2026-08-07, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Att pappan skulle gjort det förefaller helt absurt, men det är ju bara vad jag tycker, du har så klart helt rätt i att lyfta denna möljigen.

Dessutom kan man tillägga, som redan påtalats många gånger i tråden, det låter en del i en sån där snipa från motorn, särskilt när kapellet är på. Det kan ju vara ännu en anledning att ha hörlurar/pods.

Jag menar absolut inte att påstå detta, eller hänga ut honom, men vi måste iaf lyfta möjligheten (vi är ju ändå på FB) och ifall man skulle gjort det kanske man inte skulle erkänna det i förhör?

Med tanke på hur folk går runt på trottoaren, cyklar, rastar hundar, totalt ovetandes om omvärlden så säger jag bara att ingenting förvånar en längre med det sagt påstår jag inte att han gjort det
Citera
2026-08-07, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namnlos2024
Sann tanke! Jag bor i utlandet och en sak som jag märker när jag kommer till Skandinavien är hur mycket folk glor i sina telefoner och hur alla, verkligen alla, bär Airpods. Alltså folk är helt hjärnslöa. Skulle verkligen inte förvåna mig om din teori här stämmer. För egentligen... HUR kan man missa ett lastfartyg av den storleken? Speciellt när man har ansvar för familj och barn!! Detta motsäger inte att fartyget också kan ha agerat fel, MEN... som förare av en liten fritidsbåt borde man hålla utkik oavsett.

Du har helt rätt. Jag påstår eller tror på intet sätt att han haft det. Men med tanke på som du säger, hur folk överallt går runt i AirPods totalt ovetandes om omvärlden så förvånar en ingenting (jag låg bakom en långtradare senast igår som va ute 60-70 cm i andra filen på motorvägen när jag precis skulle köra om - satt väl med mobilen men OT)

Med tanke på hans yrke är youtuber så lär han väl äga ett par airpods eller två.

Eftersom alla här verkar veta att fartyget inte tutat (vem som har bekräftat det vet jag inte) så kan vi ju inte utesluta till 100% möjligheten att fartyget tutat 300m bakom men det ej hörts för att vederbörande hade hörselskydd av ngt slag
Citera
2026-08-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Ja fast nu var det ju med synen dom skulle ha upptäckt fartyget för tror ganska säkert att du inte hör något för snipan låter ju den med.

Jo det har du rätt i iofs. Jag syftade främst på att ljudet från en eventuell båttuta några hundra meter bort teoretiskt skulle kunna försvinna om man lyssnat på musik.
Citera
2026-08-07, 19:28
Medlem
Frocks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halfvarhovding
Eftersom alla här verkar veta att fartyget inte tutat (vem som har bekräftat det vet jag inte) så kan vi ju inte utesluta till 100% möjligheten att fartyget tutat 300m bakom men det ej hörts för att vederbörande hade hörselskydd av ngt slag

Varför skulle de tuta, om de inte ens sett båten? De har väl erkänt att de inte ens märkte kollisionen.
Citera
2026-08-07, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Ja precis. Med kranen där är det än viktigare att ha extra utkik på bryggan, vilket inte har funnits om det bara var kapten och lots ombord. Ratt och instrument sitter ju i regel i mitten av bryggan, precis bakom kranen.

Edit: Därtill förstår jag det som att man ska ha utkik även i fören, och att denna utkik ska ha radiokontakt med bryggan.
Hej. Inte i fören men det finns en regel (enligt STCW) att man skall ha separat utkik (som inte sysslar med navigering och andra bestyr). Det finns en annan regel att vakthavande kan ha ensam utkik dagtid, under säkra förhållanden (en lista med villkor).

Man kan med säkerhet avgöra att Misje Verde's färdväg inte uppfyllde dessa villkor.

Man kan nog inte helt bortse från rysk sjöfartskultur i detta heller.
Senast redigerad av BobbyYsin 2026-08-07 kl. 19:33.
Citera
2026-08-07, 19:32
Medlem
Citat:
Du har helt rätt. Jag påstår eller tror på intet sätt att han haft det. Men med tanke på som du säger, hur folk överallt går runt i AirPods totalt ovetandes om omvärlden så förvånar en ingenting (jag låg bakom en långtradare senast igår som va ute 60-70 cm i andra filen på motorvägen när jag precis skulle köra om - satt väl med mobilen men OT)

Med tanke på hans yrke är youtuber så lär han väl äga ett par airpods eller två.

Det är sannolikt lotsen och skepparen själv som har sagt detta. De sade ju också att det var god sikt, så varför skulle de?

Jag hoppas att lotsen kommer fram med hela historien i detta scenario. Han är ett mycket viktigt nyckelvittne och antagligen skyddad (om än häktad just nu)
Citera
2026-08-07, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
Varför skulle de tuta, om de inte ens sett båten? De har väl erkänt att de inte ens märkte kollisionen.

För att förtydliga. De har givetvis inte tutat nära inpå, då de ej sett båten. Men de skulle teoretiskt kunnat tuta någon gång varannan minut eller mer sällan. Fartyget skulle ju kunna vara flera hundra meter bort, och en sådan båttuta skulle väl eventuellt försvinna med motvind, snipans motor och hörlurar
Citera
2026-08-07, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Det är sannolikt lotsen och skepparen själv som har sagt detta. De sade ju också att det var god sikt, så varför skulle de?

Jag hoppas att lotsen kommer fram med hela historien i detta scenario. Han är ett mycket viktigt nyckelvittne och antagligen skyddad (om än häktad just nu)

Aha, jag har missat att kaptenen sagt i förhör att det var bra sikt. Har skrivits så mkt om regnskurar etc så trodde fortfarande vädret vid tidpunkten var oklart.

Nä va det bra väder skulle de inte tuta.

Skulle båten komma smygande bakifrån tror jag snipans motor räcker för att dölja ljudet från av svallvågorna eller?
Citera
2026-08-07, 19:39
Medlem
Frocks avatar
Citat:
För att förtydliga. De har givetvis inte tutat nära inpå, då de ej sett båten. Men de skulle teoretiskt kunnat tuta någon gång varannan minut eller mer sällan. Fartyget skulle ju kunna vara flera hundra meter bort, och en sådan båttuta skulle väl eventuellt försvinna med motvind, snipans motor och hörlurar

Vad jag har läst ska det varit god sikt, om så var fallet signalerade de nog inte alls, om de inte tidigare signalerat på en någon annan fritidsbåt.
Citera
2026-08-07, 19:40
Medlem
Citat:
Aha, jag har missat att kaptenen sagt i förhör att det var bra sikt. Har skrivits så mkt om regnskurar etc så trodde fortfarande vädret vid tidpunkten var oklart.

Nä va det bra väder skulle de inte tuta.

Skulle båten komma smygande bakifrån tror jag snipans motor räcker för att dölja ljudet från av svallvågorna eller?

Hoppas SVT dramatiserar händelsen i en långfilm. Ett mördarfartyg med en galen ryss bakom rodret som är på jakt efter blod i västsveriges skärgårdar.
Citera
2026-08-07, 19:40
Medlem
Frocks avatar
Citat:

ja det är helt möjligt, speciellt om det annars skvalpar mycket omkring båten och blåser lite så missar man det lätt.
Citera
2026-08-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frock
ja det är helt möjligt, speciellt om det annars skvalpar mycket omkring båten och blåser lite så missar man det lätt.

Ja det låter sannolikt...

Skulle man då dessutom ha AirPods så skulle det ljudet definitivt försvinna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in