2026-08-07, 20:26
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Det verkar som att du vill vifta bort det som de Norska myndigheterna anmärker på?

-----//Norska sjöfartsmyndigheten gjorde under torsdagen en oanmäld inspektion av fartyget i södra Norge. Där framkom brott mot vilotider, bristande arbetsförhållanden, och tekniska brister.----

Det var väl mest titeln på artikeln som fick det låta som att brott mot vilotider är det som orsakade Titanic och Costa Concordia också.
Citera
2026-08-07, 20:32
Medlem
Citat:
Vi har ännu inget åtal?, men du dillar om rättskandal??
tomte milt sagt.

Jaha, så om det inte finns åtal kan det inte vara en rättsskandal. Och du tror att det är jag som är tomen här

Citat:
Det är ju uppenbart vem som felat och nu kommer det också fler uppgifter.

Det är uppenbart vilka som felat, och det är uppebart att du bara är ännu ett i raden av alla trollande tomtar som inte kan ett skvatt om sjövägsreglerna. Hade du kunnat det hade du fattat varför det är så uppenbart att du inte fattar det. Tomte.

Att pappan har felat grovt råder det ingen som helst tvekan om, huruvida kaptenen och lotsen gjort det återstår att se.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-07 kl. 20:41.
Citera
2026-08-07, 20:39
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Det var väl mest titeln på artikeln som fick det låta som att brott mot vilotider är det som orsakade Titanic och Costa Concordia också.
De har nog inte lagt upp den inspektionen än, men för den intresserade kan man kolla Paris MoU's hemsida och kasta ett öga på den föregående port staten. Nu sitter jag på mobil så pallar inte bläddra men ser ut som att de gick prickfria där. Hoppas norrmännen släpper deras port state snart också.
Citera
2026-08-07, 20:40
Medlem
Citat:

Spot on!

Trollen i den här tråden tror att olyckan inträffade för att nån använder enligt dem fel sökverktyg på internet, och sånt trams. Större delen av tråden innehåller, tyvärr, inlägg med sådant trams.

Kanske är trollens argument att kaptenen låg och sov för han var så trött eftersom han inte vilat ordentligt.

Att sådant här dyker upp är så klart inte helt klädsamt för rederiet, men det är ett väldigt långt steg att koppla det till olyckan, och vi får väl se vad åklagaren säger, om han kommer framlägga något sådant som skäl till olyckan. Vilket nog är ytterst tveksamt. Med tanke på att lotsen också misstänks för samma brott som kapten, så är det knappast vilotiderna som är problemet.
Citera
2026-08-07, 20:43
Medlem
Citat:
De har nog inte lagt upp den inspektionen än, men för den intresserade kan man kolla Paris MoU's hemsida och kasta ett öga på den föregående port staten. Nu sitter jag på mobil så pallar inte bläddra men ser ut som att de gick prickfria där. Hoppas norrmännen släpper deras port state snart också.

Ja, den senaste inspektionen, före olyckan och före den i Norge häromdagen, gick hon igenom prickfritt.
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-07 kl. 20:51.
Citera
2026-08-07, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja, det tutades mer förr, precis vad jag skrev

Vad jag menade var att det tutas i princip aldrig i syftena ett, två eller tre korta tut på fritidsbåtar.
Det som oftast tutas, när det tutas, är handelsfartyg som tutar på fritidsbåtar och oftast i syftet "FLYTTA PÅ DIG", och då är det nuförtiden vanligare med ett långt tut än med de föreskrivna fem korta.

Jag menade att det inte tutas på mig lika ofta nuförtiden som när jag var tonåring.

Jag delar inte din bild att det tutades mera förr, här tutas det precis lika ofta. Dock går de flesta fartygen dels nattetid och dels är det lågsäsong under sommaren
Citera
2026-08-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
För att förtydliga. De har givetvis inte tutat nära inpå, då de ej sett båten. Men de skulle teoretiskt kunnat tuta någon gång varannan minut eller mer sällan. Fartyget skulle ju kunna vara flera hundra meter bort, och en sådan båttuta skulle väl eventuellt försvinna med motvind, snipans motor och hörlurar

Nej en sådan tuta hörs genom motvind, motorljud och hörlurar…
Citera
2026-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
För att förtydliga. De har givetvis inte tutat nära inpå, då de ej sett båten. Men de skulle teoretiskt kunnat tuta någon gång varannan minut eller mer sällan. Fartyget skulle ju kunna vara flera hundra meter bort, och en sådan båttuta skulle väl eventuellt försvinna med motvind, snipans motor och hörlurar
Jag bor ca 4 km från den aktuella farleden, med några lägre skymmande berg emellan. Jag hör fartygstutor alla årstider i alla väder om jag är utomhus, det är speciellt i dåligt väder de används.
Citera
2026-08-07, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Det finns inte en båt som har en utkik i fören.... under förtöjning ha men annars har man en matros på bryggan.

Även om det vore fallet på denna plats och i dessa förhållanden så har man ju inte uppfyllt detta.
Citera
2026-08-07, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ganska patetiskt av de som försöker skuldbelägga kaptenen baserat på ren rasism.

När det nu är en svensk lots som är misstänkt för samma brott som kaptenen.

Bara massa okunniga troll kvar i tråden snart.

Just sayin'

Jag håller inte med om allt du skrivit hittills men i detta inlägget har du helt rätt. Både öststatare och asiater har en kultur av att alltid framstå som att de har förstått sina instruktioner, inte ställa frågor vid tveksamheter och framför allt aldrig erkänna misstag. Jag är själv sjökapten med många års erfarenhet och har jobbat med forna öststatsbefäl. De är extremt välutbildade och kunniga men kulturellt hämmade i förmågan att tänka själva och våga ställa frågor. Vi får en högklassig utbildning i Sverige men tiden när nordiska befäl smällde högst i kunskap är lika obsolet som VM -94
Citera
2026-08-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andyhall
[...]

– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll. Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas

[...]

Enligt vad som har stått att läsa i pressen, om man ska tro vad de skriver, så har kapten (och lots) sagt att det var bra sikt vid tidpunkten.

Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Dimma var det nog inte. Inte hos mig som bor i området i alla fall. Skuren hos mig varade under tio minuter. Vi vet inte heller när under dessa närmare tio minuter som olyckan skedde, det kan ha varit minut två, det kan ha varit minut tio.

Skuren finns inte ens med i SMHIs väderradarbilder från denna tid. Om någon har API-nyckel till DMI så kanske man kan få en mer detaljerad bild (den brukar vara bättre än SMHI) så går det kanske se den där. Totalt sett så regnade det 4,6 mm i den "ruta" där olycksplatsen ligger den 28:e. Men då vet vi att vädret var mycket sämre senare på kvällen. Det var det hemma hos mig också, men det har även rapporterats från räddningsarbetet senare på kvällen. Hos mig var skuren på 1,3 mm och den varade under tio minuter.

Eftersom SMHI inte har skuren så kollade jag på en privat mäststation som ligger i Kållekärr på Tjörn, den registrerade 0,5 mm melan 21.30 och 21.45. Så vi får nog anta att skuren kom ganska precis när olyckan inträffade, det hade troligen inte regnat mer än ett par-tre minuter innan. Men skurarna kan vara väldigt lokala i styrka och utbredning.

Man kan dock konstatera att det vid olyckan inte har regnat mer än några minuter som mest.
Tack för info.

Men inte var det mörkt 21 30 på kvällen väl? Solen gick ner 21.37 den dagen och det blir inte mörkt direkt precis. Har fortfarande ljust hos mig just nu, samma solnedgångstider, och då har solnedgångstiden minskat med tre minuter varje dag. Börjar skymma på.

Sedan förstår man ju att det blir sämre sikt när det regnar, regnar rätt ordentligt stundvis låter det som.

Mistlur, mistlur, åker de misstänkta inte på något annat så ryker de nog på det. Och dålig (usel) koll.

Undrar om snipan använde någon av de appar som finns för att den vägen se andra farkoster i närheten av sig. Verkar inte som det. Svårt med små barn att hålla rätt på samtidigt, även om de är snälla.

Ja, herregud vilken sorg detta är.
Citera
2026-08-07, 21:49
Medlem
Hur kan det vara så intressant att spekulera i de tekniska detaljerna? 95% av alla 700 sidor handlar om samma nonsens som repeteras.

Varför är ni inte intresserade av efterspelet, vad han gör idag m.m?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in