Citat:
Ursprungligen postat av
andyhall
[...]
– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll.
Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas
[...]
Enligt vad som har stått att läsa i pressen, om man ska tro vad de skriver, så har kapten (och lots) sagt att det var bra sikt vid tidpunkten.
Citat:
Ursprungligen postat av
Pisseman
Dimma var det nog inte. Inte hos mig som bor i området i alla fall. Skuren hos mig varade under tio minuter. Vi vet inte heller när under dessa närmare tio minuter som olyckan skedde, det kan ha varit minut två, det kan ha varit minut tio.
Skuren finns inte ens med i SMHIs väderradarbilder från denna tid. Om någon har API-nyckel till DMI så kanske man kan få en mer detaljerad bild (den brukar vara bättre än SMHI) så går det kanske se den där. Totalt sett så regnade det 4,6 mm i den "ruta" där olycksplatsen ligger den 28:e. Men då vet vi att vädret var mycket sämre senare på kvällen. Det var det hemma hos mig också, men det har även rapporterats från räddningsarbetet senare på kvällen. Hos mig var skuren på 1,3 mm och den varade under tio minuter.
Eftersom SMHI inte har skuren så kollade jag på en privat mäststation som ligger i Kållekärr på Tjörn, den registrerade 0,5 mm melan 21.30 och 21.45. Så vi får nog anta att skuren kom ganska precis när olyckan inträffade, det hade troligen inte regnat mer än ett par-tre minuter innan. Men skurarna kan vara väldigt lokala i styrka och utbredning.
Man kan dock konstatera att det vid olyckan inte har regnat mer än några minuter som mest.
Tack för info.
Men inte var det mörkt 21 30 på kvällen väl? Solen gick ner 21.37 den dagen och det blir inte mörkt direkt precis. Har fortfarande ljust hos mig just nu, samma solnedgångstider, och då har solnedgångstiden minskat med tre minuter varje dag. Börjar skymma på.
Sedan förstår man ju att det blir sämre sikt när det regnar, regnar rätt ordentligt stundvis låter det som.
Mistlur, mistlur, åker de misstänkta inte på något annat så ryker de nog på det. Och dålig (usel) koll.
Undrar om snipan använde någon av de appar som finns för att den vägen se andra farkoster i närheten av sig. Verkar inte som det. Svårt med små barn att hålla rätt på samtidigt, även om de är snälla.
Ja, herregud vilken sorg detta är.