2026-08-06, 17:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pufflan
Ännu en gnälltråd från generationen som fick allt serverat på ett silverfat.
Har nog aldrig funnits en mer gnällig och självgod generation än boomers och folk runt den åldern, de växte upp i den bästa perioden som har existerar på jorden och lyckades inom bara på en generation förstöra nästa hela världen åt alla efter ha levt hela deras liv med en silversked i munnen. Sen har de mage att klaga på de nyare generationerna som får leva med all skit som har skapat.

Nu är jag visserligen generation X. Men det ligger lite i att jag fått stå i mer än mina föräldrar då det gäller barnen. Tänker framförallt på detta med brottslighet. Boomerföräldrar behövde aldrig bry sig om var deras barn flyttade in i för studentboende/lägenheter. Eller om det var otryggt för barnen promenera själva. Där ser jag en stor skillnad. Jag har ofta skjutsat med bil, hjälpt till med bostad i tryggt område och ja, varit mer orolig än mina föräldrar pga ett helt annat samhälle. Det är egentligen den enda negativa skillnaden som jag tycker generation Z inte kommer undan idag. Jämfört då vi växte upp med boomer föräldrar. Å visst har boomers skapat detta samhälle då de röstat på politik som skapat otrygghet. Men i övrigt så har gen Z alla möjligheter ta sig fram i livet.
Det man glömmer är att boomers inte hade nån arbetstidsförkortning,flex, jobba hemma o dyl. Farsan hade i och försig eget företag. Men det var först när han var runt 35 år på 1970-talet som han vågade ta ut lite semesterdagar. Några 4a veckor..glöm det. Han jobbade jämt.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-06 kl. 18:01.
Citera
2026-08-06, 17:53
Avstängd
Kommer ni ihåg hur företagen gjorde höga vinster medans priserna på allt steg för konsumenterna på livsmedel och gav oss mindre i förpackningarna?

Och sen vill man ha "hårt arbete och lojalitet"

Ha!
Citera
2026-08-06, 17:59
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robokopf
Om dom kräver högre lön än du är villig att betala är det väl bara att du anställer någon annan eller?

Utför dom inte arbetet dom är anställda för kan du ju avskeda pga arbetsvägran.

Men de facto har reallönerna störtdykt och folk som tycker arbetsmoralen var mycket bättre för refererar alltid till en tid när villkoren för arbetare var mycket bättre än idag.

Ja, det är exakt det de flesta större företag gör. Flyttar verksamheten utanför Sverige. Arbetsmoralen kan diskuteras rent generellt då det givetvis finns många som är bra i Sverige med.

Men fortfarande - det finns massa och kanske ännu fler personer med hög arbetsmoral i EU länder som arbetar för 50% av den Svenska lönen. Det går inte komma ifrån.
Citera
2026-08-06, 18:05
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BENSINO
Självklart kan ni göra vad ni vill men ni idioter kommer sen och börjar gnälla och gråta att det går åt helvete för er

För att ni betalar for den billiga kvaliteten du vet den som "skapar värde och pengar till ägarna"

Giriga idioter som du ser bara det som finns framför näsan på er

Kan garantera att ni varken bryr er om hårda arbetare eller lata ni fabrikerar lögner och anställer HR som egentligen är hyrda lobbyister där man skapar problem "lagligt" som går runt anställnings lagarna och avtal för att filtrera bort dom mest lojala och hårt arbetande, där man manipulerar så att missnöjet gror och får folk att sluta.

Som man sen utnyttjar och säger "vi behöver invandring eller flytta verksamheten utomlands för att vi inte kan hitta kompetensen!"

Hycklande lögnare.

Du missar hela poängen. Ja, det sker definitivt att vi anställer från utlandet och de flyttar till Sverige. Definitivt så brukar dessa resurser att acceptera det lägre löneintervallet för Svenska löner.

Men det är inte den stora trenden vi ser bland storföretag. Tvärtom som jag redan skrivit: Så är trenden att vi flyttar delar av verksamheterna utomlands. Det brukar oftast vara till ytterkantsländerna i Europa.

Så jag ser inte det som att vi förstör och det går åt helvete. Utan vi hjälper olika länder i Europa med ekonomin, skapar arbetstillfällen i dessa länder och hela den biten. Win-Win helt klart.

En avdelning med backofficepersonal som enbart sitter i möten, koordinerar ServiceNow tickets eller Scrum masters, kundtjänst, olika accountants osv osv - finns NOLL anledning att förlägga hela verksamheten i Sverige pga kostnader. Den tiden är förbi.

Kanske inte hela men så mycket som möjligt förläggs i dag utomlands i Rumänien, Spanien, Baltikum, Balkan etc.
Citera
2026-08-06, 18:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Ja, det är exakt det de flesta större företag gör. Flyttar verksamheten utanför Sverige. Arbetsmoralen kan diskuteras rent generellt då det givetvis finns många som är bra i Sverige med.

Men fortfarande - det finns massa och kanske ännu fler personer med hög arbetsmoral i EU länder som arbetar för 50% av den Svenska lönen. Det går inte komma ifrån.
Det roliga kommer bli när staten märker av förlusterna där pengarna inte kan styra och påverka och då pratar jag om systemets existens börjar hotas.

Kommer pappa staten börja ta era företag och verksamheter kanske?

Intressanta tider när det extrema händer...
Citera
2026-08-06, 18:08
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Det roliga kommer bli när staten märker av förlusterna där pengarna inte kan styra och påverka och då pratar jag om systemets existens börjar hotas.

Kommer pappa staten börja ta era företag och verksamheter kanske?

Intressanta tider när det extrema händer...

Kommunismen dog för längesedan. Chans minimal att det skulle ske i Europa.
Citera
2026-08-06, 18:24
Medlem
Citat:
Eftersom det finns något som kallas för "lojalitetsprincipen" som alla anställda resurser måste rätta sig efter. Detta har prövats flertal ggr rättsligt och i en del fall så trumfar lojalitetsprincipen även grundlagen yttrandefriheten.

Den enda du skall vara lojal mot är dig själv och din familj. Ett företag är bara ett företag och du som anställd betyder ingenting.
Det finns ingen lojalitetsprincip när det är dags för vinstmaximering. Då åker 20% av arbetsstyrkan ut.

Generation Z har fattat att det finns annat i livet än att slava för inget.
Citera
2026-08-06, 18:27
Avstängd
Citat:
Du missar hela poängen. Ja, det sker definitivt att vi anställer från utlandet och de flyttar till Sverige. Definitivt så brukar dessa resurser att acceptera det lägre löneintervallet för Svenska löner.

Men det är inte den stora trenden vi ser bland storföretag. Tvärtom som jag redan skrivit: Så är trenden att vi flyttar delar av verksamheterna utomlands. Det brukar oftast vara till ytterkantsländerna i Europa.

Så jag ser inte det som att vi förstör och det går åt helvete. Utan vi hjälper olika länder i Europa med ekonomin, skapar arbetstillfällen i dessa länder och hela den biten. Win-Win helt klart.

En avdelning med backofficepersonal som enbart sitter i möten, koordinerar ServiceNow tickets eller Scrum masters, kundtjänst, olika accountants osv osv - finns NOLL anledning att förlägga hela verksamheten i Sverige pga kostnader. Den tiden är förbi.

Kanske inte hela men så mycket som möjligt förläggs i dag utomlands i Rumänien, Spanien, Baltikum, Balkan etc.
Vi båda förstår poängen skillnaden är att jag säger som verkligheten är och du kör med annorlunda ordval som får det att låta mindre allvarligt.

Ni är smarta jävlar det ska ni få beröm för, men för folk som jag som vet hur ni verkar och att ni konstant försöker gå runt lagar som är satta för en anledning från början där dum girigheten styr er, mig lurar ni inte med hyckleriet.

Lojaliteten är död.
Citera
2026-08-06, 18:35
Avstängd
Citat:
Kommunismen dog för längesedan. Chans minimal att det skulle ske i Europa.
Du vet mycket väl att metoderna adopteras oavsett namn väl?

Man hittar på ett annat namn och lögner

Men i slutändan går åt samma riktning

Kommunism och kapitalism är bara ideer på system.
Citera
2026-08-06, 18:36
Medlem
Oversittarchefens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Den enda du skall vara lojal mot är dig själv och din familj. Ett företag är bara ett företag och du som anställd betyder ingenting.
Det finns ingen lojalitetsprincip när det är dags för vinstmaximering. Då åker 20% av arbetsstyrkan ut.

Generation Z har fattat att det finns annat i livet än att slava för inget.

Läs lagen: Det finns en lojalitetsprincip som gäller alla anställda resurser. Återigen, finns flera rättsfall som slagit fast att lojalitetsprincipen även kan trumfa yttrandefriheten.

Om det visar sig att det skulle finnas överkapacitet så är det självklart att företaget behöver agera för att överblivna humankapitalet ska justeras. Det är inte bra för någon att det finns överblivet humankapital som inte kan konsumeras på grund av överkapacitet.

Citat:
Vi båda förstår poängen skillnaden är att jag säger som verkligheten är och du kör med annorlunda ordval som får det att låta mindre allvarligt.

Ni är smarta jävlar det ska ni få beröm för, men för folk som jag som vet hur ni verkar och att ni konstant försöker gå runt lagar som är satta för en anledning från början där dum girigheten styr er, mig lurar ni inte med hyckleriet.

Lojaliteten är död.

Vilka lagar är det som företag bryter mot? Jag kan lova dig att vi följer alla lagar och regler helt enligt lagboken men givetvis kan vi även göra fel ibland och då korrigeras felen omedelbart.

Ett företag ska agera för att skapa värde till ägarna och det är ägarna som tar risken med sin investering.

Humankapital får en avtalad och överenskommen ersättning för att konsumeras som resurser för företaget.
Citera
2026-08-06, 19:39
Medlem
Jag är generation Y och Jag vet inte hur det är för andra men i mitt fall så har jag sparat relativt mycket ca 2 milj och har så gott som 99% av pengarna på börsen samtidigt som jag är singel och har väldigt få utgifter. Jag har 4000 kr i hyra och då ingår bredband och parkering och när jag gör en väldigt bra vecka eller månad på börsen så sjukskriver jag mig nästa vecka för att ta ledigt då jag inte behöver pengarna. Jag värderar min fritid väldigt mycket då jag löptränar mycket och finner stor glädje i det. jag brukar åka över till mor och far och deras katter och spendera tid med dem. Mor är pensionär och far har lite kvar att jobba. Jag gör detta max 2 gg per år. Jag tror att folk har gått över mer till min mentalitet kanske och att det då har blivit som det har blivit.Det finns dem på jobbet som har fru och barn och huslån och leasead kina elbil och prenumererar på 5 olika streamingtjänster. Dessa människor är i praktiken löneslavar i mina ögon. Dem vågar inte säga emot chefen och dem tigger övertid hela tiden. Min rädsla är att detta rubbar maktbalansen mellan näringslivet och srbetarklassen när människor lever på gränsen till vad deras ekonomi klarar av sätter sig i sådant beroende av arbetsgivaren.
Citera
2026-08-06, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thusnelda
Han ville alltså ha 10 dagars ledighet för begravning och att sörja sin katt. Han kände sig väl kränkt när svenska kyrkan vägrade jordfästa katten också. 🙄

Faktiskt värre än så att katten skulle få jordfästas. Nej nej sjuk som han var skulle katten kremeras och sedan bo hemma hos honom i hans bokhylla för att underlätta sorgearbetet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in