Citat:
Ursprungligen postat av
Bulbasaur400
Du kritiserar andras spekulationer, men fyller själv luckorna med antaganden. Att han kan ha lagt pengar emellan i lägenhetsbytet eller att hans agerande var fullt rimligt är också spekulation.
Min poäng var att det går att konstruera andra scenarion med antaganden som i vart fall inte är mer vidlyftiga än de som görs i tråden. Det är fullt möjligt att mannen har en narcissistisk personlighet, det tycks ju finnas en överrepresentation av såna drag hos människor som begår mord.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bulbasaur400
Det är heller inte enbart det misstänkta mordet som gör att många reagerar på hans personlighet. Det handlar om ett mönster där flera uppgifter pekar i samma riktning, bland annat hur han agerat i tidigare konflikter. Det bevisar inte att han är narcissist, men det gör att hypotesen inte är gripen ur luften.
Det är väl bara bodelningsprocessen vi känner till, eller har jag missat något? En händelse är väl knappast ett mönster. Vi vet egentligen väldigt lite om den här mannen. Och om deras relation vet vi i stort sett ingenting. Men ett typiskt mänskligt drag är att vi har svårt att se luckorna i vår kunskap om något.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bulbasaur400
Visst ska man vara försiktig med diagnoser, men man behöver inte vara psykiater för att kunna diskutera narcissistiska drag eller manipulativt beteende. Däremot har du absolut en poäng i att det blir hårdraget. Men alla orkar inte hela inta den ”förnuftiga mittenpositionen” som du gör i dina inlägg.
När det gäller tvistemålet är det också fullt möjligt att någon följer lagens bokstav och ändå beter sig moraliskt tveksamt. Att vinna juridiskt innebär inte automatiskt att man har agerat schysst mot den andra parten. TN har juridiskt inte begått några fel vad jag kan se. Däremot tycker jag utifrån den information som anges att han agerar klandervärt mot kvinnan och jag tycker den typen av beteende säger väldigt mycket om en person. Utifrån min världsbild/livserfarenhet är jag beredd att dra stora slutsatser av den typen av beteende. Det behöver inte gälla dig eller någon annan, som kan tolka det helt annorlunda.
Jag håller i princip med dig. Tenderar också att ganska snabbt döma personer jag uppfattar som "näriga" och benägna att utnyttja andra. I mitt fall (och kanske ditt?) handlar det om att jag fått med mig en moral mot sådant beteende från bägge föräldrarna (i både ord och handling). Och ju äldre jag blivit, desto mer inser jag vilken tur jag haft (och säkerligen även min omgivning) som fått den grunden. Dock är jag medveten om att det också kan innebära en risk att döma folk folk lite lättvindigt eftersom jag reagerar så starkt emotionellt på det. Var väl det jag försökte motverka lite här.