2026-08-06, 14:26
Medlem
Schnyggves avatar
Där jag bor, bor det många Z-kids, de åker Voi fram till trappan trots att det finns ett Voi-ställ 50 m bort. När de har fest här ute på gården (för tydligen dricker de då och då ändå) så släpper de bara allt när de går. Alltid fullt med flaskor, kartonger, kassar och ölburkar. Spelar sin sinnesslöa musik, med massa inlagda memeljud, spelar högt som fan, så att all störs! Dock festar de aldrig längre än till 23, vilket är bra för oss andra boende, men vem gör det?

De hejar aldrig själva, men när jag hejar ser de besvärade ut och ser på mig som jag sagt något sinnessjukt. Helt sjukt beteende, speciellt det med nedskräpningen, de bara ger fan i allt verkar det som...

Det är i grupp, sedan är jag bekant med ett par stycken också, och de är riktigt vettiga, så som vanligt gäller det inte alla, men skrämmande många!
Citera
2026-08-06, 14:30
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du verkar ha svårt att tolka enkla meningar. Läs om mitt inlägg en gång till. Det känns som att du missade den delen på SFI där man tränar läsförståelse.

Det är du som verkar ha det svårt.
Du har bara sagt att jag verkar inte driva ett framgångsrikt företag baserat på det jag skrev. Inte ett enda motargument kunde du dela med dig av.. endast personligt påhopp.

Låt mig gissa, du är vänster va? Brukar vara så den typen argumenterar..
Citera
2026-08-06, 14:37
Medlem
Mailmanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr
Varit chef i en sisådär 30 år och upplevt de olika generationerna på nära håll.

Något av det ”sjukaste” jag varit med om förra året var en 28 åring anställd som ringde och sjukanmälde sig, frågade om det var något allvarligt och det var mycket allvarligt sa han. Då ha haft mycket kort frånvaro så krävde jag läkarintyg vilket blev ett stort problem för honom. Detta då det var inte han som var sjuk, det var hans katt. Han var hemma i 2 veckor för vård av sjuk katt och han blev vansinnig när jag berättade för honom att jag satt 2 veckor frånvaro på honom.

Några månader senare dog katten och då ville ha få permission för död av nära anhörig i 10 dagar. Förklarade att det gällde närstående människor i familjen och inte katter vilket gjorde honom rosenrasande. Han försvann 2 veckor satte ogiltig frånvaro igen och när han väl kom tillbaka så hade vi fackliga samtal och avslutade hans anställning.

Hahahaha 😂 herregud
Citera
2026-08-06, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ronlemmy
Dom verkar inte ens klara dom vanligaste vardagssysslorna ens, brygga kaffe, starta en micro, öppna en kapsyl. Man tror fan inte det är sant. 😂

Eller använda en sax. Fick en chock när en slöjdlärare berättade att det är ofta förekommande.
Citera
2026-08-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zephyr

* Skaffa och föda barn (Vi snittar nu 1.42 barn per kvinna, vi behöver ha 2.1 för att vi inte ska dö ut som dinosaurierna inom 100 år). Är samma över hela världen

Vilken lögn du gått på. Det är precis tvärtom - vi behöver bli betydligt färre på jorden. 1970 var vi 2 miljarder och nu är vi snart 10. Det håller inte.
Och det är verkligen inte samma världen över.

Vad som egentligen skulle behövas är att tvångsterilisera flera miljoner negrer i Afrika.
Citera
2026-08-06, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Kanske dags för arbetsgivare att anpassa sig till rådande arbetskraft, istället för att få hela generationer att ändra på sig.

Acceptera läget eller anställ boomers istället.

Ja man såg ner på millenialls för 20 år sedan med.
Det var säkert bättre virke förr men vi är alla barn av vår tid och nya generationer har trots allt formats av föregående.

Lättare att peka ut brister externt än att göra någon form av instrospekt.

Min egen erfarenhet av nu unga medarbetare är att de ofta kämpar med att tänka fritt utanför lådan, det tror jag vi har läroplaner och skolsystem att tacka för. Edit: samt uppfostran, såklart.
Senast redigerad av Bloe 2026-08-06 kl. 14:56.
Citera
2026-08-06, 14:52
Medlem
Thusneldas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Hahahaha 😂 herregud
Han ville alltså ha 10 dagars ledighet för begravning och att sörja sin katt. Han kände sig väl kränkt när svenska kyrkan vägrade jordfästa katten också. 🙄
Citera
2026-08-06, 14:53
Avslutad
Något jag reagerat på är hur många 20-25 åringar som söker resesällskap eller träffas på långresor några månader. Företrädesvis Asien. Ute på sociala medier. Ofta är det väldigt diffust hur länge de ska vara borta, planlöst. Verkar helt obekymrade över ungdomsarbetslöshet och starta ett stabilt liv. På min tid, visst fanns det många yngre som åkte iväg. Men oftast hade de jobb och färdig utbildning i bakfickan. Eller så gjorde de som mig och plockade ut 2 års semester+ sparat, vilket är väldigt svårt idag. Kanske har jag fel och det finns väldiga ambitioner och stabil ekonomi då de kommer hem, hoppas det. Svårt få en vettig bostad i dag om du inte intensivsparar så fort du får inkomst, istället för bränna 50k på resa.
Senast redigerad av Maniskasamen 2026-08-06 kl. 14:56.
Citera
2026-08-06, 15:04
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Oversittarchefen
Inga problem. Vi flyttar jobben utomlands.

Givetvis finns det lata Gen Z i andra länder också. Men där kan vi sparka dom enklare och ersätta dom med 100 andra.

Billigare arbetskraft, högre arbetsmoral för de är piskade att arbeta hårdare för att inte förlora jobbet och inget jävla gnäll från lata ungdomar. Perfekt.
Så näringslivet vet vad dom får men trotts detta så gnäller och gråter till media, politiker och forum menar du eller?

Ja perfekt Hahaha!

Jag är inte gen z men ni idioter förtjänar det här 😂

Sen vet jag att svenskt näringsliv är korrupta som fan och utnyttjar det här för att stödja invandring och importera billigare arbetskraft medans man målar "ett problem" för att rättfärdiga detta som egentligen kan lösas om dessa inte vore giriga jävla svin.

Folket ser vad ni gör men det roliga är hur politikerna kommer reagera du vet dom ni har manipulerat och lag miljoner på lobbying genom fabrikerade lögner?

Pappa staten kan också spela samma spel och snart kommer bältet.
Citera
2026-08-06, 15:05
Medlem
Upplyftens avatar
Jättemånga ur den generationen jag träffat som verkar socialt bortkomna och frånvarande , tom blick , försvinner hellre i något viktigt scrollande i telefonen . Som om rullgardinen är ständigt nere.

Ströläser man lite rapporter så bekräftas bilden. Andelen som aldrig fullföljer en gymnasieutbildning närmar sig 20% , andra rapporter säger att Gen Z har sämre kognitiva färdigheter än alla andra äldre generationer.

Vad är det som händer, kan man fråga sig
Senast redigerad av Upplyften 2026-08-06 kl. 15:07.
Citera
2026-08-06, 15:14
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Jättemånga ur den generationen jag träffat som verkar socialt bortkomna och frånvarande , tom blick , försvinner hellre i något viktigt scrollande i telefonen . Som om rullgardinen är ständigt nere.

Ströläser man lite rapporter så bekräftas bilden. Andelen som aldrig fullföljer en gymnasieutbildning närmar sig 20% , andra rapporter säger att Gen Z har sämre kognitiva färdigheter än alla andra äldre generationer.

Vad är det som händer, kan man fråga sig
Ser ut som zombies när man är ute o går folk tittar ner på telefonerna konstant

Här sitter jag och tänker hur jobbigt det är att ta med telefonen när jag ska ut så lämnar skiten hemma istället
Citera
2026-08-06, 15:20
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Benasque
Alla har sagt det i alla tider blablabla...

Nu har vi faktiskt statistik på att unga bara sitter hemma och scrollar social media. De går inte ens ut och partajar. Unga knullar ju inte ens längre och parodifilmer som 40 year old virgin har blivit verklighet.

Testosteronhalterna hos män har halverats på 50 år. Det är inte längre något som alla sagt i alla tider. Vi har studier och statistik på att incelgenerationen inte presterar som folk gjorde förr. Stillasittande, mikroplaster och hormonstörande ämnen i kombination med en dålig kulturell fostran fylld av porr, instant gratification och social media är nog en stor anledning till förfallet. 70-80 och till och med 90-talister blev det folk av men moderna barn blir aldrig vuxna. Det ska lekas och utsöndras dopamin konstant. Ingen ung läser nog ens böcker längre av rent nöje. Snabba kickar, resor och kokain ska det vara.

Vi behöver nog till slut ett storkrig som rensar ut de som naturen borde ha rensat ut. Jag tror Ryssland förstått detta och att EU börjar bli med på noterna.

Det behövs en ny kris i stil med ett världskrig så att kommande generationer får utrymme för att bli nya boomers.

Allt hade varit bättre om Hitler vunnit, det tyckte till och med general Patton. Lebensraum och Herrefolk har bytts ut till Refugees Welcome och Free Palestine.

Jag har likt Patton fan blivit nazist på äldre dagar.
Verkligheten som ingen vill erkänna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in