Citat:
Ursprungligen postat av
EnCarte
Det är väl du som lägger åsikter på mig, felaktiga dessutom. Jag kommer förstås med argument men du debatterar inte det jag säger, utan kommer bara med en massa snömos, som nu om hur jag skulle vara. Du svarar inte på frågor, säger ingenting konkret, allt är bara flum.
Att allt som finns är mätbart har jag aldrig påstått, så nu ljuger du.
Men en rak fråga, du som kan tänka själv, Vad är mätbart och inte verkligt. Har du ett svar på det.
Ok. Fredspipa. Gott. Får se om du blir rökfull nu då...
Bra med raka frågor...
Din fråga alltså:
"Vad är mätbart och inte verkligt? Har du ett svar på det?"
Svar:
Jag ger det mest provocerande svaret jag kan ge först.
Here goes – något som är mätbart men inte verkligt:
Svaret är *trumvirvel*:
Ditt liv.
Du är både död och levande samtidigt.
Därför att:
1. Död - för att allt är illusion.
2. Levande - för att du tror på den.
Argument:
1. I grunden är allt energi och rörelse. Mätbart är en modell, en illusion av verklighet
2. Du vet med säkerhet att du har en upplevelse.
Alltså är ditt liv själva upplevelsen i stunden – inte de mätbara åren, biologin eller kalendern.
Nu tänker du säkert: "Okej, då är jag väl energin då. Partiklarna. Det minsta." Det var ju det jag sa. Inget nytt under solen. Det är konkret och verkligt!
Men för att gå händelserna i förväg: titta vad som hände. Du bytte modell för att få behålla slutsatsen. Och den nya nivån är också en mätning, en karta. Du flyttade bara ankaret längre ner i kedjan. På varje nivå väntar samma fråga: vem är det som tittar?
Varje karta ritades från samma punkt – den som ser. Och den punkten finns inte på någon av kartorna.
Död för att allt mätbart bara är en karta, inte verkligheten i sig. Levande för att du tror på den.
Ett resonemang blir inte flum bara för att man inte delar slutsatsen. Vill du avfärda resonemanget får du visa var resonemanget spricker eller föra ett eget motresonemang. Att döma är det enklaste man kan göra och hör knappast hemma här. Och blir man provocerad finns det ofta något att lära...
P.S. Vetenskapen är den bästa bedragaren – den låste systematiskt ute allt som inte går att mäta och bygger ett självrefererande system som kallas för "verklighet". Men den behöver andra sidan av myntet, för även vetenskapen själv är, i grunden, bara en modell. (Undras varför världen drunknar i AI och bots...? Eller kanske inte. Vi sorterar ju ut allt mänskligt per default)