2026-08-06, 17:50
Medlem
Christopher.s avatar
Finns ju praktiska saker med att inte begå krigsförbrytelser, fienden kan ge upp utan strid om de vet att sannolikheten är stor att de överlever så rent strategiskt finns det fördelar. Sedan begås det krigsförbrytelser i alla krig.
Citera
2026-08-06, 18:08
Medlem
Det har funnits regler i krig ända sedan antiken. Ex. var romarna schyssta (med romerska mått) om en belägras stad gav upp ända fram tills att första murbräckan nådde portarna i staden: murum aries attigit. Om man inte gav upp innan det jämnades i regel staden med marken och alla invånare slaktades eller såldes som slavar.

Ett annat exempel är att svenska armén under polska kriget regelmässigt utkrävde kontribution den ockuperade städer, dvs en slags skatt. Om man inte betalade plundrades det men om man betalade kunde de civila behandlas förhållandevis väl. Man kunde dessutom förhandla om summan om området var för fattigt för att betala.

Hade det här några fördelar för romarna respektive svenskarna? I romarnas fall gav sig städerna illa kvickt när det dök upp en romersk armé (förutsatt att de kände till regeln). I svenskarnas fall var det lättare att ockupera områden över tid om man behandlade de civila väl.

Ett sista exempel på när man inte tog krigsfångar är amerikanerna mot japanerna. Det ledde till att båda sidorna ofta slogs till sista man med större förluster för båda sidorna som följd.

Det finns mao både logiska och kulturella skäl till att krigslagar finns, även om de har ändrats över tid. Exempelvis försökte man en tid förbjuda armborstet, och nu förbjuder vi biologiska stridsmedel.
Citera
2026-08-06, 18:09
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Vill du ha en genomgång av reglerna kan du bland annat läsa denna genomgång.

Det finns flera skäl till varför det finns regler. Säg att Sverige blir invaderat och du kallas att försvara Sverige mot angriparna. Betyder det att du får börja våldta svenska civilister? Får du bryta dig in i deras bostäder och sno deras grejer? Eftersom du får skjuta ihjäl fiendens soldater, betyder det också att du också får leta upp och skjuta ihjäl någon gammal bekant till dig som hämnd för någon oförrätt, även om han inte deltar i striden på någon sida? Till stor del handlar krigets regler om just sånt här. Det handlar om att skilja mellan de som deltar i stridigheterna och de som inte gör det. De som inte deltar i stridigheterna ska inte avsiktligen utsättas för mer ont än nödvändigt.

Samtidigt är det paradoxalt eftersom krig inte kan föras utan att krigsbrott begås.
Citera
2026-08-06, 18:25
Medlem
pn222jws avatar
Soldaterna som utför tortyr får ofta själva psykologiska trauman. Dom är inte maskiner, utan kommer att drabbas av skuldkänslor. En del blir missbrukare.
Citera
2026-08-06, 18:36
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Soldaterna som utför tortyr får ofta själva psykologiska trauman. Dom är inte maskiner, utan kommer att drabbas av skuldkänslor. En del blir missbrukare.

Skam och skuld.

Det var nog vanligt att de som avrättade rödgardister i Finland söp en del sen
Citera
2026-08-06, 18:38
Medlem
Sök följande, WikiLeaks video: Collateral murder' in Iraq, på YouTube så förstår du. Videon är några civila irakier som bara går mitt i Irak utan att ha gjort något alls blir de brutalt mördade av amerikanska soldater som skrattar högt samtidigt som de skjuter på dessa oskyldiga människor. Det är vad krigsförbrytelser är. Här är länken. https://www.youtube.com/watch?v=zYTxuW2vmzk&t=518s
Citera
2026-08-06, 18:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?

Klart att krigets lagar måste finnas. Det är det som gör oss till människor (även om det skulle vara ännu bättre om det inte behövde bli några krig alls, såklart, men krig som sådana hör nog tyvärr till människans natur att döma av historien).

När du hamnar i närstrid med en fiendesoldat, får och ska du ge allt du kan. Det är det som ÄR närstrid. Men om du och dina comrades sedan tar honom till fånga levande, så får det räcka där. Han har gjort sin plikt mot sitt land och ni har gjort er plikt mot ert land. Han är oskadliggjord. Nu ska han behandlas juste och få vatten, vila och vård i mån av resurser. Vi är inte chimpanser, som sliter motståndaren i stycken och äter upp honom.

Få saker skadar ett folk och ett land så mycket som när soldater - och ibland deras befäl - inte respekterar det här. Det blir en skamfläck för alltid.
Senast redigerad av Merwinna 2026-08-06 kl. 18:43.
Citera
2026-08-06, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolwezi-Nisse
Om någon kommer och skjuter på dig i händelse av krig så får du döda honom bäst fan du vill.
Fast det är väl just det man inte får, och det är just de aspekterna TS pratar om, inte huruvida han får våldta civilbefolkningen.

Finns regler för vilken ammunition TS får använda. Exempelvis är dumdum-kulor förbjudna enligt Haagkonventionen. Vidare får TS inte heller använd senapsgas för att döda den attackerande motståndaren. Han får inte heller klä sig i civila kläder eller typ Röda Korset-arbetare för att genomföra en överraskningsattack på den attackerande motparten.

Det finns således mängder av filosofiska konstigheter i alla dessa regler. Anfallande soldater anses inte göra fel om de skjuter TS med ”rätt” ammunition, men skjuter TS tillbaka med ”fel” ammunition så anses han begå krigsbrott.

Jag vill hävda att anfallande soldat är den som begår ett moraliskt fel, oavsett typ av ammunition. Och försvarande soldat begår inget fel, oavsett typ av ammunition.
Senast redigerad av _Baste_ 2026-08-06 kl. 18:57.
Citera
2026-08-06, 19:04
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Klart att krigets lagar måste finnas. Det är det som gör oss till människor (även om det skulle vara ännu bättre om det inte behövde bli några krig alls, såklart, men krig som sådana hör nog tyvärr till människans natur att döma av historien).

Jo, att lagar och normer finns är i grunden bra, men dels kan inga krig föras utan att krigsbrott begås, dels innebär stormaktsstatus i praktiken immunitet mot rättslig prövning.
Citera
2026-08-06, 19:26
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?
Krig är ett lagligt sätt att mörda och göra sig av med folk för att landet inte kan försörja människor längre

Kom ihåg att förr i tiden så stod britter och fransmän på rad där man turades om att skjuta varandra man kallade det "heder" som uttnytjades.

Men i verkligheten även idag så följs inte dessa lagar

Militären är mänsklighetens sista linje av försvar vem skyddar eller upprätthåller lagar och regler när den linjen är besegrad?

Dina rättigheter iden som vi alla har vuxit upp med slutar att existera

Jag tror att folk inte förstår innebörden utav det
Citera
2026-08-06, 19:28
Medlem
HBTKuks avatar
Jag har själv tänkt mycket på det. Du kan släppa bomber, men om det är ett extra otrevligt innehåll i dem kan du bli ställd inför rätta.

Wut.
Citera
2026-08-06, 19:32
Avstängd
Glödskals avatar
Det är så jävla lätt att följa krigets lagar i fredstid, och att läxa upp folk som tror att lagarna inte fungerar, men det tyder på en oförståelse för hur människor kan bete sig i extrema situationer.

Som någon påpekade ovan kommer en del krigsbrottslingar bli dömda, men dessa dömda kommer företrädesvis finnas på den förlorande sidan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in