2026-08-03, 15:34
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Enligt tingsrätten så spelar det ingen roll att han svimmade alt somnade. Det enda oaktsamma var att lämna köket, vilket är helt befängt. Om du lämnar köket i några sekunder, svimmar och det börjar brinna så ska du dömas enligt TR. Hade han somnat i köket så menar TR på att han inte skulle ha dömts.... nu förhindrade ju även den unge mannen att branden spreds. Han fick släkt på elden och när räddningstjänsten kom fram så var branden släckt. Olyckor kan ju alltid hända, därmed tycker jag inte att han ska dömas enligt nuvarande resonemang. Domen är överklagad. Ska bli intressant att se vad HR säger.
Ja det ska bli intressant hur det går
Citera
2026-08-03, 16:03
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeddis
Enligt tingsrätten så spelar det ingen roll att han svimmade alt somnade. Det enda oaktsamma var att lämna köket, vilket är helt befängt. Om du lämnar köket i några sekunder, svimmar och det börjar brinna så ska du dömas enligt TR. Hade han somnat i köket så menar TR på att han inte skulle ha dömts.... nu förhindrade ju även den unge mannen att branden spreds. Han fick släkt på elden och när räddningstjänsten kom fram så var branden släckt. Olyckor kan ju alltid hända, därmed tycker jag inte att han ska dömas enligt nuvarande resonemang. Domen är överklagad. Ska bli intressant att se vad HR säger.

Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Ja det ska bli intressant hur det går

Den utgången är ganska given, liknande fall finns sedan tidigare, brand vid torrkokning etc.

Det mesta som skrivs i denna tråd är bara tjafs för tjafsandets egen skull.
Senast redigerad av trottwell 2026-08-03 kl. 16:42.
Citera
2026-08-04, 10:03
Medlem
Här är TR:s motivering kring det hela

Citat:
Åtalet för allmänfarlig vårdslöshet
Av utredningen står till en början följande klart. NN var i sin mammas
lägenhet. Han skulle fritera pommes frites i en stekpanna och satte därför igång
plattan och ställde stekpannan på den. I stekpannan låg olja. Därefter lämnade
NN köket. Han vaknade sedan av brandlarmet och såg svart rök. Han
försökte släcka den eldsvåda som uppstått på spisen men lyckades inte utan
stängde dörren till köket för att kväva syretillförseln och sprang in till en
granne som han övertygade att ringa räddningstjänsten. När räddningstjänsten
kom till platsen hade elden slocknat.
Av den utredning i form av fakturor som bostadsbolaget, som biträtt åtalet,
åberopat i förening med fotografierna som åklagaren åberopat står det klart att
det av elden på spisen blev omfattande skador i lägenheten, som var en
hyresrättslägenhet som bostadsbolaget äger. I fråga om den påstått stora
spridningsrisken finns det inte tillräckligt underlag för att konstatera att det
fanns en sådan. I objektiv mening har åklagaren därmed bevisat att NN
umgåtts ovarsamt med eld och därigenom vållat en brand som innebar fara för
omfattande förstörelse av annans egendom. Frågan är om hans agerande var
oaktsamt, som åklagaren gjort gällande, eller otur, som försvaret argumenterat
för.
Det ligger i sakens natur att den som ska fritera i olja en öppen stekpanna
behöver vara särskilt försiktig med hänsyn till risken för brand. Att då, som
NN gjorde, gå till ett annat rum, om än nära köket, och således inte ha
kontroll över det som händer på spisen måste anses som oaktsamt. Det saknar
vid den bedömningen betydelse om han somnade eller svimmade, vilket han
gjort gällande kan ha skett. Tingsrätten dömer därför NN för
allmänfarlig vårdslöshet.

Så nu kan vi diskutera det TR skrivit.
Citera
2026-08-04, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Här är TR:s motivering kring det hela

Så nu kan vi diskutera det TR skrivit.

Tackar för detta - men inga som helst överrraskningar där inte.
Citera
2026-08-04, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansiktburka
Nix, är inte speciellt överraskad själv.

Men jag skulle heller inte bli överdrivet förvånad om HR river upp brottet allmänfarlig vårdslöshet på grund av någon teknisk detalj. Skadeståndet lär dock definitivt kvarstå då det är civilrätt med mycket lägre beviskrav.

Vidare så säger inte TR det rakt ut ordagrant, men att han gick och satte sig i en soffa inverkar sannolikt en hel del. Om det till exempel knackade på dörren och han gick ut från köket för att låsa upp och sedan snabbt tillbaka, men att det tog eld precis när han kom tillbaka så tror jag inte han hade dömts.
Senast redigerad av KamerunHunter 2026-08-04 kl. 12:33.
Citera
2026-08-04, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ansiktburka

Men jag skulle heller inte bli överdrivet förvånad om HR river upp brottet allmänfarlig vårdslöshet på grund av någon teknisk detalj. Skadeståndet lär dock definitivt kvarstå då det är civilrätt med mycket lägre beviskrav.

Vidare så säger inte TR det rakt ut ordagrant, men att han gick och satte sig i en soffa inverkar sannolikt en hel del. I synnerhet då han somnade i den. Då han somnade så var han högst sannolikt rätt trött. Att sätta sig i en soffa när man är full och trött och värmer olja på spisen är jävligt dumt.

Om det istället var så att han var nykter, det knackade på dörren och han gick ut från köket för att låsa upp och sedan snabbt tillbaka, men att det tog eld precis när han kom tillbaka så tror jag inte han hade dömts.

Utöver det så gissar jag också att det ligger honom i fatet att vara berusad. Att sätta igång att fritera saker i berusat tillstånd är rätt dumt bara det.
Citera
2026-08-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter

Vidare så säger inte TR det rakt ut ordagrant, men att han gick och satte sig i en soffa inverkar sannolikt en hel del. I synnerhet då han somnade i den. Då han somnade så var han högst sannolikt rätt trött. Att sätta sig i en soffa när man är full och trött och värmer olja på spisen är jävligt dumt.

Om det istället var så att han var nykter, det knackade på dörren och han gick ut från köket för att låsa upp och sedan snabbt tillbaka, men att det tog eld precis när han kom tillbaka så tror jag inte han hade dömts.

Utöver det så gissar jag också att det ligger honom i fatet att vara berusad. Att sätta igång att fritera saker i berusat tillstånd är rätt dumt bara det.

Ja allt detta var helt väntat och logiskt för alla i tråden som är i sina sinnens fulla bruk, men Zeddis var inte på den nivån vad gäller sunt förnuft och logiskt tänkande och kunde/ville inte förstå detta hur mycket man än ingående förklarade att TR inte ser endast på en detalj utan väger in helheten.

Man kan agera aktsamt även om man skulle lämna köket, och även om man så skulle varit berusad.
Men sett till allt i detta fall så var han uppenbart oaktsam och en av orsakerna till det var berusningen.

Skulle varit intressant att se hur Zeddis skulle försöka vränga detta för att passa hans envetna tjat om att det endast var för att han lämnade köket i 1 sekund….
Citera
2026-08-07, 16:47
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Beror på hur länge man lämnar. Springer man något rum bort för att tvätta av händerna med tvål i 10 sekunder och svimmar på vägen vet i fan om det vore vårdslöst. Om man däremot går och lägger sig på soffan i ett annat rum och somnar.. Ja då är det en annan historia.

Har du inte en kran i ditt kök där du kan tvätta dina händer? Nja nu gick han ju in i ett annat rum och "svimmade" eller satte sig och somnade i en soffa!
Citera
2026-08-07, 16:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tmyceuiz7
hur fan tänker du. Har jag ultimat kontroll ifall jag svimmar eller ej

Fast gjorde han det eller somnade han?
Citera
2026-08-07, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Har du inte en kran i ditt kök där du kan tvätta dina händer? Nja nu gick han ju in i ett annat rum och "svimmade" eller satte sig och somnade i en soffa!

Byt ut till springa och hämta mobilen i sovrummet för att ha den nära så man kan larma 112 i nödsituation då? Det är ju rätt vårdslöst att stå och värma olja och inte ha en plan på hur man ska larma hjälp om det går snett?

Svimma i ett annat rum kan/bör kunna godtas som icke vårdslöst. Men det blir svårt att bevisa, eller motbevisa för den delen om så var fallet. I min mening finns det ingen garanti för att snabbt lämna rummet är vårdslöst. Det kan som sagt handla om 10 sekunder för att hämta tag i en telefon som ringer eller kolla vad som trillade i golvet, varför folk skriker ute på gatan eller liknande. Så jag står fast vid att uppvaknande i annat rum än kök inte per definition betyder att man agerat vårdslöst. Men mest troligt har väl idioten satt sig och somnat.

Citat:
Fast gjorde han det eller somnade han?
The million dollar question (eller ja... 250k SEK...)
Senast redigerad av kalleboool 2026-08-08 kl. 00:00.
Citera
2026-08-08, 00:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Byt ut till springa och hämta mobilen i sovrummet för att ha den nära så man kan larma 112 i nödsituation då? Det är ju rätt vårdslöst att stå och värma olja och inte ha en plan på hur man ska larma hjälp om det går snett?

Svimma i ett annat rum kan/bör kunna godtas som icke vårdslöst. Men det blir svårt att bevisa, eller motbevisa för den delen om så var fallet. I min mening finns det ingen garanti för att snabbt lämna rummet är vårdslöst. Det kan som sagt handla om 10 sekunder för att hämta tag i en telefon som ringer eller kolla vad som trillade i golvet, varför folk skriker ute på gatan eller liknande. Så jag står fast vid att uppvaknande i annat rum än kök inte per definition betyder att man agerat vårdslöst. Men mest troligt har väl idioten satt sig och somnat.

The million dollar question (eller ja... 250k SEK...)

Har du aldrig svimmat, det har jag och det tog inte många sekunder innan jag vaknade upp igen, nja vi får väl se hur det går!
Citera
2026-08-08, 00:32
Medlem
Citat:
Har du aldrig svimmat, det har jag och det tog inte många sekunder innan jag vaknade upp igen, nja vi får väl se hur det går!
Svimmade du när du satte dig på soffan i vardagsrummet och sedan kvicknade till tio-femton minuter senare?

Vi alla, inklusive rätten, förstår att han inte svimmade, att han var packad och somnade. Kan tycka att rätten borde ha varit tydligare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in