2026-08-07, 12:02
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coolvid19
Jag hittar ingenting i hans sida som ens antyder att han skulle vara sosse. Däremot verkar han vara frireligiös jävlar. Många kända kristna namn i hans bekantskapskrets. Mer åt Livets ord-hållet. Dessutom verkar han ha något slags samarbete med ett galleri i Tel-Aviv. Det verkar inte vara direkt Picasso, snarare någon slags kristet/judiskt välgörenhets-upplägg.
PS På en av bilderna på hans FB står han och poserar utanför en butik som heter Morakniv...
Magasin 3 där han jobbat öppnade en filial i Jaffa. Det är nog inte något TN haft inflytande över. Grundarna Robert Weil och David Neuman har kontakterna i Israel.
Men eventuell koppling till frikyrkligheten var intressant.
Citera
2026-08-07, 12:07
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Du tycker inte det känns fel att beskriva någon som mördat en kvinna och sedan hållit sig undan polisen i över ett dygn genom att leka Crocodile Dundee i skärgården som ”snäll, ödmjuk och omtänksam”? Man kan såklart chockeras av det som kommit fram men att då framhäva personen istället för att fundera på om man kanske inte vetat så mycket?
Det är väldigt bra om folk som känt honom berättar vilket intryck de fått av honom innan. Betydligt intressantare än alla som ser en bild av honom nu och tolkar in att hans ögon utstrålar ondska osv.
Citera
2026-08-07, 12:07
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knyck
Så länge du betalar hyran har du kvar din bostad. Uteblir hyresbeloppet riskerar du uppsägning.

Det räcker inte. Det var något uppmärksammat fall ärom året då en avdankad, tidigare känd, artist (minns inte vilken) var bosatt i Spanien och blev av med sin hyresrätt fast hyran kom in varje månad. Ingen bodde i lägenheten och hon själv hade inte varit där på åratal.

I det här fallet bor kanske någon eller båda sönerna i lägenheten, så fullt möjligt de kan få bo kvar.

Mördaren själv behöver dock inte fundera på boende de kommande typ 20 åren eller så. Möjligen om han vill sitta på Kumla eller kanske i Litauen eller nåt.
Citera
2026-08-07, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elins92
På vilken väg i sollenkroka skedde detta..
Det var på Sollenkroka Ö en ö som ligger utanför själva Sollenkroka.
Citera
2026-08-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Det är en hyresrätt så den kommer inte bli till salu. Men värden kan säga upp honom om han blir dömd till ett långt fängelsestraff, med hänvisning till att han inte längre har behov av en bostad. Om någon annan står på hyreskontraktet tillsammans med honom och även bor där kan de inte säga upp kontraktet. Om något av hans vuxna barn är skrivet och även bor där kan den ha en chans att ta över kontraktet om denne kan visa att den kan betala hyran.
Det viktiga här för MGM att tänka på: Låt inte barnen bo kvar i lägenheten utan att informera hyresvärden och ansöka om överlåtelse. Om föräldern har flyttat ut (till anstalt) och barnen bor kvar utan tillstånd, kan hyresvärden se det som en olovlig andrahandsuthyrning och säga upp hyreskontraktet helt och hållet.
Citera
2026-08-07, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Du tycker inte det känns fel att beskriva någon som mördat en kvinna och sedan hållit sig undan polisen i över ett dygn genom att leka Crocodile Dundee i skärgården som ”snäll, ödmjuk och omtänksam”? Man kan såklart chockeras av det som kommit fram men att då framhäva personen istället för att fundera på om man kanske inte vetat så mycket?

Har du haft insyn i det tvistemål han drivit till domstol för att få ta över sin tidigare exflickväns lägenhet?

(FB) Kvinna i 50-årsåldern misstänkt mördad på ö i Värmdö kommun (2026-08-04)

Ja, du gör många bra poänger som jag instämmer helt i. Har all förståelse för att det är smärtsamt och obegripligt för de som känt honom. Eller så här, obegripligt i alla fall för de som inte känt honom så väl. De flesta personer som har riktigt ondsinta sidor visar inte upp de sidorna daglig dags för sina arbetskamrater eller bekanta. Nästan alla klarar av att hålla upp en fasad, och uppfattas därför som ”snälla och ödmjuka”. Men något saknas ju i beskrivningen. En person som bara är snäll och ödmjuk knivmördar inte kvinnor.

MGM har dessutom historian kring tvisten till last, där han framstår som en idiot. Och innan någon ifrågasätter det så svarar jag redan nu - Jo, en idiot, som försökte sko sig på en stackars kvinna han hade en flyktig romans med. Det betyder inte att tvisten och hanteringen av densamma gör honom till en genomond människa. Men i ljuset av att han gått och blivit mördare framstår han inte som en enbart ”snäll, ödmjuk och omtänksam” person.

Någon som kan nyansera bilden av MGM är varmt välkommen.
Senast redigerad av Bulbasaur400 2026-08-07 kl. 12:17. Anledning: Mindre justering
Citera
2026-08-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Det räcker inte. Det var något uppmärksammat fall ärom året då en avdankad, tidigare känd, artist (minns inte vilken) var bosatt i Spanien och blev av med sin hyresrätt fast hyran kom in varje månad. Ingen bodde i lägenheten och hon själv hade inte varit där på åratal.

I det här fallet bor kanske någon eller båda sönerna i lägenheten, så fullt möjligt de kan få bo kvar.

Mördaren själv behöver dock inte fundera på boende de kommande typ 20 åren eller så. Möjligen om han vill sitta på Kumla eller kanske i Litauen eller nåt.

Han verkar ha två vuxna barn boendes hemma. Dom kanske får ta över lägenhetskontraktet. Det brukar kunna gå.
Men det är väl det minsta problemet, stackars barn….

Såg nu att du just skrivit det…… ☝️🫣
Senast redigerad av Sallad1212 2026-08-07 kl. 12:19.
Citera
2026-08-07, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matte666
Med tanke på den förordnade advokaten så har han inte haft någon större koll på processen eller på vem han ska begära. Det är en typ av advokat man med lite koll inte väljer utan får förordnad till sig via domstolens lista om man själv inte har något önskemål.
Vad säger det? Kanske inte så mycket mer än att han in vart fall inte har särskilt stor koll och att det finns gott om advokater jag personligen hade valt före denna.
Vilken advokat har han blivit tilldelad ?
Citera
2026-08-07, 12:19
Medlem
Anillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flb3455
Vilken skitnödig besserwisser till kvinna som uttalar sig i Tv4:s reportage, max 25 år gammal med HH-jacka och svindyra solglasögon. Det var hon som hittade kajaken han flydde i. Antagligen det mest nyttiga hon kommer göra i hela sitt liv. För övrigt är det nog mamma och pappa som betalar boende och kläderna.

Ja, nu har alltså våldet kommit till skärgården, och det var inte ens en blatte utan helyllesvensk, jag förstår att de skiter på sig därute på öarna. Efter den här medieuppmärksamheten kommer nog kriminella rikta in sig på öfolks bostäder…de låser ju inte ens sina hus, bara att gå rakt in och plundra för kriminella! Om de kan simma, vill säga.
Spännande!
Jag har bott ute på Vindö massor av år (det är ön Sollenkroka ligger på, och Sollenkroka ö ligger bara ett stenkast ifrån här. Våldet har alltid funnits här. Mycket mycket män med jaktlicenser med SD-åsikter. Att Värmdö är poppis för små-kriminella som gärna snor åt sig lite motorbåts-motorer är ingen nyhet heller.
Senast redigerad av Anillen 2026-08-07 kl. 12:22.
Citera
2026-08-07, 12:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Du kritiserar andras spekulationer, men fyller själv luckorna med antaganden. Att han kan ha lagt pengar emellan i lägenhetsbytet eller att hans agerande var fullt rimligt är också spekulation.

Min poäng var att det går att konstruera andra scenarion med antaganden som i vart fall inte är mer vidlyftiga än de som görs i tråden. Det är fullt möjligt att mannen har en narcissistisk personlighet, det tycks ju finnas en överrepresentation av såna drag hos människor som begår mord.

Citat:
Det är heller inte enbart det misstänkta mordet som gör att många reagerar på hans personlighet. Det handlar om ett mönster där flera uppgifter pekar i samma riktning, bland annat hur han agerat i tidigare konflikter. Det bevisar inte att han är narcissist, men det gör att hypotesen inte är gripen ur luften.

Det är väl bara bodelningsprocessen vi känner till, eller har jag missat något? En händelse är väl knappast ett mönster. Vi vet egentligen väldigt lite om den här mannen. Och om deras relation vet vi i stort sett ingenting. Men ett typiskt mänskligt drag är att vi har svårt att se luckorna i vår kunskap om något.

Citat:
Visst ska man vara försiktig med diagnoser, men man behöver inte vara psykiater för att kunna diskutera narcissistiska drag eller manipulativt beteende. Däremot har du absolut en poäng i att det blir hårdraget. Men alla orkar inte hela inta den ”förnuftiga mittenpositionen” som du gör i dina inlägg.

När det gäller tvistemålet är det också fullt möjligt att någon följer lagens bokstav och ändå beter sig moraliskt tveksamt. Att vinna juridiskt innebär inte automatiskt att man har agerat schysst mot den andra parten. TN har juridiskt inte begått några fel vad jag kan se. Däremot tycker jag utifrån den information som anges att han agerar klandervärt mot kvinnan och jag tycker den typen av beteende säger väldigt mycket om en person. Utifrån min världsbild/livserfarenhet är jag beredd att dra stora slutsatser av den typen av beteende. Det behöver inte gälla dig eller någon annan, som kan tolka det helt annorlunda.

Jag håller i princip med dig. Tenderar också att ganska snabbt döma personer jag uppfattar som "näriga" och benägna att utnyttja andra. I mitt fall (och kanske ditt?) handlar det om att jag fått med mig en moral mot sådant beteende från bägge föräldrarna (i både ord och handling). Och ju äldre jag blivit, desto mer inser jag vilken tur jag haft (och säkerligen även min omgivning) som fått den grunden. Dock är jag medveten om att det också kan innebära en risk att döma folk folk lite lättvindigt eftersom jag reagerar så starkt emotionellt på det. Var väl det jag försökte motverka lite här.
Citera
2026-08-07, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Detdundrar
Hur skulle han kunna ha gjort det? Tror du att BO var så dum att hon skulle skänka sin del av landstället till MGM? Hennes ex ägde ju 50 %
Skulle han också ge sin del till BOs nya kille tror du?
De har desdutom gemensamma barn vilka naturligtvis är bröstarvingar.

Nej, jag menar och tror att det gick ju med fördel för honom i förra förhållandet med bostsdstvisten, jag tror att han kanske ville att hon skulle försöka köpa ut exet från huset vilket hon kanske inte ha planer på alls ,så att han sedermera skulle kunna köpa in sig där .och på sikt få fördelar i sin ekonomi,
Citera
2026-08-07, 12:24
Medlem
Anillens avatar
Skulle så gärna få lite info från någon som faktiskt kände/känner ÅÅ eller TN.
Att mörda i den åldern känns ovanligt. Iaf när de inte känt varandra längre än knappt ett år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in