Citat:
Ursprungligen postat av
Krulf
På vilket är minskade anslag till underhåll något bra och ansvarstagande? Det är ju en del av kärnverksamheten. Detta till skillnad från mycket annat som sosseriet sprätter skattemedel på. Utveckla gärna varför.
Jag är ironisk. Det var inte mitt förslag, jag påpekade bara att våra vägar underhålls med skatter från drivmedel. Detta eftersom svenskar generellt förkastar tanken på "betalvägar" och det anses orättvist att alla som INTE har bil ska vara med och betala.
Nu har Tidö-regeringen sänkt skatterna på drivmedel till max, dvs. så lågt som det överhuvudtaget är möjligt enligt gällande EU-regler. Sverige har därför EU:s relativt sett klart billigaste bensin. Men en del av de pengar vi bilister "sparar vid pump" skulle egentligen ha gått till vägunderhållet. Nu finns de pengarna förstås inte kvar i statsbudgeten eftersom de helt enkelt inte samlas in.
Så antingen betalar nu andra än de som kör bil också för underhållet, eller så förfaller våra vägar i snabb takt, eller så höjer man skatten igen så att det finns pengar till vägunderhållet.
Statsbudgeten är visserligen komplicerad, men i grunden är det busenkelt...
Och allt detta för att försöka köpa acceptans och röster av dumma väljare...