Citat:
Ursprungligen postat av
Troian
Bra redogörelse, med tillägget att han kan få mer än tio års fängelse, eftersom det rör sig om mer än ett (1) mord. Jag är osäker på vad som är den maximala tidsbestämda påföljden här. Men mer än tio år i alla fall.
Jag kanske missuppfattar vad du menar. Men det framgick av tidigare inlägg jag refererade till. Men såhär:
Den dåvarande straffskalan, avseende 10 år ELLER fängelse på livstid, gjorde att rätten var tvungen att ta ställning till vilket av dessa två alternativ man skulle välja mellan - oavsett om det rörde ett eller flera mord. Dock var/är praxis såpass tydlig så att någonting annat än livstid inte var möjligt vid sådana här slags gärningar. Läs NJA 1999 s. 531 och NJA 2007 s. 194 där man angav att livstids fängelse kunde aktualiseras vid mord som var
planerade,
utförts med särskild grymhet,
innefattat moment som gör att mordet framstår som särskilt grovt eller
skördat mer än ett offer.
Tilläggas skall att även om det endast skulle gå att bevisa att den misstänkte mördat kvinnan, så finns det ju goda utsikter för livstids fängelse ändå (läs "planerats", "utförts med särskild grymhet", "särskilt grova moment"). Dessutom så är ju kvinnans utsatthet, försvarslöshet och hjälplöshet oerhört försvårande - då hon var en äldre kvinna och gärningen dessutom skedde mitt ute på landet.
Sedan verkar det finnas ett "försök till variant av ett alternativyrkande" om
medhjälp till mord som man inte får glömma. Klart är iallafall att det vid tiden för gärningen fanns möjlighet att döma till livstid även för medhjälp. Men hur lagen och praxisen såg ut lite mer specifik 2005 kan jag inte säga på rak arm...