltog i den här olyckan.
Citera
2026-08-07, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Det jag reagerar mest på är hur fan dom kan få segla med 7 personers besättning pp en så pass stort fartyg i de fartklass slm dom går.

Det är upp till rederiet att föreslå safe manning och sen ska flqggstaten godkänna men för fan, 7 pers!

Räknar med kapten, choff och 1st. Sen bör du ha iaf en chief och en 2nd engineer. 1 motorman och en matros? :s låter helt vilt. När jag seglat på liknande storlek har safe manning varit 11-12 pers varav 2 matroser och en os. Allt för att kunna hålla en 24 timmars drift inkl utkik och förtöjning osv.

Instämmer.. orsaken bakom vansinnesdådet kan ligga här..
Citera
2026-08-07, 22:30
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Du har helt rätt. Jag påstår eller tror på intet sätt att han haft det. Men med tanke på som du säger, hur folk överallt går runt i AirPods totalt ovetandes om omvärlden så förvånar en ingenting (jag låg bakom en långtradare senast igår som va ute 60-70 cm i andra filen på motorvägen när jag precis skulle köra om - satt väl med mobilen men OT)

Med tanke på hans yrke är youtuber så lär han väl äga ett par airpods eller två.

Eftersom alla här verkar veta att fartyget inte tutat (vem som har bekräftat det vet jag inte) så kan vi ju inte utesluta till 100% möjligheten att fartyget tutat 300m bakom men det ej hörts för att vederbörande hade hörselskydd av ngt slag
Det är väl bekräftat i förhör med kaptenen och lotsen? Att påstå att man tutat kan ju i princip tolkas som att man sett att det fanns båtar framför i farleden och att man ändå kört över snipan.

Sedan skulle det troligen finnas vittnen som kunde berätta om dom hade tutat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in