2026-08-07, 07:23
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokki89
Min slutsats om Bohemia bygger inte på gissningar utan på att det helt saknas förhör som placerar en journalist där och det är skillnaden mellan källkritik och fria fantasier och vad gäller Tommy Schönstedt så stämmer det att han först sprang till Monte Carlo men gick bet men han ringde inte från Bohemia utan han fick till slut tag i en fungerande telefon inne på Hotell Grand och det var därifrån han tipsade Expressen klockan 23:28.

Jag är helt lugn men när du själv erkänner att du minns fel om både tunnelbanan och Monte Carlo blir det ganska uppenbart att du kan inte bygga nya teorier på trasiga minnesbilder och Bohemia är och förblir ett blindspår hur mycket du än försöker pussla.

Dina slutsatser lutar på den felaktiga grunden med "att allt som hänt, står att finna i materialet"!
Vi har där enbart fragment. Fragment som i sin tur inte heller behöver stämma med verkligheten utifrån individuella perceptionsförmågor.

Hotell Grand?
Har du källa till ditt påstående eller är det ur ditt ofelaktiga minne?
Du menar inte Grand Hotêl eller Biografen Grand?

Jag var tydlig med mitt att mitt alternativ just enbart var ett alternativ till övriga teorier om att det skulle ha varit just SE eller någon av "livräddarna".
(Dessa du initialt och helt felaktigt beskyllde mig för att ha påstått. Ja även andra användare har fått dina felaktiga påståenden klistrade på sig.)
Och du hade heller inga uppgifter till stöd för din teori.... Vilket

Att du nu med emfas påstår att du vet att inga journalister satte sin fot på Bohemia denna kväll gör det inte mer sant. Detta då varken du eller jag vet det.

Jag påstod inte heller att det var Schönstedt vilket du också verkar ha missuppfattat i din upprördhet.
Det fanns som bekant fler journalister på plats.

Men för att sluta detta onödiga tjafs, så kan jag såklart köpa ditt alternativ.
Ser det som mer troligt än att det just skulle vara SE (som andra påstått här inne), vilket var min poäng med mitt första inlägg (som du helt kom att missförstå).
Senast redigerad av MOPspanaren 2026-08-07 kl. 07:30.
Citera
2026-08-07, 07:54
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nej. Det stora beviset är att SE inte berättar ett ord om vad ambulanspersonalen gjorde på mordplatsen och att det inte tar 'några minuter' att runda barackerna och att Bohemias ingång ligger precis i den korsning bakom barackerna där SE berättar att han var helt ensam.

Sedan stöds detta med uppgifter från flera källor att en man kommit in några minuter på Bohemia och agerat chockad i några minuter.

Att 'mannen som deltog vid livräddningsförsöken på OP var in efter mordet' knyter ihop förklaringen varför SE inte syntes vid mordplatsen när han var in på Bohemia.

Varför skulle SE som påhittad mördare inte berätta om ambulansen, en uppgift som var plättlätt att hitta uppgifter om i media?

Jag förstår att denna enkla Bohemiaanalys flyger lite över huvudet på din vingklippta analysförmåga.

Agerade mannen chockad inne på Bohemia? Var hittar du den uppgiften?

Inget i signalementen tyder på att det var SE som var in. Det är oklart exakt när paret/mannen/livräddaren var in ...

Som du vet finns det en annan förklaring till varför han inte syns till på mordplatsen: Han är mannen som springer med en väska av handledsformat på åsen.

Som vi sett i dagarna kan visst belevade gubbar, utan våldsam bakgrund, spåra ur ...
Citera
2026-08-07, 08:34
Medlem
Lebels avatar
Citat:
I förhöret från den 3 mars 1986 uppger Stig Engström att han försökte lägga Olof Palme i framstupa sidoläge men blev tillsagd att avstå samt beskriver Anna Hages och Stefan Glantz insatser på brottsplatsen.

I förhöret den 10 mars 1986 utvecklar han detta och beskriver de pågående upplivningsförsöken i detalj och du kan ta del av förhören i sin helhet hos Palmemordsarkivet eller WPU under avsnitt E9.

Stig förhördes den 1, 10 och 11 mars och den 25 april 1986. Sina egna instser i samband med återupplivningsförsöken nämnde han inte förrän den 25 april och vad han nämnde då (att han "försöker och få Olof Palme i framstupa sidoläge") var inte en lögn.
Citera
2026-08-07, 10:34
Medlem
Citat:
Om hans berättelse nu var en efterhandskonstruktion baserad på vad han plockade upp från media hur förklarar du då att han redan i sitt allra första formella polisförhör den 3 mars 1986 långt innan detaljerna om livräddningen och vittnenas kläder hade publicerats i tidningarna beskrev hur en ung kvinna (Anna Hage) gav Olof Palme mun-mot-mun-metoden och hur en annan person (Stefan Glantz) hjälpte till vid sidan om?

Blev han förhörd uppe i Idre då eller? Eller reste han ner till Stockholm?
Citera
2026-08-07, 11:06
Medlem
Citat:
I förhöret från den 3 mars 1986 uppger Stig Engström att han försökte lägga Olof Palme i framstupa sidoläge men blev tillsagd att avstå samt beskriver Anna Hages och Stefan Glantz insatser på brottsplatsen.

I förhöret den 10 mars 1986 utvecklar han detta och beskriver de pågående upplivningsförsöken i detalj och du kan ta del av förhören i sin helhet hos Palmemordsarkivet eller WPU under avsnitt E9.

Länka till båda vänligen!
Citera
2026-08-07, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Blev han förhörd uppe i Idre då eller? Eller reste han ner till Stockholm?

Han behövde självklart inte resa ner till Stockholm mitt under sin semester utan polisen i Idre höll förhöret åt Stockholmsoperatörerna på plats via telefon och det var måndagen den 3 mars som Stig Engström ringde upp polisen från sin semesterort i Idre för att lämna sina fylliga uppgifter.

Förhöret dokumenterades direkt i protokollet och det är exakt det som gör hans tidiga vittnesmål så intressant och han satt alltså uppe i en fjällstuga i Dalarna utan tillgång till de stockholmska lokaltidningarna och lämnade detaljer om livräddningen som media ännu inte hunnit skriva om och det visar återigen att han inte satt och tjuvläste några tidningsartiklar för att koka ihop en historia utan han berättade bara precis det han hade sett på Sveavägen innan han klev på bussen mot Idre.
Citera
2026-08-07, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Länka till båda vänligen!

Här har du de direkta länkarna till hans förhör i sin helhet på WPU-arkivet så att du kan läsa själv:
- Förhöret den 3 mars 1986: wpu.nu/wiki/Uppslag:E9-00-A
- Förhöret den 10 mars 1986: wpu.nu/wiki/Uppslag:E9-00-B

Öppna länkarna och bläddra igenom sidorna så kommer du svart på vitt se att han beskriver både den unga tjejens mun mot mun metod och killen som tryckte på bröstkorgen och det är bara att läsa innantill istället för att lita blint på vad Filter eller media har kokat ihop.
Citera
2026-08-07, 11:18
Medlem
Citat:
Han behövde självklart inte resa ner till Stockholm mitt under sin semester utan polisen i Idre höll förhöret åt Stockholmsoperatörerna på plats via telefon och det var måndagen den 3 mars som Stig Engström ringde upp polisen från sin semesterort i Idre för att lämna sina fylliga uppgifter.

Förhöret dokumenterades direkt i protokollet och det är exakt det som gör hans tidiga vittnesmål så intressant och han satt alltså uppe i en fjällstuga i Dalarna utan tillgång till de stockholmska lokaltidningarna och lämnade detaljer om livräddningen som media ännu inte hunnit skriva om och det visar återigen att han inte satt och tjuvläste några tidningsartiklar för att koka ihop en historia utan han berättade bara precis det han hade sett på Sveavägen innan han klev på bussen mot Idre.

Han åkte buss till Idre altså?
Citera
2026-08-07, 11:33
Medlem
Citat:
Här har du de direkta länkarna till hans förhör i sin helhet på WPU-arkivet så att du kan läsa själv:
- Förhöret den 3 mars 1986: wpu.nu/wiki/Uppslag:E9-00-A
- Förhöret den 10 mars 1986: wpu.nu/wiki/Uppslag:E9-00-B

Öppna länkarna och bläddra igenom sidorna så kommer du svart på vitt se att han beskriver både den unga tjejens mun mot mun metod och killen som tryckte på bröstkorgen och det är bara att läsa innantill istället för att lita blint på vad Filter eller media har kokat ihop.

Du har kopierat konstigt ovan mavs på länk!

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-A
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
Den första är 10e.
Dena andra är 11e

Var har du den 3e mars?
Citera
2026-08-07, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballalaila
Han åkte buss till Idre altså?

Ja, Stig Engström tog faktiskt bussen upp till Idre och det framgår tydligt i utredningen och i hans egna förhör att han och hans fru hade bokat en bussresa till sin vintersemester i Dalarna morgonen efter mordet och de klev på bussen tidigt på lördagsmorgonen den 1 mars bara timmar efter händelserna på Sveavägen och det är just den detaljen som gör hela tidslinjen så intressant att han åkte alltså ifrån Stockholm direkt på morgonen och isolerade sig i en fjällstuga innan mediakarusellen och alla rykten ens hade kommit igång i tidningarna och när han sedan ringer till polisen från Idre på måndagen har han haft noll chans att sitta och läsa stockholmska lokaltidningar eller granska några detaljerade artiklar om vittnenas kläder.

Han berättade bara det han själv såg innan han satte sig på den där bussen.
Citera
2026-08-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xuken
Du har kopierat konstigt ovan mavs på länk!

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-A
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
Den första är 10e.
Dena andra är 11e

Var har du den 3e mars?

De korrekta polisförhören med Stig Engström återfinns under huvudmappen E9 och där sammanfattningen ligger under E9-00-A och det första fylliga förhöret från den 3 mars ligger under E9-00-B och i förhöret från den 3 mars lämnade Engström uppgifter över telefon från Idre medan förhöret den 10 mars (E9-00-C) behandlar detaljerna kring livräddningen
Citera
2026-08-07, 11:45
Medlem
Citat:
De korrekta polisförhören med Stig Engström återfinns under huvudmappen E9 och där sammanfattningen ligger under E9-00-A och det första fylliga förhöret från den 3 mars ligger under E9-00-B och i förhöret från den 3 mars lämnade Engström uppgifter över telefon från Idre medan förhöret den 10 mars (E9-00-C) behandlar detaljerna kring livräddningen

Hej, vänligen bifoga länkar till samtliga E nr du nämner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in