2026-08-05, 18:11
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Det talas om massavskedanden i rysk företag - ink de verkligt stora.

Elva procent av de svarande företagen i undersökningen ovan uppger att de överväger att minska antalet anställda, 8 procent vill sänka lönerna eller minska personalförmånerna.
26,9 procent upplever en konkret kapitalbrist, som hindrar affärer och investeringar.

RZD, det ryska järnvägsbolaget, planerar att skära ned sin centrala administration med 15 procent i år. Det motsvarar ungefär 6 000 anställda.

IT-företaget New Cloud Technologies, som ibland kallas ”ryska Microsoft Office”, har sagt upp 80 procent av personalstyrkan, enligt Moscow Times och den största ryska banken, Sberbank, sade upp nära 2 500 anställda andra kvartalet i år, enligt The Moscow Times.

Det här är inte kopplat till utvecklingen inom en enskild sektor, utan snarare till en allmän ökning av skattetrycket och en avmattning i tillväxten, både inom företagen och i ekonomin som helhet”, kommenterar Jevgenija Dvorskaja, chef för ryska rekryteringsföretaget Ellectus hos The Moscow Times.

samtidigt

Dagen därpå konstatera centralbankens chef Elvira Nabiullina att ”en ihållande försämring av de yttre förutsättningarna påverkar både export och import” och att Ryssland står inför risken för en historisk brist på arbetskraft och stigande inflation.

RDZ
Intressant att man inte klarar av att betala räntan, på sina lån.
RDZ har stora lån och med dagens ränta, blir räntekostnaderna för höga.
Så, inte ens räntan på sina lån.
Vad som händer är att räntekostnaderna eller ränteskulderna, omvandlas till ytterligare lån.
Lånet ökar.
Räntekostnaderna ökar…
Lånet ökar…
Citera
2026-08-05, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
[/b]

Och när man dessutom påstår sig kämpa för "den regelbaserade världsordningen" så blir det ren rysk Vranyo, för alla utom de hjärntvättade. Regler som man följer när det passar en.

EU och USA har skadat "den regelbaserade världsordningen" lika mycket som Putin sedan Ukrainakrigets start och fram tills nu.

Men ta då det i rätt tråd!
Citera
2026-08-05, 18:21
Medlem
MossadNewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vodkasomsnus
Varför det?

På vilket sätt har Ryssland undantaget Ukrainas befolkning?
Ukraina drabbas varje dag, ekonomiskt av Rysslands invasion.
Ukraina drabbas förvisso humanitärt, men ekonomiskt är det främst EU-länderna som får ta den största smällen

Citat:
Du verkar väldigt naiv. Eller så finns det något annat som du tänker.

Vi ser nu Ryssland närma sig en ekonomisk kollaps. Exakt när, vet ingen.
Men det är baksidan som de som styr i Ryssland får ta ansvar för.
Så har det låtit sedan sanktionspaket ett. Ryssland på ruinens brant, snart har de slut på vapen. Jag tror det är bättre att diskutera utifrån verkligheten i stället för att agera på fria fantasier och tribalismtänk

Citat:
Alla pekpinnar på andra konflikter. Jag skiter fullständigt i detta, i denna tråd.
Viktigt är att se allt i sitt sammanhang. Är du ukrainare förstår jag att du struntar fullständigt i allt annat. Annars är det högst relevant att diskutera och tänka lite större än att begränsa sig till att hålla en sak i huvudet åt gången.

Citat:
Det sista. Det visar okunskap eller rysk bias. Invasionen var olaglig. Härav följer sanktioner., som är lagligt.
Nej. Faktum är att a) invasionen var olaglig och b) sanktionerna är olagliga. Det ena utesluter inte det andra.

Citat:
SWIFT-avstängningen var “i strid med internationell rätt” är din uppfattning, som inte har någon bäring. Det finns ingen global domstol som förbjuder banker eller privata system att följa sanktioner.
EU och USA använde sina egna juridiska möjligheter och ekonomiska inflytande över det internationella finanssystemet.
Så, prata inte om lagligt eller olagligt. Ryssland är olagliga i detta sedan 2014.

Om du går ner i det träsket finns det ingen domstol som heller dömt Ryssland, eller det israeliska ledarskapet. Det betyder inte att det är lagligt. Tittar man på internationell rätt så är det solklart att Rysslands invasion var ett brott, precis som Israels agerande i Gaza och USAs angrepp mot Iran. enligt folkrättsexperter är sanktionerna klara brott mot internationell rätt
Citera
2026-08-05, 18:36
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Du får inga sympatier.
Definitivt inte för dina lögner och whataboutism.
Troligen för just det.

Som sagt är ryssarnas ekonomi på väg ner i avloppsvattnet. Lagligt och till musik.
Vi är glada över det.
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews
Ukraina drabbas förvisso humanitärt, men ekonomiskt är det främst EU-länderna som får ta den största smällen

Så har det låtit sedan sanktionspaket ett. Ryssland på ruinens brant, snart har de slut på vapen. Jag tror det är bättre att diskutera utifrån verkligheten i stället för att agera på fria fantasier och tribalismtänk

Viktigt är att se allt i sitt sammanhang. Är du ukrainare förstår jag att du struntar fullständigt i allt annat. Annars är det högst relevant att diskutera och tänka lite större än att begränsa sig till att hålla en sak i huvudet åt gången.

Nej. Faktum är att a) invasionen var olaglig och b) sanktionerna är olagliga. Det ena utesluter inte det andra.

Om du går ner i det träsket finns det ingen domstol som heller dömt Ryssland, eller det israeliska ledarskapet. Det betyder inte att det är lagligt. Tittar man på internationell rätt så är det solklart att Rysslands invasion var ett brott, precis som Israels agerande i Gaza och USAs angrepp mot Iran. enligt folkrättsexperter är sanktionerna klara brott mot internationell rätt
Citera
2026-08-05, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av MossadNews

Ekonomiskt är det främst Ukraina som drabbas - i mycket högre grad än EU
Förutom att de drabbats fruktansvärt rent humanitärt. Men det bryr sig inte Bryssel om de vill bara att kriget ska fortsätta till den siste ukrainaren.

Citat:
Faktum är att a) invasionen var olaglig och b) sanktionerna är olagliga. Det ena utesluter inte det andra.
Bra där.
Nu har EU tagit det ett steg längre och tänker helt enkelt kapa civila tankfartyg inte bara vid Europas kuster utan även i Indiska Oceanen. Inte bara borda fartygen med våld utan även stjäla lasten och sälja den vidare inom EU. Detta ska ske på internationella farleder.
De är tamejfan värre än de somaliska piraterna vid Afrikas horn.
EU kommer att få riktigt dåligt rykte internationellt.
Citera
2026-08-05, 19:54
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Kan du länka till fakta om att sanktionerna är olagliga.

Så att du inte sitter och ljuger i denna tråd.

Svensk spanjor 🤣🤣🤣
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner
Förutom att de drabbats fruktansvärt rent humanitärt. Men det bryr sig inte Bryssel om de vill bara att kriget ska fortsätta till den siste ukrainaren.

Bra där.
Nu har EU tagit det ett steg längre och tänker helt enkelt kapa civila tankfartyg inte bara vid Europas kuster utan även i Indiska Oceanen. Inte bara borda fartygen med våld utan även stjäla lasten och sälja den vidare inom EU. Detta ska ske på internationella farleder.
Citera
2026-08-05, 21:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NobelPrizeWinner

Bra där.

Hur vill du förbättra vårt rykte?
Citera
2026-08-06, 14:08
Medlem
Kung_Ingentings avatar
För dom som är oroliga för vårt rykte, detta är väl ett jättebra sätt att bättra på det?
Fallet med CAFFA, ett av dom ryska fartygen som kustbevakningen bordade tidigare har nu gått igenom hela svenska rättskedjan upp till Högsta domstolen som inte ser någon anledning att ta upp ärendet. Resultatet? Fartyget överlämnas till Ukraina.

https://www.tv4.se/just-nu/4i08yR8AGNLLtsL1boe2Yl/caffa-ska-lamnas-ut-till-ukraina
Citera
2026-08-06, 14:42
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
För dom som är oroliga för vårt rykte, detta är väl ett jättebra sätt att bättra på det?
Fallet med CAFFA, ett av dom ryska fartygen som kustbevakningen bordade tidigare har nu gått igenom hela svenska rättskedjan upp till Högsta domstolen som inte ser någon anledning att ta upp ärendet. Resultatet? Fartyget överlämnas till Ukraina.
https://www.tv4.se/just-nu/4i08yR8AGNLLtsL1boe2Yl/caffa-ska-lamnas-ut-till-ukraina
Detsamma borde göras med all rusk egendom i landet, efter att SÄPO fått gå igenom materialet!

Vi kan inte låta kriminella skurkstater få härja fritt inom landet, beslagta skiten och utvisa alla lort-orcher dit de kommer ifrån:
https://www.mitti.se/nyheter/domen-ryssland-skyldigt-miljoner-for-rysshuset-6.3.208740.f5110399fc
ryssland skyldigt miljoner för rysshuset
I tio års tid har ambassadpersonalen vägrat att betala hyra, men har inte kunnat vräkas på grund av diplomatisk immunitet. Denna hyresvägran har varit i tingsrätten tre gånger tidigare.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/klubbat-vasteras-stad-vill-tvangsoverta-ryska-kyrkan-regeringen-avgor-heta-fragan
Västerås stad vill tvångsöverta ryska kyrkan
...förslagsvis med piketpolis, mitt i natten, så uralmongolerna inte hinner flytta och förstöra bevis.
Citera
2026-08-07, 14:28
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Jag hade fel, när jag hade trodde jag hade fel.
Fick ett pm. Berörde allmän mobilisering, egentligen.

Men sedan såg jag en intressant sak på slutet.
Detta är från någon AI, men intressant i v f.

För att utlysa en allmän mobilisering i Ryssland krävs det att specifika juridiska, administrativa och politiska förutsättningar är uppfyllda. Enligt rysk lagstiftning är steget från "partiell mobilisering" (som utlystes i september 2022) till "allmän mobilisering" ett fundamentalt skifte.

3. Ekonomisk omställning (Krigsekonomi)

Allmän mobilisering handlar inte bara om soldater, utan om att hela samhället ställs om:

Statlig kontroll över industrin: Företag (oavsett ägarform) kan tvingas acceptera statliga order och arbeta övertid för att försörja fronten.

Arbetskraftsmobilisering: Staten får rätt att flytta civil personal till försvarsviktiga industrier.

4. De politiska och narrativa trösklarna

Detta är den svåraste punkten för Kreml. För att ryska folket ska acceptera en allmän mobilisering krävs en förändrad verklighetsbeskrivning:

Trots att de juridiska verktygen finns, finns det tre stora hinder:

Brist på utrustning och befäl: Att mobilisera en miljon män kräver hundratusentals officerare som kan träna dem, samt enorma mängder modern utrustning (tanks, skyddsvästar, kommunikation). Ryssland har redan dränerat stora delar av sina lager.

Ekonomisk kollaps genom brist på arbetskraft: Ryssland har rekordlåg arbetslöshet. Att ta ytterligare hundratusentals unga män från fabrikerna skulle kunna få den ryska ekonomin att stanna av.

Intressant.
Citera
2026-08-07, 14:48
Medlem
psychicsailors avatar
Citat:
Jag hade fel, när jag hade trodde jag hade fel.
Fick ett pm. Berörde allmän mobilisering, egentligen.

Men sedan såg jag en intressant sak på slutet.
Detta är från någon AI, men intressant i v f.

För att utlysa en allmän mobilisering i Ryssland krävs det att specifika juridiska, administrativa och politiska förutsättningar är uppfyllda. Enligt rysk lagstiftning är steget från "partiell mobilisering" (som utlystes i september 2022) till "allmän mobilisering" ett fundamentalt skifte.

3. Ekonomisk omställning (Krigsekonomi)

Allmän mobilisering handlar inte bara om soldater, utan om att hela samhället ställs om:

Statlig kontroll över industrin: Företag (oavsett ägarform) kan tvingas acceptera statliga order och arbeta övertid för att försörja fronten.

Arbetskraftsmobilisering: Staten får rätt att flytta civil personal till försvarsviktiga industrier.

4. De politiska och narrativa trösklarna

Detta är den svåraste punkten för Kreml. För att ryska folket ska acceptera en allmän mobilisering krävs en förändrad verklighetsbeskrivning:

Trots att de juridiska verktygen finns, finns det tre stora hinder:

Brist på utrustning och befäl: Att mobilisera en miljon män kräver hundratusentals officerare som kan träna dem, samt enorma mängder modern utrustning (tanks, skyddsvästar, kommunikation). Ryssland har redan dränerat stora delar av sina lager.

Ekonomisk kollaps genom brist på arbetskraft: Ryssland har rekordlåg arbetslöshet. Att ta ytterligare hundratusentals unga män från fabrikerna skulle kunna få den ryska ekonomin att stanna av.

Intressant.

Bra resonemang, antagligen för att du inte skrev dem själv.

Det paradoxala är att om pro-ukrainska optimismen om distansdrönarframgångar och att Ukraina "nu har initiativet" är framgångsrika så kommer behovet uppstå. Miljoner kommer svälta på Krim, hela landet hotas att stå utan bränsle, osv osv. Det är ett hot som om det upplevs tillräckligt verkligt kan få nationen att acceptera att "nu är det allvar". ÄVEN om de tycker att Putin har satt dem i skiten. Jag kan själv förstå en sådan tankegång. Jag tycker våra politiker är dumma i huvudet och har bäddat för robotattacker och omfattande sabotage. Men om jag varit 15 år yngre så hade jag kanske blivit mobiliserad om kriget kommer till Sverige, och jag hade kanske dykt upp trots mitt förakt för analysen som i så fall dessutom hade validerats.
Citera
2026-08-07, 16:24
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Alltfler videos dyker upp i Ryssland, som för +1 år sedan hade letts till fängelse i 15 år.
Vad är det som ändrats i det ryska samhället?

Nu är tråden ekonomi och det intressanta markerade jag, som handlar om ekonomi.

Ryssland har inte råd att gå över till full krigsekonomi.
Ryssland har inte resurser ekonomiskt, matriellt eller personellt att mobilisera eller gå full krigsekonomi.
Det var detta som var intressant.

Att du återigen går offtopic och ska grina över något annat, är inget som förvånar någon.
För du är en fullblods idiot.
Inte fan konstigt att du blir avstängd.

Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Bra resonemang, antagligen för att du inte skrev dem själv.

Det paradoxala är att om pro-ukrainska optimismen om distansdrönarframgångar och att Ukraina "nu har initiativet" är framgångsrika så kommer behovet uppstå. Miljoner kommer svälta på Krim, hela landet hotas att stå utan bränsle, osv osv. Det är ett hot som om det upplevs tillräckligt verkligt kan få nationen att acceptera att "nu är det allvar". ÄVEN om de tycker att Putin har satt dem i skiten. Jag kan själv förstå en sådan tankegång. Jag tycker våra politiker är dumma i huvudet och har bäddat för robotattacker och omfattande sabotage. Men om jag varit 15 år yngre så hade jag kanske blivit mobiliserad om kriget kommer till Sverige, och jag hade kanske dykt upp trots mitt förakt för analysen som i så fall dessutom hade validerats.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in