2026-08-07, 12:52
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Många kärringar här inne som lägger vikt vid pengar, klasstillhörighet, social status, socialdemokrati och annan skit. Den TN jag kände var snäll, ödmjuk, omtänksam och otroligt dedikerad till sitt yrke, (som definitivt inte går att likna vid en vaktmästares arbetsuppgifter.)

Känner sån sorg för BO och hennes anhöriga, det är bedrövligt.

Som någon härinne tidigare skrev, en del människor passar helt enkelt inte ihop och om jag får spekulera så är det vad som hänt här; en massa känslor och drömmar om att äntligen ”hittat hem” som av en eller annan anledning krossades där och då, ett dåd i hastigt mod, helt vedervärdigt.

Kommer inte att skriva mer, det kom för nära nu, det är obegripligt.

När Ted Bundy greps var det ofattbart för anhöriga också.

Samma med John Wayne Gacy m.fl.

Han har för dig visat en fasad, onda människor har liksom inte horn i pannan.

De ser ut som vem som helst, kan vara trevliga och ödmjuka.

Du har blivit lurad, men jag kan förstå chocken.

Den är mänsklig
Citera
2026-08-07, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Stod det inte i början av tråden att GM har varit våldsam tidigare?

Det kan säkert ha nämnts, men tror det i så fall har varit spekulativt, mer i linje med resonemang kring att kvinnomord ofta föranleds av en våldsam relation eller liknande, vilket gjort att det funnits såna antaganden även här. Finns inga bekräftade våldsamheter kring TN som jag sett i alla fall.
Citera
2026-08-07, 12:54
Medlem
zerocolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Magasin 3 där han jobbat öppnade en filial i Jaffa. Det är nog inte något TN haft inflytande över. Grundarna Robert Weil och David Neuman har kontakterna i Israel.
Men eventuell koppling till frikyrkligheten var intressant.

Ja, här har du ett embryo till en frän story som någon journalist skulle kunna spinna. Det med ”Kristi blod” är ju ett tema inom vissa grenar av kristendomen.
Om man nu ska lägga så mycket vikt vid religion i det här sammanhanget, för oavsett vad så är väl knivmord av en försvarslös kvinna ju inte särskilt förenligt med någon kristen tradition som jag känner till.
För mig är hans gärning självklart helt oförsvarbar, och det är svårt att förstå hur det är möjligt att han kan ha kommit till slutsatsen att han måste agera på det viset utifrån några religiösa åsikter.
Men visst, om han satsar på rättspsykiatrisk vård så är det ju ett givet spår. Och det går ju fort att ”bli frisk” igen från någon religiös förvirring, så det skulle ju upplevas som en smidig lösning på problemet.
Återstår att se om han kör på ”galning” eller ”ånger”.
Faktiskt så blir det spännande att följa den fortsatta rapporteringen och se om någon blir sugen på att ta upp den vinkeln.
En sak man skulle fråga, om han nu är religiös, vore hur han ser på sin framtid i livet efter detta, där han kanske skulle få tillbringa väldigt lång tid i skärselden i bästa fall, eller hur han nu föreställer sig att han tar emot Guds nåd och syndens förlåtelse. Även om han blir buddhist, när det gäller Karma så har han ju en hel del att ta igen nu.
Jag kan tänka mig att han brottas med en hel del existentiella frågor just nu, vilket säkert är en bra infallsvinkel till hur man kan prata med honom i förhören.
Rent allmänt så är det inte ovanligt att folk som har hamnat jävligt snett tar livet av sig, så jag skulle inte vara förvånad om han också gör det.
Citera
2026-08-07, 12:55
Medlem
En person som får en knäpp (psykos) eller drivs av ilska tänker nog inte på hur länge relationen varat…
Tyvärr visar det sig mer och mer i samhället att illdåd som detta är spontant agerat utifrån mångårig ohälsa…

Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Hur länge har MGM och BO haft en relation?

Spontant känns det som en extrem överdrift att mörda någon som vill göra slut.
Citera
2026-08-07, 12:57
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Egna-tankar
Tja... jag vet inte vad ni andra tycker, men jag anser nog att vi vet rätt mycket om karaktären hos en man som har mördat en kvinna som han har eller har haft ett förhållande med. Måste vi veta m han är narcissist?

Spelar roll, säger jag. Han är en mördare, och han har den allmänna karaktär som krävs för att en person ska kunna bli en mördare.

Och innan en del av er börjar skrika om att jag är manshatare och att jag inte vet vad som hände mellan TN och den mördade kvinnan, och att hon kanske provocerade honom och drev honom till fullständigt vansinne, och att hon försökte stjäla både hans barn och hans hem, och att hon gjorde honom så förtvivlad att han inte visste vad han gjorde, ställ er den här frågan.

Antag att det hade varit TN:s sambo som hade mördat TN. Antag att mordet inte hade skett i självförsvar, utan att hon hade anfallit honom bakifrån eller när han sov.

Skulle ni ha letat ursäkter eller förklaringar till varför sambon mördade TN? Eller skulle ni ha nöjt er med att säga att hon var den värsta sortens bitch och luder och att det inte spelade någon roll vad som hade hänt mellan henne och TN innan hon mördade honom?

Jag vet vad ni skulle ha sagt.

Nej, vi måste inte veta om han är narcissist eller inte. Att sen många idag är intresserade av mord och mördare; varför de begicks och vad som utmärker gärningsmannen är däremot ett faktum och påverkar alltid diskussionen i såna här trådar. Jag tror du är fel ute om du tänker att det generellt handlar om att hitta ursäkter. Däremot finns en misogyn lobby på Flashback och dess medlemmar sticker gärna upp huvudet i trådar med kvinnligt offer och manlig GM.

Men vad är "den allmänna karaktär som krävs för att en person ska kunna bli mördare"? Jag tror inte att forskningen har hittat någon sån. Har själv studerat ganska många fall från bl.a. USA och skulle inte kunna beskriva en sån. Vad som finns är mönster som återkommer hos många, men inte alla. T ex skulle jag grovt karaktärisera män som mördar sina partners som självcentrerade, aggressiva och i besittning av ett stort kontrollbehov till följd av dålig självkänsla som manifesterar sig i grav svartsjuka och en upplevelse av att man har rätt att kränka och hota kvinnan att stanna kvar i förhållandet. Med individuella variationer.

Ibland inträffar tragiskt nog mord där varken rättsapparaten, anhöriga och vänner till GM och offer eller ens GM själv någonsin kommer till full insikt om hur det kunde hända. Ibland är faktiskt en orsak en mycket destruktiv och ömsesidig dynamik mellan parterna i ett förhållande.

Vad som egentligen hänt i det här fallet får vi se. Jag är fullt medveten om att i merparten av alla de fall där män dödar partners ligger orsakerna bakom helt eller i princip helt hos mannen.

Personligen tror jag att flertalet av oss under olika olyckliga omständigheter är i stånd att begå grova våldsbrott. Det är bara en liten andel som verkligen inte har det i sig alls.
Citera
2026-08-07, 12:58
Medlem
Nationalromantiks avatar
Citat:
Det är väldigt bra om folk som känt honom berättar vilket intryck de fått av honom innan. Betydligt intressantare än alla som ser en bild av honom nu och tolkar in att hans ögon utstrålar ondska osv.

Jag håller med, det enda jag upplever av hans bilder är en sol-och-vårare.

Ser fan exakt ut som den där snubben i solsidan som har sex med Oves fru.

Jag undrar vad hans plan var, det kan väl inte varit planerat? Kass plan isf, alltså han hade kunnat göra sig av med kroppen, istället lekte han Rambo - first blood i Stockholms Skärgård
Citera
2026-08-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zerocola
Jag tycker att sådant här är väl ändå väldigt ovanligt och udda, särskilt när de inblandade är så pass etablerade i livet och har kommit lite till åren. Jag skulle vara mindre överraskad om de hade varit i 20-årsåldern och det hade varit droger och/eller alkohol med i bilden. Rent generellt är det där med knivskärning av partner något som jag skulle associera till en bakgård i ett betydligt mindre attraktivt område.
Det är väl därför det är en så pass sensationell nyhet också.
Något som jag dock också tror på är att samhällets förfall inte bara är på ytan, utan även också på insidan, så det är ju inte överraskande att det även börjar krackelera i de finare områdena.
Jag vet inte om han ägnade sig åt det, men jag kan tänka mig att man kan ha det ganska knapert även med relativt höga inkomster om man har intresse för att umgås med överklassen.
Utan att dra för stora växlar på mannens ev narcissistiska beteende i samband med lägenhetsaffärerna uppfattar jag att han inom sig, kanske under hela sitt liv, haft ett starkt hävdelsebehov som med tiden skapat stark spänning inom honom.
Att inleda en relation med BO har givit honom ökad status. När förälskelsen falnar kommer olikheterna fram i fråga om utbildning, yrkesliv och de olika vardagsvärldar de vistas i. Här sker troligen upprinnelsen till det som får mannens inre tryckkokare att explodera.
Citera
2026-08-07, 13:04
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Intressant teori. Tror mycket väl det kan finnas ekonomiska incitament på ett eller annat sätt. Antar att detta är en ogrundad teori snarare än att du har information som stöd?
Japp ogrundad, ingen information, bara egen spekulation.
Citera
2026-08-07, 13:04
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Ja, har all förståelse för att det är smärtsamt och obegripligt för de som känt honom. Eller så här, obegripligt i alla fall för de som inte känt honom så väl. De flesta personer som har riktigt ondsinta sidor visar inte upp de sidorna daglig dags för sina arbetskamrater eller bekanta. Nästan alla klarar av att hålla upp en fasad, och uppfattas därför som ”snälla och ödmjuka”. Men något saknas ju i beskrivningen. En person som bara är snäll och ödmjuk knivmördar inte kvinnor.

MGM har dessutom historian kring tvisten till last, där han framstår som en idiot. Och innan någon ifrågasätter det så svarar jag redan nu - Jo, en idiot, som försökte sko sig på en stackars kvinna han hade en flyktig romans med. Det betyder inte att tvisten och hanteringen av densamma gör honom till en genomond människa. Men i ljuset av att han gått och blivit mördare framstår han inte som en enbart ”snäll, ödmjuk och omtänksam” person.

Någon som kan nyansera bilden av MGM är varmt välkommen.

Håller med dig helt och hållet. Dessutom är detta med att dela med sig av sitt privatliv och vara personlig på jobbet ett ganska nytt fenomen i min mening. Kan med handen på hjärtat säga att jag efter decennier (plural) i arbetslivet nog bara stött på en enda person som jag skulle misstänka inte beter sig helt väl i sina relationer och det är baserat på att personen ofta bytte partner och inte verkade tänka på att varje partner beskrevs för oss kollegor som personens ”livs kärlek”. Då har jag alltid arbetat på ganska ”vanliga” arbetsplatser (inga som kommer skrivas upp på listor över ungas drömarbetsplatser ) som drar till sig många akademiker.

Nu kanske jag kommer verka väldigt konservativ men jag tycker hela bilden av TN och hans kärleksliv är en enda stor varningsflagga.

∙ Separerad från de tre barnens mamma. 2014 flyttade hon ut från deras radhus i Gustavsberg. De är inte vänner på Facebook.

∙ 2019 (i maj) sålde han radhuset i Gustavsberg för över 5 miljoner kr.

∙ Slutet 2019 flyttar han ihop med ny kvinna som byter sin hyreserätt mot en större när de ska flytta ihop. När de separerar, ett och ett halvt år senare, i början av 2021, begär han en bodelningsförrättare eftersom att de inte kan komma överens om vem hyreslägenheten ska tillfalla. När bodelningsförrättaren säger att lägenheten ska tillfalla kvinnan överklagar han beslutet. Tvistandet i domstol om lägenheten blev, som To.Ivrig påpekat, längre än själva samboförhållandet.

To.Ivrigs genomgång av domstolstvisten: (FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)

∙ Konton på Facebook som ser ut att vara skapade för dejtingappar uppdaterade 2018 och 2022, tidpunkter som verkar stämmer bra överens med singelperioder.

∙ 2025 inleder han ett förhållande med ÅÅ. Ett år senare har han begärts häktad för mord på ÅÅ.

Säga vad man vill om att han kanske varit trevlig på jobbet, men det är lite för många saker som pekar på att han skulle vara rätt jobbig i sina relationer...
Citera
2026-08-07, 13:05
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Haha! Alla som Sillen någonsin företrätt har framstått som skyldiga bara baserat på Sillens sätt att prata med media. :-D
Men jag hade ändå valt med omsorg, hur man ses på av allmänhetens ögon är inte lika viktigt som att slippa ses av Kriminalvårdens ögon de närmaste 15-20 åren.
Lär ju ändå få livstid.
Citera
2026-08-07, 13:06
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Precis. Något fel är det på gärningsmannen, annars skulle mordet inte skett. Men ingenting i videon om Magasin 3 är anmärkningsvärt, han presenterar på det sätt som många gör på Teams eller Zoom, varken sämre eller bättre eller nervösare eller tillgjordare än snittet. Vissa älskar att läsa in det man nu vet om att han är en mördare när de ser videon. Men hade man visat den för dem för en vecka sen skulle de tyckt att han verkar helt normal.

Om det är fråga om mord vet inte vi i nuläget men alternativa hypoteser kan handla om dråp, grovt vållande till annans död eller möjligen självförsvar. Vi vet inte om MGM blivit utsatt för provokation eller liknande eller om de inblandade hade druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen. Alkohol är inblandat i cirka 50 till 65 % av alla våldsbrott i Sverige. Studier visar att antingen förövaren eller offret (eller båda) har dragit i sig alkohol strax före händelsen.

I många parbråk så handlar det dessutom ofta om två motparter som triggar varandra på olika sätt så att bara skuldbelägga MGM känns ju lite missriktat eftersom vi inte vet exakt vad som hänt och vi kommer troligtvis inte få hela bilden serverad heller eftersom det inte verkar finnas några vittnen. MGM kan i teorin ha drabbats av panik och försökt fly på ett väldigt klumpigt sätt men det ska bli intressant att få höra hans förklaring till det som har hänt.
Citera
2026-08-07, 13:08
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Om det är fråga om mord vet inte vi i nuläget men alternativa hypoteser kan handla om dråp, grovt vållande till annans död eller möjligen självförsvar. Vi vet inte om MGM blivit utsatt för provokation eller liknande eller om de inblandade hade druckit alkohol vid tidpunkten för händelsen. Alkohol är inblandat i cirka 50 till 65 % av alla våldsbrott i Sverige. Studier visar att antingen förövaren eller offret (eller båda) har dragit i sig alkohol strax före händelsen.

I många parbråk så handlar det dessutom ofta om två motparter som triggar varandra på olika sätt så att bara skuldbelägga MGM känns ju lite missriktat eftersom vi inte vet exakt vad som hänt och vi kommer troligtvis inte få hela bilden serverad heller eftersom det inte verkar finnas några vittnen. MGM kan i teorin ha drabbats av panik och försökt fly på ett väldigt klumpigt sätt men det ska bli intressant att få höra hans förklaring till det som har hänt.
Ehh, hon är död. Inte han. Han stack en kniv i henne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in