2026-08-07, 07:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu anställde chefen henne efter att hon hade berättat om sina brister. Chefen hade då möjligheten att tacka nej till hennes anställning, men nu gjorde hen inte det.

Alltså var det inte negativt att berätta om sånt för chefen. Att sedan chefen inte fattade är en helt annan sak.

För övrigt handlade inte det du svarade på om det. Du kan klicka på pilen i det citerade för att följa bakåt för att förstå vad du svarat på och se vad jag har skrivit.

Man kunde tolka inlägget på flera sätt.

Tror inte en chef som är så pigg och på hugget att avskeda folk bryr sig nämnvärt vilka som anställs. Enklare då att avskeda på stubben än att sitta och avvägda ifall man ska anställa eller inte.
Citera
2026-08-07, 07:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Man kunde tolka inlägget på flera sätt.

Tror inte en chef som är så pigg och på hugget att avskeda folk bryr sig nämnvärt vilka som anställs. Enklare då att avskeda på stubben än att sitta och avvägda ifall man ska anställa eller inte.
Jag tror inte att vi får veta allt i trådstarten, men det är vad vi har att förhålla oss till, det är den fakta vi har.

Och jag anser att det är pissigt om en nyanställd, speciellt om chefen känner till problemen, inte får en schyst introduktion. Förekommer det ens att man inte får det? Man måste väl i alla fall få veta vad man gör där. Det är liksom inte som att komma till en ny klass i högstadiet där man har lektioner.

Om det sedan är sanningen vet vi inget om.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-07 kl. 07:42.
Citera
2026-08-07, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flizter
Korrekt agerande.
Provanställning används för att prova om den anställde fungerar i olika situationer.

Första 6 månader ska man göra over and beyond. Du ska inte ens vara hemma om du inte är oerhört riktigt sjuk. Du ska visa engagemang, kämpaglöd och visa att du är rätt kandidat. Arbetsgivaren har en skyldighet att använda provanställning för att prova kandidaten.

Om den anställde redan första dagen visar tecken på problem ska provanställningen upphöra omedelbart och ge någon annan chansen som inte sätter kollegor i skiten och kan hantera jobbet utan panikattacker.

Helt korrekt!
Personen ska inte ha bidrag eller tröst.
Vi har för många "unika snöflingor" i sverige.
Personen ska skärpa sig och lära sig hantera situationer. Punkt!

Skönt för henne då som slapp slösa 6 månader på att slava för någon som ändå inte tänkt anställa henne.
Citera
2026-08-07, 07:45
Medlem
Citat:
Skönt för henne då som slapp slösa 6 månader på att slava för någon som ändå inte tänkt anställa henne.
Fy fan vad jobbigt det måste vara för dig som känner att du är en slav.

Jag verkligen älskar att gå till arbetet. Känna att jag gör nytta. Få in mer pengar än vad jag gör av med. Träffa fantastiska kollegor och klienter. Allt!
Citera
2026-08-07, 07:47
Medlem
Citat:
Fy fan vad jobbigt det måste vara för dig som känner att du är en slav.

Jag verkligen älskar att gå till arbetet. Känna att jag gör nytta. Få in mer pengar än vad jag gör av med. Träffa fantastiska kollegor och klienter. Allt!

Jo det gör man nog om man får lön för det och uppbär en anställning.
Citera
2026-08-07, 07:49
Medlem
Ta bort.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-07 kl. 07:56.
Citera
2026-08-07, 07:51
Medlem
Citat:
Jag har ett låglöneyrke, men ett jag verkligen trivs med.

Ok. Kul för dig.
Citera
2026-08-07, 09:40
Medlem
negerbarns avatar
Det är ju inte ett starkt första intryck, och det är ju inte heller hållbart om det skulle upprepas ofta.

Men tycker det är magstarkt att avskeda personen efter en ångestattack.
Citera
2026-08-07, 10:35
Medlem
Justificators avatar
Citat:
Näe, för att hon hittade inte och ingen ville visa.

Sedan kan jag tycka att det låter konstigt, men jag tror inte att vi har hela sanningen här.

Att vissa här anser att det är att bli curlad bara för att man blir schysst introducerad till sitt nya arbete och visad till var viktiga saker och utrymmen finns är bara sjukt. Vill man få ut max av en ny anställd är det en bra början att få personen att känna sig välkommen.

Citat:
Det finns två delar här, dels att den anställde fick en ångesattack, något den hade förvarnat om. Dels ett jävligt taskigt bemötande till en ny arbetsplats.

Skulle du uppskatta att komma till en ny arbetsplats utan att någon ens berättar var du ska klä om eller vad du ska göra där? Ingen som ger dig inlogg till dess system, ingen som säger var du kan gå och kissa eller var du kan äta din lunch? Om det som står i ts stämmer så känner jag att kvinnan borde vara tacksam över att inte behöva fortsätta på den arbetsplatsen.

Det är det här som verkligen känns märkligt. Arbetsgrupper kan se ut på massa olika sätt, men att ingen i det här fallet tar sig an den här personen känns oerhört märkligt. Jag har aldrig sett något sådant. Även om personen inte hittar till omklädningsrummet så hittar den till arbetsplatsen, och har bevisligen haft kontakt med personal. Jag tror att det finns ett skäl till att personen inte får hjälp, jag tror inte det ligger hos personalen, och jag tror att det är det verkliga skälet till uppsägningen. Jag gissar att det finns någon kommunikation här mellan personal och chef också som sker innan telefonsamtalet.

Artikeln bygger på anmälan, så det är verkligen bara ena sidans syn på saken vi fått.
Citera
2026-08-07, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag älskar att debattera med människor som är lå gt under min intelligensspann. Ni väcker ett jävla anamma i mig och jag vill tacka dig för att du fortsätter hålla mig skärpt.

Jag tillhör begåvningsreserven dessutom. det gör inte du iallafall.

https://ibb.co/S4YVSSQ5
Här kan du göra testet och jämföra dig med mig. Som alla som vet vem jag är känner till, är två syskon medlemmar och jag kan därmed garantera dig att det danska testet är väldigt pålitligt gällande att komma nära ens intelligensnivå.
https://mensa.dk/hvor-hoej-er-din-intelligens

Alla arbetar inte med det deras IQ möjliggör. Finns ingenting som säger att du led höre intelligens inte kan vara rädd om andra människor och bry dig tillräckligt för att arbeta med dem.

Däremot hae jag goda skäl för att aldrig vilja sätta min fot på Samhall. Jag älskar att lära mig och få hjärnan stimulerad och jag saknar helt mentalt utbyte av människor med sörskilt låg IQ vilket innebär att jag inte ska behöva vistas med dem dagligen som någon stjärna välvilligt föreslog.

Man ska inte kunna utsätta någon och sedan ska den för resten av livet leva i utanförskap den aldrig kan ta sig ur för att alla sparkar på den överallt.

Jag är inte korkad baserat på att jag skiter i att folk vet vem jag är osv. Jag är inte heller korkad för att män gett sig på mig eller att min uppväxt vad svår. Jag är stresskänslig pga att jag aldrig fått hjälp att leva i lugn och ro. Stor jäkla skillnad.

Hade jag begått brott, hade jag fåttt mängder insatser för att hjälpa mig leva i lugn och ro. Så fruktansvärt ironiskt att offer inte får sådan hjälp.

Varsegod att inbilla dig att du är en intellektuell stjärna.

Alla vi andra som läser dina hafsigt strukturerade drapor, vilka har en meningsbyggnad som hade fått även härdade lärare i svenska att gråna i förtid, vet hur det egentligen ligger till.

Jag tänker då inte slösa min tid på att fortsätta debattera med en mytoman med rättshaveristiska tendenser.
Citera
2026-08-07, 11:38
Medlem
Citat:
Låter lite väl hårt att sparka någon för att hen inte hittat till omklädningsrummet i tid första dagen. Empati är visst ute numer.

Citat:
Det sjuka är att ett flertal i tråden anser det är okej.

Många är så missnöjda med sin egen tillvaro och har svårt att uttrycka sina behov så de blir kränkt när en ung person uttrycker sina samt önskar att alla andra ska ha det minst lika jävligt, istället för att ta tag i sin egen situation må bra och lyfta andra.

Ingen med den attityden mår bra i sig själv. Hur mycket pengar, intelligens och annat de än må ha.
Citat:
Ursprungligen postat av Justificator
Det är det här som verkligen känns märkligt. Arbetsgrupper kan se ut på massa olika sätt, men att ingen i det här fallet tar sig an den här personen känns oerhört märkligt. Jag har aldrig sett något sådant. Även om personen inte hittar till omklädningsrummet så hittar den till arbetsplatsen, och har bevisligen haft kontakt med personal. Jag tror att det finns ett skäl till att personen inte får hjälp, jag tror inte det ligger hos personalen, och jag tror att det är det verkliga skälet till uppsägningen. Jag gissar att det finns någon kommunikation här mellan personal och chef också som sker innan telefonsamtalet.

Artikeln bygger på anmälan, så det är verkligen bara ena sidans syn på saken vi fått.

Eftersom personen inte hunnit påbörja sin anställning eller arbetat en enda minut så vore det orimligt att den ens hunnit ge ett dåligt intryck. Det mesta tyder på en toxisk arbetsmiljö med hög stress, det skulle kunna ge vem som helst lite ångest första dagen.

Vore det en helt hopplös individ så får vi fråga oss hur rekryteringsprocessen gick till. Chefen i fråga har gjort fel, det är logiskt uppenbart för en normalbegåvad.
Citera
2026-08-07, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soulflower
Har man minsta lilla inlevelseförmåga är det inte svårt att se hur den här situationen kunnat uppstå. Det var inte så att personen fick ett ångestanfall av att inte hitta ett omklädningsrum, det var bara en av de utlösande faktorerna. Alla är inte lika mentalt starka som du som vunnit pris i mental styrka, och arbetsköparen kommer inte gå ur det utan konsekvenser.

Helt naturligt att vara nervös men till den graden att man får ett sammanbrott ?
Nej inte normalt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in