Citat:
Ursprungligen postat av
Veridictores
Du påstod klart och tydligt att regel 13 gällde framför regel 9. Det gör den inte. Båda två gäller samtidigt.
Jaha, så nu ger du dig själv tolkningsföreträde också
Till att börja med så kan jag upplysa dig om att i Sverige gäller svensk lag. Och den lagen är skriven på svenska. Den kallas De Internationella Sjövägsreglerna, för att det är de som ligger till grund, men det är fortfarande en svensk lag, på svenska.
Regel 13 säger att ett upphinnande fartyg enligt den regeln ska väja för ett uphunnent fartyg i sikte, samt att igenting i regel 4-18 undantar fartyget från den regeln. Regel 13 säger INTE att den gäller framför reglerna 4-18. Det är en jävla skillnad. Men visst, jag fattar, du fattar inte.
Du har ingen aning om hur många gånger jag redan har haft den här diskussionen med massa troll i den här tråden, alla trodde att de visste bäst utan att ens ha läst lagen. Du är bara en i raden. Så sluta gör nu dig själv till åtlöje!
Inte om det inte är en trång farled, vilket tydligen är åklagarens åsikt att det inte är. Men visst, jag köper ditt argument så länge du fattar förutsättningen.
E du go i huvvet eller. Huruvida snipan noterade fartyget eller inte är helt egalt, den hindrade fartyget, och blev sedermera påkörd/överkörd. Sedan kan det diskuteras, vilket det görs hej vilt, om det var ett regelbrott eller inte av snipan.
Jaha, är det straffrätsligt med allvarligt. Du har självklart en faktareferens på det påståendet, eller hur? För du sitter väl inte och hittar på?

Dunning-Kruger praktexemplar, i all ära!
Åter igen, halmgubbar hej vilt.
De svenska sjövägsreglerna är skrivna och översatta utefter COLREG, dvs de internationella. Vad har det för betydelse då om jag citerar den på engelska eller svenska när den säger exakt samma sak?`

Bevisar bara att det är du som är en Dunning–Kruger som argumenterar med dina halmgubbar.
Citat:
"De internationella reglerna
till förhindrande av kollisioner till sjöss
2 § Av 1 kap. 2 § sjötrafikförordningen (1986:300) framgår att Transport-
styrelsen ska publicera de internationella reglerna till förhindrande av kolli-
sioner till sjöss i svensk översättning i Transportstyrelsens författnings-
samling. Översättningen av de internationella reglerna till förhindrande av
kollisioner till sjöss finns i bilaga 1 till dessa föreskrifter."
Och i bilaga 1 står det:
Citat:
"a. Dessa regler gäller alla fartyg på öppna havet samt i vatten som är
förbundna med öppna havet och som är farbara för sjögående fartyg."
Men ja, åter till situationen..
Det har enligt åklagaren varit en upphinnandesituation varpå utgångspunkten då är regel 13. Den inleds uttryckligen med *"Oavsett vad som anges regel 4–18"*, vilket innebär att väjningsskyldigheten för det upphinnande fartyget gäller trots övriga väjningsregler. Att regel 9 samtidigt kan ställa krav på den mindre båten förändrar inte den utgångspunkten.
Citat:
Regel 13 – Upphinnande
a. Oavsett vad som anges regel 4–18 ska ett upphinnande fartyg hålla
undan för ett upphunnet fartyg.
Framgår tydligt att OAVSETT vad regel 4-18 säger, så ska ett upphinnande fartyg hålla undan för ett upphunnet fartyg. Står absolut ingenting annat än det. Sedan att din vilja och din fasta beslutsamhet om dina egna tolkningar säger något annat, det får stå för dig. Jag tolkar lagen så som den är skriven, vilket man ska inom straffrätt

. Sedan betvivlar jag starkt att platsen för kollisionen är att anse som en trång farled gällande aktuellt fartyg. Men det återstår att se, för det kan varken du eller jag säga.
Frågan är om vi läst samma tråd? Låter onekligen som att majoriteten är överens om att det är regel 13 som gäller, och att ni, du och ett fåtal andra, försöker bestämt att argumentera med era trötta åsikter om att så inte är fallet. Inte någonstans har du sakligt kunnat argumentera för varför det är är en annan regel som gäller och inte regel 13. Istället VILL du att det ska vara så, och därför tolkar du regel 9 rakt av, men inte regel 13. Duktigt

Och ja, jag har självklart en faktareferens på det "påståendet" till skillnad från andra här. Bara att ta dig en kvällsläsning gällande motiveringen för domarna i Gotlandia kollisionen samt Mälaren kollisionen.
Men fortsätt du "argumentera". Det är alltid underhållande när någon lyckas skriva flera A4 om varför ordet "oavsett" egentligen inte betyder "oavsett"