2026-08-07, 20:33
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
En ostkupa, varför inte?

Därför att då skulle inte flygplan behöva tryckkabin. Ibland blir det fel på tryckkabinen. Gissa vad som händer då?

Citera
2026-08-07, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Men inuti lådan så har ballongens flytkraft, som brukar tillskrivas "gravitation", plötsligt upphört.

Det visar att när kontakt med marken upphör så försvinner också sånt som förknippas med "gravitation"
Du tolkar det fel tyvärr.
Citera
2026-08-07, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det stämmer att det är skillnad på att befinna sig i fritt fall och inte befinna sig i fritt fall. Allt annat är ju absurt.

Vad har detta med trådens ämne att göra?

När lådan är på marken så har ballongen flytkraft. Men denna flytkraft försvinner så fort kontakten med marken försvinner. Så alltså kommer sig flytkraften av nånting som marken gör med lådan och dess innehåll.

Låter det som en rimlig slutsats?
Citera
2026-08-07, 21:49
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
En ostkupa, varför inte?
Då hade ju alla raketer studsat mot den?

Men just det, du tror inte på satelliter etc. 😂
Citera
2026-08-07, 21:49
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Nej varför då. Någonting är det ju som flyger däruppe. Satelliterna kanske är ballongburna eller nåt?
Men alla påstådda rymdfärder är uppenbara skämt, det är så jag uppfattar det, det är korrekt uppfattat.

Heja heja. The struggle is real on this one

Ena dagen efterlyser du vetenskapliga experiment, nästa häver du ur dig dagisåsikter.
Senast redigerad av Clay Allison 2026-08-07 kl. 21:53.
Citera
2026-08-07, 21:51
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Jodå, för precis samma sak händer i vätskor, dvs det som har lägre densitet än omgivningen stiger, och det som har högre sjunker.
Det syns tydligt, tex när man värmer upp luften i en varmluftsballong, för den sticker rakt upp och gravitationen har ingen chans förrän luften kyls ner.
Precis!
Du har just gett ett fint bevis på gravitation.

Tack!
Citera
2026-08-07, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
När lådan är på marken så har ballongen flytkraft. Men denna flytkraft försvinner så fort kontakten med marken försvinner. Så alltså kommer sig flytkraften av nånting som marken gör med lådan och dess innehåll.

Låter det som en rimlig slutsats?

Ja marken hindrar lådan från att falla fritt.

Vad är kopplingen till trådens ämne? Om du inte skärper till dig så riskerar vi att gå off-topic.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-08-07 kl. 22:56.
Citera
2026-08-08, 06:05
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
ISS då?

Nånting flyger ju däruppe, det kan man se med blotta ögat. Men alla utsändningar därifrån är uppenbara skämtgrejer, så nåt är det som inte stämmer.
Citera
2026-08-08, 06:07
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Då hade ju alla raketer studsat mot den?

Men just det, du tror inte på satelliter etc. 😂

Titta, du ser att det finns en konflikt där. Bra gjort av dig
Citera
2026-08-08, 10:36
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Nej varför då. Någonting är det ju som flyger däruppe. Satelliterna kanske är ballongburna eller nåt?
Men alla påstådda rymdfärder är uppenbara skämt, det är så jag uppfattar det, det är korrekt uppfattat.

För att GPS skall fungera måste man känna till satelliternas position med stor nogrannhet.

Det skulle vara helt omöjligt att lösa med ballonger som driver med vinden på ett slumpmässigt sätt. Man ver ju inte exakt var de är då.
Citera
2026-08-08, 11:21
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
För att GPS skall fungera måste man känna till satelliternas position med stor nogrannhet.

Det skulle vara helt omöjligt att lösa med ballonger som driver med vinden på ett slumpmässigt sätt. Man ver ju inte exakt var de är då.

Trams. GPS är markbaserat såvitt jag vet.
Citera
2026-08-08, 11:41
Medlem
busy-signals avatar
Herre jösses, jag verkar reta ännu mera gallfeber på er mobbarproffs nu när jag själv har slutat bry mig i hur intellektuellt oärliga ni är. Hela bunten.
Sen så får jag upplysa alla smartisar att det inte hjälper att bomba mig med en massa påhopp och idiotfrågor hit och dit. Ni beter er som om ni gick på högstadiet allihopa. Damp-ungar med trotssyndrom.

Låt mig sammanfatta vad jag pratar om, och har pratat, de senaste två tre dagarna.

1. En gasbubbla kan inte existera i ett vakuum. Åtminstone inte särskilt länge.

2. Gravitationen, vad den nu innebär, är inte tillräckligt stark för att hålla kvar gaser som en dammsugare. Inte gentemot en omgivande påstådd världsrymd där det påstås råda fullständigt vakuum.

Det enda som har framkommit från er proffsmobbare, är att jag har fel och är dum i huvudet. Men i övrigt så har vetenskapsbriljansen lyst med sin frånvaro.

Min poäng är, att om vetenskapen vore så himla vattentät på dessa två punkter, då hade det varit lätt för er att förklara för mig varför jag har fel.

Men som det är nu, så har ingen av er anfört ett enda vettigt argument. Vilket jag tycker är mer än talande.

Förutom att den annars allra ilsknaste mobbaren Wille, som råkade medge att det skulle svårt att påvisa gravitationens förmåga hålla kvar av gaser (runt ett klot, i vakuum) även om vetenskapsmännen skulle vilja. Det kan du väl få ett hedersomnämnande för WG, men det bli ändå noll poäng totalt eftersom du kör på med din mobbarjargong så fort du får chansen.

Så, om någon skulle vilja vara vetenskapen behjälplig, och förklara för mig, varför mina påståenden (1 -2) är felaktiga, så skulle jag vara idel öra.

Tills dess tycker jag så får ni skämmas över hur taffliga ni är på att försvara eran heliga vetenskap. Ni verkar inte ens vara särskilt skickliga mobbare, så jag vet inte vad ni håller på med.
Senast redigerad av busy-signal 2026-08-08 kl. 11:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in