2026-08-06, 19:37
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Detta citat från "Bomber" Harris tycker jag är talande.
Citat:
The Nazis entered this war under the rather childish delusion that they were going to bomb everyone else, and nobody was going to bomb them. At Rotterdam, London, Warsaw, and half a hundred other places, they put their rather naive theory into operation. They sowed the wind, and now they are going to reap the whirlwind.
De här är vad vi i det upplysta Väst med tresiffrig IQ har insett. Våld är aldrig en enkelriktad gata, så var försiktig med vad du släpper in på gatan.
(Kom att tänka på detta när jag såg Oxford Union-debatten om islam, där muslimerna med leende på läpparna kom med underförstådda hot om våld - som om att det vore en enkelriktad gata)
Citera
2026-08-06, 19:40
Medlem
Krigsrättens verkliga funktion avslöjas av vem som aldrig ställs inför rätta.
Citera
2026-08-06, 19:46
Medlem
Ja att man inte får klä ut sig till röda korset är så klart obegripligt för flashbacks intellektuella jättar.
Citera
2026-08-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Du fantiserar. Galgen? Snacka om att ha noll koll.

Visst du. Har aldrig hänt.
Citera
2026-08-06, 19:55
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalle632
Visst du. Har aldrig hänt.
Hänt har det, men du uttryckte dig om framtiden.
Citera
2026-08-06, 19:57
Medlem
GusFrings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nunjapiznes
Krigsrättens verkliga funktion avslöjas av vem som aldrig ställs inför rätta.

Det avslöjar åtminstone begränsningarna i att ha universella lagar i en värld utan någon överordnad auktoritet som kan säkerställa att reglerna följs av alla.

Internationell rätt blir på grund av global anarki och maktens logik mest ett sätt att klämma åt småstater.
Citera
2026-08-06, 20:05
Medlem
Donaldstrumpets avatar
Skitsamma. Det är något som endast ser bra ut i teorin.
I långvariga krig skiter alla parter i vilket. Förövare och offer finns på båda sidorna trots att medierna ofta försöker att få den ena sidan till den onda.
Citera
2026-08-06, 20:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GusFring
Det avslöjar åtminstone begränsningarna i att ha universella lagar i en värld utan någon överordnad auktoritet som kan säkerställa att reglerna följs av alla.

Internationell rätt blir på grund av global anarki och maktens logik mest ett sätt att klämma åt småstater.
Precis. Grotius drömde om rätt mellan nationer som om det vore rätt mellan individer. Skillnaden är att individer har en stat ovanför sig, medan nationer har ingen. Resultatet blir just därför det du beskriver, regler som gäller nedåt i maktordningen, men aldrig uppåt.
Citera
2026-08-06, 21:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Krigsbrott är för de som förlorar, de som vinner slipper. USA släppte två atombomber på Japan efter Japan var i stort sett besegrat, USA vann och slapp några represalier.
Citera
2026-08-06, 21:54
Medlem
Majasmokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Fast det är väl just det man inte får, och det är just de aspekterna TS pratar om, inte huruvida han får våldta civilbefolkningen.

Finns regler för vilken ammunition TS får använda. Exempelvis är dumdum-kulor förbjudna enligt Haagkonventionen. Vidare får TS inte heller använd senapsgas för att döda den attackerande motståndaren. Han får inte heller klä sig i civila kläder eller typ Röda Korset-arbetare för att genomföra en överraskningsattack på den attackerande motparten.

Det finns således mängder av filosofiska konstigheter i alla dessa regler. Anfallande soldater anses inte göra fel om de skjuter TS med ”rätt” ammunition, men skjuter TS tillbaka med ”fel” ammunition så anses han begå krigsbrott.

Jag vill hävda att anfallande soldat är den som begår ett moraliskt fel, oavsett typ av ammunition. Och försvarande soldat begår inget fel, oavsett typ av ammunition.
Den enskilde fotsoldaten får nog svårt att säga nej när befälet ger order om anfall. Så på sätt blir det fel om försvarande soldat har hålspets. För övrigt kan jag känna som TS emellanåt. Kan inte förstå vissa av reglerna som känns lite märkliga. T.ex. att om jag är civil & har ett vapen hemma så får jag inte skjuta en fiendesoldat. Då kan jag räknas som terrorist, spion eller mördare & bli straffad för det....med döden såklart.

Men visst, det är bättre att reglerna finns än inte såklart.

Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Krigsbrott är för de som förlorar, de som vinner slipper. USA släppte två atombomber på Japan efter Japan var i stort sett besegrat, USA vann och slapp några represalier.
Fanns reglerna om den typen av storskaliga bombanfall då? Det huvudsakliga flygkriget uppstod ju först med med andra kriget. Många insatta menar att a-bomberna över Japan sparade fler liv. Det hade kostat oerhört många liv, både amerikanska & japanska om de hade fortsatt med invasionen.

Japaner är hårda & stolta människor som inte hade givit upp. Bomberna fick dem att inse att nästa skulle hamna på Tokyo.
Citera
2026-08-06, 22:06
Medlem
dwgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Som rubriken lyder, Jag kanske är korkad eller på något sätt naiv men jag fattar inte hur det kan finnas regler i ett krig och hur dom kan förväntas att följas, för mig är detta begrepp helt orimligt så någon får gärna upplysa mig om hur det är tänkt att fungera.

Säg att Sverige blir attackerat av något land, hur funkar det i den krigsföringen? Alltså om jag blir inkallad i krig och det har gått till det stadiet att någon försöka mörda mig, då skyr ju inga medel, då gäller det ju att döda eller bli dödad, så hur kan man förväntas spela "fair" i ett sånt sammanhang. Att dö är ju det ultimata slutet, det finns väl egentligen ingenting som är värre än att ta en annan människas liv, så spelar det verkligen någon roll hur man gör det?

Kan någon förklara för mig hur detta funkar för jag funderar ofta på det här, hur kan man förväntas ha regler i ett krig? Det gäller väl bara att utplåna motståndaren så fort som möjligt så kriget är över, eller?

Finns regler, men alla skiter detta .
Du dödar inkräktaren eller så dödar du dom som vill försvara.
Krigsskadade hjärnor skiter i allt, står du iväg spring.

Reglerna är till för att omvärlden ska må bättre .
Citera
2026-08-06, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jahaja69
Redan på punkt nummer 2 så förfaller hela systemet i min mening

"2. Det är förbjudet att döda eller skada en fiende som ger upp eller är försatt
ur stridbart skick"

Det är exakt det här jag inte förstår, Säg att jag har stått och avbytt salvor mot den här fienden i några timmar, det är uppenbart att den här människan försöker mörda mig, jag träffar honom i benet och han kan inte stå upp, nu viftar han med vit flagg, hur i helvete kan det förväntas av mig att jag inte avrättar fanskapet som försökt mörda mig i flera timmar i sträck.

Jag är varken våldtäktsman eller tjuv så det skulle aldrig falla mig in att göra något sånt mot civila oavsett om det va lagligt eller inte.

Men det är exakt det här jag menar, hur kan dessa regler förväntas följas? Jag fattar verkligen inte.
,
Funkar ju för poliser, eller hur?

Mellan civiliserade länder följs faktiskt de här reglerna ganska bra, on än inte till 100% och inte på individnivå

Men om du avrättar en soldat som blivet sårad och gett upp är det stor risk för krigsrätt sen om det kommer fram. Har ni fajtats i ett skyttevärn klarar du dig nog, men är det i en större strid, tex att ta en byggnad och många inblandade, bodykameror och drönare som filmar osv, då kan du logga pyrt till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in