Citat:
Ursprungligen postat av
Justificator
Ja, har du sett något sådant på en arbetsplats någon gång, att ingen hjälper en ny person, och den blir uppsagd direkt på det sättet? Det kan mycket väl vara en toxisk miljö, hög stress, vad som helst. Men att ingen hjälper den här människan till rätta säger till mig att problemet kanske ligger hos personen i fråga. Eftersom det finns andra anställda så har andra personer bevisligen anställts. Det här är ett extremfall, och jag tror att det finns oerhört mycket som vi inte fått reda på här.
Mmm så kan man välja att se på saken. De övriga anställda kan tex ha anställts av en annan chef eller är så sönderstressade och samtidigt belånade att de bara går på autopilot och inte unnar sig ett uns självrespekt. De våndas inför tanken att byta jobb rädda för att de själva skulle behandlas som skit när hierarkin inte längre gynnar dem.
Ja jag har från början till mitten av mitt arbetsliv sett total nonchalans mot nyanställda, då har jag åtagit mig själv att introducera. Sedan ställt krav på ledningen om att införa bättre rutiner för nya. Eftersom jag inte är en feg bystander som ser ner på andra människor, särskilt inte de som kämpar. När det inte landat väl så har jag tackat för en tydlig signal att det är dags att byta.
Ja det är ett extremfall av en inkompetent chef men tyvärr inte så unikt rörande brist på rutiner. Det är sällan eldsjälarna som väljer att arbeta kvar på en sådan plats vilket kan förklara oviljan att hjälpa personen, "inte min uppgift" "inte mitt ansvar" "inte mitt problem". Värsta sortens kollegor.
Min erfarenhet är att de här som är lite försiktiga och känsliga i början ofta överpresterar när de blivit varma i kläderna. De som ser ner på nya brukar ofta göra minimum, klagar konstant och söndrar personalgruppen med härskartekniker så utveckling och arbetsmiljö står i stilltje, de är alltid med i facket och svåra att bli av med. Deras största bedrift är att vara i tid och sällan sjukskriva sig, men klagar gärna när de hostar runt och smittar ner alla omkring sig med olika förkylningsvirus.
Jag vet vilka jag föredrar att arbeta med, you do you.