2026-08-06, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Hur vet man ens att de inte var ett försök till självmord av Pappan..? han kanske försökte ta med sig hela familjen.

Vem körde egentligen snipan, kanske var det någon av barnen alternativt hustrun?
Citera
2026-08-06, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Så tänker jag också. Att det var medvetet. Av någon anledning.

Det är då livet börjar, tänkte han kanske.. Nästa liv.

Sånt förekommer ju i trafiken på vägarna så inte helt omöjligt att sådant kan ske på andra platser. Det var bara en fundering dock.
Citera
2026-08-06, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
Vem körde egentligen snipan, kanske var det någon av barnen alternativt hustrun?

Ingen aning men vad jag fattar det som pappan.. men om han talar sanning vet man ju inte heller.
Citera
2026-08-06, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TouchMyShadow
Så tänker jag också. Att det var medvetet. Av någon anledning.

Det är då livet börjar, tänkte han kanske.. Nästa liv.

Finns väl ingetting överhuvudtaget som tyder på det?

Faktumet att lotsen och kaptenen allvarligt har brustit i uppmärksamhet och ev annat kvarstår oavsett.

Skandalen kring fartygsbolaget kvarstår också och behöver undersökas närmare.
Citera
2026-08-06, 19:37
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jo fast det är väl för att det är så sanslöst mycket trafik där?

Det är värre än så. Det är tät fartygstrafik, ofta dålig sikt, stora delar av kanalen är också trafikseparerad. I sådana zoner det finns i våra områden också, runt Skagen och i Öresund till exempel) skall fartygen hålla sig i rätt zon (riktning), småbåtar får inte vara där alls, och korsar man trafikleden (det kan man behöva göra) skall det ske så vinkelrätt som möjligt. (I Öresund går leden rätt igenom, med färjorna korsande tätt och ofta. Till detta Helsingborg, Sveriges tredje hamn. Mycket fostrande att segla där.

Så "trång farled" är inte så enkel att definiera. Det handlar mer om vilka behov fartygen har än hur bred leden är. Behöver många, samtidiga stora fartyg plats för att färdas säkert, med rejäla säkerhetsavstånd så kan en bred ränna vara "trång".

För en glorifierad flodpråm, som Misje Verde är det annat, för en normalstor fritidsbåt ytterligare något annat.
Citera
2026-08-06, 19:43
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Jag ifrågasatter inte vad ni säger men är lite nyfiken på vad det spelar för roll? Båten blev påkörd omtumlad i sugen nedtryckt och är ett vrak. Eller finns det något spår ni är på jakt efter?

Det handlar nog mest om att kaptenens ombud har påpekat att aktern ser inte ut att ha skador, som stöd för att båten inte blivit påseglad. Har snipan varit i kontakt med fartyget lär detta ju kunna klarläggas via färgavskrap på snipan.
Citera
2026-08-06, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyYsin
Större båtar har rätt att hävda trång fartyg och som upphinnande signallera etc. Och båtar under 20m har sina skyldigheter att bidra till säker omhalning.

INGEN som har lång erfarenhet som yrkesman på sjön uttrycker sig på det här viset, ingen.

Det är bara gamla reliker som tror att dom kan allt, som uttrycker sig så.

"säker omhalning"

Och det är det tydligaste tecknet för alla som tror sig veta allt om sjövägsreglerna men samtidigt har noll erfarenhet och noll kunskap, de uttrycker sig på alla möjliga konstiga sätt, utom så som vem som helst med lång erfarenhet skull göra.

Upphinnande fartyg i trång farled sägs ofta ha rätt till väg före små båtar (<20m), men så är det inte, de små båtarna är skyldiga att inte hindra de större (regel 9), och de större är skyldiga att hålla undan för de små båtarna de kan se (regel 13). Återigen har båda båtarna ett ansvar. Som alltid finns ingen båt som har "rätt till väg" men i detta specialfall finns heller ingen båt som är skyldig att hålla fart och kurs, undantaget den lilla båten när den, från början eller senare, befinner sig i en position där den inte hindrar det större, då gäller regel 17 för den.
Citera
2026-08-06, 19:54
Medlem
Citat:
Jag ifrågasätter inte att fritidsbåten kan ha blivit påkörd bakifrån, även om hon har tämligen oskadd akterstäv, badstege mm..

Här ser vi iaf en snipa som är knäckt midskepps. Vattenlinjen säger allt, vatteninträngningen måste varit brutal... Och här ser Veridictores även knäcken på relingen som han försökt leta efter på bilderna.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/fritidsbaten-har-bargats-bort-efter-batolyckan-utanfor-tjorn

Jag instämmer i att det ser ut så på den videon. Men titta på overlay-bilden jag postade, där ser det helt normalt ut. Titta också på det svar till dig jag skrev med enbild rakt bakifrån där man ser att skeddan har vikt sig.

Båda bildern här igen

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40

https://ibb.co/6RSGnBMF
Citera
2026-08-06, 19:54
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det handlar nog mest om att kaptenens ombud har påpekat att aktern ser inte ut att ha skador, som stöd för att båten inte blivit påseglad. Har snipan varit i kontakt med fartyget lär detta ju kunna klarläggas via färgavskrap på snipan.
Ja, och som flera förklarat så behöver kontakten inte ha skett stäv mot akter eftersom snipan kan ha surfat rätt bra på bogsvallet innan kontakt.
Snipan är iaf knäckt, och om han som framförde henne uppgett att de blev påseglade "närmast överkörda" bakifrån, så tycker jag det väger tyngre än att hon ser oskadd ut i aktern.
Citera
2026-08-06, 20:00
Medlem
När förstår var och en av er att det här är en tragedi, alltigenom, från början till slutet? Hur mycket kunskap och seglarvana vi än har, så har en eller två parter felat å det grövsta. Det ger ingen av två avlidna livet tillbaka, ingen far sin älskade fru och underbara lilla dotter. En vanlig familj som går under i en olyckshändelse, oavsett att några av medlemmarna dör och andra tvingas leva kvar i det omänskligt ofattbara i att familjen som förut var fyra, numera är bara två. Pappans sorg är en sak, vi vuxna har olika sätt att bearbeta obeskrivlig sorg, jag kan av samma skäl inte beskriva den, men pojkens. Pojken har ett helt människoliv framför sig med oförklarlig stress inför en enorm förlust, han kommer med all sannolikhet under sitt människorliv aldrig att närma sig ett vattendrag utan att dribbla i tanken kring vad det var som hände, och må bra i det.

Ryssen, lotsen, om vi väljer att kalla dem så, har inte gjort detta för att de ska kunna skratta sig genom resten av sina liv. Om de varit oaktsamma, kukfulla, låter vi undersökningar berätta för oss. Innan dessa är klara vet vi _ingenting_.

Har föraren av den lilla fritidsbåten gjort fel, ska denne naturligtvis ställas till svars för detta. Han må gå igenom sitt levande inferno i dagarna, och därigenom fått ett livstidsstraff, med det vi till dags dator vet, i förlusten av halva sin familj. Hur ont livet än gör och hur illa vi än beter oss (oaktsamt eller inte), så ska den straffas som bär ansvar. Oaktsamhet, eller inte.

Du som säger att du har många decenniers båtvana, eller du som aldrig satt din fot längre bort från en båt än där stranden tar vid, håll båda käft med er respektive erfarenhet - ingen av er var där när katastrofen blev ett faktum, eller hur?

Jag känner ingen av de som i någon mening är inblandade i den här händelsen. Däremot berör den mig djupt. Jag har varit seglardotter, utan närmare kunskap än så, mellan 1983 och 2021, och vet att tuffa väderlägen stressar den som står vid rodret. I vårt fall har ingenting inträffat, även om VHF ombord signalerade om att andra drabbades av mer eller mindre svåra tråkigheter.

Ingen av oss vet, somliga beskriver dålig sikt och regn, medan andra hänvisar till att det vid olyckan inte rådde ofri sikt och istället klara förhållanden (om inte ens det är skribenter i tråden överens!), så låt oss ta en timeout och låt teknisk undersökning av såväl skepp som fritidsbåt, förhör med alla inblandade och den svarta lådan, ge oss svar på hur och varför den här händelsen slutade i en katastrof.
Citera
2026-08-06, 20:00
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ja, och som flera förklarat så behöver kontakten inte ha skett stäv mot akter eftersom snipan kan ha surfat rätt bra på bogsvallet innan kontakt.
Snipan är iaf knäckt, och om han som framförde henne uppgett att de blev påseglade "närmast överkörda" bakifrån, så tycker jag det väger tyngre än att hon ser oskadd ut i aktern.

Det som är bra är att det kommer att gå alldeles utmärkt att reda ut skadorna när båtbyggare/konstruktörer och rättsforensiker fått göra färdigt utredningen. Då slipper man gissa runt skuggor under en presenning och små faktasegment som hellre skall ses samlat. (Såklart).
Citera
2026-08-06, 20:03
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Jag instämmer i att det ser ut så på den videon. Men titta på overlay-bilden jag postade, där ser det helt normalt ut. Titta också på det svar till dig jag skrev med enbild rakt bakifrån där man ser att skeddan har vikt sig.

Båda bildern här igen

https://static.bonniernews.se/ba/1630eabf-001f-4dd1-9e8e-8a9d5687efd3.jpeg?crop=2557%2C1440%2Cx0%2Cy0&width =1280&quality=40

https://ibb.co/6RSGnBMF
Din overlay blir lite av en synvilla eftersom det är lite olika vinklar... En vattenlinje är vågrät och ljuger inte. Den här snipans vattenlinje är inte längre rak, och som den som ritade på den bilden påpekade så hade propellern vispat i ytan. Hon är knäckt.

Vad menar du med skäddan? Menar du trimplanen, jag fattar inte, kan du peka?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in