2026-08-06, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Du menar anställda?
Eller, just det fallskärmar för chefer anställda etc, betalas av skattebetalarna, via lönegaranti etc...
Skattebetalarna betalar inga fallskärmar. Däremot betalas det ut en lönegaranti till anställda om ett företag går i konkurs. Max 29 600/månad under åtta månader.

Fallskärm är något en del får när de måste avsluta sin tjänst, ofta en bit upp i företaget. Det betalar naturligtvis inte skattebetalarna.
Senast redigerad av Stiffinger 2026-08-06 kl. 20:51.
Citera
2026-08-06, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Ja. Och varför har jag 0 kr sparat?
Kan du inte bara ta tag i din ekonomiska situation och bygga upp en buffert för att sedan investera i aktier eller liknande?

Efter ett par år har du kapitalet som krävs för att starta ett AB.
Citera
2026-08-06, 21:10
Medlem
HipToBeSquares avatar
Om det hade varit fallet att skattebetalarna betalar bail ins för företag (vilket har hänt i vissa fall, (FB) Familjen Wallenberg). Skulle det gälla alla företag skulle folk utnyttjat det till max. Tänk dig OpenAI och att skattebetalarna hade betalat deras förluster (vilket kan hända).
Citera
2026-08-06, 22:08
Medlem
Flatulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Om det hade varit fallet att skattebetalarna betalar bail ins för företag (vilket har hänt i vissa fall, (FB) Familjen Wallenberg). Skulle det gälla alla företag skulle folk utnyttjat det till max. Tänk dig OpenAI och att skattebetalarna hade betalat deras förluster (vilket kan hända).

Det var ju samma visa med skeppsvarven på 70 och 80-talet, svenska staten gick in som garant år efter år för att de inte kunde få lönsamhet i verksamheten. Till sist försvann en massa jobb, det tar liksom slut nån gång. Men att staten ska gå in och täcka upp förluster för att ett privatägt företag konkar är bara dumheter, man kan nästan jämföra det med att betala en del av grannens räkningar för de har det lite kärvt just nu.
Citera
2026-08-06, 22:27
Medlem
Citat:
Jo, det är EXAKT det som är problemet och det är exakt det jag sagt från början, vilket du misslyckats med att begripa.

Men superföretagaren, förklara för mig varför det skulle vara ett större problem än exempelvis sjuklöneansvaret. Varför är det ett större problem än extrema premier för försäkribg av din/dina anställda.

Vad tror du generelt det är som får folk att tveka gällande att starta företag?
Citera
2026-08-06, 22:30
Medlem
Citat:
Jag tänker inte driva företag där jag i slutändan måste betala 55-65% av allt jag tjänar in och få behålla mindre själv. Då hittar jag hellre andra lösningar istället. Jag är hellre anställd än driver företag med nuvarande regler.

Men som tur är så finns det ju mer än en lösning i den här världen, istället för svart eller vitt som i din värld.

Ibland ser man uppenbarligen inte skogen för alla träd.

Jag får avsluta med att citera Ingemar Stenmark: "Hä löns int förklara för den som int begrip”
Citera
2026-08-07, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Skattebetalarna betalar inga fallskärmar. Däremot betalas det ut en lönegaranti till anställda om ett företag går i konkurs. Max 29 600/månad under åtta månader.

Fallskärm är något en del får när de måste avsluta sin tjänst, ofta en bit upp i företaget. Det betalar naturligtvis inte skattebetalarna.

Man brukar säkra upp fallskärmar inför kk med extern konton, eller pensionsavtal.
Citera
2026-08-07, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014
Man brukar säkra upp fallskärmar inför kk med extern konton, eller pensionsavtal.
Om man nu gör det, så är det väl ändå inte skattebetalarna som får stå för notan.

Att det sedan troligen är olagligt är en annan sak. Har du någon källa på att man har gjort så vid något tillfälle?
Citera
2026-08-07, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Går ett företag omkull utan att ägaren förskingrat eller fuskat så borde staten gå in och täcka upp när kronofogden tagit alla tillgångar.
Så är det redan i dag när det gäller AB. Privata skulder kan också delvis avskrivas genom skuldsanering.
Citera
2026-08-08, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Flatulisten
Du kanske har gjort dåliga val tidigare. För mycket på avbetalning eller blancolån för att köpa vad det nu kan vara för nåt, för dyrt levande osv., kan vara många orsaker till att det inte finns nåt sparkapital.
Nej. Dålig akassa, svårt att få nytt jobb, endast blivit erbjuden lågbetalda vikariat och timanställningar sedan låg akassa igen, samtidigt som el, mat och bränsle har blivit dyrare och dyrare.
Citera
2026-08-08, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Kan du inte bara ta tag i din ekonomiska situation och bygga upp en buffert för att sedan investera i aktier eller liknande?

Efter ett par år har du kapitalet som krävs för att starta ett AB.
Svårt med dålig akassa, svårt att få jobb pga värdelös arbetsmarknad och dysra kostnader i samhället.
Citera
2026-08-08, 10:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Men superföretagaren, förklara för mig varför det skulle vara ett större problem än exempelvis sjuklöneansvaret. Varför är det ett större problem än extrema premier för försäkribg av din/dina anställda.

Vad tror du generelt det är som får folk att tveka gällande att starta företag?
Men har du feta problem med att förstå skriven svenska? VAR fan har jag skrivit att det skulle vara ett större problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in