2026-08-07, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Nog jag som är otydligt. Jag menar att det finns möjlighet att döma till ett tidsbestämt straff som överstiger tio år.
Men livstid är väl mer troligt, om han döms för två fall av mord.

Nej, inte vid tiden. Som jag skrev så fanns det bara två alternativ i straffmätningen av mord; 10 års fängelse eller livstid. Är du med på vad jag menar? Som tillägg skall sägas att man heller inte kunde plussa ihop 10+10 år eftersom att det högsta allmänna/generella tidsbestämda straffet som fanns var 18 års fängelse.
Citera
2026-08-07, 14:47
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Han uppger att han hörde skrik och två män på gården. När han såg den döda Gärd på marken fick han panik och drog in henne i ladan.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/mannens-forklaring-om-brattasmordet-horde-skrik/

Är det inte griftefridsbrott när man inte larmar polisen att man gömt ett lik?
Citera
2026-08-07, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2

Brott mot griftefriden (idag gravfridsbrott) är preskriberat i detta fallet, liksom i stort sett alla andra tänkbara alternativa gärningar. Detta målet handlar således endast om rubriceringen mord.
Citera
2026-08-07, 14:55
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Nej, inte vid tiden. Som jag skrev så fanns det bara två alternativ i straffmätningen av mord; 10 års fängelse eller livstid. Är du med på vad jag menar? Som tillägg skall sägas att man heller inte kunde plussa ihop 10+10 år eftersom att det högsta allmänna/generella tidsbestämda straffet som fanns var 18 års fängelse.

Begår du två brott få så bara adderar man väl inte påföljderna med varandra? Exempelvis om du slår en person på käften får du ett års fängelse. Slår du ytterligare en på käften blir det inte ett plus ett. Men ett plus…nåt annat. Lite ute på djupt vatten ska erkännas.

Att mörda två personer ansågs då vara en försvårande omständighet, och gav enligt praxis livstids fängelse. Men jag är inte säker på om det inte går att se tiden som förflutit som något som upphäver praxis, samtidigt som det rör sig om två brott och i enlighet med det finns det stöd i lagstiftningen att utdöma längre tidsbestämd påföljd än maxstraffet för vart och ett av brotten.

I ungefär samma tid som mordet i Brattås dömdes en person för mord och dråp till tretton års fängelse. Så möjligen att det går att ge ett längre tidsbestämt straff för dödligt våld.

Skulle det ena fallet bedömas som dråp och det andra som mord också i Brattås så, jag vet inte - borde det inte kunna bli 14-16 år eller något?
Senast redigerad av Troian 2026-08-07 kl. 14:59.
Citera
2026-08-07, 14:56
Medlem
Troians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2

Preskriberat men ja, det antar jag.
Citera
2026-08-07, 14:58
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Brott mot griftefriden (idag gravfridsbrott) är preskriberat i detta fallet, liksom i stort sett alla andra tänkbara alternativa gärningar. Detta målet handlar således endast om rubriceringen mord.

Tyvärr, känner jag att han kommer frias om han har en skicklig advokat. Mord kommer vara extremt svårt att påvisa, att han varit på platsen har han ju erkänt och han är ju boende i området, men finns inget som binder honom till själva gärningen.
Citera
2026-08-07, 15:00
Medlem
Varför kan den ifrågasatta fantombild stämma och varför är JJ den skyldige till Brattås morden ?

Jag vill delge min erfarenhet av barn och ungdomar inom det sk Autism spektrumet. Då jag såg hur klasskamrater och mamman beskrev JJ är jag säker på att JJ befinner sig inom det sk autism spektrumet. Inte bara sociala svårigheter, inåtvänd, tystlåten, kan inte ljuga, utan även kommentaren att han brände sig på en stekpanna, utan att känna ngt, tyder starkt på det. Hela hans efterföljande livsstil är också typisk. Hans betyg, i Matematik och EL ämnen, tyder på att han tillhör de sk hög intelligenta i övre delen av spannet, tidigare kallat Aspergers syndrom.

Om man gör en AI sökning på kända fall då autism varit inblandat i kända våldsbrott nämns bla följande fall; Daniel Nyqvist (dubbelmord Linköping), Fabian Cederholm (skolattack Malmö), Ragnar Nilsson (Trippelmord Härnösand, mördade bla sin styvfar !), Skolattack Eslöv, Skolattack Örebro 2025, John Asonius, Anton Lundin, Hagamannen , Mord LSS-boende Gnosjö 2020, Sätermordet etc etc. Forskningen visar att i mkt grova våldsbrott är människor med autism överrepresenterade.

Jag noterat bla följande vad gäller autism; Mest utmärkande är ögonen, som nästan alltid är ”lite annorlunda” utan att det är helt lätt att förklara hur. Blicken kan vara mer stirrande/undflyende/intensiv. Klassiskt är att dom försöker undvika direkt ögonkontakt. Ett sätt att göra det är att ha längre hår på sidorna eller långt hår överhuvudtaget. Skolfotot, det på övre raden, på JJ är intressant, med långt hår på sidorna och stora ögon, notera hur det mkt väl kan stämma med fantombilden 10 år senare, som skall föreställa 2005. Notera de stirrande ögonen och att tecknings ritaren dragit fram håret på MGM vänstra kind, det är ngt jag själv noterat att man gärna har den typen av frisyr för att i viss mån skapa rullgardiner på sidorna och minska ögonkontakt. Inte alls konstigt i sammanhanget om JJ nu efter 2005 istället valt en kortklippt frisyr…

Aspergare är väldigt rigida människor med stark tro på regler, rätt och fel. När dom utmanas eller triggas på ngt sätt och får sk sensorisk överreaktion kan det utlösa mkt starka känslostormar, med gråt, skrik, självskadebeteende och i de mest olyckliga fallen våld. Det behöver inte ske omedelbart utan ”fokuset på oförrätten/hatet mot ngn” kan ligga och gro en längre tid och senare utlösa en reaktion.

Jag har också noterat att promenader, speciellt långa promenader, typ 1 mil, gärna ensamma, ger ngn typ av lugn. Detta är fallet för alla människor men jag tycker mig notera att det är ännu med uttalat hos människor med Autism, speciellt hög intelligenta gruppen Aspergare.

Nu till min egen fundering givet ovan.

Studerar man hur Brattås fastigheten är belägen på en friluftskarta/terräng karta, ser man att 2 vandringsleder, en från Solumshamn och en från Solumssjön/Kallkällberget/Grönsvik möts vid gården och att gårdens tomt/gårdsplan också är närmaste genvägen om man vill gå den sträckningen. Enligt svensk allemansrätt får man inte gå direkt över tomten/gårdsplanen utan bör följa skogsbrynet istället, en bit från huset. Givet vad som är känt om Tor Öbergs personlighet så tror jag han stört sig, ev rätt mkt, på vandrare som genat över hans gård/fastighet. Samtidigt tror jag att en vandrande JJ kan ha tyckt att detta är hans rätt och i linje med allemansrätten att gå relativt nära gården. Här kan en konflikt med glåpord etc ha uppstått mellan Tor Öberg och JJ, då Tor huggit ved. Den kan också ha uppstått vid tidigare tillfällen med tillrättavisningar, ev upplevt kränkande, av Tor Öberg då JJ varit ute på långpromenad. En Aspergare glömmer inte alltid ngt sådant utan kan leda till en ”reaktion” senare….Tor Öberg kan ha gått in i ladugården med huggkubben, med samma syfte som GW Persson beskrivit det och en förorättad/kränkt JJ kan då ha sprungit efter drabbad av "Autistic Rage” och tagit hans klyvyxa med sig…

I efterhand efter mordet på Tor och det efterföljande mordet på Gerd i stress får han för sig att söka igenom huset och få det att se ut som ett rån som gått snett, förklarar det otypiska utseendet på genomsökningen. En Aspergare tycker stöld är fel och vill inte stjäla etc utan detta är bara ett försök till att skapa ett villospår.

Avslutningsvis vill jag säga att rimlighets analys ofta leder rätt om man känner till ngn avgörande faktor. Givet ett dubbelmord där en ung kille med aspergers erkänt han var på platsen och släpat ett av mordoffren, samtidigt som han valt att vara tyst om detta i 20 år. Leder till slutsatsen att det inte är sannolikt att han inte varit inblandad och troligen drivande i dubbelmordet.
Citera
2026-08-07, 15:01
Medlem
K.Blomkvists avatar
Hur gick det för den där Robban?

Han tipsade om morden i Brattås – hotades till livet

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/tipsade-om-brattasmorden-hotades-till-livet-upp-till-dig-om-du-vill-fortsatta-andas

– Jag fick ett samtal från ett dolt nummer där en person sa: ”Det du vet om Brattåsmorden så är det upp till dig om du vill fortsätta andas”,
Citera
2026-08-07, 15:04
Medlem
Satan i gatans avatar
Citat:
Nog jag som är otydligt. Jag menar att det finns möjlighet att döma till ett tidsbestämt straff som överstiger tio år.
Men livstid är väl mer troligt, om han döms för två fall av mord.

Det fanns möjlighet att utdöma straff upp till 14 års fängelse för flerfaldig brottslighet innan straffskalan justerades 2009. Om 14 års-straffet någonsin tillämpades vid ett dubbelmord vet jag inte. Hagamannen, däremot,dömdes till 14 år för två fall av försök till mord och ett flertal våldtäkter.
Citera
2026-08-07, 15:06
Medlem
PeterNosters avatar
[quote=honn|95617807]
"Den 45-årige man, från Katrineholm, som suttit häktad sen i april åtalas nu för dubbelmordet i Brattås. Enligt åtalet åberopas bland annat flera bilder och tekniska fynd, som mobilsamtal, skospårsfynd och olika beslag som gjorts hos den misstänkte."

Mobilsamtal kan du glömma. De var till Gerds mobil som hittades på platsen. Inte från MGMs mobil.
Skospår påminde mig om att det fanns väl spår av små skor. Damstorlek?

Se där ja:
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Skospår ska finnas i bostadshuset. 38 på under- och övervåning. 44/45 på undervåning.

Kan detta vara sant? Lade man ner tuggummispåret och damskospåret för att MGM sett två män på tomten?

Citat:
2. Man har dessutom hittat ett tuggummi-papper med annans DNA på, vilket kan hjälpa den misstänkte i sin berättelse om att andra personer varit inblandade. Dock finns det uppgifter om att detta DNA:t kommer från en kvinna samtidigt som den misstänkte säger att det var två män som utförde mordet, så det kan ev. läggas åt sidan.
Senast redigerad av PeterNoster 2026-08-07 kl. 15:29.
Citera
2026-08-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmartSkalle
Han ljuger så dåligt denna Johan Jacobsson...vem fan bevittnar ett mord för att sen gå fram och dra in den mördade i en lada...:-)
Troligtvis hade han tagit ett flertal långpromenader i omgivningen och sett gården och att den låg lagom avsides för att stjäla något...han befann sig i lagården/verkstan när Tor kom in som direkt blev överfallen med yxhugg i huvudet...Gerd hörde kanske tumultet och gick in i ladugården där hon såg mördaren och flydde men blev upphunnen och mördad en bit utanför ingången för att direkt bli insläpad dit igen.
Han fick sen bråttom att ta sig in i boningshuset för att om möjligt stjäla något av värde.
Att han inte hittade plånboken måste väl bero på att den inte var synlig på sängen eller låg i byxfickan, eller så var han aldrig in i sovrummet.
Sherlock, släng dig i väggen...:-)

Hans förklaring skall endast ses i ljuset av att vara en "motförklaring". Det man lätt stirrar sig blind på i sådana här fall är att det endast skulle kunna finnas två möjliga förklaringar; antingen den som åklagaren anfört (dvs att den misstänkte ensam mördat paret och gömt undan kropparna) ELLER den som den misstänkte anfört (att han inte begått några mord, utan endast dragit in den döda kvinnan i ladan).
Men så måste det ju inte vara, för det KAN ju lika gärna ha skett "på ett tredje sätt".

Därför skall/kan man inte stirra sig blind på den misstänktes osannolika och bristfälliga berättelse, och "sedan välja åklagarens sida", för denna osannolika och bristfälliga förklaring KAN vara en bortförklaring för att dölja ett helt annat händelseförlopp. Det kan ju lika väl ha varit så att den misstänkte var hos paret i ett helt annat ärende - och att något slags tumult utbröt där den misstänkte inte alls hade syftet att råna eller mörda, varvid detta slutar med att paret olyckligtvis dör. Eller att den misstänkte åkte till platsen tillsammans med andra för att endast genomföra ett simpelt inbrott - också blir dom påkomna, varvid medgärningsmännen "går helt utanför överenskommelsen" och kallblodigt mördar paret. Eller att den misstänkte känner den egentliga gärningsmannen och ovetandes kallades till platsen endast för att hjälpa till att gömma undan kropparna. Så med andra ord så måste man ta höjd för att det KAN finnas en alternativ hypotes/förklaring. Det räcker alltså inte med att bevisningen i sin tur motbevisar/försvagar den misstänktes version, utan bevisningen måste även kunna styrka åklagarens version av händelsen.

/Tilläggas skall att jag nu pratar i termer av hur en domstol måste resonera - och inte vad jag själv tror har hänt!
Senast redigerad av Haaaaag 2026-08-07 kl. 15:15.
Citera
2026-08-07, 15:15
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angeliqa
Är less på att lägga ner tid och arbete på att ta fram dokument, och sedan kreddas någon annan för mitt jobb. Ca 57:e gången det händer.

Korrigera så fakta blir rätt. Som jag först bad om i PM, förgäves, för att slippa tjafs i tråden om dubbelmordet.

När du har valt att "kredda" och tagit på dig att göra "faktasammanställning" där du t o m uppmanar oss att komma med korrigeringar, behöver du tåla att vi andra svarar på din uppmaning om faktafel i sammanställningarna. Istället för att kalla oss ord och underlåta att korrigera. Du tål inte rättmätig kritik.

Du väljer ett kreddsystem. Jag har inte uttalat mig om kreddning som företeelse.

Utan jag reagerar på att andra kreddas för arbetet som jag lagt ner. Varannan vecka ungefär. År efter år. Det gör att jag lessnar på att hjälpa till och ta fram domstolsdokument

Källor är en seriös sak. De ska vara korrekta, om man använder källa. Annars kan du skippa det. Vilket vore mer seriöst än att felkälla.
Ok, visste inte att du tagit fram grejer..
Givetvis ska du ha stort tack och all kredd för detta 👍👍👍
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in