2026-08-06, 20:53
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Elpianot
Faktum kvarstår oavsett hur svårt är det att inse?
Inse vad?

Att ni har indoktrinerats till extremister och inte lever i verkligheten och förväntar er att alla ska följa era efterblivna ideer som gör oss alla fattigare?

Inse att de "gröna" projekt som man satsat på har gått rätt åt helvete för att den inte fungerar i verkligheten? Och istället utnyttjats för att tjäna pengar på bekostnad av skattebetalarna?

Jag kommer sååååå fira om ni åker ut nästa val..
Citera
2026-08-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Inse vad?

Att ni har indoktrinerats till extremister och inte lever i verkligheten och förväntar er att alla ska följa era efterblivna ideer som gör oss alla fattigare?

Inse att de "gröna" projekt som man satsat på har gått rätt åt helvete för att den inte fungerar i verkligheten? Och istället utnyttjats för att tjäna pengar på bekostnad av skattebetalarna?

Jag kommer sååååå fira om ni åker ut nästa val..
Tänk att det kanske är du själv som indoktrinerats av extremister och vägrar acceptera såväl verkligheten som vedertagen forskning och vetenskap. Kanske är det du och dina vänner som lever i förnekelse. Tänk på det.
Citera
2026-08-06, 21:22
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
"Ekofascism innebär i denna mening uppfattningen att miljöproblem är så akuta att de kräver kraftfull statlig kontroll, tvångsåtgärder eller ett starkt centraliserat styre, även om det sker på bekostnad av demokratiska principer och social rättvisa."

Miljöpartiet är väl det enda riksdagsparti, där politiker har förespråkat att allmänna val och demokrati bör stoppas, eftersom det inte finns "tid att hålla på och rösta om sådana här saker [=klimatpolitiker]".

Ja. Folk och media har så fullt upp att kladda epitet på SD att de helt missar utvecklingen inom MP (och V).

MP har radikaliserats och är idag fullt utblommade ekofascister.
Citera
2026-08-06, 21:24
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Vilken effekt på klimatet tror du höjda bränslepriser i Sverige har - givet att det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning?

Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Någon effekt har det väl alltid, eller hur? Alla kan ju säga "Vår eller mina utsläpp är så små, så det spelar ingen roll..." Men minskad bilkörning med oljeeldade bilar ger ju mindre utsläpp av växthusgaser, det måste du väl ändå medge. Sen sänder det ju en signal också så att omställningen till elbilar går fortare, vilket också är positivt för den så kallade "omställningen".

Jag förstår inte varför du drar paralleller till att hela befolkningen skulle utplånas? Det känns inte seriöst, för det är inget seriöst alternativ.

Det är ingen "parallell". Uppmärksammar dig på att höjda bränslepriser i Sverige har 0 effekt på klimatet - men du och likasinnade får tydligen en pervers kick av att tvinga befolkningen att späka sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4kning
Citera
2026-08-06, 21:25
Avstängd
Citat:
Tänk att det kanske är du själv som indoktrinerats av extremister och vägrar acceptera såväl verkligheten som vedertagen forskning och vetenskap. Kanske är det du och dina vänner som lever i förnekelse. Tänk på det.
Hur gick det för Northvolt? Du vet det där gröna som ni älskade?

Eller andra idiot projekt som inte fungerar?

Javisst det är ju jag som vill att du inte kan ha råd med mat eller tak över huvudet i framtiden eller hur? Mr extremisten bensino!

Föresten såg du att bensinen ligger runt 13kr litern idag som lägst vissa ställen visst är det fint? Finare när ni MP hade makten med de andra idiot partierna då den låg på 28-30kr som högst...

Kommer du ihåg det? Min plånbok kommer ihåg det och det kommer han aldrig glömma

Landsförrädande, hycklande lögnare jag hoppas verkligen att ni åker ut era psykiskt mentalt sjuka svin.
Citera
2026-08-06, 21:29
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Det har länge varit så att de flesta har kunnat köpa en bil av något slag. Elbilar är dock så pass dyra att så är inte längre fallet. Eller har du en annan uppfattning?

Nja, det finns ju begagnade och alla kanske inte kan köpa de dyraste modellerna. Men visst finns det en del människor som elbilar fortfarande är för dyra. Jag som bor i villa med egen laddstolpe har det väldigt förspänt jämfört med de som tvingas hitta en ledig plats på gatan och hitta dyra snabbladdare.

Det jag tycker att regeringen gör fel är att de subventionerar gammal teknik och faktiskt hämmar utvecklingen. Det borde gå att hitta andra vägar för att ge ”vanligt folk” möjlighet att köpa elbil.
Citera
2026-08-06, 21:32
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Det är ingen "parallell". Uppmärksammar dig på att höjda bränslepriser i Sverige har 0 effekt på klimatet - men du och likasinnade får tydligen en pervers kick av att tvinga befolkningen att späka sig.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sp%C3%A4kning
Jo, jag vet vad späkning betyder... suck.

Så mindre körning med oljeeldade fordon har noll effekt på klimatgas-utsläppen enligt dig? Hur får du ihop den ekvationen?

Sen hoppar du hela tiden över de uppenbara riskerna med att om vi inte gör något åt våra pågående utsläpp så riskerar priserna öka avsevärt mer och drabba befolkningen hårdare, än vad några kronors höjt bensin/dieselpris gör.

Jag erkänner att det inte har någon stor effekt, det vet nog alla. Men det hanldar om att ha rätt inriktning, och framför inte allt göra så att det blir mer fördelaktigt att köra petroleumbil, och på så sätt stoppa övergången till elbilar.

Prishöjningar på livsmedel på G:
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/aJ8nga/efter-extremhettan-matpriserna-kan-skjuta-i-hojden
Citera
Medlem
Sixten00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaenkelberrie
Det är väldans mycket skatt ändå och blir över. Varför skulle man subventionera elbilar istället?

Men… vad ser du som framtid? Fossildrivna bilar eller elbilar? Visserligen finns det en del att utveckla när det gäller elbilar. Om du själv fick välja helt fritt, vilka bilar skulle du vilja ge subventioner?

Sedan är det en annan fråga om bilar ska subventioneras över huvud taget.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Hur gick det för Northvolt? Du vet det där gröna som ni älskade?

Eller andra idiot projekt som inte fungerar?

Javisst det är ju jag som vill att du inte kan ha råd med mat eller tak över huvudet i framtiden eller hur? Mr extremisten bensino!

Föresten såg du att bensinen ligger runt 13kr litern idag som lägst vissa ställen visst är det fint? Finare när ni MP hade makten med de andra idiot partierna då den låg på 28-30kr som högst...

Kommer du ihåg det? Min plånbok kommer ihåg det och det kommer han aldrig glömma

Landsförrädande, hycklande lögnare jag hoppas verkligen att ni åker ut era psykiskt mentalt sjuka svin.
Northvolt köptes upp av Lyten. Vem är ”ni” förresten? Psyksjuk kan du vara själv, du framstår inte som speciellt stabil eller rationell i dina inlägg.

Mycket antaganden dessutom. Kanske bättre att hålla sig till fakta?
Citera
2026-08-06, 21:42
Avstängd
Citat:
Northvolt köptes upp av Lyten. Vem är ”ni” förresten? Psyksjuk kan du vara själv, du framstår inte som speciellt stabil eller rationell i dina inlägg.

Mycket antaganden dessutom. Kanske bättre att hålla sig till fakta?

Ja men lyten ska tillverka för sig ai datacenter hur miljövänligt är det?

Hur mycket får du betalt förresten?
Citera
2026-08-06, 21:44
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krulf
På vilket är minskade anslag till underhåll något bra och ansvarstagande? Det är ju en del av kärnverksamheten. Detta till skillnad från mycket annat som sosseriet sprätter skattemedel på. Utveckla gärna varför.

Jag är ironisk. Det var inte mitt förslag, jag påpekade bara att våra vägar underhålls med skatter från drivmedel. Detta eftersom svenskar generellt förkastar tanken på "betalvägar" och det anses orättvist att alla som INTE har bil ska vara med och betala.

Nu har Tidö-regeringen sänkt skatterna på drivmedel till max, dvs. så lågt som det överhuvudtaget är möjligt enligt gällande EU-regler. Sverige har därför EU:s relativt sett klart billigaste bensin. Men en del av de pengar vi bilister "sparar vid pump" skulle egentligen ha gått till vägunderhållet. Nu finns de pengarna förstås inte kvar i statsbudgeten eftersom de helt enkelt inte samlas in.

Så antingen betalar nu andra än de som kör bil också för underhållet, eller så förfaller våra vägar i snabb takt, eller så höjer man skatten igen så att det finns pengar till vägunderhållet.

Statsbudgeten är visserligen komplicerad, men i grunden är det busenkelt...

Och allt detta för att försöka köpa acceptans och röster av dumma väljare...
Citera
2026-08-06, 21:57
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Jo, jag vet vad späkning betyder... suck.

Så mindre körning med oljeeldade fordon har noll effekt på klimatgas-utsläppen enligt dig? Hur får du ihop den ekvationen?

Vi tar om´et igen. Det skulle ha noll (0) inverkan på klimatet, om man utplånade Sveriges befolkning=om det inte bodde någon i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in