2025-04-08, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
På vilket sätt skulle avstånden på dessa rutter bevisa att jorden är sfärisk eller platt menar du?

Det enklaste beviset är att varken du eller någon annan kan få till en karta där avstånden stämmer.
Citera
2025-04-08, 00:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Avståndet skulle inte stämma på en platt jord. Avståndet Chile-Sydney skulle bli mycket längre om avstånden även på norra halvklotet skall stämma.

Nej absolut inte. Är avstånden 1000 mil resp 4000 mil så är det ett absolut bevis för att avstånden inte är uppmätta på en platt Jord.

Om du flyger för att ta reda på om jorden är platt eller sfärisk, och bara har flygrutterna att gå efter, hur kan du fastslå jordens geometri då? Du har liksom tider och distans, hur vet man om det man flugit över är en sfär eller en platt jord?
Citera
2025-04-08, 00:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Om du flyger för att ta reda på om jorden är platt eller sfärisk, och bara har flygrutterna att gå efter, hur kan du fastslå jordens geometri då? Du har liksom tider och distans, hur vet man om det man flugit över är en sfär eller en platt jord?
Eftersom de avstånd vi känner till inte skulle stämma på en platt Jord.
Citera
2025-04-08, 00:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Men du.... en cirkels omkrets är inte 4 ggr radien. Nu är vi på lågstadiematematik.

En ekvator i en cirkulär jord hade såklart inte varit hela jordens omkrets, det borde du väl förstått?
Citera
2025-04-08, 01:01
Avslutad
Citat:
Eftersom de avstånd vi känner till inte skulle stämma på en platt Jord.

Men om man åker över en platt jord så stämmer de ju, eller hur? Du vet ju liksom inte vad du åker över.

Men jag tror vi lägger ner denna diskussion, jag tror inte riktigt du är kapabel till att förstå helt enkelt.
Citera
2025-04-08, 01:05
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
En ekvator i en cirkulär jord hade såklart inte varit hela jordens omkrets, det borde du väl förstått?
En cirkel på en platt yta blir drygt sex gånger längre än dess radie oavsett hur långt ut från cirkelns mitt du lägger cirkeln.

Citat:
Men om man åker över en platt jord så stämmer de ju, eller hur? Du vet ju liksom inte vad du åker över.

Men jag tror vi lägger ner denna diskussion, jag tror inte riktigt du är kapabel till att förstå helt enkelt.
Ja men de avstånd vi känner till skulle inte stämma om vi flög över en platt Jord. Så enkelt är det.
Citera
2025-04-08, 01:14
Avslutad
Citat:
En cirkel på en platt yta blir drygt sex gånger längre än dess radie oavsett hur långt ut från cirkelns mitt du lägger cirkeln.

Ja men de avstånd vi känner till skulle inte stämma om vi flög över en platt Jord. Så enkelt är det.

Jag utgår såklart fortfarande utifrån den halvsfär jag nämnt otaliga gånger innan.
Citera
2025-04-08, 01:23
Medlem
Citat:

Ja det har jag förstått. Men du förstår uppenbarligen inte att en cirkels omkrets är 6.28 ggr dess radie.

Citat:
Jag utgår såklart fortfarande utifrån den halvsfär jag nämnt otaliga gånger innan.

Testa och rita in en ekvator som är 4 och med radien 1 i din halvsfär.

Du kommer att misslyckas.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-04-08 kl. 01:25.
Citera
2025-04-08, 01:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ja och på den skulle du aldrig kunna få avstånden på både norra och södra halvklotet att stämma. De avstånd vi känner till stämmer på en helsfär och inget annat. Avstånden stämmer varken på skivan eller en halvsfär.
Citera
2025-04-08, 01:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja det har jag förstått. Men du förstår uppenbarligen inte att en cirkels omkrets är 6.28 ggr dess radie.

Testa och rita in en ekvator som är 4 och med radien 1 i din halvsfär.

Du kommer att misslyckas.

På en halvsfär, jo.
Citera
2025-04-08, 01:28
Avslutad
Citat:
Ja och på den skulle du aldrig kunna få avstånden på både norra och södra halvklotet att stämma. De avstånd vi känner till stämmer på en helsfär och inget annat. Avstånden stämmer varken på skivan eller en halvsfär.

Nu är ju inte alla jordens påstådda 510 100 000 km² kartlagda, så det du framför är spekulationer.
Citera
2025-04-08, 01:34
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Nu är ju inte alla jordens påstådda 510 100 000 km² kartlagda, så det du framför är spekulationer.
Vilka platser har man inte kartlagt menar du? Man har dessutom kartlagt tillräckligt mycket för att bevisa att jorden varken kan vara platt eller en halvsfär.

Citat:
På en halvsfär, jo.
Ja om du lägger ekvatorn exakt vid kanten på halvsfären ja. Nu vet vi ju alla att ekvatorn inte ligger vid jordens kant utan det finns land även söder om ekvatorn.
Senast redigerad av Jonas1968 2025-04-08 kl. 01:36.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in