Varför kan den ifrågasatta fantombild stämma och varför är JJ den skyldige till Brattås morden ?
Jag vill delge min erfarenhet av barn och ungdomar inom det sk Autism spektrumet. Då jag såg hur klasskamrater och mamman beskrev JJ är jag säker på att JJ befinner sig inom det sk autism spektrumet. Inte bara sociala svårigheter, inåtvänd, tystlåten, kan inte ljuga, utan även kommentaren att han brände sig på en stekpanna, utan att känna ngt, tyder starkt på det. Hela hans efterföljande livsstil är också typisk. Hans betyg, i Matematik och EL ämnen, tyder på att han tillhör de sk hög intelligenta i övre delen av spannet, tidigare kallat Aspergers syndrom.
Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.
Jag noterat bla följande vad gäller autism; Mest utmärkande är ögonen, som nästan alltid är ”lite annorlunda” utan att det är helt lätt att förklara hur. Blicken kan vara mer stirrande/undflyende/intensiv. Klassiskt är att dom försöker undvika direkt ögonkontakt. Ett sätt att göra det är att ha längre hår på sidorna eller långt hår överhuvudtaget. Skolfotot, det på övre raden, på JJ är intressant, med långt hår på sidorna och stora ögon, notera hur det mkt väl kan stämma med fantombilden 10 år senare, som skall föreställa 2005. Notera de stirrande ögonen och att tecknings ritaren dragit fram håret på MGM vänstra kind, det är ngt jag själv noterat att man gärna har den typen av frisyr för att i viss mån skapa rullgardiner på sidorna och minska ögonkontakt. Inte alls konstigt i sammanhanget om JJ nu efter 2005 istället valt en kortklippt frisyr…
Aspergare är väldigt rigida människor med stark tro på regler, rätt och fel. När dom utmanas eller triggas på ngt sätt och får sk sensorisk överreaktion kan det utlösa mkt starka känslostormar, med gråt, skrik, självskadebeteende och i de mest olyckliga fallen våld. Det behöver inte ske omedelbart utan ”fokuset på oförrätten/hatet mot ngn” kan ligga och gro en längre tid och senare utlösa en reaktion.
Jag har också noterat att promenader, speciellt långa promenader, typ 1 mil, gärna ensamma, ger ngn typ av lugn. Detta är fallet för alla människor men jag tycker mig notera att det är ännu med uttalat hos människor med Autism, speciellt hög intelligenta gruppen Aspergare.
Nu till min egen fundering givet ovan.
Studerar man hur Brattås fastigheten är belägen på en friluftskarta/terräng karta, ser man att 2 vandringsleder, en från Solumshamn och en från Solumssjön/Kallkällberget/Grönsvik möts vid gården och att gårdens tomt/gårdsplan också är närmaste genvägen om man vill gå den sträckningen. Enligt svensk allemansrätt får man inte gå direkt över tomten/gårdsplanen utan bör följa skogsbrynet istället, en bit från huset. Givet vad som är känt om Tor Öbergs personlighet så tror jag han stört sig, ev rätt mkt, på vandrare som genat över hans gård/fastighet. Samtidigt tror jag att en vandrande JJ kan ha tyckt att detta är hans rätt och i linje med allemansrätten att gå relativt nära gården. Här kan en konflikt med glåpord etc ha uppstått mellan Tor Öberg och JJ, då Tor huggit ved. Den kan också ha uppstått vid tidigare tillfällen med tillrättavisningar, ev upplevt kränkande, av Tor Öberg då JJ varit ute på långpromenad. En Aspergare glömmer inte alltid ngt sådant utan kan leda till en ”reaktion” senare….Tor Öberg kan ha gått in i ladugården med huggkubben, med samma syfte som GW Persson beskrivit det och en förorättad/kränkt JJ kan då ha sprungit efter drabbad av "Autistic Rage” och tagit hans klyvyxa med sig…
I efterhand efter mordet på Tor och det efterföljande mordet på Gerd i stress får han för sig att söka igenom huset och få det att se ut som ett rån som gått snett, förklarar det otypiska utseendet på genomsökningen. En Aspergare tycker stöld är fel och vill inte stjäla etc utan detta är bara ett försök till att skapa ett villospår.
Avslutningsvis vill jag säga att rimlighets analys ofta leder rätt om man känner till ngn avgörande faktor. Givet ett dubbelmord där en ung kille med aspergers erkänt han var på platsen och släpat ett av mordoffren, samtidigt som han valt att vara tyst om detta i 20 år. Leder till slutsatsen att det inte är sannolikt att han inte varit inblandad och troligen drivande i dubbelmordet.