2016-12-30, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashback159
MOTIV!!!!! Mördarna var ute efter ett ej offentlig gjord dokument (som de troligt tagit med sig) av mycket stor värde för mördarna.

Vilket dokument?

Enligt min teori var det stora värdet för mördaren att inte kopplas till mordet.
Dvs markkonflikten/lantmäteriet/grannintyg/pirerna/båthuset.
Citera
2016-12-30, 11:31
Medlem
Såhär kan en typiskt matt 601a se ut.
http://yakol.se/wp-content/uploads/2015/04/IMG_7550.jpg
Citera
2016-12-30, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissDetective
Efter mordet iaktas den matta röda volvo 745an på frösön.

Ursäkta, men finns det ett reg.nr på bilen eller menar du att man kan dra slutsats av en matt röd volvo 745 som det borde finns MASSVIS av?

Skulle det vara den röda 745an som åkte till Frösön vid tretiden på onsdag morgon med ett stopp på bankomaten i härnösand så skulle det ju vara en logisk förklaring till att nästa siktade bil på platsen var en annan. Dvs en blå volvo. Bägge kan ju ha funnits i sommarstugan. Men den röda kördes mest där. Men sen kanske några lånade den till frösön där släkten väntade. Undra i vilket skick de isåfall var i när de kom fram. Inte sovit på hela natten och nyss begått ett dubbelmord. De anhöriga måste väl ha tänkt något om detta oväntade besök. Särskilt när nyheten om dubbelmord just kommit ut.
Citera
2016-12-30, 13:53
Medlem
Om jag minns rätt så hade bilen iaktagits under några dagars tid efter mordet på frösön.
Om iaktagelserna slutade efter det blivit känt via media att polisen sökte en matt röd bil och gm gömde bilen så är det ju en extra indicie.

Och sågs en mörk tjej i samband medvolvon (det vet vi inte) så är det ju extra illa för Mercedes.
Hon lär se ut som syrran http://www.kristianstadsbladet.se/familj/debuterar-som-producent/
Som bott 3 år i spanien. Så såldes skorna där kan de vara en present från syrran.
Citera
2016-12-30, 22:14
Medlem
Tipsbrevet

När de jobbade med podden så fick redaktionen motta ett tipsbrev som i stora drag beskrev hur dådet gått till utan att ange något som kunde leda till mördarna.

Brevet var skrivet på dator och utprintat för att sedan postas.
Antagligen så hade brevet redan i ett tidigt stadie postats till polisen för att vilseleda dem.
Och mördaren printade ut ett nytt ex och skickade samma till poddens redaktion.

Min teori är att brevet är skrivet av en av mördarna för att lägga ut ett villospår om motiv.
Hela brevet publicerades inte, men redaktionen sa att det innehöll ej redan publicerad information.
Dock så tror jag att delar av brevet är ihopvävt med information från media. Som Tors pengar.

I stora drag så säger brevet att någon kom till Tors gård på morgonen för att göra en betalning på den sista överenskomna betalningsdagen. Men hela summan betalas inte. Detta tror jag mördaren säger för att mordet råkade ske den sista i månaden. Samt det där med delbetalning är för att det inte är så troligt att man dödar någon för 10 000. Någon referens till hela summan görs mig veterligt inte.

Mördaren är dock inte nöjd med vare sig varan eller priset. Och lämnar gården för att senare komma tillbaka med en kompanjon för att kunna resonera med Tor.

Trots att mördaren är så prismedveten och vet att Tor har 10 000 hemma. Som dessutom bör ha både mördarens dna och fingeravtryck på sig så verkar inte mördaren ett dugg intresserad av att leta pengarna?

I övrigt är ju mördaren duktig på att inte lämna spår/fingeravtryck efter sig.
Båda personerna borde ju rimligtvis ha hanterat Gerds kropp. Alla som har gått en förstahjälpenutbildning vet ju att det effektivaste sättet att ensam flytta en livlös kropp är att korsa dess armar och dra under armbågarna backandes. Men är det verkligen vad man vill om man precis slagit en yxa i huvudet på offret? Det borde ju dels vara väldigt mycket blod som kommer att rinna över en själv i det läget. Samt se extremt obehagligt ut.

Det borde väl kännas mer naturligt att de hjälptes åt och drog i var sin arm. (Ev kunde de ju ha släpat henne i benen, men nån kanske kan spåna lite över blodspåren som det finns bilder på. Jag kan inte komma till någon slutsats alls)

Summa summarum, bägge lär ju vara rejält nedblodade. Ändå inga spår alls inne i huset. Och enligt tipsbrevet så gick de ju direkt in för rensning.

Brevet nämner inte heller något om att Tor lämnat gården. Vilket antyds på flera ställen i media när folk sett honom med bilen vid sin postlåda.

Samt att brevet inte berör varför grejjerna ligger ute i skogen.
Citera
2016-12-31, 08:49
Medlem
Skulle detta fall någonsin klaras upp rättsligt så tror jag detta uttalande kommer gå till kriminalhistorien http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6173524

Polisens bemötande av GWs kritik om att det är en dålig utredning och att fallet borde gå att lösa på en månad är "Detta är ingen dålig utredning" (Inga ytterligare argument, och han vet ju att ingen kan kolla upp hans påstående) samt ungefär "Riksmordkommisionen har ju också hjälpt oss, är de också dåliga?" Jo, men de var ju bara där första året, sen drog de ju iväg. Eller menar han 1 år professionellt jobb, 9år halvdant?

Sen slutklämmen "GW bör hålla tand för tunga".
Men jag antar att de sedan direkt kastade sig på telefonen och bad GW om lite nya infallsvinklar på fallet. GW har ju läst förundersökningen, så han borde ju veta vilka spår man kan jobba vidare med.
Citera
2016-12-31, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Såhär kan en typiskt matt 601a se ut.
http://yakol.se/wp-content/uploads/2015/04/IMG_7550.jpg

Detta är tyvärr inget skräckexempel. Utan efter ett tag ser de ut sådär.
Notera att det ser ut som de bytt framskärmen. Men de har de säkert inte. Som jag sa tidigare så kan bilen mattas av i olika takt på olika delar. Vilket gör att den sticker ut ÄNNU mer.

Dock så går de att rubba upp bilen med rubbing från detta skick så den ser som ny ut igen.
http://4.bp.blogspot.com/-W2Z_dCqk-Uw/U7ONTFPcXzI/AAAAAAAALCc/MWyUqmxrPH8/s1600/Volvo_745Ti_1988_1.jpg (Inte samma bil, men det är ursprungsfärgen).

Dock så är den lika matt och blek efter 3-4 år igen om man inte vaxar och sköter den.

År 2000 köpte ju M*x en ny bil V70 kombi. Kanske hans gamla bil också var en Volvo kombi?
Som sedan hängt med som slit och slängbil för transporter av byggvaror. Kanske lite övningskörning med ungarna. För att sedan slutförvaras ute i stugan. Dels för att det finns ett garage där. Dels för att den behövs vid husbygget? Och anledningen till att den körs så mycket skulle vara för att motionera upp den lite. Även om bilen stått inomhus så brukar bromsskivorna bli rostiga över vintern. Och bilen brukar sitta fast i bromsarna och smälla iväg med ett ryck vid första utbackningen. (Ja jag talar av erfarenhet av 740 och garagering över vintern).

Kanske var bilen skriven på firman och gick under radarn vid polisens slagningar.
Senast redigerad av Fredrik 2016-12-31 kl. 09:14.
Citera
2016-12-31, 14:48
Medlem
Gerds skor

Kan inte anledningen till att Gerd hade "finskorna" på sig helt enkelt vara så att när hon putsade fönster (ev med fönstret öppet för utsidan?) så hörde hon nått bråk. Kanske tillochmed ett skrik?
Snabbt vill hon ut och kolla vad som hänt, och de där låga skorna med "nät nedtil" men inte särskilt hög klack var de som som man direkt kunde hoppa in i utan att behöva knyta dem?
Citera
2016-12-31, 16:23
Medlem
Off topic
Lite humor i all elände, för jag kan inte med hedern i behåll påstå att någon nu levande människa skulle vara så otroligt dum i huvudet så de inte skickade in tröjan för analys utan bara tog dem på orden.

Men tänk om det var i M*xs stuga som de hittade tröjan med rödfärg.
http://blogg.mittmedia.se/ibrottetsspar/2015/07/08/2-spar-en-kriminalpodd-om-brattasmorden/
lyssna 7.25 in i podden.
Citera
2016-12-31, 16:54
Medlem
Det som får skrattet att sätta sig lite i halsen är dock att jag inte hittar på kartan vilken annan stuga det kunde vara "tvärs över vägen" de jag hittar ligger på samma sida.

Om det var hos M*x så får man väl gissa att de trodde att "Här har också hänt ett mord" men M*x bara skrattar. Nä, den där gamla tröjjan hade jag när jag målade om ett rött hus nån helt annan stans. Kom in å kolla så får ni se att inga är döda här.

"Ojoj, vad pinsamt. Ursäkta att vi störde".

Det enda ett sådant scenario skulle bevisa var isåfall att M*x aldrig for hem till stockholm som jag utgick från. Utan stannade kvar. Ingen skulle ju ändå misstänka honom när de letar en röd bil.

Men de borde väl ha sett hans blå när de var dit om han var hemma iallafall?
Citera
2016-12-31, 19:59
Medlem
Fast det sista spåret tycker jag personligen måste ses som ett stickspår eller något. För det är så extremt osannolikt att någon skulle vara så historiskt korkad. Även om de faktiskt kallar huset för "stuga" vilket skulle kunna tyda på sommarstuga och husen närmast Tors på samma sida vägen är väl mer typ bondgårdar? Och de vid vattnet mer sommarstugor.
Citera
2016-12-31, 21:17
Medlem
Skorna

JAG KAN ABSOLUT INGET OM SKOR, SÅ DETTA ÄR BARA FRIA FANTASIER
Dessutom så är jag så inne på att skorna kommer från spanien, även om de är tysktillverkade så låt mig inte hindra era tankebanor att spåna i vidare cirklar.

Som sagt, detta är min absolut svagaste sida. Så gör gärna själv lite research.

Vid googling på vad victory skor är så verkar de vara typ nån budgetmodell av Nikes fotbollsskor.
Kolla på bilden http://gfx.aftonbladet-cdn.se/image/17665949/1000/normal/e522e55707268/16s16-skor-485

Vad fyller de där hålen för funktion? Det har jag aldrig haft på några av mina egna skor.
Men om jag läser wikipedia sidan om nike skor rätt så verkar endel skor kunna utrustas med fotbollsdubb? Kan hålen ha något med det att göra?

Skorna Mercurial Vapor II verkar ju ha kommit för att hedra Real Madrids seger 2004.

Vapor VIII kom ju i Victory version. Kanske även II'orna fanns i victory? Där finns ju iallafall en spanien koppling, och förklaringen till att de inte såldes i sverige. (Vem firar real madrid här?)

Men som sagt, hela detta inlägg ska nog ses som något att spåna vidare på.
Min största fråga är varför har sulan dessa hål?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in