Citat:
Ursprungligen postat av
Stiffinger
Tänker mig att på Arlanda vet tullpersonalen vilket flyg som kommit in/ska komma in, och kan bemanna upp om det handlar om planet från Istanbul eller Nairobi.
Har till och med hört tullarna i något program på YT att typ säga, nu kommer ett plan från Marocko in, då brukar det vara en hel del förbjudna matvaror med i bagaget. Be mig inte om länk till just det avsnittet.
På Öresundsbron kan man inte göra samma urval.
Så jag tror att man använder sig av olika metoder för att välja ut, beroende på vilken tullstation man står vid.
Sådant måste ju försvåras rejält på mindre ställen som Landvetter eftersom många resor från skumma platser innebär byte i Stockholm, Köpenhamn, Frankfurt, Paris ... Alltså ganska vanliga platser. Sedan finns ju större bytesflygplatser som Dubai, Qatar, Istanbul ..., där kan man antagligen vara säker på att många av resenärerna, men vilka?, kommer från konstiga ställen.
Ett flyg från Chicago bör, som jämförelse, innehålla ca fyra resenärer från Kanada, kanske en från Mexiko (känns lätt igen på sombreron) och resten från USA.