2026-08-07, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Möjlig hyresnivå:
I en bytesannons (upplagd 2022) för en ungefär lika stor (110 kvm) fyra på samma adress anges månadshyran till (då): 18 474 kr/mån (= ca 168 kr/kvm).
Helt fel räknat.
Ca. 2015:-/m2
(Månadshyra*12÷yta= kostnad/m2)
Citera
2026-08-07, 14:03
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo men om det var en fnurra på tråden så kanske han tänkte : "Om inte jag får dig ska ingen annan heller ha dig"
Det är inte ovanligt att kontrollerande, farliga män tänker så! Kvinnor också för den delen!

Det är väl lite ovanligt att vara 57 år, ha flera förhållanden bakom sig och helt plötsligt anamma den mentaliteten? Men konstigare saker har ju hänt.
Citera
2026-08-07, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Det är väl lite ovanligt att vara 57 år, ha flera förhållanden bakom sig och helt plötsligt anamma den mentaliteten? Men konstigare saker har ju hänt.
Jo om det kom helt plötsligt, men gjorde det det ? Vi vet ju inget om hur kontrollerande och otäck han varit i sina andra förhållanden. Vi kan ju dock bara gissa oss till det med tanke på att hans förhållanden varit flera och kortvariga och bodelningen blev lite skev. Det känns ju inte som har varit en hyvens kille vid separationer iaf!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p

Absolut! Konstigare saker har hänt, men det är lite oväntat att helt plötsligt gå över gränsen i hans ålder..nu vill man ju bara veta vad som gick snett denna gång
Citera
Medlem
Helt jävla sinnessjukt att inte en enda person har kunnat svänga in här och lämna några som helst uppgifter om varken BO, MGM eller deras förhållande.

Jo, en förresten - som meddelade att MGM var ”snäll, ödmjuk och omtänksam”. Ger såklart bara en bråkdel av bilden av en kvinnomördare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hade han haft tatueringar över hela ansiktet och varulvständer hade man väl reagerat. Tycker själv han ser normal ut, faktiskt ganska snygg. Han har ju åtminstone hittat någon att skaffa flera barn med, som inte var tädd att föra hans arv vidare.

Egentligen så spelar bodelningen med exet inte så stor roll i det här fallet. Vi vet bara litet om hans omständigheter som de var för flera år sedan. Nu har MGM kallats både utnyttjare, narcissist, psykopat och svin som har "lurat till sig sin lägenhet" i flera av inläggen, vilket verkar grunda sig på hans tidigare lägenhetskaos. Kan mycket väl tänka mig flera scenarier i detta fall men avstår att posta. Vad han skulle stå politiskt är väl inte heller relevant. Allt detta gör tråden spretig och flera av inläggen mindre trovärdiga.

Att MGM utfört denna hemska gärning mot Å. är väl den egentliga orsaken till att han kan kallas "svin." Diagnoser kan vi inte ställa här.

Nej, det mest sannolika är väl att även detta mord är alkoholrelaterat och att de råkat i gräl över någon skitsak. Hon har då bankat på hans känsliga punkter och han, som kanske är en av dem som lätt blir aggressiv under alkoholpåverkan, har sett rött och tagit till brödkniven. På ön var han lite ställd mot väggen eftersom han inte kunde lämna.

Bara ännu ett onödigt relationsmord i raden och inga diagnoser behövs mer än ett utandningsprov.

Tror inte det är konstigare än så. Ber om ursäkt för min trista teori.
Citera
2026-08-07, 14:10
Medlem
PalleAnkas avatar
Det verkar inte finnas några uppgifter att grannarna hört bråk, diskussioner eller rop på hjälp.
Sånt brukar kvällstidningsmurvlarna leta upp bland grannar.
Det är mitt i semestertider och mycket folk i skärgården men ändå en tyst miljö i övrigt.
Citera
2026-08-07, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Möjlig hyresnivå:
I en bytesannons (upplagd 2022) för en ungefär lika stor (110 kvm) fyra på samma adress anges månadshyran till (då): 18 474 kr/mån (= ca 168 kr/kvm).

Spekulerar:
Räknar in 2 extra kvm (= ca 18.810 kr/mån, 2022 för 112 kvm).
Med en årlig hyreshöjning på ca 3,5%: kanske omkring 21.000-22.000 kr idag?

Sen vet man inte om det finns standarhöjande tillval och extrautrustning som bidrar till extra kostnader.
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasilencer
Helt fel räknat.
Ca. 2015:-/m2
(Månadshyra*12÷yta= kostnad/m2)

Man kanske vanligtvis gör som i ditt exempel och anger kvadratmeterhyran per år.
Jag tog ett exempel med kvm-hyra per månad. Ingen felräknning i sig vad jag kan se, men kanske inte det måttet som är standard.

Borde ändå hamna på ungefär samma möjliga hyresnivå för månadshyran enligt vad jag skissade på.
Det är ändå felmarginaler i mitt exempel då jag inte känner till storleken på hyreshöjningarna.

Så, "21.000-22.000 kr idag" är "mellan tummen och pekfingret.
Citera
2026-08-07, 14:13
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo om det kom helt plötsligt, men gjorde det det ? Vi vet ju inget om hur kontrollerande och otäck han varit i sina andra förhållanden. Vi kan ju dock bara gissa oss till det med tanke på att hans förhållanden varit flera och kortvariga och bodelningen blev lite skev. Det känns ju inte som har varit en hyvens kille vid separationer iaf!

Han, liksom jag, tycks ha haft ett flertal både lång- och kortvariga förhållanden. Skillnaden mellan honom och mig är att jag inte haft ihjäl någon, tvärtom är jag god vän med flertalet av mina ex och ovän med ingen av dem. Så hur många/långa förhållanden någon haft är inte en god värdeindikator på hur sannolikt det är att man mördar någon.
Citera
2026-08-07, 14:16
Medlem
Har läst en hel del av inläggen. Ska bli spännande att få ta del av FUP om ett antal månader.
Att vilja ha en förklaring till varför en viss händelse sker är väl mer mänskligt. Men det tråkiga svaret är nog att spekulationer är nog i slutändan just spekulationer.
Det mest troliga är nog det enklaste,
Det bara hände, av oförklarliga tillfälligheter.
Ingen planering, ingen logik. Ilska, psykiskt mående osv kan få helt oanade konsekvenser om det drabbar ”fel” personer vid fel tillfälle.

En stor tragik för alla inblandade och dess familjer.
Citera
2026-08-07, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clvi
Fy fan vad vidrigt att lägga hennes död på henne själv. Att hon givetvis varit otrogen mot den stackars mannen istället för att ställa mannen som MÖRDAT henne till svars….

Har du lässvårigheter? Jag skriver enbart vad jag tror föranleder till mordet utan och lägga någon som helst skuld på henne.
Citera
2026-08-07, 14:20
Medlem
2560ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sallad1212
Har läst en hel del av inläggen. Ska bli spännande att få ta del av FUP om ett antal månader.
Att vilja ha en förklaring till varför en viss händelse sker är väl mer mänskligt. Men det tråkiga svaret är nog att spekulationer är nog i slutändan just spekulationer.
Det mest troliga är nog det enklaste,
Det bara hände, av oförklarliga tillfälligheter.

Ingen planering, ingen logik. Ilska, psykiskt mående osv kan få helt oanade konsekvenser om det drabbar ”fel” personer vid fel tillfälle.

En stor tragik för alla inblandade och dess familjer.

Helt enig. Flashback är ju till för att diskutera och spekulera, så trådarna blir ju därefter med allehanda galna "motiv" och hemmasnickrade diagnoser mm. Kronan på verket måste ändå vara tjejen som frös ihjäl under en buske i Halland i vintras. Där var det någon som lyckades "analysera" fram att det var hennes fängslade ex som lejt en hitman för att ta livet av henne. Man upphör aldrig att förvånas över kreativiteten på fb, folk här verkar tro att de lever i Midsomer
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in