2026-08-05, 01:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
På ett sätt är det lite dumt att alla ankommande passagerare blandas på många flygplatser, för tullen borde det vara lättare om man släppte ut inrikesresenärer för sig och sedan hade två utgångar, en för högriskflyg och en för resten.
Så verkar det vara enligt det där Gränsbevakarna eller vad jag tittar på ibland. De säger typ att nu kommer ett flyg från Islamabad, då har vi extra koll och bevakning.
Citera
2026-08-05, 07:56
Medlem
Refunds avatar
De kollar efter allt avvikande. Kroppsspråk, antal väskor, vilket sällskap man är i o.s.v.
Citera
2026-08-05, 08:42
Avslutad
Gissar: Väldigt många väskor på en resenär. Ser ut att ha bråttom, ryckig-nervös gång, billig klädstil, eller extremt uppklädd. Sist jag hjälpte en att åka till Istanbul så häpnade jag hur otroligt många väskor alla hade. Insåg det var mycket presenter från Sverige till släkt o vänner. Vad fyller invandrare sina väskor med när de ska hem sen? Antar mat,sprit och cigaretter är det vanliga. Det är väl det de torskar mest på.Lite märkligt att det väldigt sällan är massa nya kläder när de kollar i programmen. T ex 5 nya skräddarsydda kostymer. Kläder är ju billiga och av hög kvalitet i många länder. Förstår inte de som tar med en massa mat från utlandet. Det kan vara ruttet, dåligt inslaget och ja..äckligt helt enkelt. Skulle känna mig pinsam om de kollade. Men aldrig de som har de verkar skamsna. Vissa grejer kan jag förstå. T ex saffran från Iran i o m priset. Men inte nån jädra torkad karpfisk från Kina.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-05 kl. 08:50.
Citera
2026-08-05, 08:49
Medlem
Bagage kan kontrolleras innan du hämtar det.

Sedan följer man väskan och plockar den som drar den genom tullen.
Citera
2026-08-05, 08:53
Medlem
isgetens avatar
Fast antagligen är det absolut vanligaste sättet att flygplatser/tull delar information med varandra om det finns något misstänkt i resväskor. De har säkert röntgen även på avlastning nuförtiden. Redan för 25 år sedan fanns det extrema automatiserade röntgenmaskiner som skannade bagaget. Det blev ett krav att alla flygplatser måste ha sådana maskiner efter 9/11 om de hade flyg till och från usa.
Citera
2026-08-05, 09:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Kom själv ifrån en blygsam resa ifrån Oslo.., gick igenom tullen och utan något olagligt...

..och två tullare kommer specifikt upp mot mig. Ögonkontakt tvärt. Den ena sätter en hand på mitt bröst, fysiskt stoppar mig dvs..och frågar : "-Hej, vart kommer du ifrån ?"

Blir lite ställd ut, men förklarar mig..och blir släppt vidare utan ngn närmare check..och det hela sker på mindre än 10 sekunder.

Antar i efterhand, att de hade ngt tips..att "ngt" skulle skulle komma in..som påminde fysiskt om mig.
De kan även dubbelkolla med randoms som de förstår precis kommit med ett plan så att det verkligen är rätt(/fel). Det kanske de gjorde med dig, såg det på Kanal 5.

Typ "Colombiagänget kommer efter Oslo-mannen, dubbelkolla med mannen där så vi inte har missat att Colombiagänget har kommit tidigare än vi trott".
Senast redigerad av DeFiredragon 2026-08-05 kl. 09:58.
Citera
2026-08-05, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confuze
Flög för ett tag sedan med Thai Airways från Bangkok och landade på Arlanda. Så fort vi hade stigit av planet så stod fyra tullkontrollanter med uppspända ögon och synade alla som passerade.

På väg ut från ankomstterminalen, det vill säga det sista man gör innan man lämnar flygplatsen, passerar man ju även deras krypin med röntgen och där kunde man se att de var i full gång att kontrollera resenärer de hade valt ut.

Jag är bara nyfiken på vad ni tror är kriterierna de går på för att välja ut vilka de slumpmässigt (?) ska kontrollera närmre? Känns som att det är alldeles för simpelt att det ska hänga på ren chansning och tur?
De tog mig för några år sedan när jag pratade i mobiltelefon när jag passerade tullen. Morsan hade ringt.
Nu vet jag att det sänder suspekta signaler när man pratar i telefon när man passerar tullen.
Citera
2026-08-05, 10:22
Medlem
Minns att tullen hade spioner på Limhamn/Dragör-båtarna som kollade in vilka passagerare som skulle kollas extra noga. T.ex. vilka som smugglade droger.

Sen använder tullen hund som letar efter knark, pengar, sprängmedel eller vad de nu vill hitta.
Citera
2026-08-05, 10:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeFiredragon
De kan även dubbelkolla med randoms som de förstår precis kommit med ett plan så att det verkligen är rätt(/fel). Det kanske de gjorde med dig, såg det på Kanal 5.

Typ "Colombiagänget kommer efter Oslo-mannen, dubbelkolla med mannen där så vi inte har missat att Colombiagänget har kommit tidigare än vi trott".
Något sådant drabbade mig en gång, fast då var det en polis vid tullfiltret som frågade om jag kom med ett flyg, som landade alldeles efter mitt, från icke-Schengen. Jag tyckte, men sa inte, att han borde ha koll på sådant med hjälp av kollegorna i gränskontrollen så jag svarade bara nej utan att nämna att jag kom från Amsterdam, det hade nog inte gjort min situation bättre.
Citera
2026-08-05, 11:28
Medlem
De har till exempel hundar som luktar av bagage när det lastas på bagagebandet. Tillsammans med annan form av underrättelse från samverkande ordningsmakter inom och utom SVerige.

Men i grunden gäller det erfarenhet, mycket baserad på vad folk skrivit saker som vart de rest ifrån, mängd bagage och vikt på det, hur de är klädda, hur de agerar, om folk är stirriga eller självsäkra.

Men i grunden så handlar det om profilering. Ser du ut som en pundare och kommer med flyget från Nederländerna så är chansen stor att de kollar dig medan ser du ut som en EU-byråkrat som reser en gång i veckan på samma flyg så kommer de inte ens att låta blicken stanna vid dig.

Nu är detta fall inte just Arlanda men ett tydligt exempel på vad de tittar efter.

https://nyheter24.se/nyheter/inrikes/921760-kalla-faktas-vassa-granskning-rasprofilering-inom-polisen
"– Vi går ut en hel familj genom tullen och de väljer att plocka in en person, en person som är den enda med dreadlocks och mörkhyad. Vi går i en grupp och han blir utpekad ur den gruppen, det fanns verkligen inte mycket annat att ta på från deras sida som grund för urval, säger Martin Atterby i programmet"

Kanske taskigt men tullen har begränsat med resurser och kan då inte kolla alla utan de får göra ett urval utifrån erfarenhet. Om det är 1 av 10 som har fel saker med sig i en grupp medan det är 1 av 100 i en annan grupp så kommer de kolla den grupp där det oftast förekommer.
Citera
2026-08-05, 12:11
Medlem
fckmebackwardss avatar
Är det inte lättare att undvika att bli tagen om man arbetar i grupp?

Säg att en person går först utan droger. Ibland finns det ingen tull där. Sedan meddelar man sin kompanjon att det är grönt ljus?
Citera
2026-08-05, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fckmebackwards
Är det inte lättare att undvika att bli tagen om man arbetar i grupp?

Säg att en person går först utan droger. Ibland finns det ingen tull där. Sedan meddelar man sin kompanjon att det är grönt ljus?
Det är ju en klassiker när man ska åka över Öresundsbron, eller åka in till Norge med mera. Men jag tänker mig att det är svårt på Arlanda, man kan knappast stå och trycka innan tullen utan att väcka uppmärksamhet. Om det ser ut som jag har för mig där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in