2026-08-07, 10:27
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Problemet kvarstår, varför pekade hon ut just CP så långt efter mordet om hon inte genuint trodde på det?
Hon kan ju genuint ha trott det även om det är felaktigt. Gm kan ha haft någorlunda liknande drag, sedan kan hon ha blivit förd i den riktningen av polisen och efter det skapat en falsk minnesbild.

Hon är ju inte den enda drabbade isåfall. Det finns flera som påstår att de sett CP. LN var övertygad tex.

Får människan ett alternativt presenterat för sig så är det tyvärr lätt hänt att börja skapa falska minnesbilder utifrån det.
Citera
2026-08-07, 10:48
Medlem
csvenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Hon kan ju genuint ha trott det även om det är felaktigt. Gm kan ha haft någorlunda liknande drag, sedan kan hon ha blivit förd i den riktningen av polisen och efter det skapat en falsk minnesbild.

Hon är ju inte den enda drabbade isåfall. Det finns flera som påstår att de sett CP. LN var övertygad tex.

Får människan ett alternativt presenterat för sig så är det tyvärr lätt hänt att börja skapa falska minnesbilder utifrån det.

Precis, så är det nog. Men att hon skulle göra det av någon annan anledning kräver en bra förklaring. Det är problematiskt om man vill hävda att det var ett samtal med GM på mordplatsen och att den personen skulle vara stöpt som en missbrukare. Att hon skulle "sälja ut" CP för något större måste väl ändå vara ett extremt långskott? Varför skulle hon göra det precis när hon gjorde det i så fall? Hon kunde väl i all evighet säga att ingen stämde in på hennes minnesbild om hon ville mörka något.

Den enklaste förklaringen är att det är som LP säger, dvs att hon inte uppfattade något samtal på mordplatsen och att den person hon såg trodde hon var CP. Därmed inte sagt att det var CP, eller att det är bevisat att hon såg ansiktet på GM överhuvudtaget.
Citera
2026-08-07, 11:17
Avstängd
TFX17s avatar
Lyfter ett högst mystiskt inlägg på temat från trådens långa historia Från en påstått f.d Baseballpolis.

Citat:
"Jag måste tyvärr gör dig besviken ang bil 1520. Jag vet faktiskt inte...har inte heller några spekulationer beträffande "polisspåret". Inget som gör sig i tryck i alla fall.
Jag har redogjort för vad jag tror....att "knarket" vet vad som hände, men kan inte gå ut med detta. Vem som höll i vapnet låter jag vara osagt, men källor säger att det var en gubbe som mycket väl kan liknas med CP.
Att det var CP tror jag ju inte..
Jag kommer att få förstahandsinfo om detta vad det lider, men det tar ett tag. Tidigast när mordet är preskriberat....eller när min kamrat har gått i pension. Således 2-15 år.... så håll ut!
Personligen tror jag att spaningen avbröts EFTER mordet.
De poliser som var med vet sanningen, men KAN inte släppa storyn av div anledningar."
Citera
2026-08-07, 12:20
Medlem
Knattarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csvens
Den enklaste förklaringen är att det är som LP säger, dvs att hon inte uppfattade något samtal på mordplatsen och att den person hon såg trodde hon var CP.

Utan tvekan.

Man kan också komma ihåg att om LP varit inbegripen i ett samtal med GM borde hon ha fått en mycket bättre bild av personen än om hon bara kastade en hastig blick efter en okänd gärningsman som dök upp från ingenstans.

Då ska det mycket till för att hon plötsligt skulle tro att GM var en uppenbar missbrukare om han inte var det.

Och det här är ju bara ett av ungefär tio tunga skäl mot ett planerat möte med ett samtal. Det är få saker inom MOP som i praktiken kan uteslutas, men det här anser jag är en sådan grej.
Citera
2026-08-07, 15:49
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Faktiskt, en formulering som fångar atmosfären i mötet.

Olof Palme var ju den som inte hade något emot att Mårten och Ingrid följde med till Dekorima och det var Ingrid som drog sig ur med en ursäkt.

Så frågan kvarstår, vem stod paret Palme så nära att när det väl "hände" dvs skottet så sa Lisbeth ungefär;

Men, vad gör du?

Om jag inte minns fel.

Ett sådant citat måste inte vara riktat mot en GM hon känner till eller just har konverserat med, utan kan vara riktat mot en GM hon visste skulle stå vid reklampelaren och de gjorde sig beredd att hälsa på. Ur ingenting skjuter den personen var på LP skriker reflexmässigt mot honom eller efter honom.

Jag tycker ändå att sättet konversationen vid Grand beskrivs på av Mårten i Palmeutredningen Inifrån (P3 Dokumentär) lämnar en viss öppning.

Citat:
"Jag frågade om vi skulle dricka en kopp té eller sådär, men det var mer av artighet, jag visste att dem inte... (ohörbart). Min mamma var väldigt emot det i alla fall, kommer jag ihåg. Han sa ingenting. Eller sa någonting svävande"

Berättaren: "Nej, föräldrarna vill hem. Mårten tycker att de ska ta en taxi på grund av allt stök på stan."

"Men då sa han att nej, han hade suttit hela dagen och var... stel i benen sa han. Och ville ha en promenad".

I denna källa framstår det som lite kallprat, och därefter att specifikt LOP vill vidare.
Citera
2026-08-07, 15:52
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TFX17
Lyfter ett högst mystiskt inlägg på temat från trådens långa historia Från en påstått f.d Baseballpolis.

Citat:
Ursprungligen postat av scarfoot
Ett inlägg av användaren scarfoot från 2009.

Enligt Kjell Fernberg (en av spelklubben Oxens delägare) pågick en rutinmässig spaning i centrala Stockholm cirka 22.30 - 23.00.

Kjell Fernbergs uppgifter om radiotrafiken har feltolkats många gånger av fantasifulla skribenter.

"Fernberg uppfattade den här spaningsinsatsen som varande av en ganska rutinmässig art. Intensiteten i radiotrafiken var inte av den arten att han någonsin fick uppfattningen av att någonting speciellt var på gång."
Citera
2026-08-07, 16:00
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Ett sådant citat måste inte vara riktat mot en GM hon känner till eller just har konverserat med, utan kan vara riktat mot en GM hon visste skulle stå vid reklampelaren och de gjorde sig beredd att hälsa på. Ur ingenting skjuter den personen var på LP skriker reflexmässigt mot honom eller efter honom.

Jag tycker ändå att sättet konversationen vid Grand beskrivs på av Mårten i Palmeutredningen Inifrån (P3 Dokumentär) lämnar en viss öppning.

I denna källa framstår det som lite kallprat, och därefter att specifikt LOP vill vidare.

Programmet sändes 2022.

Läs förhöret med Mårtens flickvän 1986.
Citera
2026-08-07, 16:00
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Enligt Kjell Fernberg (en av spelklubben Oxens delägare) pågick en rutinmässig spaning i centrala Stockholm cirka 22.30 - 23.00.

Kjell Fernbergs uppgifter om radiotrafiken har feltolkats många gånger av fantasifulla skribenter.

"Fernberg uppfattade den här spaningsinsatsen som varande av en ganska rutinmässig art. Intensiteten i radiotrafiken var inte av den arten att han någonsin fick uppfattningen av att någonting speciellt var på gång."

Var nämner jag Kjell Fernberg?

Varför i helskotta skulle en consigliere till Sigge Cedergren kunna bedöma vilken spaning som pågick och huruvida den var "rutinmässig" eller inte?

Skedde någon form av samverkan inom en attentatsplan gentemot OP över nät så sker den ju inte på den öppna polisradion.

Helt obegripliga infallsvinklar.
Citera
2026-08-07, 16:09
Medlem
Lebels avatar
Citat:
Var nämner jag Kjell Fernberg?

Varför i helskotta skulle en consigliere till Sigge Cedergren kunna bedöma vilken spaning som pågick och huruvida den var "rutinmässig" eller inte?

Skedde någon form av samverkan inom en attentatsplan gentemot OP över nät så sker den ju inte på den öppna polisradion.

Helt obegripliga infallsvinklar.

Du har inte nämnt Fernberg.

Citatet nämnde narkotikaspanarna.

Fernberg nämnde narkotikaspanare.

Vilken slags "samverkan inom en attentatsplan" tänker du dig? Vilken konkret funktion hade denna "samverkan"? Du kan inte bara drömma om mystisk radiotrafik och mystiska män med walkie-talkies. De måste ha en funktion i en attentatsgrupp.
Citera
2026-08-07, 16:28
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lebel
Du har inte nämnt Fernberg.

Citatet nämnde narkotikaspanarna.

Fernberg nämnde narkotikaspanare.

Vilken slags "samverkan inom en attentatsplan" tänker du dig? Vilken konkret funktion hade denna "samverkan"? Du kan inte bara drömma om mystisk radiotrafik och mystiska män med walkie-talkies. De måste ha en funktion i en attentatsgrupp.

Att WT-gruppen är antingen en regelrätt mordoperation eller ett fantasifoster är en falsk dikotomi. Många kombinationer och mellanting är tänkbara.

• Man inhämtar på OP obekväm tid och mordplanen tar form spontant när läget uppenbarar sig.
  • Man spanar på någonting helt annat, exempelvis telefonerna vid Grand eller en person av intresse och upptäcker OP. En mordplan tar form spontant.
  • Någon form av övning genomförs.
  • Man ägnar sig åt fjärrskydd och spanar på omgivningen runt LOP i en större radie.

Möjligheten finns också att gruppen fanns där och gjorde någonting som inte tål dagsljus, men faktiskt inte är kopplat till MOP, vilket förklarar PUs krumbukter.

Mikael Hylin spekulerar i om att man har underrättelseinformation på att ett mordförsök är på G mot Sigge Cedergren och har bestämt sig för att nära följa det och se vad som händer, snarare än att regelrätt ingripa. En ganska ordentlig gråzon inom polisarbete man inte önskar diskutera i stor-forum inom ramarna för MOP. Det kan knytas till Ulf Dahlstens källa om någon form av polisoperation man inte ville prata högt om runt mordplatsen (vilket skulle kunna åsyfta att följa exempelvis SC och omgivningen runt honom, inte minst under hans bilfärd).

Därefter kommer LOP och exempelvis Christer A som en ensam gärningsman mitt i smeten och MOP blir ett fågelbo av svårtolkade spår som går emot varandra.

Som sagt, många kombinationer är tänkbara. Kravet på en konkret "funktion inom en attentatsgrupp" är en överdriven akademisering. Någonting närmast kaosartat kan ha inträffat.
Citera
2026-08-07, 16:59
Avstängd
TFX17s avatar
Citat:
Mikael Hylin spekulerar i om att man har underrättelseinformation på att ett mordförsök är på G mot Sigge Cedergren och har bestämt sig för att nära följa det och se vad som händer, snarare än att regelrätt ingripa. En ganska ordentlig gråzon inom polisarbete man inte önskar diskutera i stor-forum inom ramarna för MOP. Det kan knytas till Ulf Dahlstens källa om någon form av polisoperation man inte ville prata högt om runt mordplatsen (vilket skulle kunna åsyfta att följa exempelvis SC och omgivningen runt honom, inte minst under hans bilfärd).

Mikael Hylin leder det vidare i den helt bisarra slutsatsen att det är Christer Pettersson som ska mörda Sigge Cedergren - och mördar OP av misstag. Vad är oddsen för det?

Man bara för att slutsatsen är tveksam betyder inte det att analysen är fel. Jag kan tänka mig att en del konstigheter förekom inom specifikt narkotikaspan då, exempelvis fusk med arbetstider, fusk med tjänstevapen och bilar samt en del insatser och beslut en bra bit in i gråzonen. En av de tjänstgörande under kvällen på KSN-listan har förövrigt anklagats för att ha gått alldeles över gränsen efter MOP under sitt arbete på informatörsverksamheten (finns i media).

PU kan ha känt till detta och identifierat dem som WT-männen och därefter uteslutit koppling till MOP, vilket kanske även förklarar hur "Ensam galning"-spåret växer fram under Ölvebro. För om man uteslutit WT-männen får man ju bort de främsta tecknen på en sammansvärjning, och då återstår ju Grandmannen... Därefter kan man internt hantera rutinerna kring de arbetsgrupperna på chefsnivå, helst utan media.

Men detta kanske i sin tur är ett falskt antagande. Kanske gömde spanarna en mindre grupp, en duo eller kanske till och med en enskild som var väldigt glada att bli avförda med en smäll på fingrarna om dåligt registrerad arbetstid, när dem egentligen döljer något mycket värre. Vem har lurat vem?
Citera
2026-08-07, 19:11
Medlem
Mannocks avatar
Citat:

PU kan ha känt till detta och identifierat dem som WT-männen och därefter uteslutit koppling till MOP, vilket kanske även förklarar hur "Ensam galning"-spåret växer fram under Ölvebro.

Varför dokumenterades i så fall inte denna identifiering i utredningen? För ljuset kom ju att riktas mot dessa WT-observationer när Dag Andersson blev spaningsledare och den utredningsgruppen hade ingen identifiering på dessa personer. Detta förhållande kvarstod även under Hans Melanders ledning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in