2026-08-06, 20:37
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur vet man ens att de inte var ett försök till självmord av Pappan..? han kanske försökte ta med sig hela familjen.

Det är givet omständigheterna långsökt. Det fanns en teoretisk möjlighet så länge snipan kunde förmodats segla in i fartyget. Men nu talar allt för att fartyget seglade på snipan bakifrån. Det är svårt för fadern att förutse och agera i enlighet med.

Men förstås bör man undersöka det om det finns något som tyder på det. Det gör det definitivt xi knappast.
Citera
2026-08-06, 20:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShijieMeng69
Vad i sjövägsreglerna friskriver snipans befälhavare? Har inte snipan underlåtit att agera?

Han kan inte påverka fartyget. Det friskriver honom från att ha medverkat till vållande till annans död. Det har fartyget orsakat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är givet omständigheterna långsökt. Det fanns en teoretisk möjlighet så länge snipan kunde förmodats segla in i fartyget. Men nu talar allt för att fartyget seglade på snipan bakifrån. Det är svårt för fadern att förutse och agera i enlighet med.

Men förstås bör man undersöka det om det finns något som tyder på det. Det gör det definitivt xi knappast.

Folk verkar älska order snipa.. kan man inte använda båt istället? . Vad som hände den kvällen är väl ingen som vet av utredarna ännu. Verkar ju vara rätt svårt att få någon klarhet.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
Risken är ju stor att det bara blir en teori och det håller ju inte för att få någon dömd. Advokaten kan ju envist hävda att fartyget träffade snipan på sidan eftersom skadorna finns där och det är ju ingen som kan motsäga det.
Det kan finnas teknisk bevisning som motsäger det jo. Och man får inte ramma ens oförsiktiga snipskeppare i sidan, i synnerhet inte i babords sida.
Citera
2026-08-06, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonglor
När förstår var och en av er att det här är en tragedi, alltigenom, från början till slutet? Hur mycket kunskap och seglarvana vi än har, så har en eller två parter felat å det grövsta. Det ger ingen av två avlidna livet tillbaka, ingen far sin älskade fru och underbara lilla dotter. En vanlig familj som går under i en olyckshändelse, oavsett att några av medlemmarna dör och andra tvingas leva kvar i det omänskligt ofattbara i att familjen som förut var fyra, numera är bara två. Pappans sorg är en sak, vi vuxna har olika sätt att bearbeta obeskrivlig sorg, jag kan av samma skäl inte beskriva den, men pojkens. Pojken har ett helt människoliv framför sig med oförklarlig stress inför en enorm förlust, han kommer med all sannolikhet under sitt människorliv aldrig att närma sig ett vattendrag utan att dribbla i tanken kring vad det var som hände, och må bra i det.

Ryssen, lotsen, om vi väljer att kalla dem så, har inte gjort detta för att de ska kunna skratta sig genom resten av sina liv. Om de varit oaktsamma, kukfulla, låter vi undersökningar berätta för oss. Innan dessa är klara vet vi _ingenting_.

Har föraren av den lilla fritidsbåten gjort fel, ska denne naturligtvis ställas till svars för detta. Han må gå igenom sitt levande inferno i dagarna, och därigenom fått ett livstidsstraff, med det vi till dags dator vet, i förlusten av halva sin familj. Hur ont livet än gör och hur illa vi än beter oss (oaktsamt eller inte), så ska den straffas som bär ansvar. Oaktsamhet, eller inte.

Du som säger att du har många decenniers båtvana, eller du som aldrig satt din fot längre bort från en båt än där stranden tar vid, håll båda käft med er respektive erfarenhet - ingen av er var där när katastrofen blev ett faktum, eller hur?

Jag känner ingen av de som i någon mening är inblandade i den här händelsen. Däremot berör den mig djupt. Jag har varit seglardotter, utan närmare kunskap än så, mellan 1983 och 2021, och vet att tuffa väderlägen stressar den som står vid rodret. I vårt fall har ingenting inträffat, även om VHF ombord signalerade om att andra drabbades av mer eller mindre svåra tråkigheter.

Ingen av oss vet, somliga beskriver dålig sikt och regn, medan andra hänvisar till att det vid olyckan inte rådde ofri sikt och istället klara förhållanden (om inte ens det är skribenter i tråden överens!), så låt oss ta en timeout och låt teknisk undersökning av såväl skepp som fritidsbåt, förhör med alla inblandade och den svarta lådan, ge oss svar på hur och varför den här händelsen slutade i en katastrof.

Folk kan inte låta bli att spekulera uppenbarligen. Håller i delar med dig. Det kommer klarna framgent. Och det är förstås först och främst en väldigt tragisk olycka. Men det är nog tyvärr också därför den väcker så stort intresse och engagemang.
Citera
2026-08-06, 20:45
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Sådant går att förstå och när haveriutredningen bedrivs enligt någon sorts "MonteCarlo-metod" (alla har varsin förklaring, byggd på avlägsna möjligheter snarare än fakta och observationer snarare än lösa gissningar och obekräftade uppgifter, så finns såklart möjligheten att någon har rätt.

Mitt förslag till förklaring:

Snipan har seglats ner av Misje Verde genom grov vårdslöshet i sjötrafik. Anledningen är bristande utkik och flera brott mot sjövägsreglerna, staplade på varann.. Snipan har skadats illa av kollisionen, förlorat sin överbyggnad och skadats allvarligt i skrovet och snabbt vattenfyllts och sjunkit. Personerna som hittades på botten har inte haft flytväst och/eller suttit fast i båtskrovet (en) drivit fritt (dottern).

Jag tror också att rätten kommer att döma fartygets befälhavare, men om ingentig alldeles sanslöst har hänt ombord (uppenbart, grovt tjänstefel) kommer att fria lotsen - OM det går så långt att misstanken och utredningen leder till åtal.

Jag är mer osäker på om man kommer att åtala snipans förare, men gör man det kommer denne också att fällas. Så starkt kommer skepparansvaret att bedömas och uppsikt är vitalt, även om "man har rätt till väg". Straffet kommer att bli lindrigt, kanske leutereras helt.

Fördomar jag bygger några påståenden på:

1. Ryska sjöbefäl erkänner inte gärna fel. De räddar sig hellre genom att beskylla lotsen för misstag eller hävda att det i verkligheten var den lilla båten som gjorde fel.
2. Snipägare / motorbåtsfolk tycker det är rimligt att köra motorbåt med kapellet uppe.

Så enkel är min lilla värld.
Tycker du slår de flesta spikar rakt på huvudet här, bra analys!

Kontentan av det hela är ju fortsatt att HÅLL FÖR FAAN KOLL!
Jag vill inte victim-blejma farsan, men man är ansvarig för passagerares/medföljandes säkerhet när man för befäl på en båt. Det här kommer han aldrig att komma över, har svårt att föreställa mig skulden den stackars karldjäveln känner just nu.
Citera
2026-08-06, 20:45
Medlem
Citat:
Det går tydligen att misstolka vad jag skrev. Det var inte min mening att vara oklar, men jag tar på mig skulden för missförståndet.

Det finns fyra brottsoffer här som drabbats av Misje Verde. De två dödsoffren, modern och dottern och de två överlevande, fadern och sonen.

Du skrev klart och tydligt "ha död på fyra människor i en snipa" du har möjligen skrivit något annat än vad du menade, men vad du skrev har jag knappast misstolkat.

Det finns långt fler brottsoffer här.

Mamman och dottern samt sonen, till att börja med, därtill mammans föräldrar och syskon. Som vad jag förstår nu har fått ett målsägandebiträde.
Sedan har vi kaptenen och lotsen på fartyget.
Och till sist möjligen även pappan.

Att åklagaren väljer att blunda för de brott pappan med all säkerhet har begått förtar inte det faktum att såväl hans familj som skeppets kapten och lots är offer för hans brott.
Det kan också vara så att kapten och lots har begått brott, och då är pappan också ett brottsoffer, som jag skrev ovan, till sist möjligen även pappan.
Citera
2026-08-06, 20:47
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Det tog en stund innan jag fattade också, men om man tittar från sidan på båten ser man att kölen om den skulle varit intakt, hade gått precis som du var inne på rakt igenom ramen. Och då såg jag det där och insåg att skäddan är helt vikt.

Jag misstänker som jag skrev ganska tidigt, att snipan har skjutits framåt av bogvågen, girat kraftigt 90 grader, vält och sedan rullat runt när den blivit överkörd av skeppet, då har skrovet tagit skada och särskilt de delar som sticker ut, doghouse och skädda. Det är anmärkningsvärt, mycket anmärkningsvärt, att pulpiten har klarat sig helt oskadd i en sådan händelse. Just det älv egentligen det enda som motsäger det. Sakerna i aktern kan klara sig för de sticker inte upp över eller under skrovet bara ut bakom.
Pullpiten är lite skev också har jag kunnat se på en av alla bilder som postats.
Citera
2026-08-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Båda, haverikommissionen driver sjörätt, åklagaren straffrätt. Fokus antagligen på vållande till annans död.

Men HK sysslar väl inte med Rätt överhuvudtaget. De utreder endast olyckan i syfta att se vad man kan göra för att det inte ska ske liknande i framtiden. Där är du ute och cyklar

Åklagare sysslar med både sjörätt och straffrätt. Så där är d7 också fel tyvärr.

Det kanske finns nån annan med kunskap som kan förklara skillnaden
Citera
2026-08-06, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Ja, och som flera förklarat så behöver kontakten inte ha skett stäv mot akter eftersom snipan kan ha surfat rätt bra på bogsvallet innan kontakt.
Snipan är iaf knäckt, och om han som framförde henne uppgett att de blev påseglade "närmast överkörda" bakifrån, så tycker jag det väger tyngre än att hon ser oskadd ut i aktern.
Det han som framförde snipan säger är ju bara hörsägen om man inte kan bevisa att det stämmer på något annat sätt och det verkar dom ju inte kunna.
Man måste tänka på att han själv vill ju klara sig helt utan ansvar så det han påstår är inte mycket värt i en rättegång.
Citera
2026-08-06, 20:54
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bosun
Men det blir ju oerhört knepigt om ett fullastat tankfartyg med ett 8 meters djupgående måste väja enligt styrbordsregeln, gå in i fjärden, göra en 360 graders sväng för att sedan igen komma in i farleden.
Ja men ett större fartyg framförs väl med fördel nära farledens mitt, något till styrbord när det finns utrymme för det?
Tror knappast att någon förväntar sig att ett tankfartyg ska zick-zacka sig fram i en farled, trång eller inte trång...
Citera
2026-08-06, 20:54
Medlem
Citat:
Han kan inte påverka fartyget. Det friskriver honom från att ha medverkat till vållande till annans död. Det har fartyget orsakat.
Så du menar då att någon kan köra lite hur som helst utan någon som helst koll och helt plötsligt hamnar framför ett fartyg och att det då automatiskt är fartygets fel om det sker en påkörning.
Det funkar inte riktigt så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in