2026-08-07, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dumdryg
Jag förstår men håller inte med de som hela tiden ska skuldbelägga snipan. Enda scenariot där snipan skulle kunna belastas är om de girat kraftigt in framför fartyget när de låg i den döda vinkeln. Men än så länge är det inget som pekar på det.

Finns ju två sett att se det.

1. Ansvarsmässigt och orsakande av olyckan - helt och hållet lastfartygets skuld (om än att sjörätten säger att snipan skulle ha gjort en undanmanöver). Till syvende och sist så dundrade ju ett lastfartyg med OOW ensam utkik rakt över en snipa akterifrån.

2. Sjösäkerhets- och försiktigthetsmässigt så borde ju snipan även ha hållt utkik. Pappan orsakade inte olyckan, men han kunde ha bidragit till att undvika den.
Citera
2026-08-07, 12:25
Medlem
Citat:
Jag förstår men håller inte med de som hela tiden ska skuldbelägga snipan. Enda scenariot där snipan skulle kunna belastas är om de girat kraftigt in framför fartyget när de låg i den döda vinkeln. Men än så länge är det inget som pekar på det.

Jag har inte skuldbelagt snipan till fördel för fartyget jag förklarar bara att det är oaktsamt gjort och man måste kunna säga det utan att det hela tiden ska dras tillbaka till att fartyget har det större ansvaret och felat på ett värre sätt.

Det är väldigt konstigt hur folk verkar helt fria snipan från ansvar. Om ditt barn blir ihjälkörd på övergångsstället för du lärde honom aldrig att titta åt vänster och höger innan han kliver ut i gatan så hade det känts sisådär. Vem i helvete bryr sig om det juridiska i det läget? Din son är död.

När dammet har lagt sig från det här är det viktigt att fritidsåkare är införstådda med att de kan inte lita på att allt ska gå som det är tänkt, att ett fartyg skall se dig 10 av 10 gånger utan du måste ansvara för ditt eget liv också.
Citera
2026-08-07, 12:34
Medlem
Det finns fortfarande personer son verkar tycka att det är extremt trångt i den här farleden. Men min åsikt är att det i alla fall på platsen för olyckan inte är några som helst problem att göra ganska stora kursändringar utan att äventyra säkerheten.

Båtarna som går i göta älv är ju nästan lika stora och klarar av att möta andra fraktfartyg på vägen. Dessutom tar man sig igenom bergkanalen i Trollhättan där bredden bitvis är nere på 25 meter. Om man skulle behöva starta kursändringen flera minuter tidigare så hade man antagligen krockat varje vecka på väg mellan Göteborg och Vänern.

Sen var det ju fortfarande två fritidsbåtar som gick samtidigt. Antagligen har man inte sett någon av dessa men finns det en risk att man kan tolka ett radareko som att det var en båt om man går intill varandra?

Antagligen har ju brodern som gick först tidigt kunnat ge en ganska bra bild hur färden har gått. Det är ju också större möjligheter att han haft ett plotterspår som man kunnat analysera än att man skulle lyckats analysera något från den plottern som varit nere och vänt på havets botten.
Citera
2026-08-07, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iagh
Det är inte bara svart eller vitt som vissa användare har svårt att ta till sig här, det kan vara både och i fråga om skuld. Du har formulerat det faktumet så väl i dina inlägg

Själv har jag svårt att begripa att en sjökapten OCH en lots misstänks för vållande till annans död pga de inte såg något som var osynligt enligt deras utsago, tills fakta om oaktsamhet från deras sida är bevisad.

Tack! Ja, det förefaller mycket märkligt må jag säga. Alternativet är väl om den här historien kommer att avslöja någon form av praxis inom handelssjöfarten att helt enkelt inty bry sig om fritidssjöfarten och bara ta för givet att alla alltid flyttar på sig, dvs de har ombord inte haft tillbörlig utkik och tycker att det är helt normalt.

Man har ju hört en del historier genom tiderna om fartyg utan någon på bryggan som bara tuffar på, men i ett sådant här område där det krävs lots och är frekvent med fritidsbåtar är det ju extra märkligt.
Citera
2026-08-07, 12:44
Medlem
Citat:
Oj det var känsligt. Nej jag har inte påstått att du har skrivit exakt de orden. De är mer en humoristisk föreställning hur du menar att de på fartyget skulle har resonerat.
Men regel 13 upphör inte att gälla bara för att de inte såg varandra. Så funkar det inte.

Jämför med att du har väjningsplikt i en korsning (ja det är frustrerande med jämförelser med biltrafik). Om du då inte ser en bil och kör ut och orsakar en olycka så upphör ju inte din väjningsplikt att gälla bara för att du inte såg den andra bilen.

Det finns inget humoristiskt här, men det är verkligen tragikomiskt hur du uppenbarligen är så otroligt ointelligent att du kan ha missat innebörden i majoriteten av mina inlägg.

Men tydligare än så här att du är så ointelligent kan det knappast bli.
Citera
2026-08-07, 12:53
Medlem
Dumdrygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det finns inget humoristiskt här, men det är verkligen tragikomiskt hur du uppenbarligen är så otroligt ointelligent att du kan ha missat innebörden i majoriteten av mina inlägg.

Men tydligare än så här att du är så ointelligent kan det knappast bli.

Nu har du slut på argument märks det. Vi är flera som reagerar på dina märkliga tolkningar av reglerna.
Citera
2026-08-07, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Precis. Jag har varit i läcktätningsövningar när vattnet forsar in i ett trångt utrymme, när man knappt ser något eller orkar röra sig mot vattenmassorna (och det utan flytväst). Jag kan dock inte föreställa mig mardrömmen att vara inuti en snipa som tumlas runt och pressas ned av 5000 tons lastfartyg.

Det enda man kan hoppas är att det gick fort.

Ja fy fan. Ett riktigt hemskt slut på livet för de BO som dog.
Citera
2026-08-07, 13:08
Medlem
Har glömt, hur lång tid har åklagaren på sig för att väcka åtal i det här fallet? Befälet häktad för ca en vecka sedan?
Citera
2026-08-07, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Skall vi verkligen behöva dra hela flytvästdebatten ett varv till?

Vi vet att det åtminstone ser ut som att föräldrarna var väldigt noga med barnens flytvästar eftersom vi var inne på kvinnans Instagram innan det kontot gjordes privat.

och vi vet att det har rapporterats av SSRS att ”Vi sökte väldigt noga igår. Vi vet att de inte hade flytväst. Så vi vet att de kanske inte finns på ytan.”

https://www.sttidningen.se/nyheter/tjorn/stor-raddningsinsats-vid-tjorn-mamma-och-dotter-forsvann.d3e60b8f-c97b-4b16-a3c1-8ee8c90a510c?utm_so urce=chatgpt.com
Senast redigerad av Veridictores 2026-08-07 kl. 13:27.
Citera
2026-08-07, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Du kan inte jämföra skuldfördelningen till sjöss och på land.
Det kan jag. Det är samma rättssystem som dömer i detta fall.
Citera
2026-08-07, 13:19
Medlem
Snipan: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. 20-30s är pappan och sonen i vattnet och vet nog inte rikitgt vad som hände, men ser fartyget som kör vidare och ropar på hjälp.

Fartyget: Håller stadig kurs ca 150m styrbord farleden i ca 15 min. Kör över snipan och kör vidare, märker ingenting.

Vad Faryget skulle ha gjort, observera snipan ca 15 minuter, kanske 14 min innan, sedan 10 minuter senare, "när de ser att den jävla snipan inte flyttar på sig", justera kursen till ca 50m styrbord, och undvikit olyckan. Alt, om man detta skulle vara för svårt, tuta som fan.

Men, vad gjorde snipan i 15 min? Någon gång under dessa min borde de väl upptäckt det stora fartyget? Kollat i appen var andra båtar är, de är ju i en farled.

Tycker att en del viktig information fallit bort i tråden:
"Enligt Sjö- och flygräddningscentralen regnade det kraftigt vid olyckstillfället. Det blåste sydsydvästliga vindar, 6–7 meter per sekund."
https://www.dn.se/sverige/90-meter-langt-handelsfartyg-i-krock-med-fritidsbat/

"Väderförhållandena ska vid olyckstillfället ha varit ”mycket dåliga”, säger Niclas Härenstam på Sjöfartsverket.

– Enligt vittnesuppgifter så var det rätt blåsigt och det var också dålig sikt, alltså dimmigt. Men det finns också vittnesuppgifter om att det vid själva olyckstillfället var en riktigt rejäl störtskur och då sjunker sikten till i princip noll. Det är också mörker vid halv tio på kvällen."
https://www.svd.se/a/xr9VXX/bat-och-fartyg-har-krockat-tva-saknas

Så, vid själva olyckstiden, såg de nog inte varandra. Men då skulle fartyget varna med mistlur, inte bara köra på och hoppas på det bästa.
Men jag undrar också, den där störtskuren varade nog inte i 15 minuter, så de borde sett varandra innan. Personligen har jag alltid uppsikt bakåt/akterut, speciellt i farled. Hade jag varit i en farled och det kommer en störskur, hade jag snabbt som fan försökt ta mig ur den.
Dock vet jag inte var de många antaganden här i tråden kommer från som säger att det var fri eller god sikt.
Senast redigerad av andyhall 2026-08-07 kl. 13:22.
Citera
2026-08-07, 13:21
Medlem
Vet man namnen på familjen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här