2026-08-07, 14:21
Medlem
Creaturs avatar
Många är inne på den sociala klyftan mellan kvinnan som är chefsjurist och mannen som arbetar som museitekniker. Jag skulle vilja problematisera den bilden. Hon hade en högre utbildningsnivå och med all sannolikhet högre inkomst. Men han var definitivt ingen låginkomsttagare utan tjänade enligt uppgift över 60k per månad, en bra bit över genomsnittet. I sin roll på Magasin 3 var han inte bara vaktmästare och tekniker, utan verkar involverad i allt som sker inklusive det konstnärliga. Det är en liten arbetsplats där man nog hade utvecklat en anda av att man gjorde något viktigt i konstvärlden. Även om han inte fattade beslut om vilka som skulle bjudas in för utställningar så var han helt klart engagerad. Och kunnig nog att få företräda konsthallen och berätta detaljerat om verksamheten i videon vi sett t.ex. Grundaren, miljardären Robert Weil, tycks ha engagerat sig i Magasin 3. Andra som rörde sig där var konstexperter och konstnärer. Kort sagt umgicks han i arbetet nära med personer med högt kulturellt och ekonomiskt kapital. Det är inte säkert att han upplevde ÅÅs sociokulturella krets som finare än sin egen. Kanske såg han snarare ner på hennes i konstvärldens ögon andefattiga sysslor kring bankjuridik? Att hon då tjänar mer pengar behöver inte upplevas som ett problem, när han själv tjänar bra.
Citera
2026-08-07, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Han, liksom jag, tycks ha haft ett flertal både lång- och kortvariga förhållanden. Skillnaden mellan honom och mig är att jag inte haft ihjäl någon, tvärtom är jag god vän med flertalet av mina ex och ovän med ingen av dem. Så hur många/långa förhållanden någon haft är inte en god värdeindikator på hur sannolikt det är att man mördar någon.
Inte enbart såklart men här måste vi lägga pusselbit för pusselbit! Vissa små detaljer som kanske är en helt trivial sak tex hur han nämner "landet" kanske betyder nåt eller så saknar det helt betydelse. Men med det lilla vi vet så försöker man få bitarna att passa.
Citera
2026-08-07, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Min poäng var att det går att konstruera andra scenarion med antaganden som i vart fall inte är mer vidlyftiga än de som görs i tråden. Det är fullt möjligt att mannen har en narcissistisk personlighet, det tycks ju finnas en överrepresentation av såna drag hos människor som begår mord.

Det är väl bara bodelningsprocessen vi känner till, eller har jag missat något? En händelse är väl knappast ett mönster. Vi vet egentligen väldigt lite om den här mannen. Och om deras relation vet vi i stort sett ingenting. Men ett typiskt mänskligt drag är att vi har svårt att se luckorna i vår kunskap om något.

Jag håller i princip med dig. Tenderar också att ganska snabbt döma personer jag uppfattar som "näriga" och benägna att utnyttja andra. I mitt fall (och kanske ditt?) handlar det om att jag fått med mig en moral mot sådant beteende från bägge föräldrarna (i både ord och handling). Och ju äldre jag blivit, desto mer inser jag vilken tur jag haft (och säkerligen även min omgivning) som fått den grunden. Dock är jag medveten om att det också kan innebära en risk att döma folk folk lite lättvindigt eftersom jag reagerar så starkt emotionellt på det. Var väl det jag försökte motverka lite här.

Den som har barn får i princip alltid ta över lgh vid bodelningen. Det kan ses som orättvist i minst hälften av fallen men det är så det fungerar. Det handlar inte om rättvisa och moral utan bara om rätt. Många män har drabbats hårt av detta och även kvinnor. Man kan inte brännmärka vinnarna i alla de här fallen som narcissister, för det är de inte.
Senast redigerad av Refraktor 2026-08-07 kl. 14:43.
Citera
2026-08-07, 14:34
Medlem
Citat:
Helt enig. Flashback är ju till för att diskutera och spekulera, så trådarna blir ju därefter med allehanda galna "motiv" och hemmasnickrade diagnoser mm. Kronan på verket måste ändå vara tjejen som frös ihjäl under en buske i Halland i vintras. Där var det någon som lyckades "analysera" fram att det var hennes fängslade ex som lejt en hitman för att ta livet av henne. Man upphör aldrig att förvånas över kreativiteten på fb, folk här verkar tro att de lever i Midsomer

Teorierna kring motiv, ska tillägga att det är nåt slags uppfattat ”medelvärde” av det som skrivits, är väl i första hand att det förmodligen ligger i ett kontrollerande beteende hos mannen, i kombination med en eller flera av: ekonomiska incitament, kärlek/svartsjuka, BOs samägande av huset med ex. Det är väl ganska rimlig teorier.

Tycker inte det finns mycket som talar för att det är ett enskilt vansinnesdåd helt utan tidigare signaler. Forskning stödjer att våld (psykiskt/fysiskt) i nära relation ofta föregår våld med dödligt utfall.

Troligt scenario: det har funnits saker i bakgrunden som stört (ekonomi, olikheter socialt, svartsjuka). Det har grälats, mannen har påvisat kontrollerande drag, misshandlat kvinnan psykiskt eller fysiskt, och denna gång kunde han inte hålla sig från att ha ihjäl henne.

Det är statistiskt betydligt mer sannolikt än att det ”bara hände”, ungefär som du beskriver det. Det är i högsta grad en lika lösryckt spekulation som det som publicerats i tråden.

Det betyder inte att mannen måste vara en beräknande fullblodspsykopat eller djävulen själv. Men förmodligen nån form av manipulativ/narcissistiska drag i kombination med usel impulskontroll som han implementerat i relationen och som slutligen på ett eller annat sätt föranlett det tragiska utfallet.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 14:40. Anledning: Edit
Citera
2026-08-07, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han ser fladdrig ut på sina bilder och om man bråkar om en hyresrätt som en flickvän bytt till sig så är man en sociopat.
Gissar att BO tröttnade på honom och rätt snart såg igenom hans snack efter några månader. Det kunde han inte acceptera utan blev kränkt att bli synad och avvisad.
Hon är snäll och går dumt nog med på att träffa honom för att "reda" ut deras förehavanden ännu en gång, när kulturdåren inte får som han vill åker kniven fram.
Stoppa in skiten i en säck och dränk honom.

Ytterliggare en diagnos. Scociopat? Baserat på en lägenhetssituation för flertalet år sedan samt bilder? Hur vet man att han själv inte bidrog med något i lägbytetet. Pengar? Kanske hyran? Om exet bara skulle ha lämnat sin attraktiva lägenhet för en annan dessutom med mannen med på kontraktet skulle det göra mig förvånad. Lägenheter i innerstaden växer inte.på träd.

Sedan får man inte två treor eller fyror mot en stor vid ett lägenhetsbyte i centrala Stockholm. Försvarar inte resultatet och har för få kunskaper om detta fall, men vore det rimligt att mannnen, förutsatt att han bidragit till lägenheten på Hagagatan, med två-tre barn flyttar in i en 2:a och kvinnan i en fyra som hon kanske inte ens har råd med? Som sagt, vi vet inte mycket i dettta läge men att basera MGMs person efter lägenhetsbyten och utseende på bild leder inte tråden vidare på några mer sannolika grunder.

Mer kött på benen.

-
Citera
2026-08-07, 14:40
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Teorierna kring motiv, ska tillägga att det är nåt slags uppfattat ”medelvärde” av det som skrivits, är väl i första hand att det förmodligen ligger i ett kontrollerande beteende hos mannen, i kombination med en eller flera av: ekonomiska incitament, kärlek/svartsjuka, BOs samägande av huset med ex. Det är väl ganska rimlig teorier.

Tycker inte det finns mycket som talar för att det är ett enskilt vansinnesdåd helt utan tidigare signaler. Forskning stödjer att dödligt våld i nära relation ofta föregår våld med dödligt utfall.

Troligt scenario: det har funnits saker i bakgrunden som stört (ekonomi, olikheter socialt, svartsjuka). Det har grälats, mannen har påvisat kontrollerande drag, misshandlat kvinnan psykiskt eller fysiskt, och denna gång kunde han inte hålla sig från att ha ihjäl henne.

Det är statistiskt betydligt mer sannolikt än att det ”bara hände”, ungefär som du beskriver det. Det är i högsta grad en lika lösryckt spekulation som det som publicerats i tråden.

Det betyder inte att mannen måste vara en beräknande fullblodspsykopat eller djävulen själv. Men förmodligen nån form av manipulativ/narcissistiska drag i kombination med usel impulskontroll som han implementerat i relationen och som slutligen på ett eller annat sätt föranlett det tragiska utfallet.

"Tidigare signaler", är det bodelningen det? Det finns väl mängder med bodelningar som utfaller orättvist åt endera hållet, utan att någon tar till våld. Men precis som du skriver, alla spekulationer är lösryckta. Ingen har den minsta aning om vad som hänt, även om jag håller med dig om statistiken. Det är inte normala män (eller för den delen kvinnor) som mördar.

Edit: Min poäng är alltså att jag tror att mordet är ett banalt kvinnomord. Inga underliggande motiv, utan det skedde i stundens hetta.
Citera
2026-08-07, 14:42
Medlem
Vet inte om det i tråden redan står om DNs beskrivning av skadan.

Men jag läste artikeln precis nu och fann de här två citaten intressanta:
"– Vi har tills vidare inte ställt honom mot en massa frågor som vi behöver ha svar på. Vi bedömer att det i det här skedet är bättre att han får berätta själv. Han gör vissa medgivanden, säger Emma Olsson."
"Vad för slags skador det rör sig om vill hon inte gå in på, men av allt att döma är de ”av ytlig beskaffenhet” och inget av allvarlig karaktär."
Citera
2026-08-07, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Han ser fladdrig ut på sina bilder och om man bråkar om en hyresrätt som en flickvän bytt till sig så är man en sociopat.
Gissar att BO tröttnade på honom och rätt snart såg igenom hans snack efter några månader. Det kunde han inte acceptera utan blev kränkt att bli synad och avvisad.
Hon är snäll och går dumt nog med på att träffa honom för att "reda" ut deras förehavanden ännu en gång, när kulturdåren inte får som han vill åker kniven fram.
Stoppa in skiten i en säck och dränk honom.

Ytterliggare en diagnos. Scociopat? Baserat på en lägenhetssituation för flertalet år sedan samt bilder? Hur vet man att han själv inte bidrog med något i lägenhetsbytetet? Pengar? Kanske hyran? Om exet bara skulle ha lämnat sin attraktiva lägenhet för en annan, dessutom med mannen med på kontraktet skulle det göra mig förvånad. Lägenheter i innerstaden växer inte.på träd.

Sedan får man inte två treor eller fyror mot en stor vid ett lägenhetsbyte i centrala Stockholm. Försvarar inte resultatet och har för få kunskaper om detta fall, men vore det rimligt att mannnen, förutsatt att han bidragit till lägenheten på Hagagatan, med två-tre barn flyttar in i en 2:a och kvinnan i en fyra som hon kanske inte ens har råd med? Tydligen det bästa bytet de kunde få.

Som sagt, vi vet inte mycket i dettta läge men att basera MGMs person efter lägenhetsbyten och utseende på bild leder inte tråden vidare på några mer sannolika grunder.

Mer kött på benen.

-
Citera
2026-08-07, 14:46
Medlem
Master63s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Vet inte om det i tråden redan står om DNs beskrivning av skadan.

Men jag läste artikeln precis nu och fann de här två citaten intressanta:
"– Vi har tills vidare inte ställt honom mot en massa frågor som vi behöver ha svar på. Vi bedömer att det i det här skedet är bättre att han får berätta själv. Han gör vissa medgivanden, säger Emma Olsson."
"Vad för slags skador det rör sig om vill hon inte gå in på, men av allt att döma är de ”av ytlig beskaffenhet” och inget av allvarlig karaktär."

Kan jag månne har rätt i mina tidigare inlägg om skador i hand , händer på MGM ?
Citera
2026-08-07, 14:47
Medlem
Citat:
"Tidigare signaler", är det bodelningen det? Det finns väl mängder med bodelningar som utfaller orättvist åt endera hållet, utan att någon tar till våld. Men precis som du skriver, alla spekulationer är lösryckta. Ingen har den minsta aning om vad som hänt, även om jag håller med dig om statistiken. Det är inte normala män (eller för den delen kvinnor) som mördar.

Edit: Min poäng är alltså att jag tror att mordet är ett banalt kvinnomord. Inga underliggande motiv, utan det skedde i stundens hetta.

Med tidigare signaler menar jag okända sådana, sånt som inte framkommit i tråden. Misshandel, kontrollerande beteende, eller något annat som anhöriga i så fall känner till och kan hjälpa utredningen framåt. Kanske formulerade mig lite otydligt.

Okej, men intressant att veta varför du tror att det är ett mord som helt saknar underliggande orsaker eller motiv, eller ens en GM-profil som skulle kunna passa in? Det är ytterst ovanligt att det sker helt slumpmässiga mord med helt normala personer, helt från ingenstans, i närstående relationer där män mördar kvinnor. Förstår inte alls hur man kan landa i det resonemanget som det troligaste. Håller med om att det är en av alla saker det skulle kunna vara, men långt från det troligaste. Kanske 1-2%. Sen tror jag att det finns något som tänt igång MGM ordentligt denna gång, mer än vanligt. Avslöjade hon otrohet? Att hon kom på honom med otrohet? Att hon ville göra slut? Att han hade lånat pengar? De kanske var stupfulla. Vem vet, men din teori med ett helt slumpmässigt mord är usel, för att tala klarspråk.
Citera
2026-08-07, 14:47
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Master63
Kan jag månne har rätt i mina tidigare inlägg om skador i hand , händer på MGM ?

Det är jag ganska övertygad om.
Citera
2026-08-07, 14:53
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Med tidigare signaler menar jag okända sådana, sånt som inte framkommit i tråden. Misshandel, kontrollerande beteende, eller något annat som anhöriga i så fall känner till och kan hjälpa utredningen framåt. Kanske formulerade mig lite otydligt.

Okej, men intressant att veta varför du tror att det är ett mord som helt saknar underliggande orsaker eller motiv, eller ens en GM-profil som skulle kunna passa in? Det är ytterst ovanligt att det sker helt slumpmässiga mord med helt normala personer, helt från ingenstans, i närstående relationer där män mördar kvinnor. Förstår inte alls hur man kan landa i det resonemanget som det troligaste. Håller med om att det är en av alla saker det skulle kunna vara, men långt från det troligaste. Kanske 1-2%. Sen tror jag att det finns något som tänt igång MGM ordentligt denna gång, mer än vanligt. Avslöjade hon otrohet? Att hon kom på honom med otrohet? Att hon ville göra slut? Att han hade lånat pengar? De kanske var stupfulla. Vem vet, men din teori med ett helt slumpmässigt mord är usel, för att tala klarspråk.

Eftersom förhållandet är såpass nytt, och att det är en mismatch. Det hinns knappast byggas upp mycket till motiv hos en normal människa under den tiden.

Klart att något fått honom att tända till, och det rejält, och ev. kan det ha funnits sprit med i bilden. Eftersom vi inte har några som helst indikationer på att han varit våldsam tidigare, det vidgår du själv, så tror jag helt enkelt det slog slint. Men det är vad jag TROR, du tror något annat och det har jag inga problem med. Men du verkar vilja övertyga folk om att det är någon sorts sanning, och det vänder jag mig mot. Du kan mycket väl ha rätt, det får vi (förhoppningsvis) svar på när fup'en kommer.

Edit: Det har även förekommit teorier om att det skulle varit planerat, det håller jag för helt uteslutet. Vem fan planerar att mörda någon på det sättet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in