Citat:
Ursprungligen postat av
slemhinder
Mina spekulationer om brottet:
Sommaren 2025. TN har haft en jobbig period med tufft på jobbet. Vattenläckor och skit. Han vet inte hur hans framtid kommer att se ut. Han träffar då ÅÅ som är en framgångsrik person med bra utbildning, trygg ekonomi, bostadsrätt, ett hus i skärgården. ÅÅ och TN inleder en relation. ÅÅ tycker TN är mystisk och ”något annat”. Han kan saker om konst och hon är jurist. De har barn i samma ålder och har flera relationer bakom sig. ÅÅ vill träffa någon men behöver inte flytta ihop och gifta sig. I början är relationen bra men TN har ett kvävande sätt att vara på.
TN har haft sitt jobb som identitet dom senaste åren. Eftersom han haft sitt jobb i konstvärlden där han blivit erkänd och får vara en småpåve i sitt område så har han kunnat maskera att han egentligen har en del narcissistiska drag. När han inte längre vet om han kommer ha sitt jobb drabbas han av mindervärdeskomplex och svartsjuka. Han vill också vara på samma nivå som ÅÅ är.
Han känner att han inte passar in i hennes liv längre. Självkänslan sviker honom men blir till ilska och han börjar kräva mer. Plötsligt tycker TN det är ett problem att ÅÅ äger huset i skärgården med ett ex. Han tar upp det med ÅÅ som inte har några planer på att sälja huset för hans skull. Han ser det som ett svek. Han börjar prata om att dom borde flytta ihop och gifta sig. ÅÅ vill inte. Hon är nöjd med att vara särbo. Han ser det som ett svek. Han föreslår att dom ska arrangera en fest för sina vänner. Allt han vill är att synas ihop med henne och att folk ska veta att hon inte lämnat honom för då finns risken att han förlorar både sin identitet på jobbet och privat.
När hon tar upp att hon känner sig kvävd av hans krav slår det slint för honom. Hans ilska går över i vansinne och när adrenalinet lägger sig inser han att han har mördat henne. Eftersom det inte var planerat har han ingen plan och han befinner sig ute på en ö. Trots att han borde ringa polisen och överlämna sig själv finns det inget så skamligt för någon med narcissistiska drag som att bli dömd av både domstol och andra. Skammen över att han kommer åka fast, inte över att han mördat, gör att han håller sig undan och är det som gör att han till och med försöker simma iväg när polisen hittat honom.
Alltså, måste säga - sjukt bra teoretiserat. Känns absolut på alla sätt som en rimlig händelsekedja. Underbyggd av det vi vet i tråden.
Det jag ställer mig lite frågande till är TNs ”krav” om giftemål, att flytta ihop etc. Jag gillar din teori, och ja, på nåt sätt var dom förmodligen på olika nivåer i relationen. Skulle luta mer åt att hon tappat känslor, festen kan fortfarande ha ungefär ditt beskrivna motiv. Men jag tror snarare att han var nöjd som det var, men att hon ville lämna relationen. Det känns som det har mer sprängstoff att göra slut än att inte vilja ta samma steg framåt som han.
Sen har jag svårt att släppa att inte samägandet av huset med ex inte skulle ha varit föremål för het diskussion. Speciellt om TN skulle ha narcissistiska/kontrollerande/svartsjuka drag vilket känns möjligt.