2026-08-06, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Jag hoppas verkligen att ni åker ut nästa val.
Faktum kvarstår oavsett hur svårt är det att inse?
Citera
2026-08-06, 20:30
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Kan du leta upp namnet på den politikern och källan där politikern uttalar sig om att ställa in allmänna val?

Det var Pär Holmgren som idag är Europaparlamentariker för Miljöpartiet.

Han uttalade sig 2005 i SSU:s tidskrift Frihet. Barometern kommenterade:

Citat:
I senaste numret av SSU:s tidskrift Frihet intervjuas TV-meteorologen Pär Holmgren. Upplägget är att den intervjuade får berätta vad han skulle göra om han var statsminister. Pär Holmgren skulle inleda sin politiska karriär med att avskaffa demokratin:

”Avskaffa allmänna val och tillsätta en regering med bred förankring över blockgränserna!” Så vill Holmgren göra eftersom han menar att det är enda sättet att lösa de akuta problem han menar att världen står inför – framförallt klimatförändringarna.

”I en sådan situation kan inte tid ödslas på den vanliga politiska debatten där politikerna trots allt mest har fokus på att lura till sig folkets förtroende i det kommande valet”, säger Holmgren till Frihet.

https://www.barometern.se/ledare/kandisar-far-inte-saga-vilka-dumheter-som-helst/

2009 upprepade han ståndpunkten i en intervju i tidskriften Neo.

"Det viktigaste för klimatet är att avskaffa demokratin"

https://magasinetneo.se/blogg/det-viktigaste-for-klimatet-ar-att-avskaffa-demokratin/
Citera
2026-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyberRobot
OjOj, mp är verkligen ett allvarligt hot mot Sverige !!

Därför måste folk rösta rätt i valet för att blockera MPs inflytande.
Citera
2026-08-06, 20:33
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, jag menar allvar med den frågan.

Givet, att det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning, så undrar man, vilka föreställningar som du och likasinnade har.
Varför så drastisk? Jag är ingen extremist. Men du måste väl medge att snabbt ökande temperaturer, förändrade nederbördsmönster riskerar att leda till starkt ökande kostnader? Det gäller matproduktion i de länder som drabbas (och de är länder med stor befolkning och mycket jordbruk), det gäller infrastruktur, produktionsanläggningar, energianläggningar, energiförsörjning som kan drabbas allvarligt, vilket leder till kraftigt störd och sänkt produktion, lägre tillväxt och högre priser. Till det kan du lägga till att vi riskerar stora migrationsströmmar som kan bli oerhört kostsamma och destruktiva.

Några högre kronor i bensinpris är en piss i Mississippi jämfört med de kostnadsökningar och rena bristsituationer vi riskerar att drabbas av.
Citera
2026-08-06, 20:37
Medlem
Även om jag kör elbil är detta det mest idiotiska jag hört på länge. Det bevisar ju bara att de inte kan driva en vettig miljöpolitik. Ett seriöst parti hade kommit med någon form av incitament att gå ifrån fossila bilar istället för att ruinera befolkningen.
Citera
Medlem
otnokadnagaporps avatar
50kr / liter räcker ej. 100kr/litern, ja då kanske jag börjar ta tåget istället
Citera
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja, jag menar allvar med den frågan.

Givet, att det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning, så undrar man, vilka föreställningar som du och likasinnade har.

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Varför så drastisk? Jag är ingen extremist. Men du måste väl medge att snabbt ökande temperaturer, förändrade nederbördsmönster riskerar att leda till starkt ökande kostnader? Det gäller matproduktion i de länder som drabbas (och de är länder med stor befolkning och mycket jordbruk), det gäller infrastruktur, produktionsanläggningar, energianläggningar, energiförsörjning som kan drabbas allvarligt, vilket leder till kraftigt störd och sänkt produktion, lägre tillväxt och högre priser. Till det kan du lägga till att vi riskerar stora migrationsströmmar som kan bli oerhört kostsamma och destruktiva.

Några högre kronor i bensinpris är en piss i Mississippi jämfört med de kostnadsökningar och rena bristsituationer vi riskerar att drabbas av.

Vilken effekt på klimatet tror du höjda bränslepriser i Sverige har - givet att det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning?
Citera
2026-08-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vad är det för klimatsituation som man ändrar med skattenivån?
Det minskar varmluften som väller ut ur Helldéns mun, hen än vandrande klimatförändring.
Citera
2026-08-06, 20:42
Medlem
Tom.Of.Finlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Folk får äta mindre. Baka själva. Sluta dricka en massa mjölk som är helt onödigt. Vi har ett enormt problem med övervikt och övernäring i Västvärlden. Lösningen på det är att konsumera mindre.

Nej. Kasta ut dyra miljöpartister är lösningen.

Rösta höger!
Citera
2026-08-06, 20:48
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Vilken effekt på klimatet tror du höjda bränslepriser i Sverige har - givet att det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning?
Någon effekt har det väl alltid, eller hur? Alla kan ju säga "Vår eller mina utsläpp är så små, så det spelar ingen roll..." Men minskad bilkörning med oljeeldade bilar ger ju mindre utsläpp av växthusgaser, det måste du väl ändå medge. Sen sänder det ju en signal också så att omställningen till elbilar går fortare, vilket också är positivt för den så kallade "omställningen".

Jag förstår inte varför du drar paralleller till att hela befolkningen skulle utplånas? Det känns inte seriöst, för det är inget seriöst alternativ.
Citera
2026-08-06, 20:50
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Moderna bensin och dieslar ger väldigt lite miljöpåverkan då dessa drar rejält mycket mindre än tidigare. Men öka gärna incitamenten för elbilar när vi har fått elen och infrastruktur på plats!
Så stor skillnad är det väl inte? Bilarna har ju blivit rejält mycket tyngre också, tack vare alla SUV:ar primärt. Det fanns bilar på 1970-talet som drog runt halvlitern per mil.
Citera
2026-08-06, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Folk som röstar vänster är fan dumma i huvudet på riktigt. Det är för mig en gåta att 50% av befolkningen. Alltså varannan person man möter är HELT hjärndöd och kan inte ens förklara varför dom röstar på det dom gör.

Dom vet fan ALDRIG vad vänsterns poltik bidrar till..
Finns inget jag hatar mer än moderater som ger skattesänkningar åt sina rika vänner, är ungefär det hela deras politik går ut på. + att kalla människor som av olika anledningar befinner sig i utsatta positioner för parasiter m.m röstar nog vad som helst så länge det inte är till höger på skalan.

On topic, verkligheten suger, alla dör nångång, en dag tar livet slut buhu bensinpriset måste höjas pga krig i Mellanöstern och för att tillgången ej är oändlig, varför kan inte en oljepump byggas i Östersjön? Och slut på allt som heter klimatpåverkan. Dumma dumma Miljöpartiet, allt är deras fel…

Ungefär så majoriteten här inne resonerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in