2026-08-06, 23:20
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Någon nämnde dublettkonton på Facebook. Kan nån som hittat länka? Hittar inte nåt som känns otvivelaktigt som TN.

Extremt lösa spekulationer från mitt håll, men bara något som fångade mitt intresse.

Konto 1: https://www.facebook.com/100069058270312

• Skapades 25 februari 2018

• 2 följare

• Ny profilbild 11 december 2018 som är lik honom

• Laddar upp samma profilbild igen 26 september 2022

Dessa tider bör linjera med när han varit singel. Som sagt vanligt att folk skapar flertalet konton för att komma undan blockeringar eller för att anonymisera sig när de dejtar.

Konto 2: https://www.facebook.com/100072397815359

• Skapades 24 juni 2018

• 2 följare

• 6 september 2022 laddas ett album upp med bilder från Italien, har noll likes och ser fejk ut. Bilderna varierar aningens i pixelmått och kvalitet och vissa av dem ser ut att vara skärmbilder.

• ”Uppdaterar” sin profilbild 15 juli 2023

Detta konto är väldigt likt det första, men ser också ut att vara väldigt ”staged” fejkat. I syfte att vilseleda?
Citera
Medlem
Citat:
Du har en poäng såklart. Han taxerade 820k eller nåt sånt 2025. Hyran räknar du nog lite högt på. Men säg att han har 21k att leva på. Vuxna barn hemma som kanske får försörja sig till delar/betalar lite hyra. Tror inte det går någon nöd på honom.

Men sen köper jag, speciellt med hänsyn till tvisten som diskuterats, att han verkar ha en personlighet som roffar åt sig av materiella ting och nog inte tvekar på att försöka göra anspråk på saker som inte är hans. Klart en sån person mår bra av att vara med en rik kvinna. Alternativt mår han piss av det till följd av mindervärdeskomplex.

Vem vet. Som spekulerats om så tror jag också att han hade en baktanke med det tidigare samboförhållandet han hade, det som föranledde tvisten. Känns jävligt utstuderat. Han kanske hade något liknande planerat här som hon började bromsa, insåg att det var en idiot och ville lämna relationen.

He gives us the creeps. Mkt troligt scenario. Han vill ha sitt liv på ett visst sätt och han ser till att få som han vill….
Citera
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Hur länge har MGM och BO haft en relation?

Spontant känns det som en extrem överdrift att mörda någon som vill göra slut.

Enligt media har de haft en relation i ett år.
Citera
2026-08-06, 23:24
Medlem
Mbabbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon skrev att han tjänar 700 000- 800 000:- per år, vilket är en bra lön. Han får ut runt 38 000:- i månaden. Hyran har beräknats till ca. 20 000:- ( inkl. el, bredband och TV) - det ger max 18 000:- kvar. Det kan låta mycket, men i Stockholm lever du inte fett på 18 000:-. Kanske har han lån, underhåll etc., och då äter även det en del av kakan.

Sedan träffar han en partner som tjänar tre (3) gånger så mycket - jackpot!
Jag pratar inte om hans utgifter, alla har vi olika utgifter , vanor, kostnader och boende.
Jag pratar enbart om lönen för jag tycker det är anmärkningsvärt att denna "museitekniker", som i praktiken är en vaktmästare, kan lyfta en lön på ca 61k brutto i månaden.
Citera
2026-08-06, 23:25
Medlem
Citat:
Samma uppfattning efter att ha läst den tvisten. En kvinna som i det fallet varit anledningen till att de fått den lägenheten. Hon har uppenbart betydligt sämre ekonomi. Ändå kan svinet inte låta henne få bo där, utan ska roffa åt sig en 4a på Söder, få ut det bästa från situationen. Psykfalls-beteende.

Och ja, det går säkert att applicera den typen av personlighetsdrag till hur han agerat efter mordet. Med det sagt, vill understryka att jag inte tror han överlagt mordet och planerat hur han ska göra sig av med liket. När ruset efter huggen lagt sig tror jag däremot att det är stor sannolikhet, ungefär som du säger, att han söker efter lösningar som kan rädda honom. Då är likdumpning eller anonym flyktväg de alternativen jag tänker är bäst. Han har ju haft tid att lugna ner sig, komma till sans och överlämna sig, men det är nog som du antyder - det ligger inte för hans person att göra det. Han vill komma undan till varje pris.
Fy faan vilket jävla svin! Nån som vet var/hur det gick till när han blev ihop med Åsa ?
Citera
Medlem
slemhinders avatar
Sammanfattning
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Om BO

Offret: Ås* Åk*rbl*m

Ålder: Född 1969

Boende: Uppl*ndsgat*n i Stockholm sedan 2022. ÅÅ har bott på Lidingö under många år före det.

Uppväxt: Växte upp i Krokom. Hennes mor bor i Östersund och är inte död som påståtts i tråden

Arbete: Chefsjurist för SEB Liv & Pension

Familj: ÅÅ har två barn tillsammans med UA. Barnen är födda -02 och -04. UA bor på Lidingö Vi kan anta att de separerade för ganska länge sedan.

Om MGM

MGM: Th*m*s N*rd*n

Ålder: Född i januari 1969

Boende: S*nkt P*ulsg*t*an i Stockholm sedan 2023

Uppväxt: Verkar vara uppvuxen i Lidköping. Enligt Facebook gick han på Per Brahegymnasiet i Jönköping.

Arbete: Chefstekniker på Magasin 3 (verksamma inom konst). Magasin 3 meddelade i maj 2024 att de skulle säga upp hälften av personalen. 2025 nämns han dock med namn och arbetsgivare i en intervju med Riksantikvarieämbetet.

Familj: Tre söner, två skrivna på samma adress som honom samt en äldre

Bilder:
(Uppladdade av Mbabbe)

https://ibb.co/DPWbX1sh
https://ibb.co/TqbWRCs6
https://ibb.co/sJXZ8jLC
https://ibb.co/j98kT7w3
https://ibb.co/9kmrSnHq
https://ibb.co/Bp3pkV4

Vad som hänt

ÅÅ hittas avliden i sitt sommarhus på Sollenkroka Ö, den 4:e augusti 2026.

• Huset på Sollenkroka Ö äger ÅÅ tillsammans med JEB. Huset köptes under tiden ÅÅ och JEB var ett par och har ägts gemensamt trots att förhållandet är slut. JEB avfärdas snabbt som en eventuellt misstänkt.

• Polisen går snabbt ut med att de letar efter en man som har en nära relation till ÅÅ. Anhöriga till ÅÅ har försökt på tag på mannen men inte lyckats. Grannar på ön ska ha sett paret tillsammans så sent som måndagen den 3:e augusti.

• Eftersökningar görs med båt och helikopter runtomkring Sollenkroka ö.

• Man slår också till på en address i Stockholms innerstad. På adressen i Stockholm hittar man en kalender där mannen ska ha skrivit ner att han ska vara i Skärgården med ÅÅ och han ska också ha berättat detta för folk i sin omgivning, enligt media.

• Den 5:e augusti på kvällen informerar en kvinna polisen om en mystisk kajak som hon hittat i skogen på en närliggande ö. Vid kajaken hittas också en fläckig handduk.

• Polisen kommer dit. En värmekamera får korn på mannen. Mannen grips klockan 23:58 onsdagen den 5:e augusti, på ”paddelavstånd” från brottsplatsen. När han upptäckts av polisen bestämmer han sig för att försöka fly simmandes.

• Natten mellan den 5:e och 6:e augusti meddelar polisen att de gripit en 57-årig man som har en parrelation med ÅÅ.

• Flashback gör vad Flashback är bäst på. Personer börjar leta genom offrets vänlista på Facebook och letar efter 57-åriga män. Användaren Eme800 gör sitt första inlägg på Flashback någonsin och föreslår Th*m*s N*rd*n. Andra användare lyckas koppla ihop dörren Expressen publicerat en bild på till fastigheten där TN är skriven.

• Vid 14-tiden den 6:e augusti publicerar media en bild på mannen med pixlat ansikte. Bilden matchar bilden som TN har som profilbild på Facebook.

• Åklagaren säger till media på förmiddagen den 6:e augusti att hon kommer att lämna in en häktningsframställan fredagen den 7:e augusti.

• På eftermiddagen den 6:e augusti säger åklagaren till media att den gripne mannen gjort ”vissa medgivanden”.

• TN befinner sig just nu på Rättsmedicinalverket där han undersöks för skador han misstänkt ha ådragit sig själv.

Obekräftat

• Ett av ÅÅ:s barn ska ha hittat henne i stugan.

Sociala medier

Citat:
BO:s facebook:

MGM:s facebook:

Mer information om MGM
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Om den (enligt TV4-bild idag) anhållne 57-åringen:
  • Tre barn (yngsta är 19 år), separerad från barnens mamma.
  • Nytt förhållande, skaffade tillsammans med den kvinnan, en stor lägenhet på Hagagatani Vasastan.
  • Folkbokföring Hagagatan augusti 2019.
  • Separerad 2021 (se punkt direkt nedan).
  • Lägenheten i Vasastan byttes till två andra hyresrätter, varav Sankt Paulsgatan var den ena.
  • Folkbokföring Sankt Paulsgatan januari 2023.
  • Beskattningsbar inkomst 811.000 kr (inkomstår 2025).
  • TNs föräldrar är avlidna (2008, 2015).

Källor: Folkbokföringen m.fl offentliga källor.

Information om hur MGM betett sig i tidigare relation
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
När parterna skulle separera ansöktes om en bodelningsförrättare, vilket tingsrätten utsåg 2021-05-07.
Bodelningsförrättaren meddelade fem månader senare (2021-10-07) att X tillskiftas lägenheten på Hagagatan i Stockholm. Detta var inte TN nöjde med, så han väckte talan.
Tvistemål, Stockholms tingsrätt, målnummer T 17061-21.

Kärande: TN.
Svarande: Ex-sambo.

Saken: Klander av bodelningsbeslut.

Efter att parterna slutligen kunde enas, avskrevs målet 2022-12-23.
Lite mer detaljerade uppgifter från målet om klander av bodelningsbeslutet (och flytt-tider):

Vid tidpunkten för när TN och x-sambon ('X') ville flytta ihop bodde TN i ett ägt radhus i Gustavsberg.
X hade i en stor och attraktiv hyreslägenhet.
X:s attraktiva hyreslägenhet användes som ett så kallat direktbyte, för att erhålla hyreskontraktet på Hagagatan i Stockholm.
Bägge parterna stod med på Hagagatans kontrakt.

(Folkbokföring nya gemensamma lägenheten på Hagagatan skedde i augusti 2019)

Dokument från januari 2021 visar att parterna hade börjat diskutera separationen/bodelningen vid den tiden.

Parterna är överens om fördelning av ägodelar. Däremot tvistar man (framförallt) om vem som bör tilldelas hyreslägenheten på Hagagatan.

Tvistigt nr 1 är: hur länge samboskapet varade:

- X hävdar att samboförhållandet upphörde 2021-01-02.
- TN hävdar att det upphörde vid tidpunkten då ansökan om bodelningsförrättare inkom till domstolen alternativt 2021-04-06.

Bodelningsförrättaren säger att samboförhållandet får bedömas som kort.

Tvistigt nr 2 är:
- X vill överta kontraktet själv på Hagagatan. Hon säger bland annat att hennes attraktiva hyreslägenhet var den som möjliggjorde bytet till Hagagatan. Hon säger också att TN sitter på några miljoner i kapital efter t ex försäljningen av radhuset.

- TN yrkar (bland annat) att lägenheten på 142 kvm på Hagagatan ska användas till att byta till två lägenheter, där TN ska erhålla en större och X en 2:a. Han menar att detta är ett möjligt byte att göra utifrån hur bytesmarknaden ser ut.

- TN yrkar alternativt att Hagagatan 3 tillfaller honom då, enligt TN, en tonårig son bor växelvis hos honom (ca 50 procent). Och att TN inom sex månader i stället ordnar en 2a till X.

- X invänder att tonårssonen är skriven hos mamman och bor, enligt X, tio dagar i månaden hos TN.

Överenskommelse dec 2022:
Efter mellan 1-2 års tvistande, når man i målet en överenskommelse. Parterna har då bytt lägenheten på
Hagagatan 3 och skrivit kontrakt för:
- Sankt Paulsgatan, 4 r ok på 112 kvm (för TN) +
- Annan Stockholmsgata (Norrmalm), 2 r o k, ca 60 kvm (för X).
i överenskommelsen ingår även att TN ska ge Z 200.000 kr.

Ekonomi - olika:
Nämnas bör, angående pengar, att X tidigare i separationsprocessen ansökte om så kallad ersättningsgaranti till bodelningsförrättare. Där framgick att hennes månadsinkomst var knappt 2/3 av TNs, att hon saknade besparingar. X menade att TN däremot hade både besparingar, högre inkomst samt intäkter från en fastighetsförsäljning.

Tingsrätten avslog dock X:s ansökan om ersättningsgaranti.

I tvistemålet - där TN klandrade bodelningsförrättarens beslut (2021-10-07) om att X skulle tilldelas lägenheten på Hagagatan - begärde X att TN skulle stå för hennes rättegångskostnader.
I parternas slutliga överenskommelse (december 2022) sades dock att vardera part får stå för sina egna rättegångskostnader, däremot skulle TN "utge ett belopp om 200 000 kr efter att tingsrätten avskrivit målet".

Hoppas jag har fått med det väsentligaste samt inte fattat fel.
Får väl editera annars, om jag inom närmsta timmen kommer på något. Målnummer är angett.

Hoppas att tråden liksom mig tycker att exet (=sambo 2019-2021) inte ska hängas ut.

Tillägg:
[spoiler]Tillägger lite mer från tvistemålet:

- Enligt X skulle TN tidigare ha visat intresse (innan deras sambo-skap?) av att försöka flytta från Gustavsberg in till Stockholm (Hammarby Sjöstad).

- X uppger i målet att det enligt X finns "svårigheter i kontakten" mellan parterna vilket gör det svårt att komma fram till ett byte. X beskriver att TN är "låst" vid vad TN vill ha för ny hyreslägenhet. Att TN enligt X inte vill acceptera t ex ett byte Hagagatan -> två 3or på Söder, då TN enligt X har specifika krav på 'storlek' samt att lägenheten ska vara tillräckligt 'fräsch'.

- X uppger också att det är hennes attraktiva stora lägenhet som möjliggjorde bytet till Hagagatan och att samboförhållandet var kort. Samt att X anser att TN har ekonomiska möjligheter att köpa en bostadsrätt.

Till slut blev det ett byte som - om jag fattat rätt - TN föreslog, där han fick en 4:a och X en 2:a.
Citera
Medlem
Citat:
Extremt lösa spekulationer från mitt håll, men bara något som fångade mitt intresse.

Konto 1: https://www.facebook.com/100069058270312

• Skapades 25 februari 2018

• 2 följare

• Ny profilbild 11 december 2018 som är lik honom

• Laddar upp samma profilbild igen 26 september 2022

Dessa tider bör linjera med när han varit singel. Som sagt vanligt att folk skapar flertalet konton för att komma undan blockeringar eller för att anonymisera sig när de dejtar.

Konto 2: https://www.facebook.com/100072397815359

• Skapades 24 juni 2018

• 2 följare

• 6 september 2022 laddas ett album upp med bilder från Italien, har noll likes och ser fejk ut. Bilderna varierar aningens i pixelmått och kvalitet och vissa av dem ser ut att vara skärmbilder.

• ”Uppdaterar” sin profilbild 15 juli 2023

Detta konto är väldigt likt det första, men ser också ut att vara väldigt ”staged” fejkat. I syfte att vilseleda?

Mycket bra research. Tycker bilden med vinterjackan ser ut som han. Det andra kontot är estetiskt tillräckligt likt. Jag köper teorin, vad den nu är värd i det stora hela.
Citera
2026-08-06, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe
Jag pratar inte om hans utgifter, alla har vi olika utgifter , vanor, kostnader och boende.
Jag pratar enbart om lönen för jag tycker det är anmärkningsvärt att denna "museitekniker", som i praktiken är en vaktmästare, kan lyfta en lön på ca 61k brutto i månaden.

Tycker det inte är så märkligt. MAG3 (var väl så det hette?) hanterar konst i högre skola/värden. Om han är ansvarig för hela baletten så känns det inte alls otänkbart med 60'/mån. Lätt att undervärdera ett arbete pga av namnet tekniker som inte låter direkt glassigt.
Citera
2026-08-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LudvigSigurdDavid
Det tror jag också och jag tror det är en människa som gjort konstiga saker förut men brist på impulskontroll och jag tror han ångrade sig brutalt om han inte är extremt svagbegåvad. Jag tror inte inte han tänkte döda henne. Det var vad jag menade.
Jag tror han ångrar sig för att han han inser att han kommer sitta i finkan resten av sitt liv!
Citera
2026-08-06, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mbabbe

Kan ni inte bara släppa allt tröttsamt prat om att lönen är hög? Han dealade väl bra. Släpp det.
Citera
2026-08-06, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Vettefan alltså…han förefaller inte vara så beräknande baserat på det man läser här och i media. Jag menar, han har ju barn osv och bör ju inte sakna empati..? Jag tror att detta var något som skedde i affekt och inte alls var planerat och att han agerade därefter i fullkomlig panik. någonstans så förstod han nog att hans barn skulle kunna ta skada/drabbas av detta han nu gjort och den delen av att ’skydda sig själv/sina barn’ efter sitt brott tog över det rationella.

Lägger till att ingen relation som slutar med att ena parten mördas av den andre kan betecknas som sund: detta kan hennes barn ha observerat och upplevt oavsett om Å själv sagt något eller inte

Att ha barn är noll garanti för att utveckla empati. En narcissist använder ofta barnen för att ge sken av empati och vilka goda människor de är.

Citat:
Det finns ju en slags människa som alltid är helt övertygade om att dom kan komma undan och vägrar erkänna när dom gjort fel. Tror TN är en sån person. Den bilden stärktes nu av det som kom fram om honom från att han bråkat i domsol om att ta över ett hyreskontrakt.

Är ganska vanligt inom konst och kulturvärlden, är det inte? Bra teorier och sammanfattningar förövrigt.

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Någon skrev att han tjänar 700 000- 800 000:- per år, vilket är en bra lön. Han får ut runt 38 000:- i månaden. Hyran har beräknats till ca. 20 000:- ( inkl. el, bredband och TV) - det ger max 18 000:- kvar. Det kan låta mycket, men i Stockholm lever du inte fett på 18 000:-. Kanske har han lån, underhåll etc., och då äter även det en del av kakan.

Sedan träffar han en partner som tjänar tre (3) gånger så mycket - jackpot!

Ja, i förra relationen tillskansade han sig ett fett hyreskontrakt. Exet är numera gift och kan då antas (något långsökt) vara den stabile, hon som fick en sämre lägenhet och 200k. Denna gången kanske en gård i skärgården eller annat var målet. Ren spekulation.

Antar att juridikern på storbank kan haft synpunkter eller farhågor rörande MGMs ekonomi vid förslag om samägande osv, halva lönen på hyra 57 år gammal..stabilt.

Ren spekulation förstås.
Citera
2026-08-06, 23:38
Medlem
Citat:
Enligt media har de haft en relation i ett år.
Jag vet inte om jag tror på hypotesen att han mördat henne pga hon vill göra slut. Tycker det låter ganska långsökt.

Har BO kommit på någon hemlighet som MGM har? Typ något i stil med att han stjäl konst och säljer svart? (Obs vilda spekulationer)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in