Citat:
Ursprungligen postat av
Creatur
Magasin 3 där han jobbat öppnade en filial i Jaffa. Det är nog inte något TN haft inflytande över. Grundarna Robert Weil och David Neuman har kontakterna i Israel.
Men eventuell koppling till frikyrkligheten var intressant.
Ja, här har du ett embryo till en frän story som någon journalist skulle kunna spinna. Det med ”Kristi blod” är ju ett tema inom vissa grenar av kristendomen.
Om man nu ska lägga så mycket vikt vid religion i det här sammanhanget, för oavsett vad så är väl knivmord av en försvarslös kvinna ju inte särskilt förenligt med någon kristen tradition som jag känner till.
För mig är hans gärning självklart helt oförsvarbar, och det är svårt att förstå hur det är möjligt att han kan ha kommit till slutsatsen att han måste agera på det viset utifrån några religiösa åsikter.
Men visst, om han satsar på rättspsykiatrisk vård så är det ju ett givet spår. Och det går ju fort att ”bli frisk” igen från någon religiös förvirring, så det skulle ju upplevas som en smidig lösning på problemet.
Återstår att se om han kör på ”galning” eller ”ånger”.
Faktiskt så blir det spännande att följa den fortsatta rapporteringen och se om någon blir sugen på att ta upp den vinkeln.
En sak man skulle fråga, om han nu är religiös, vore hur han ser på sin framtid i livet efter detta, där han kanske skulle få tillbringa väldigt lång tid i skärselden i bästa fall, eller hur han nu föreställer sig att han tar emot Guds nåd och syndens förlåtelse. Även om han blir buddhist, när det gäller Karma så har han ju en hel del att ta igen nu.
Jag kan tänka mig att han brottas med en hel del existentiella frågor just nu, vilket säkert är en bra infallsvinkel till hur man kan prata med honom i förhören.
Rent allmänt så är det inte ovanligt att folk som har hamnat jävligt snett tar livet av sig, så jag skulle inte vara förvånad om han också gör det.