2026-08-06, 21:30
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av To.Ivrig
Vill ogärna lämna ut ex-sambon. Men kan försöka sammanfatta lite av målet/målen.

När parterna skulle separera ansöktes om en bodelningsförrättare, vilket tingsrätten utsåg 2021-05-07.
Bodelningsförrättaren meddelade fem månader senare (2021-10-7) att X tillskiftas lägenheten på Hagagatan i Stockholm. Detta var inte TN nöjde med, så han väckte talan.
Tvistemål, Stockholms tingsrätt, målnummer T 17061-21.

Kärande: TN.
Svarande: Ex-sambo.

Saken: Klander av bodelningsbeslut.

Efter att parterna slutligen kunde enas, avskrevs målet 2022-12-23.
Lite mer detaljerade uppgifter från målet om klander av bodelningsbeslutet (och flytt-tider):

Vid tidpunkten för när TN och x-sambon ('X') ville flytta ihop bodde TN i ett ägt radhus i Gustavsberg.
X hade i en stor och attraktiv hyreslägenhet.
X:s attraktiva hyreslägenhet användes som ett så kallat direktbyte, för att erhålla hyreskontraktet på Hagagatan i Stockholm.
Bägge parterna stod med på Hagagatans kontrakt.

(Folkbokföring nya gemensamma lägenheten på Hagagatan skedde i augusti 2019)

Dokument från januari 2021 visar att parterna hade börjat diskutera separationen/bodelningen vid den tiden.

Parterna är överens om fördelning av ägodelar. Däremot tvistar man (framförallt) om vem som bör tilldelas hyreslägenheten på Hagagatan.

Tvistigt nr 1 är: hur länge samboskapet varade:

- X hävdar att samboförhållandet upphörde 2021-01-02.
- TN hävdar att det upphörde vid tidpunkten då ansökan om bodelningsförrättare inkom till domstolen alternativt 2021-04-06.

Bodelningsförrättaren säger att samboförhållandet får bedömas som kort.

Tvistigt nr 2 är:
- X vill överta kontraktet själv på Hagagatan. Hon säger bland annat att hennes attraktiva hyreslägenhet var den som möjliggjorde bytet till Hagagatan. Hon säger också att TN sitter på några miljoner i kapital efter t ex försäljningen av radhuset.

- TN yrkar (bland annat) att lägenheten på 142 kvm på Hagagatan ska användas till att byta till två lägenheter, där TN ska erhålla en större och X en 2:a. Han menar att detta är ett möjligt byte att göra utifrån hur bytesmarknaden ser ut.

Överenskommelse dec 2022:
Efter mellan 1-2 års tvistande, når man i målet en överenskommelse. Parterna har då bytt lägenheten på
Hagagatan 3 och skrivit kontrakt för:
- Sankt Paulsgatan, 4 r ok på 112 kvm (för TN) +
- Annan Stockholmsgata (Norrmalm), 2 r o k, ca 60 kvm (för X).
i överenskommelsen ingår även att TN ska ge Z 200.000 kr.

Ekonomi - olika:
Nämnas bör, angående pengar, att X tidigare i separationsprocessen ansökte om så kallad ersättningsgaranti till bodelningsförrättare. Där framgick att hennes månadsinkomst var knappt 2/3 av TNs, att hon saknade besparingar. X menade att TN däremot hade både besparingar, högre inkomst samt intäkter från en fastighetsförsäljning.

Tingsrätten avslog dock X:s ansökan om ersättningsgaranti.

I tvistemålet där TN klandrade bodelningsförrättarens beslut - om att X skulle tilldelas lägenheten på Hagagatan) - begärde X att TN skulle stå för hennes rättegångskostnader.
I parternas slutliga överenskommelse (december 2022) sades dock att vardera part får stå för sina egna rättegångskostnader, däremot skulle TN "utge ett belopp om 200 000 kr efter att tingsrätten avskrivit målet".

Hoppas jag har fått med det väsentligaste samt inte fattat fel.
Får väl editera annars, om jag inom närmsta timmen kommer på något. Målnummer är angett.

Hoppas att tråden liksom mig tycker att exet (=sambo 2019-2021) inte ska hängas ut.

Bra grävt och tack! Stärker bilden av att det handlar om en person som kanske inte är helt lätt att handskas med och som alltid har sitt eget bästa för näsan oavsett hur det kan drabba andra.

Självklart ska exsambon inte hängas ut.
Citera
2026-08-06, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulbasaur400
Köper vad du säger. Att jag tänkte i dessa banor har nog att göra med att han inte verkade beredd på att bli ”fångad”. Tolkar hans gömställen på öarna där som att han från början tänkte försöka komma undan, låtsats att han inte varit där när det hände eller vad som helst. Så han ville ”smyga” därifrån. Detta kan ha varit en plan b till attt göra sig av med liket. Det vet väl alla som följt nån form av mordhistorier att det är betydligt svårare att döma någon utan en kropp.

Total panik, inser att han har fuckat upp. Det rationella i hans huvud kanske blir att försöka hitta ett sätt att inte vara den enda misstänkta. Fly en icke komersiell väg eller dumpa liket. Sen kom besöket till ön lite snabbare än vad han trodde.

Med det sagt tror jag inte han hade planerat att döda henne från början. Jag tror däremot att adrenalinet i en sån situation söker lösningar. Alternativet är att ge upp och då hade han väl överlämnat sig själv direkt?

Helt enig i detta…måste erkänna att fallet gäckar mig för att jag inte ser hur man som 57-årig 3-barnsfar mördar sin flickvän - och under 33 timmar: flyr ut i skogen, gömmer sig i bodar, lämnar en massa spår, stjäl en kajak, paddlar över till grannön, gömmer kajaken och häckar tills dess att polishelikoptern hittar honom med värmekameran - och då tänker han att han kan simma ifrån dem. Det går inte ihop för mig, men jag har heller inte hamnat i hans situation. Du kanske ändå har rätt, hans instinkt var att dölja spår för att skydda sig själv och genom detta fokusförflytta till andra potentiella gärningsmän. Logiken = noll faktiskt
Citera
2026-08-06, 21:36
Medlem
slemhinders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lallaren25
Helt enig i detta…måste erkänna att fallet gäckar mig för att jag inte ser hur man som 57-årig 3-barnsfar mördar sin flickvän - och under 33 timmar: flyr ut i skogen, gömmer sig i bodar, lämnar en massa spår, stjäl en kajak, paddlar över till grannön, gömmer kajaken och häckar tills dess att polishelikoptern hittar honom med värmekameran - och då tänker han att han kan simma ifrån dem. Det går inte ihop för mig, men jag har heller inte hamnat i hans situation. Du kanske ändå har rätt, hans instinkt var att dölja spår för att skydda sig själv och genom detta fokusförflytta till andra potentiella gärningsmän. Logiken = noll faktiskt

Det finns ju en slags människa som alltid är helt övertygade om att dom kan komma undan och vägrar erkänna när dom gjort fel. Tror TN är en sån person. Den bilden stärktes nu av det som kom fram om honom från att han bråkat i domsol om att ta över ett hyreskontrakt.
Citera
2026-08-06, 21:40
Medlem
Citat:

Exakt, det går inte att förstå hur någon kan begå den här typ av brott. Speciellt inte i den typen av miljö, och den ”personalia” som framkommit. Jag fastnar dock i det här med att han försökt kommit undan. Hans första planer (i första hand att dumpa liket, i andra hand att fly bakvägen) har skitit sig. Hand adrenalin pumpar. ”Fan jävla helvete vad har jag gjort??? Detta får inte komma fram. Vad ska mina barn säga?? Ska jag sitta i fängelse på livstid? Kuuuk poliser överallt, helikoptrar, vad fan gör jag?” I detta skede har han ju två val. Överlämna sig, alternativt försöka vänta ut situationen, hoppas polisen mirakulöst inte ska hitta honom. Gömma sig närmare än vad dom tänker är rimligt. Han tror nog inte på det själv, men bara en promilles hopp är säkert värt nåt för honom där. Att ge sig ut på vattnet är för riskabelt. Han är helt trapped.
Citera
2026-08-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhinder
Det finns ju en slags människa som alltid är helt övertygade om att dom kan komma undan och vägrar erkänna när dom gjort fel. Tror TN är en sån person. Den bilden stärktes nu av det som kom fram om honom från att han bråkat i domsol om att ta över ett hyreskontrakt.

Såg detta efter jag skrivit mitt inlägg. Han har helt klart dessa drag och det är så tragiskt att BO råkade ut för honom. Frågan är då om han är en person som även kommer att neka sitt brott - min teori är tyvärr att det blir så då han bokstavligen talat går över lik för att skydda sig och sitt.
Citera
2026-08-06, 21:49
Medlem
Citat:
Jävligt bra fråga. Om hon levde faller min teori kring likdumpningsplaner lite. Kan ju ha varit ett gränsfall, att MGM tänkte att hon var död men att ambulanspersonalen tyckte det fanns skäl att försöka återuppliva henne. Ungefär så. Svårt.

Tror räddningspersonal försöker återuppliva på plats. Om det nu inte är helt tydligt att personen inte går att rädda.
Citera
2026-08-06, 21:54
Medlem
Citat:
Vill tillägga att jag då också tolkar det som att barnens mamma inte är Thompas ex här. Det är en annan kvinna.

Ja, kvinnan jag kallat X var sambo med TN 2019-2021, cirka 1,5 år.
TNs barn var vid separationen 2021: 13 år och uppåt. Så modern är en annan kvinnan.
Citera
2026-08-06, 21:54
Medlem
Citat:
Exakt, det går inte att förstå hur någon kan begå den här typ av brott. Speciellt inte i den typen av miljö, och den ”personalia” som framkommit. Jag fastnar dock i det här med att han försökt kommit undan. Hans första planer (i första hand att dumpa liket, i andra hand att fly bakvägen) har skitit sig. Hand adrenalin pumpar. ”Fan jävla helvete vad har jag gjort??? Detta får inte komma fram. Vad ska mina barn säga?? Ska jag sitta i fängelse på livstid? Kuuuk poliser överallt, helikoptrar, vad fan gör jag?” I detta skede har han ju två val. Överlämna sig, alternativt försöka vänta ut situationen, hoppas polisen mirakulöst inte ska hitta honom. Gömma sig närmare än vad dom tänker är rimligt. Han tror nog inte på det själv, men bara en promilles hopp är säkert värt nåt för honom där. Att ge sig ut på vattnet är för riskabelt. Han är helt trapped.

Det är nog detta och instinkten att skydda sig själv som kommit emellan det som vi tycker är rationellt/normalt i hans läge. Läste ju kring tvisten angående lägenheten och han verkar vara typen som främst ser om sitt eget hus. i detta fall har han ju fuckat upp totalt och då drivs han bara av att rädda sig själv istället för att man up och göra det bästa av en fruktansvärd situation och överlämna sig
Citera
2026-08-06, 21:56
Medlem
Citat:
Såg detta efter jag skrivit mitt inlägg. Han har helt klart dessa drag och det är så tragiskt att BO råkade ut för honom. Frågan är då om han är en person som även kommer att neka sitt brott - min teori är tyvärr att det blir så då han bokstavligen talat går över lik för att skydda sig och sitt.
ja men märkligt det tog honom tills han blev 57 år att begå ett mord?

känns mer som en person som levt på gränsen och nu blev några extra motgångar i combo med alkohol och bråk med tjejen.
Citera
2026-08-06, 21:57
Medlem
Citat:

Precis min tankegång också. Total panik när det går upp vad som hänt. Kanske han även försökt skada sig själv men inte lyckats. Båda verkar ju tillhöra kategorin "akademiker" med bra jobb och inte trasiga. Verkligen inte ett typfall. Nåt har bara gått jävligt snett, för snett.
Tragiskt hela skiten
Citera
2026-08-06, 22:01
Medlem
Citat:
Det är nog detta och instinkten att skydda sig själv som kommit emellan det som vi tycker är rationellt/normalt i hans läge. Läste ju kring tvisten angående lägenheten och han verkar vara typen som främst ser om sitt eget hus. i detta fall har han ju fuckat upp totalt och då drivs han bara av att rädda sig själv istället för att man up och göra det bästa av en fruktansvärd situation och överlämna sig

Samma uppfattning efter att ha läst den tvisten. En kvinna som i det fallet varit anledningen till att de fått den lägenheten. Hon har uppenbart betydligt sämre ekonomi. Ändå kan svinet inte låta henne få bo där, utan ska roffa åt sig en 4a på Söder, få ut det bästa från situationen. Psykfalls-beteende.

Och ja, det går säkert att applicera den typen av personlighetsdrag till hur han agerat efter mordet. Med det sagt, vill understryka att jag inte tror han överlagt mordet och planerat hur han ska göra sig av med liket. När ruset efter huggen lagt sig tror jag däremot att det är stor sannolikhet, ungefär som du säger, att han söker efter lösningar som kan rädda honom. Då är likdumpning eller anonym flyktväg de alternativen jag tänker är bäst. Han har ju haft tid att lugna ner sig, komma till sans och överlämna sig, men det är nog som du antyder - det ligger inte för hans person att göra det. Han vill komma undan till varje pris.
Citera
2026-08-06, 22:08
Medlem
Ja jäklar nu hittade jag det. Stort tack.
Oskönt att en Peter M*dsen har kommenterat just den bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av VgZ
https://www.tv4.se/artikel/4XjxaA5yVgwV7gdIbe07jl/aklagaren-oevertygad-om-att-vi-har-gripit-raett-person

Edit: Bläddrar du till tredje profilbilden på MGMs Facebook så ser du att det är samma bild
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in