2026-08-07, 19:51
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja skrev ju det att det var dennes jobb. Men skulle det inte finnas några oklarheter så finns det ju heller inget att klaga. Så tydligen finns det oklarheter.
Du ska nog inte dra så stora växlar över den svarta lådan som egentligen har en annan färg för felet och orsaken till olyckan satt i snipan och ingen annanstans.
Försök istället att hitta en förklaring till varför han i snipan inte undvek olyckan när han hade alla chanser och dessutom ett ansvar att göra det.
Handlar inte om att saker och ting behöver vara oklart. En advokat ska ställa sig frågandes till det mesta och överlägga möjliga hypoteser så att åklagaren kan bevisa bortom all rimlig tvivel hur det gått till. Advokatens jobb är att ifrågasätta, och åklagarens att bevisa. Därför är det meningslöst att inkludera advokatens frågeställning som ett argument. Så här tidigt i en utredning finns det dessutom nästan alltid många frågetecken.

Felet låg inte enbart hos snipan. Man kan tycka att pappan borde ha agerat annorlunda, men det överhängande felet låg hos fartyget. Det kan majoriteten här intyga

Jag har även redan lagt fram möjliga hypoteser tidigare i tråden. Åter igen, läs innan du ger dig in i leken.
Citera
2026-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Jag menar absolut inte att påstå detta, eller hänga ut honom, men vi måste iaf lyfta möjligheten (vi är ju ändå på FB) och ifall man skulle gjort det kanske man inte skulle erkänna det i förhör?

Med tanke på hur folk går runt på trottoaren, cyklar, rastar hundar, totalt ovetandes om omvärlden så säger jag bara att ingenting förvånar en längre med det sagt påstår jag inte att han gjort det

Ja visst det är en fullt rimligt sak att ifrågasätta. Svaret finns säkert i pappans telefon. Men åklagarens ovilja att ens misstänka pappa för något brott innebär nog tyvärr att någon utredning och kontroll av den inte kommer att ske. Det är en del av den rättsskandal som detta fall har kommit att bli av just den anledningen.
Citera
2026-08-07, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Ja visst det är en fullt rimligt sak att ifrågasätta. Svaret finns säkert i pappans telefon. Men åklagarens ovilja att ens misstänka pappa för något brott innebär nog tyvärr att någon utredning och kontroll av den inte kommer att ske. Det är en del av den rättsskandal som detta fall har kommit att bli av just den anledningen.

Har du någon källa på att hans telefon inte finns i beslag eller att den inte försvann i olyckan? Det är rätt korkat av dig att utropa rättsskandal utan att veta någonting alls, TM.
Citera
2026-08-07, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Hej. Inte i fören men det finns en regel (enligt STCW) att man skall ha separat utkik (som inte sysslar med navigering och andra bestyr). Det finns en annan regel att vakthavande kan ha ensam utkik dagtid, under säkra förhållanden (en lista med villkor).

Man kan med säkerhet avgöra att Misje Verde's färdväg inte uppfyllde dessa villkor.

Man kan nog inte helt bortse från rysk sjöfartskultur i detta heller.

Då kan väl du presentera den lista du menar och förklara vilka villkor däri som du menar med säkerhet inte var uppfyllda. För när jag kollar de tre punkterna i listan som gäller för Misje Verde, så förefaller det inte finnas något sådant villkor där vi säkert kan avgöra det.
Citera
2026-08-07, 20:08
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vi har ännu inget åtal?, men du dillar om rättskandal??
tomte milt sagt.

Det är ju uppenbart vem som felat och nu kommer det också fler uppgifter.

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=75849

-----En norsk inspektion av lastfartyget Misje Verde visar på brott mot vilotider, skriver TT med hänvisning till DN.
Norska sjöfartsmyndigheten gjorde under torsdagen en oanmäld inspektion av fartyget i södra Norge. Där framkom brott mot vilotider, bristande arbetsförhållanden, och tekniska brister.-----

Rysk sjöfart, ursäkta mina bekräftade fördomar.
Senast redigerad av GustavAnder 2026-08-07 kl. 20:13.
Citera
2026-08-07, 20:11
Medlem
C189s avatar
Citat:
Ja, det tutades mer förr, precis vad jag skrev

Vad jag menade var att det tutas i princip aldrig i syftena ett, två eller tre korta tut på fritidsbåtar.
Det som oftast tutas, när det tutas, är handelsfartyg som tutar på fritidsbåtar och oftast i syftet "FLYTTA PÅ DIG", och då är det nuförtiden vanligare med ett långt tut än med de föreskrivna fem korta.
Nu argumenterar du med halmgubbar, IGEN

Han skrev att han bor i området och att det tutas frekvent där för att folk ligger i vägen. Varför argumenterar du emot något du inte har en aning om?? Säger chatGPT att det inte stämmer eller? Sedan så skrev han att han själv blivit tutad på flertalet gånger, men mest i sina yngre dagar då han var ute och fiskade med sin jolle, och förmodligen då även hamnade i vägen.

(reds. Förr fiskade jag mycket och blev tutad på ofta. Nu fiskar jag inte så mycket längre så det sker allt mer sällan att någon tutar på mig, men jag hör frekvent hur det tutar i området pga att båtar är i vägen för fartyg)
Citera
2026-08-07, 20:12
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAnder
Vi har ännu inget åtal?, men du dillar om rättskandal??
tomte milt sagt.

Det är ju uppenbart vem som felat och nu kommer det också fler uppgifter.

https://www.svd.se/a/wA9Gmd/senaste-nytt?pinnedEntry=75849

Brott mot vilotider är en extremt intetsägande rubrik, vilotidsfiffel är typ det lättaste att dölja ombord fartyg så det är med all sannolikhet något som berott på slarv i journalföringen... Händer på typ alla båtar för det är så jävla mycket regler som inte alla har koll på.
Citera
2026-08-07, 20:14
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Brott mot vilotider är en extremt intetsägande rubrik, vilotidsfiffel är typ det lättaste att dölja ombord fartyg så det är med all sannolikhet något som berott på slarv i journalföringen... Händer på typ alla båtar för det är så jävla mycket regler som inte alla har koll på.
Det är ett brott i sig
Händer det en olycka är det extra intressant.
Det var betydligt mer än bara vilotider.
Vad har du för intresse i att förminska detta?
Citera
2026-08-07, 20:16
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Det är ett brott i sig
Händer det en olycka är det extra intressant.
Vad har du för intresse i att förminska det?

Jag menar bara att det kommer man hitta på alla båtar. Om de går ut med mer info kanske det hade vart intressant. Jag har själv fått en prick i en port state att jag brutit mot vilotidseegler för jag missat skriva ut ett par sidor, intetsägande som sagt.
Citera
2026-08-07, 20:19
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Jag menar bara att det kommer man hitta på alla båtar. Om de går ut med mer info kanske det hade vart intressant. Jag har själv fått en prick i en port state att jag brutit mot vilotidseegler för jag missat skriva ut ett par sidor, intetsägande som sagt.
Really?? tror jag knappast.
Men det blir såklart intressant HUR grovt det är med tiderna.
Och det var som sagt mer ...
Citera
2026-08-07, 20:20
Medlem
Frocks avatar
Citat:

Citat:
Really?? tror jag knappast.

Och det var som sagt mer ...

Vilken del av det jag skrev misstror du?
Citera
2026-08-07, 20:23
Medlem
GustavAnders avatar
Citat:
Vilken del av det jag skrev misstror du?
Det verkar som att du vill vifta bort det som de Norska myndigheterna anmärker på?

-----//Norska sjöfartsmyndigheten gjorde under torsdagen en oanmäld inspektion av fartyget i södra Norge. Där framkom brott mot vilotider, bristande arbetsförhållanden, och tekniska brister.----
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in