2026-08-07, 16:08
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Nej, vi måste inte veta om han är narcissist eller inte. Att sen många idag är intresserade av mord och mördare; varför de begicks och vad som utmärker gärningsmannen är däremot ett faktum och påverkar alltid diskussionen i såna här trådar. Jag tror du är fel ute om du tänker att det generellt handlar om att hitta ursäkter. Däremot finns en misogyn lobby på Flashback och dess medlemmar sticker gärna upp huvudet i trådar med kvinnligt offer och manlig GM.

Men vad är "den allmänna karaktär som krävs för att en person ska kunna bli mördare"? Jag tror inte att forskningen har hittat någon sån. Har själv studerat ganska många fall från bl.a. USA och skulle inte kunna beskriva en sån. Vad som finns är mönster som återkommer hos många, men inte alla. T ex skulle jag grovt karaktärisera män som mördar sina partners som självcentrerade, aggressiva och i besittning av ett stort kontrollbehov till följd av dålig självkänsla som manifesterar sig i grav svartsjuka och en upplevelse av att man har rätt att kränka och hota kvinnan att stanna kvar i förhållandet. Med individuella variationer.

Ibland inträffar tragiskt nog mord där varken rättsapparaten, anhöriga och vänner till GM och offer eller ens GM själv någonsin kommer till full insikt om hur det kunde hända. Ibland är faktiskt en orsak en mycket destruktiv och ömsesidig dynamik mellan parterna i ett förhållande.

Vad som egentligen hänt i det här fallet får vi se. Jag är fullt medveten om att i merparten av alla de fall där män dödar partners ligger orsakerna bakom helt eller i princip helt hos mannen.

Personligen tror jag att flertalet av oss under olika olyckliga omständigheter är i stånd att begå grova våldsbrott. Det är bara en liten andel som verkligen inte har det i sig alls.

Det är väl det klassiska svartsjuka som ligger bakom, då det för ofta skett när det gäller en separation. Då man har sett det många gånger på att vissa män inte klarar av det. Tycker han passar rätt bra in i standard mallen. Han var väl deprimerad och alkohol påverkad också, så är det komplett.

Tror du har fel att dom flesta av oss skulle kunna att begå grova våldsbrott, dels för statistiken talar emot det. Och för att dom flesta av oss är uppväxta med att det är fel och har inre spärrar. Kollar man statistiken så ser man det ofta handlar om droger och en dålig uppväxt exempelvis. Många i Sverige går varken på droger eller har en dålig uppväxt. Så det är snarare en mindre andel som har det i sig för att begå grova brott.
Citera
2026-08-07, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Exakt, jag stör mig på den typen av kompromisslöshet. Hon föreslog just det: varsin 3a. Då har hon ändå bytt ner sig från det kontraktet hon hade innan, som användes för att byta till sig lgh på Hagagatan. Men det vägrade han och hänvisade till barnen. Hon menade att han hade pengar till att köpa en motsvarande bostad som han hade innan de flyttade ihop. Han vägrar.

Men precis, då hade det väl varit rimligt att han kompromissade och tog en 4a i ett acceptabelt område utanför tullarna. Årsta, Solna, Enskede, Nacka.

Jag tror inte nödvändigtvis att det funnits ekonomiska incitament i relationen med ÅÅ. Tycker inte denna konflikt per automatik vittnar om det. Däremot, som du säger kring ”extremt oskön person” - det tycker jag att bodelningen vittnar om, och är något man kan applicera ganska obehindrat på andra sammanhang. Han vägrade förlora, är min tolkning. Skulle ha sin vilja igenom till varje pris.
Och det fick han med flickvän 1. Kanske därför hon är i livet.

Nåväl, en FUP på detta och att höra vad han själv ger för förklaring, kommer ju bli intressant läsning.

Har f ö noterat att en av hans vänner på Facebook är en person jag känner rätt bra. Ska lyssna där hur de känner varandra.
Citera
2026-08-07, 16:10
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3

Nåväl, en FUP på detta och att höra vad han själv ger för förklaring, kommer ju bli intressant läsning.

Har f ö noterat att en av hans vänner på Facebook är en person jag känner rätt bra. Ska lyssna där hur de känner varandra.

Återkom gärna om du får fram nåt av värde
Citera
2026-08-07, 16:11
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Har du överhuvudtaget en aning om hur många parbråk som uppstår i Sverige varje år? Där är det väldigt ofta fråga om provokationer av olika slag från båda hållen, det aktuella fallet har dessutom inträffat under en stor semesterperiod så sannolikheten för att någon av de inblandade eller båda har druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen känns rätt stor. Situationen har sen ballat ur och kvinnan har råkat avlida.

Det finns många fördomar om misshandel och våld i nära relationer, du är ju bara ute efter att skuldbelägga män som grupp räknat.

”Råkat avlida” är en av de mest underdrivande uttryck jag någonsin har läst. Det placerar dig faktiskt ganska långt in på mördarens planhalva, för det är ju så jag antar att han skulle kunna uttrycka sig.
Förmodligen är det inte något som ”råkar hända” att någon tar livet av sin flickvän med kniv, utan det är ju bland de värsta, mest tabubelagda handlingar som jag kan tänka mig. Och vad det har med manlighet att göra förstår jag inte, det är snarare motsatsen. Det är många varningssignaler som borde ha aktiverats i hjärnan på mannen som gjorde det här långt innan han till slut genomförde det, och antagligen tyckte han kanske att situationen var rätt okej ända fram tills polisen fick tag på honom.
Helt sjukt att ens försöka försvara ett sådant ynkligt kräk.
Jag hoppas att du egentligen vill försvara oss män som grupp, och där är väl det huvudsakliga argumentet att de allra flesta män fungerar på ett helt annat vis än vad det nu skulle kunna vara som rörde sig i huvudet på den där personen.
Citera
2026-08-07, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3

Vem vet, den ofördelaktiga bodelningen kanske är bästa som har hänt henne med facit i hand.

Låter mycket intressant. All form av ”inside” känns intressant.
Citera
2026-08-07, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PalleAnka
Det verkar inte finnas några uppgifter att grannarna hört bråk, diskussioner eller rop på hjälp.
Sånt brukar kvällstidningsmurvlarna leta upp bland grannar.
Det är mitt i semestertider och mycket folk i skärgården men ändå en tyst miljö i övrigt.
Jag tror inte husen står så nära varann där ute på ön. Dessutom har många åkt hem från semestern nu i augusti så en del hus är nog tomma.
Citera
2026-08-07, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Noterar att du använder ”trötta ut kvinnan för att få sin vilja igenom” något som kanske är mer vanligt än man tänker på.
Vad gäller TN så kan han ha en enveten personlighet med attityden ”jag har rätt”. Jag får vibbar av rättshaverist. I en plötsligt uppblossande diskussion med aggressiva undertoner kan så något gått fruktansvärt snett, det räcker att han har en kniv i handen, håller på att laga mat.

Jag tror också att det är så, särskilt när det gäller lägenheten. Det var ju tack vare att hans ex hade stått i bostadskö en herrans massa år och bytt upp sig från sin förra hyresrätt som han ens hamnade i den där 4an i Vasastan. Det var inte hans förtjänst någonstans men ändå tyckte han att han hade mer rätt till den än hon. Han hade väl kunnat köpa ett nytt radhus ute på Värmdö, där hans barns mamma också bor, när de separerade istället för att försöka driva någon vansinnig rättstvist för att straffa sitt ex. Jag tror att hans personlighet är allmäns oresonelig och han har ett enormt uppblåst ego.
Citera
2026-08-07, 16:15
Medlem
Kan det funnits en släng av narcissism? I och med hur han betett sig så verkar det troligt. Det är en stor etikett att sätta men beroende på hur starka personlighetsdrag av det han har så kan det bli riktigt farligt när det väl gäller.
Citera
2026-08-07, 16:17
Medlem
Några citat från Aftonbladet efter häktesförhandlingen.

Citat:
Han misstänks ha mördat kvinnan, som var hans 56-åriga flickvän sedan ungefär åtta månader.

– Han har lyckats hålla sig undan i ett och ett halvt dygn. Om han skulle försättas på fri fot finns det risk att han flyr, säger åklagare Emma Olsson.

Citat:
Den misstänkte gör medgivanden som att han befunnit sig på platsen vid ”tiden för den här gärningen”, förklarar Olsson.

Kvinnan var död när vittnen, som larmade polisen kom till platsen. Dödsorsaken är inte helt fastställd, men kroppen visar spår efter omfattande våld.
Citera
2026-08-07, 16:19
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Vad gäller statistiken håller jag såklart med dig, men de flesta sådana män brukar ju hamna i straffregistret långt före 57. Det verkar inte denna TN gjort (enl. andra i tråden ska erkännas, har inte kollat själv), så han kan tillhöra dem som det helt plötsligt slår slint för. Jag säger absolut inte att det är så, men eftersom vi inte har några som helst indikationer på att TN varit våldsam tidigare är det vad jag i nuläget tror. Framkommer det en problematisk historik är jag naturligtvis inte sämre än att jag ändrar mig, då kommer jag helhjärtat hålla med dig.
Dalaröpappan som eldade upp sina barn levande fanns inte heller i straffregistret innan detta brutala dåd som var en hämnd på mamman.
Han har bl.a diagnosen narcissistisk personlighetsstörning vilket kan innebära stor fara när det handlar om upplevda oförätter.
Tror inte detta fall handlar om pengar o dylikt.
Tror mer på att förhållandet var på upphällningen.
Citera
Medlem
2560ps avatar
Citat:

Citat:
Kvinnan var död när vittnen, som larmade polisen kom till platsen. Dödsorsaken är inte helt fastställd, men kroppen visar spår efter omfattande våld.

Inte tal om ett snabbt knivhugg i affekt med andra ord. Fyfan.
Citera
Medlem
Citat:

Fastställt att relationen varat i 8 månader, sedan slutet av 2025 med andra ord.

Han medger att han varit på platsen, men tolkar det då som att han i alla fall inte har erkänt något mer än så?

Kvinnan utsatt för omfattande våld. Alltså inte bara ett knivhugg, som hade kunnat vara en teori. Han verkar ha gått betydligt längre än så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in