Citat:
Alltfler videos dyker upp i Ryssland, som för +1 år sedan hade letts till fängelse i 15 år.
Vad är det som ändrats i det ryska samhället?
Nu är tråden ekonomi och det intressanta markerade jag, som handlar om ekonomi.
Ryssland har inte råd att gå över till full krigsekonomi.
Ryssland har inte resurser ekonomiskt, matriellt eller personellt att mobilisera eller gå full krigsekonomi.
Det var detta som var intressant.
Vad är det som ändrats i det ryska samhället?
Nu är tråden ekonomi och det intressanta markerade jag, som handlar om ekonomi.
Ryssland har inte råd att gå över till full krigsekonomi.
Ryssland har inte resurser ekonomiskt, matriellt eller personellt att mobilisera eller gå full krigsekonomi.
Det var detta som var intressant.
Nu är det allvar = krigsekonomi. Lär dig läsa någon sympatiskt, så kanske du lär dig något, istället för att vara grälsjuk.
Deras mobilisering, inklusive fabriksarbetarmobilisering kräver "nu är det allvar". Jag skulle lika gärna kunna ha tagit mig själv som exempel som kommenderad till en drönarfabriks R & D - avdelning istället.
Jag delar ju en del av synpunkterna i texten som du delade. Ryssland kan gå över i krigsekonomi. Det är dock en fråga om risk/reward. Som du säger så har de arbetskraftsbrist, så för varje mobiliserad person som höjer produktivitet och totalt stridsvärde så försvinner också x% av det i produktivitet och stridsvärde. Och det blir inte bättre av att samhället är korrupt, så de med pengar mutar sig till rätt ställe istället för att meritokratin får råda.
Men en krigsekonomi behöver inte pengar på samma sätt som en normal ekonomi, så man har i absolut mening "råd". Pengar är bara en central del av oöverträffad allokeringsmekanism. Frågan är bara hur mycket effektivare den egentligen hade varit.

Har inte varit på flera år:

"Det går bra nu!"