Jag går barbent hela somrarna (fast inte i shorts utan i en längre kjol vanligen, men benen är bara under). Tycker det hör till. Skulle inte ta på mig leggings eller tights i en svensk sommar, det skulle kännas fel - och vad ska man då ha när vintern är här igen? Och så varmt som det har varit är det ju bara härligt svalkande med lite cool mot huden nu.
Det känns tryggt och lite religiöst att det finns män på stan och FB som håller Sveriges gator rena från naken hud.
Jag ta fram mina shorts när det blir några dagar med 20 grader, typ i maj. Sedan krävs det rejäl kyla kanske 14 grader innan jag tar av dem eftersom jag hängt upp jeansen i garderoben. Händer ganska ofta att jag har shorten på mig oavbrutet till september. Men i år var våren svajig så jag tog fram jeans flera gånger om jag minns rätt.
Samma koncept med kortärmat, kommer fram en månad tidigare kanske mars, och bärs oavbrutet fram till kanske oktober när det går under 10 grader.
Alltid lite obehagligt att dra på sig långärmat eller långbent första gången på hösten, man vet att vinterhalvåret är här.
I Lund och Malmö finns enstaka manliga studenter som bär shorts i december. Ser lite vikingalikt ut. Cred till dem.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-08-07 kl. 17:07.
Jag har inte haft långbyxor de senaste 5 veckorna under min semester. På måndag blir det tyvärr långbyxor igen när jag är på kontoret. Sedan när arbetsdagen är slut blir det shorts igen.
Jag befinner mig i skrivande stund i Malmö inför Malmöfestivalen. Det är 17 grader, kallt, blåsigt och mulet. Ändå ser en vita män (ja, det är främst vita män) som ändå går i shorts. Det är ju uppenbarligen inte pga värme eftersom det inte är varmt. Så då återstår frågan, vad det är för fel på dem? Varför gör de det? För mig är det uppenbart, de vill att vi kvinnor ska se deras äckliga bara ben. Men det vill vi inte. Varför kan inte vita män ha hyfs och ta på sig långbyxor när det är kallt?
Vad är det för fel på dig som stör dig på shorts? Lägg den energin på att störa dig på fånar som går på stan i bar överkropp istället. Har inte haft långbyxor på mig sedan i slutet av maj.
Tycker det är mycket sjukare med de som går i vinterjacka med huvan uppdragen i 25-30 grader sommarvärme.
Har sett flera, och det är nästan alltid mörka unga män och kvinnor.
Instämmer. Eller folk med en fot i graven. Hälsosamma åldringar går i typ trenchcoat, tunn jacka.
Jag befinner mig i skrivande stund i Malmö inför Malmöfestivalen. Det är 17 grader, kallt, blåsigt och mulet. Ändå ser en vita män (ja, det är främst vita män) som ändå går i shorts. Det är ju uppenbarligen inte pga värme eftersom det inte är varmt. Så då återstår frågan, vad det är för fel på dem? Varför gör de det? För mig är det uppenbart, de vill att vi kvinnor ska se deras äckliga bara ben. Men det vill vi inte. Varför kan inte vita män ha hyfs och ta på sig långbyxor när det är kallt?
Amfetamin? Eller så är de rättstrogna efter kalendern.
Nu är jag visserligen kvinna men väldigt varm av mig så för mig är 17 grader shorts som gäller. Tycker det är varmt trots blåsten så ser inget fel med det. Tycker snarare det är konstigt med alla som verkar tro att det plötsligt är sjukt kallt och har långbyxor och jacka (såg en snubbe med vantar idag eh). Kommer själv inte ha långbyxor förrän i september igen eller längre beroende på hur varmt. Allt över 15 grader är varmt enligt mig.
Varför bryr du dig om vad andra män gör? Det är sommar och då går man runt i shorts.