Citat:
Ursprungligen postat av
Smutz
Tjena alla monsterdiggare. Jag vill börja med att be om ursäkt för den något luddiga formuleringen men bear with me. Jag lyssnade precis på ett avsnitt av War on the rocks och när de diskuterade Ukrainska drönarattacker mot Moskva sade en av gästerna något i stil med ”Moscow is surely the most defended city in the world, I think we can all agree” och ingen sade emot.
Jag undrar om det är så självklart. Mest/bäst försvarade är såklart svårt att avgöra då man måste väga in allt möjligt som luftvärn, minering, garnison, bunkrar, mm.
Jag inbillar mig dock att exempelvis Taipei och andra Taiwanesiska orter säkert har extremt mycket försvarsförberedelser. Samma sak borde gälla många städer i Nord- och Sydkorea.
Eller varför inte någon tungt befäst ruinstad i Donbass?
Vad säger ni som faktiskt kan saker, kan man säga att någon enskild stad i världen är mest/bäst/hårdast försvarad?
Mest och bäst är två olika saker, men pratar vi huvudstäder så borde Moskva vara en av de svåraste att inta, och främst då för att man i praktiken bara kan anfalla från luften.
Moskva ligger relativt långt från landets gräns, omgivningen är väl lämpad för att gömma trupper och annat militärt, ryssland har otaliga bunkrar och försvarsställningar öster om huvudstaden sedan kalla krigets dagar, vilket skulle göra en markinvasion oerhört kostsam.
Staden går inte att nå med krigsfartyg, så det går bort.
Luftvärn har Ryssland gott om, eller hade ska man kanske säga.
En del har slagits ut av Ukraina, och de har nu fått flytta runt en del av det för att försöka skydda andra delar av landet.
En sak som förvånar mig lite är att ryssarnas flygvapen är så passivt som det är.
De har gott om plan, men dessa tycks inte patrullera mot drönare i någon större utsträckning.
Slitna plan eller ammunitionsbrist?
Med mer och bättre luftförsvar borde Moskva vara väl skyddat, men luftförsvaret är inte vad det borde vara.
Jämför Moskva med exempelvis Köpenhamn som är helt hopplöst att försvara på grund av läget och landskapet.